Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Głośnik do 1000zł na subwoofer

Wiler 23 Jul 2010 20:17 1596 16
  • #1
    Wiler
    Level 13  
    Witam!
    Mam mały problem, gdyż zastanawiam się nad budową kilku(nastu) kolumn niskotonowych na estradę i sny o wyborze odpowiedniego głośnika nękają mnie po nocach :| Możliwości jest wiele, a ja nie chciałbym bezsensownie wyrzucić pieniędzy w błoto (zakładając że wykonam 10 kolumn to sam koszt przetworników waha się w granicach 10k zł). Będę z nich korzystał głównie na średnich i nieco większych plenerach, więc potrzebuję kilka decybeli :D Obecnie nie posiadam do nich żadnego innego sprzętu (zaczynając od górek, przez napęd, a na konsolecie i peryferiach kończąc). Będzie to zupełnie nowy, odrębny zestaw.
    Interesują mnie pozycje firm tj. B&C, Precission Devices, 18Sound, choć JBL i EV nie pogardzę :)
    Każda z tych firm ma głośnik który odpowiadałby mi cenowo i tu właśnie pojawia się problem. Który głośnik najlepiej będzie nadawał się do moich potrzeb? Z tym pytaniem zwracam się do Was, jako bardziej doświadczonych akustyków, realizatorów i elektroników. Wyżej wymienione firmy nie realizują bezsensownych projektów, lecz nie jestem jasnowidzem i nie wiem który zagra głośniej / wyeksponuje lepsze brzmienie. Symulacje z podanych parametrów jakoś obrazują pewne różnice, ale nie mogę się opierać tylko na nich.
    Wszelkie informacje są dla mnie cenne. Jeśli wiecie coś o czym ja nie wiem, lub znacie coś co by mnie zainteresowało - będzie mi bardzo miło gdy podzielicie się ze mną swoją wiedzą i zdaniem na ten temat.

    Btw. Proszę nie udzielać rad dot. spokojnego snu i nie polecać mi środków nasennych. Już się w nie zaopatrzyłem razem ze stalowymi nerwami :D
  • Helpful post
    #2
    MR-Sound
    Level 25  
    Zgłoś się do Pana Dr Aus bądź do Pana SilverSound (SS). Bardzo prosto ich znaleźć.
  • Helpful post
    #3
    gófer
    Level 34  
    Za około 1000 pln masz B&C 18TBX100 którego gorąco polecam, oczywiście przy takiej ilości dostaniesz fajny upust.
  • #4
    Wiler
    Level 13  
    Hmmm, przeglądam informacje z Twojej konstrukcji gófer i widać że się postarałeś :)
    Mnie jedna rzecz odrzuca od 18", a mianowicie większa paczka (tuba w moim przypadku), większe koszty transportu i cięższa do noszenia (choć od tego mam ludzi :D)
    Myślę i nad 15" i nad 18", właśnie transport tych kolumn skłania mnie ku mniejszym obudowom. W końcu będzie ich 10, a może nawet i 20 sztuk
  • #5
    gófer
    Level 34  
    To co? My na imprezy targamy 8 dołów 2x18 i 16 gór 2x15, taki jest ten biznes.
    Jeżeli chcesz tubę to na 18 wcale nie będzie dużo większa niż na 15, jeżeli ma grać równie nisko, poza tym co to za tuby masz lub chcesz budować, napisz trochę szczegółów.
  • #6
    Wiler
    Level 13  
    Nad obudową będę myślał dopiero po znalezieniu odpowiedniego głośnika do tej produkcji. Jeżeli chodzi o doły to interesuje mnie konkretny, głośny, walący w klatę, koncertowy sound. Najważniejsze jest to, że chcę je wykonać samemu.

    ===============================================
    Można pominąć, offtopic, choć dla niektórych może być ciekawy
    ===============================================
    Znudziły mnie już liniówki np. Electro-Voice. Problem polega na tym, że swoją przygodę z dźwiękiem koncertowym zacząłem właśnie od systemu EV X-Line (najstarszy i chyba największy system EV), z którym wraz z pewną zagraniczną firmą jeździliśmy praktycznie po całym świecie. Mam dość bycia "bezdomnym", chcę osiąść w jednym miejscu jakim jest np. Polska, zrobić własny system klasyczny na dobrych podzespołach i nie chcę więcej martwić się o to, aby wcześniej wysłać kogoś na miejsce imprezy, pamiętać o tym, że trzeba zrobić pomiary terenu, szkice itd.

    Pewnie wielu z Was marzy o tym, żeby pobawić się dużą liniówką, żeby zrobić sobie zdjęcie we własnym magazynie załadowanym po dach sprzętem za miliony dolarów. Zapewniam Was, że wszystkie te marzenia nikną wraz z pierwszą poważną imprezą. Wtedy nikt nie zastanawia się, że fajnie wygląda w koszulce z różnymi "markowymi" napisami. "Pracę trzeba wykonać solidnie, dobrze nagłośnić ten koncert" - otóż nie, to za mało. "Pracę trzeba wykonać na najwyższym, profesjonalnym poziomie i dźwiękiem "porwać" ludzi do tego stopnia, żeby po wyjściu myśleli tylko o powrocie" - nie, to również nie to. Zatem jak? A no tak:
    "Trzeba nagłośnić to najtaniej jak to tylko możliwe i sprawić aby ludzie zostawili u nas swoje pieniądze"

    Szanowni Koledzy, system liniowy to maszynka do nabijania pieniędzy. Tu liczy się głównie marketing. Robię to co robię, bo kocham to robić. Nie zależy mi na pieniądzach. Chcę zatem zdobyć doświadczenie w prawdziwej pracy "dźwiękowca" - nie tylko realizując dany koncert, ale także budując sprzęt dla własnej satysfakcji i dopracowując go do tego stopnia, żebym był zadowolony ze swego wyrobu, poświęcenia i abym w końcu mógł powiedzieć, że pracuję na czymś, co sam wykonałem. Prawda jest taka, że w życiu miałem bardzo wąski kontakt z systemami klasycznymi - one mniej zarabiają

    Wracając do systemu liniowego:
    Podjąłem taką pracę bo nie wiedziałem z czym to się wiąże. Manager firmy nakręca reklamę, szef podpisuje umowę, pada hasło: zróbcie koncert. Jak? Tak żebyśmy wydoili z organizatorów najwięcej pieniędzy.
    Szefie, połowa systemu pracuje na koncercie 100km dalej. Widzowie nie będą zachwyceni, nie zapewnimy 100% jakości. To nie nasz problem. Tu chodzi o kasę.

    A kim jest szef firmy, kim jest manager firmy? Oboje są handlowcami. Jaki więc związek akustyki na koncercie z handlem? Pieniądz. W Polsce może tak bardzo się tego nie odczuwa. Tu system liniowy jest jednak czymś wyższym, na co mogą sobie pozwolić głównie te bogatsze firmy. Poza Polską liniówka to standard, wręcz minimum do prawdziwego nagłaśniania (czyt. zarabiania).

    To że lubię sprzęt klasyczny, rozkładanie go z przyjemnością i słuchanie go z przyjemnością, z pominięciem ostrej gonitwy za kasą, wcale nie musi oznaczać tego, że chcę wydać 50k zł na głośniki które kompletnie nie osiągną zamierzonego celu, który został podany wyżej i będą tylko leżeć.
    Celowo poprosiłem Was o pomoc, bo wiem, że znajdę tu ludzi dla których dźwięk jest naprawdę ważny i macie ode mnie większe doświadczenie w tym temacie. Szanuję zdanie każdego człowieka.
    Wybór głośników jest ważny i nie chcę tego zawalić w mojej konstrukcji.
    Muszę zrobić pewną ilość kolumn minimum średniej jakości, a później będę eksperymentował i drążył temat projektowania obudów. Mam niesamowicie dużo niezduszonego zapału jeśli chodzi o konstrukcje audio. Aż sam się dziwię, że jestem w stanie poświęcić tak wiele pieniędzy na to. Za kwoty którymi pewnie będę operował w sklepach i hurtowniach mógłbym kupić coś firmowego (co niestety nie dałoby mi tej przyjemności)

    ===============================================
    Koniec "pominięcia"
    ===============================================

    Obecnie moje poszukiwania wyglądają tak:
    18 calowe:
    -B&C 18TBX100 8Ohm (97db 1W/1m ale 9mm Xmax, skłaniam się ku niemu)
    -18Sound 18W1000 8Ohm (99,5db 1W/1m, równie kusząca propozycja)
  • #7
    gófer
    Level 34  
    18sound zagra głośniej, co widać na papierku. Jeżeli jednak zależy Ci na typowo subniskotonowym brzmieniu to lepiej wybrać TBX. Jako punkt wyjścia możesz użyć firmowego projektu Sub18. Myślę że powinno Ci się spodobać brzmienie. Ew. jak chciałbyś uzyskać sound zbliżony do tego z domowych zestawów ale z lepszym kopem to 18PS100 jest ciekawą propozycją i do tego sporo tańszą. Choć mi osobiście dźwięk z niego bardziej pasuje do klubu niż na koncert plenerowy.
  • #9
    gófer
    Level 34  
    Cena nie jest praktycznie ta sama bo jest droższy 15% od Tbx i ponad połowe od PS100. Ale nie o to chodzi, możesz napisać jak on gra?
  • Helpful post
    #10
    Ark Seven
    Level 17  
    Przy zakupie 10 sztk.myślę że rabacik jakiś by był.Zresztą wolałbym zapłacić troszkę więcej za mniej targania.Droższa cena o 15% a waga lżejsza o 50% więc chyba warto.Nie wiem jak to gra.To jest swierzynka na naszym bardzo hermetycznym rynku gdzie jak to nie jest jabol to nie może grać.W tym kraju nawet sama nalepka JBL gra.Dzięki netowi można zobaczyć jak wiele firm z nagłośnienia ma swoje przedstawicielstwa w tak słabo zaludnionych krajach jak Bułgaria ,Litwa,Czechy,Norwegia,Islandia itp. a taki kraj z potencjałem 40mln. ludzi ma przecież taką biedę w wyborze sprzętu normalnie jak koń z klapkami.Będę zamawiał suby na mniejszych więc jak dotrą to zdam relację.Tak po za tym posiadam już suby br. na B&C 15"100Ps i jestem zadowolony.Neodymy Faital ma chyba najlżejsze i parametry głośników bardzo wysokie.Zresztą można zobaczyć jak są głośniki wykonane.Wizualnie majstersztyk a brzmienie trzeba sprawdzić na własne uszy.
  • #11
    gófer
    Level 34  
    Sumasumarum jak kolega sklepie tuby to 6 kg w tą czy w tą różnicy mu nie zrobi. B&C jest sprawdzone, ja osobiście nie wydałbym naście tysięcy na eksperyment :) No chyba że ktoś ma za dużo pieniędzy.
  • #12
    Wiler
    Level 13  
    Dzięki Panowie za podpowiedzi :D
    Bardzo podobają mi się głośniki Faitala (nie słyszałem, ale wykonanie sądząc po zdjęciach jest dokładne), aczkolwiek boję się trochę kupować ok. 10-20 przetworników firmy, z którą jeszcze nigdy nie miałem do czynienia. Nie mówię oczywiście że jest zła. Tak jak mówi gófer, przy tubie taka różnica nie będzie miała znaczenia, gdyż tuby z natury ciężkie są. Trzeba pamiętać aby zabrać więcej ludzi do noszenia ich, a chętnych u mnie nie brakuje :D (choć sam się dziwię).

    18PS100 to znany mi głośnik. Nie mam mu nic do zarzucenia, lecz bardzo mocno zainteresowany jestem tym TBX'em. Teraz tylko Faitale namieszały mi w głowie :D
    Gadam trochę jak dziecko, ale postawcie się w mojej sytuacji. Łącznie za gotowe paczki mogę kupić dobry samochód lub niewielką liniówkę xD
  • #15
    Wiler
    Level 13  
    Poznałem trochę systemy Danleya, ale to nie jest odpowiednie miejsce aby mówić o takich rzeczach xD
    Zejdźmy jednak na ziemię, takie pozycje mi przy tych finansach nie grożą :D
    Generalnie ciężko jest znaleźć konkurencję dla tego TBX'a. Szukam, szukam i znaleźć nie mogę. Jedynie 18Sound 18W1000 8Ohm byłby w stanie położyć go w kwestii efektywności. Jak będę miał czas to kiedyś porównam te dwa głośniki pod kątem brzmieniowym.

    Jeżeli chodzi o wymienionego Faitala to cały problem polega na tym, że nie mam możliwości przetestowania go. Jest chwilowo zbyt mało popularny. Jakie jest prawdopodobieństwo że kupię tego FaitalPro i okaże się lepszy od TBX'a? :D
    Nie wiem i nie chcę ryzykować.

    A może jakiś głośnik firmy BMS?
  • Helpful post
    #16
    dr_aus
    Level 24  
    MiZ dziękuję za skerowanie do mnie :)
    Ja oczywiście przedstawiłem ofertę, szczególnie gorąco na plener namawiam Willera na 18nlw9600 w paczce typu HF40. Na plener to by była kosa.
    A budżetowo to oczywiście HF30.

    A co do głosników, to jednak ważniejsze jest moim zdaniem obudowa.
    Wybór spośród B&C, 18sound, BMS, Faital, void i tutaj chyba koniec, jeśli chodzi o nowoczesne niskotonowe głosniki.

    Szczególna uwagę zwróciłbym na systemy DDR oraz DSS stosowane przez 18sound i B&C. SPL to jest akurat mało istotna sprawa, bardziej istotne jest jaki SPL jest przy pełnej mocy przy określonej częstotliwości, jaką moc głosnik wytrzymuje mechanicznie. A to co gdzieś ktos mażnie jako SPL to ja omijam od wielu lat, bo od jakiegos czasu to tylko pożywka dla handlowców w stylu program peak power czy spl maks
  • #17
    Wiler
    Level 13  
    Oficjalnie wiem co zrobię. Kupię 2 lub 4 sztuki tych TBX'ów i zacznę eksperymentować. Za jakiś czas planuję także inwestycję którą zrealizuję u Pana dr_aus'a. Temat uważam za zamknięty.