Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opornik/Rezystor świateł - gdzie wpiąć ? Keeway Matrix

Cutin 21 Jul 2010 15:56 20213 6
  • #1
    Cutin
    Level 11  
    WItam

    Trafił mi się Keeway Matrix z ciągle się palącymi żarówkami od postoju. Wymieniłem regulator i dalej to samo. Zauważyłem pod kierownicą jakiś niepodłączony rezystor (30W5...) i myślę że to jest winą tego stanu. Ale jak mam to podłączyć?

    Jeden do masy a drugi do kabla lądowania (zielono-czerwony), który wychodzi z silnika i idzie na:
    - regulator napięcia
    - gaźnik (ssanie)
    - manetka od WŁ/WYL świateł

    :?::?::?:

    Ale wtedy opór byłby cały czas, czy może ten opornik ma działać po włączeniu świateł (postój i normalne)

    Czy może to jakoś szeregowo trzeba pomiędzy przewód od świateł i ładowania.

    Podaje schemat ale od innego keeway'a

    Opornik/Rezystor świateł - gdzie wpiąć ? Keeway Matrix
  • #2
    JCK
    Level 25  
    Co nazywasz żarówkami postoju?
    Czy masz na myśli światła pozycyjne przód+tył oraz oświetlnie "zegarów"?
    Czy zapalają się po właczeniu stacyjki, czy świecą zawsze aż do rozładowania akumulatora?
  • #3
    mczapski
    Level 39  
    Każdy model ma jakieś swoje rozwiązania więc trochę trudno podpowiedzieć jednoznacznie nie mając schematu. Ale pewnie gdybyś miał schemat nie byłoby pytania. Chodzi w tym przypadku o to jak jest rozwiązane przełączanie świateł. Są bowiem takie, gdzie światła są włączone zawsze i te raczej nie wymagają opornika i chyba nie przełącza się na pozycję pozycyjne. Jeśli u ciebie przełącza się to należy doprowadzić do stanu, że przewód z prądnicy zasilający oświetlenie i regulator (automatyczne ssanie też przeważnie) jest poprzez przełącznik podłączany do opornika. I raczej nie będzie to przewód od świateł pozycyjnych. Przełącznik winien mieć takie przyłącze tylko dla opornika. Ale jak wiemy istnieje obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania więc może nie warto tego trenować.
    Opornik zwyczajnie zastępuje obciążenie żarówki świateł głównych.
  • #4
    Cutin
    Level 11  
    JCK wrote:
    Co nazywasz żarówkami postoju?
    Czy masz na myśli światła pozycyjne przód+tył oraz oświetlnie "zegarów"?
    Czy zapalają się po właczeniu stacyjki, czy świecą zawsze aż do rozładowania akumulatora?


    Postój tzn. pozycyjne/postojówki ... a zawsze spala się te dwie z przodu jak jadę na pełnym gazie kiedy mam włączone światła pozycyjne. Tak jakby dostawały za duże napięcie.

    mczapski wrote:
    Jeśli u ciebie przełącza się to należy doprowadzić do stanu, że przewód z prądnicy zasilający oświetlenie i regulator (automatyczne ssanie też przeważnie) jest poprzez przełącznik podłączany do opornika. I raczej nie będzie to przewód od świateł pozycyjnych. Przełącznik winien mieć takie przyłącze tylko dla opornika.


    Tak w Keeway Matrix mam 3 pozycje:
    -Jazda bez świateł -uruchomiony silnik
    -Jazda na światłach postojowych/pozycyjnych -uruchomiony silnik
    -Jazda na światłach mijania/długie - uruchomiony silnik

    Czyli jak podlacze kabel od opornika do przewodu od pradnicy (oswietlenie, regulator, ssanie) na sztywno to bedzie ok ??

    Znalazlem inny schemat w ktorym jest pokazany jest ten rezystor ale nie moge zatrybic kiedy on jest wlaczany http://www.motelek.net/schema/scooter/peugeot/elyseo_aci_100.png


    Myślę ze sprzedali mi inny regulator w którym piny są inaczej rozmieszczone

    Wtyczka z instalacji na regulator napięcia W Keeway Matrix ma tak rozmieszczone piny...

    Opornik/Rezystor świateł - gdzie wpiąć ? Keeway Matrix

    ... a myślę ze powinna mieć pozamieniane tak jak tu

    Opornik/Rezystor świateł - gdzie wpiąć ? Keeway Matrix

    Efekt jest taki ze już nie pali żarówek
  • #5
    JCK
    Level 25  
    Noo teraz to rozumiem o co biega.
    Wybacz, ale pytanie można było zrozumieć opacznie.
    Ja zrozumiałem, że świecą się pozycyjne non-stop, zamiast przepalają(uszkadzają się).
    Ok do rzeczy.
    Schemat nr 2.
    Pokazuje, że rezystor(11) o którym mowa jest dołączany do prądnicy zasilajacej światła(przełacznik 10) tylko wtedy, gdy nie używasz żadnych świateł.
    Ma to na celu dociążenie prądnicy gdy nie jest obciążona żarówkami.
    Celem niwelowania przepięć w prądnicy i ograniczenia wzrostu napieć w jej innych obwodach o czym poniżej.
    Teraz uwaga!
    Prądnica ze schematu 2 (symbol 1)podaje trzy różne napiecia.
    3-do świateł pozycyjnych, mijania i drogowych( nieregulowane/niestabilizowane)
    1-regulowane reglerem do aku, dalej zapłonu, stopu, kierunków,wskażników, sygnału itp.
    2-do zapłonu(dodatkowe)
    Reasumując:
    Podmiana reglera nic Tobie nie daje, bo on nie reguluja napiecia na światłach pozycyjnych.
    Moje pytanie brzmi:
    Czy jesteś pewien, że stosujesz odpowiednie żarówki do swiateł przednich pozycyjnych(chodzi i o moc, i o napięcie)?
    Bo trochę dziwne, że tylko przednie przepalają się, a tylna nie, choć zasilana jest z tego samego obwodu!

    Co do rezystora to warto go dołaczyć jak na schemacie.
    Jedna strona masa, druga wyłacznik 10 pin 6.

    Na koniec.
    I tak przepis nakazuje jazdę na światłch mijania lub do jazdy dziennej.
  • #6
    mczapski
    Level 39  
    Całkiem możliwe, że regulator nieco inaczej funkcjonuje jako, ze spotkałem się z sytuacją kiedy na niektórym regulatorze napięcie ładowania rosło po odłączeniu kostki oświetlenia (niby nie powinno). Twój wniosek o podłączeniu opornika chyba niewłaściwy. Jak napisałem opornik jest podłączany tylko wówczas, kiedy nie są włączone światła. Czyli koniecznie do przełącznika świateł. I znów ponowię sugestię, że może nie warto skoro jeździmy z włączonymi światłami.
  • #7
    Cutin
    Level 11  
    JCK ten drugi schemat był tylko przykładowy bo jest z innego "komarka" ale za to był na nim zaznaczony rezystor bo w tym z Matrixa nie ma. Ale już dokopałem się do Matrixowego schematu teraz możesz sobie juz go postudiować :D

    SCHEMAT DO MATRIXA

    mczapski, teraz postojówek nie pali ale zauwazyłem takie coś. Może też to spotkałeś podłaczam miernik do aku i daję mu max gazu pokazuje mi 12,5 V (akumulatro byl troche rozladowany mial moze 11V) jak odlacze kabel plusowy od aku to miernik pokazuje mi 16V. I tak myśle czy mi go przeładuje czy to już broszka regulatora zeby sie tak nie stalo.

    Czyli kwestie opornika mamy wyjaśniona

    Póki co dzięki wam Chłopaki za pomocne rady.