Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce

Neptun 24 Jul 2010 19:30 8026 20
  • #1
    Neptun
    Level 13  
    Witam.
    Mam pytanie do użytkowników odnośnie mojego silnika z mercedesa OM621.918. 1988 ccm z "Pontona"
    Silnik przed odstawką był po remoncie głównym.
    Silnik długo stał, był odpalany raz, dwa razy w roku z powodu prac nad samochodem.
    Wcześniej nie zwracałem na to uwagi bo stał w garażu a spaliny były odprowadzane wężem poza garaż.
    Teraz nadszedł czas wyjazdu i okazało się że dość mocno kopci na niebiesko.
    W międzyczasie był wymieniony wałek rozrządu, został założony wałek z silnika 240D.
    ustawienie momentu wtrysku jest w porządku sprawdzałem metodą na kapilarę opisaną na forum.
    Odpala bez problemu, kopci zarówno zimny jak i rozgrzany, pracuje równo.
    Co może być przyczyną? Co mogę sprawdzić?
  • #2
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Daj mu popracować, masz przepustnice na dolocie?
  • #3
    Neptun
    Level 13  
    Tak, jest przepustnica połączona cięgłem z dźwignią przy pompie wtryskowej i linką gazu, za nią jest druga przepustnica z niczym nie połączona mechanicznie, jednak w pewnym położeniu pierwszej przepustnicy dźwignia drugiej jest poruszana pierwszą.
    jest też przewód podciśnienia wyprowadzony z pomiędzy przepustnic biegnący do pompy wtryskowej.
    Przepustnice swobodnie się poruszają (nie blokują się , nie mają widocznych uszkodzeń, luzów nadmiernych).
    Przewód podciśnienia drożny i szczelny, po odłączeniu następowała zmiana w obrotach co świadczyło by że jakoś działa na układ.
  • #4
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tak, tylko silnik z trapeza był wrażliwy na ustawienia tych przepustnic.
  • #5
    Neptun
    Level 13  
    No to może to. Był założony inny kolektor dolotowy i inna gardziel z przepustnicami z powodu tego że kolektor nie pasował do mojego projektu kanał z przepustnicami z 220D założyłem z powodu ubicia się oryginalnego , ale na oko wyglądał identycznie.
    poniżej fotki jak to u mnie wygląda.
    Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce
  • #6
    Neptun
    Level 13  
    Dzisiaj przetestowałem chyba wszystkie możliwe wychylenia przepustnic względem siebie i dźwigni na pompie i lepiej nie było. zmieniały się obroty, kolor spalin od białego do czarnego , ale aktualnie wydaje się być najlepiej. po dodaniu gazu delikatnym zmienia się ilość spalin - kolor bez zmian. Przy gwałtownym dodaniu gazu puszcza czarny pędzel i przechodzi w niebieski.
    Dodałem do oleju napędowego dodatek STP płuczący wtryski i układ paliwowy.
    uruchomiłem go na wolnych obrotach i na razie niech pochodzi trochę.
    Tak to teraz wygląda na wolnych obrotach:
    Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce

    Dodano po 4 [godziny] 59 [minuty]:

    Grzebałem, kręciłem i chyba sprawa się rypła.
    Jak popuściłem przewód od podciśnienia sterujący pompą to w pewnym ustawieniu dawki ślepego powietrza i zasysanego z gardzieli kopcenie ustępowało całkowicie.
    Niestety stan oryginalnej jest jak na zdjęciach i w dodatku brak elementów zaznaczonych na rysunku- tulejki w którą wkręca się śrubę podłączeniową przewodu podciśnienia.
    Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce
    Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce
    Czy jest możliwość ustawić wartość oddziaływania tego podciśnienia?
    znalazłem jakiś rysunek pompy w przekroju i wiem że są tam jakieś regulacje, ale u mnie są pod zaplombowaną osłoną. Czy to się da za ich pomocą ustawić?
    Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce
  • #7
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ten silnik masz w samochodzie? Była starsza wersja tylko z przepustnicą. Ten element jest do utrzymania podciśnienia dla serwa. Uruchom bez tego i wtedy, sprawdź jak wyglądają spaliny.
  • #8
    Neptun
    Level 13  
    Silnik jest w samochodzie, ale innym niż merc. podciśnienie do wacumpompy serwa mam wzięte z króćca wkręconego do kolektora dolotowego ( widoczne na zdjęciach z prawej strony od przepustnic).
    Po odłączeniu tego przewodu od przepustnicy silnik nie da się uruchomić a jak to robię na chodzie to strasznie zakopci i zgaśnie.

    Teraz dla mnie jest najważniejsze czy da się wyregulować ( i którą regulacją ) parametry zadziałania membrany w pompie wtryskowej którą steruje to podciśnienie.
    Jak popuściłem przewód od podciśnienia sterujący pompą to w pewnym ustawieniu dawki ślepego powietrza i zasysanego z gardzieli kopcenie ustępowało całkowicie, więc wnioskuję że gardziel z silnika 615 ma inne przekroje kanałów lub trzeba wyregulować progi zadziałania membrany którą steruje to wacum.
    Nigdzie nie mogę wygooglać opisu za co odpowiada która regulacja przy pompie wtryskowej .
    Załączone rysunki mam z instrukcji po niemiecku i ni w ząb nic z tego nie wiem.
    Nie miałem dziadka w wermachcie;))
  • #9
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zrób foto pompy wtryskowej.
  • #10
    Neptun
    Level 13  
    Zamieszczone zdjęcie przedstawia identyczną pompę
    Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce

    Dzisiaj dostałem informację że w silniku OM621 było inne wyprzedzenie zapłonu - nie 24-26° przed ZZ czy to prawda ? czy propaganda gebelsowska ;))
    Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce
    Za co odpowiada to podciśnienie z przepustnicy do pompy - regulacja dawki czy jakieś przyspieszenie wtrysku?
  • #11
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ja ustawiałem na 25°.
  • #12
    Neptun
    Level 13  
    Dzisiaj od rana męczyłem przewody od wtrysków, wypróbowałem wszystkie warianty od -27do -5 przestawiałem co ząbek pompę i sprawdzałem kręcąc pompą. Faktycznie najlepiej ten silnik mi pracuje na około -20. Najmniej kopci i praca miękka charakterystyczna dla merca. Przedtem na -24 miał twardszą pracę- bardziej pod starego forda i jakby bardziej kopcił.
    Z obserwacji spalin, to bywały bardziej siwe , ale to już było słychać że jest za późny zapłon. w poniedziałek zawiozę do sprawdzenia wtryski - może któryś delikatnie leje i stąd ten widoczny dymek.
    Jak nie te wtryski to już nie więm.
    To podciśnienie rozkminiłem jako przyspieszenie wtyrysku i w obecnym ustawieniu jest optymalnie jeżeli chodzi o spaliny.
  • #13
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Masz podciśnienie podłączone do pompy?
  • #14
    Neptun
    Level 13  
    No- to z przepustnicy oczywiście- bez innowacji.
  • #15
    Neptun
    Level 13  
    Byłem u "pompiarza" sprawdziłem wtryski i okazało się że są kiepskie po tej odstawce. Załatwię nowe końcówki poskładam i zobaczę co będzie.
  • #16
    Neptun
    Level 13  
    Kupiłem nowe końcówki wtrysków, pompiarz poskładał i wyregulował.
    Teraz sam widziałem jak ładnie rozpylają, a nie wsikują prostym strumieniem jak poprzednie.
    Niestety po założeniu do auta problem występuje nadal.
    Praca zrobiła się twardsza i głośniejsza, silnik bardziej wibruje i nadal kopci.na zimnym i ciepłym tak samo.
    Już nie wiem co robić. Chyba strzelę sobie baranka o ścianę. :cry:
  • #17
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Opóźniaj początek wtrysku, powinien zacząć miękko pracować.
  • #18
    Neptun
    Level 13  
    Postanowiłem odgrzać temat. Po rocznej przerwie z powodu podłamki zakasałem rękawy i działam.
    Podmieniłem pompę wtryskową na wymontowaną ze sprawnego nie kopcącego samochodu, dzięki uprzejmości fachowca od wtrysków który dał mi instrukcję serwisową do tego silnika OM621 ustaliłem że byłem w błędzie z interpretacją o ustawieniu wyprzedzenia zapłonu na -20* powinno być w tym modelu -26* nie jak w późniejszych -24*.
    Niestety podmiana pompy i prawidłowe ustawienie zapłonu nie dało żadnego efektu.
    Dymienie przy różnych ustawieniach wyprzedzenia prawie identyczne, zmieniała się tylko "kultura pracy silnika"
    kolejnym krokiem jaki zrobiłem był pomiar kompresji. Wypożyczyłem przyrząd SPCS50 i efekt jak na poniższych zdjęciach ( pomiar na zimnym silniku na następny dzień po tym jak pracował przez około 2h)
    Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce
    lewa fiszka przedstawia wykresy cylindrów w kolejności od 1-4 i dodatkowo na pozycji 7 jest wykres 3 cyl. po próbie olejowej wykonanej po pierwszym pomiarze.
    druga fiszka przedstawia 3 cyl po próbie olejowej i odczekaniu około 1/2h
    Wykres 2 cyl na pierwszej fiszce był robiony po uprzednim pomiarze cyl. 1,3,4 ponieważ dzień wcześniej wykonywałem pomiary prostym manometrem z butli acetylenowej i przeprowadziłem na tym cyl. próbę olejową, więc chciałem go przedmuchać z pozostałego oleju, ale jego wykres jest w kolejności ponieważ pozostawiłem tam wolne pole i później do niego wróciłem.
    Podczas próby na manometrze wszystkie mieściły się w tym samym przedziaiale, a po próbie olejowej 2 cyl pomiar był wyższy.

    Nadmieniam dla przypomnienia że silnik jest po odstawce przez kilka lat stał kręcony tylko bez odpalenia aż do zgaśnięcia kontrolki smarowania i tak kilka razy, czasem odpalony na krótki czas a spaliny były wyprowadzone grubym wężem poza garaż. Przed odstawką był po remoncie na starych tłokach - nowe tuleje i pierścienie, oraz pozostałe tam wał, panewki itd.
    A oto mój nieszczęśnik- ten samochód nie może kopcić bo to obciach
    Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce
    Czy ktoś może pomóc mi zinterpretować te wyniki.
  • #19
    tomek70
    Level 21  
    Dlaczego kolego tyle czasu poświęciłeś na eksperymenty z zasilaniem skoro masz niebieski dym? Przecież to ewidentnie wina pobieranego oleju. Dlatego różne warianty ustawienia początku wtrysku czy przepustnicy nie wyeliminowały niebieskiego dymu. Jeżeli silnik stał nie używany a po remoncie , to może pierścienie były wsadzone na sucho i się zapiekły. Szukałbym miejsca gdzie silnik pobiera olej- pierścienie , tłoki , zawory.
  • #20
    Neptun
    Level 13  
    Niestety poszedłem złym tropem, na skutek jednej z sugestii osób z którymi się konsultowałem.
    Okazało się jednak że, powodem kopcenia były zapieczone pierścienie, na co wskazała próba olejowa.
    W związku z tym podjąłem próbę bez inwazyjnego odblokowania ich poprzez zastosowanie oleju do automatycznych skrzyń biegów MOBIL ATF-220.
    Dlaczego ATF-220?
    Nafta jest bardzo rzadka i szybko spływa do skrzyni korbowej.
    Płyn hamulcowy jak gdzieś mi zasugerowano jest dosyć agresywny, ale ma duże napięcie powierzchniowe i będzie słabo penetrował ( kropla na płytce aluminiowej stała jak bańka mydlana, a kropla ATF-220 rozpłynęła się na bardzo dużej powierzchni). ATF-220 jest dosyć rzadki i świetnie penetruje , poza tym ma właściwości myjące i antykorozyjne.
    Po pierwszym zalaniu cylindrów ilością około 10ml ATF-220 po około 24h pomiar kompresji po przedmuchaniu uprzednim cylindrów z resztek oleju był jak zdjęciu.
    Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce
    Pierwsza fiszka pomiar na zimno przed odpaleniem, druga po 2h pracy na wolnych obrotach.
    Po pomiarze na ciepłym silniku powtórzyłem operację zalewając po 10ml ATF-220 i nazajutrz pomiar na zimnym był niemal identyczny jak pomiar na zimno dzień wcześniej.
    Silnik mniej kopci i mam nadzieję że podczas jazdy pierścienie się dotrą i jeszcze się poprawi.

    spaliny przed i po zastosowaniu terapii ( silnik pracuje na wolnych obrotach)
    Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce Mercedes silnik OM621.918 niebieskie spaliny po odstawce

    Chętnie zapoznam się z opinią czy jak na silnik OM621 kompresja jest dobra czy słaba.

    W moim otoczeniu opinie są na temat kompresji.sprzeczne, podobnie jak też co do pomiarów na ciepłym i zimnym silniku.
  • #21
    tomek70
    Level 21  
    Wg mnie to dobra kompresja.Kiedy pierścienie się dotrą może się jeszcze poprawić.Powodzenia.