Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaka podstawa-magnesowa,dziurka czy uchwyt do relingu/klapy?

zbir 25 Lip 2010 03:11 10663 14
  • #1 25 Lip 2010 03:11
    zbir
    Poziom 10  

    Koledzy zaczynam przygode z CB prosze o rade jak mają sie poniższe sposoby montażu anteny do jakości sygnału? (chodzi o auto typu KOMBI)

    - magnesówka na srodku dachu
    - uchwyt na relingu dachowym (czyli przy krawędzi dachu)
    - uchwyt w klape bagażnika z tyłu (ale wtedy będzie ok. 40cm od anteny radiowej )
    - wiercona przy krawędzi dachu (czasem jeżdze z boxem więc na środku nie moge wiercić)

    Tzn. Jak duże będa różnice w jakości odbieranego sygnału?

    Najbardziej by mi pasowało mocowanie do relingu dachowego - nie ma ryzyka porysowania lakieru ani odpadnięcia anteny, zawsze można ją odkręcic i przenieść do innego auta, ale nie wiem czy sygnał nie będzie słabszy przez brak uziemnienia?

    Pozdrawiam

    0 14
  • #2 25 Lip 2010 10:22
    Bushman10980
    Poziom 22  

    Witam.
    Tak zrób jak Ci najbardziej pasuje - uchwyt do relingu. Sprawdź czy reling jest zmasowany z karoserią auta - jeśli nie poprowadź oddzielnym grubym przewodem np od śruby zawiasu klapy bagażnika. Najlepszą konfiguracją jest oczywiście otwór na środku dachu i tam antena minimum 1m.

    P.S. Anteny "zmasowane" zbierają mniej zakłóceń, maja inną przeważnie lepszą charakterystykę promieniowania (anteny w otworach).

    0
  • #3 25 Lip 2010 11:51
    sirtel
    Poziom 14  

    Zdecydowanie najlepszym elektrycznie rozwiązaniem jest ....otwór na środku dachu.
    Także funkcjonalnie-podczas przechyłów antena nie wygina się poza obrys auta.

    0
  • #4 25 Lip 2010 11:59
    zbir
    Poziom 10  

    dzięki za odp ale otwór na środku dachu odpada bo czasem jeżdze z box-em dachowym... wtedy magnesówke moge sobie przesunąc

    wiec nie wiem czy wiercona na boku dachu będzie wciąż lepsza od magnesówki zamontowanej na środku?

    1
  • #6 27 Lip 2010 15:35
    zbir
    Poziom 10  

    dzięki, to juz czytałem i poznałem "oczywiste oczywistości" (czyli że np. przy tym samym miejscu montażu wiercona będzie najlepsza). Znalazłem też coś takiego

    Jaka podstawa-magnesowa,dziurka czy uchwyt do relingu/klapy?


    Także chyba to wiele wyjasnia.

    Prosze tylko jeszcze o rade z innej beczki:

    czy prawdą jest że w takiej konfiguracji mam osłabiony odbiór do przodu (z racji szyberdachu)

    i czy poprawi mi sie odbiór jeśli przeniose antene CB w miejsce radiówki a radiówke dam na przód przed szyberdach? czy antena radiowa nie będzie wtedy zakłócać odbioru do przodu?

    Jaka podstawa-magnesowa,dziurka czy uchwyt do relingu/klapy?

    0
  • #7 27 Lip 2010 18:04
    kondensator
    Poziom 36  

    "Rysunek poglądowy" całkowicie niewiarygodny. Szczególnie zabawne są przykłady montażu anteny na środku szyby, no i ta dokładność w ułamkach dB... Różnica między postawieniem anteny na magnesie a zainstalowaniem - też jak zwykle ten co to pisał nie widzi różnicy między decybelami (dB), decybelami do dipola półfalowego (dBd) a procentami (w nich podaje się sprawność, ale widocznie autor rysunku widział je tylko na etykietach napojów...). Typowy rysunek marketingowy ze sklepu gdzie każda antena samochodowa CB ma "dodatni zysk", a na metkach oprócz ceny podany jest "zasięg w km" - uzasadniający cenę...
    Różne anteny na pojeździe muszą być jak najdalej od siebie - również aby przy nadawaniu nie uszkodzić dużym natężeniem pola w.cz. drugiego urządzenia (odbiornika). Przy ustawieniu (bo nie montażu !) jak na Twojej fotografii - znaczna część energii w.cz. z anteny znajdzie się w kabinie, zaś różne możliwe skutki w czasie jazdy już były opisane (i wcale nie tylko przeze mnie).
    Jak zrobić dobrze było podane na tacy, zrobisz jak uważasz - tylko później często jest "dlaczego są zakłócenia i silnik zmienia obroty" - i następne 50 postów o tym...

    0
  • #8 27 Lip 2010 18:54
    zbir
    Poziom 10  

    no to ja już nie wiem kazdy mówi co innego :? w dwóch serwisach CB byłem i nikt sie nie czepiał takiego układu (stroili mi antene w tym położeniu), trzeci serwis stwierdził że lepiej przesunać CB w tylny róg dachu (a radiowej nie ruszac), czy naprawde na wszystkim człowiek musi sie znać sam żeby zrobić dobrze? :| doradźcie co mam zrobić, skąd tyle sprzecznych teorii w tych kwestiach?

    0
  • #9 27 Lip 2010 20:10
    kondensator
    Poziom 36  

    zbir napisał:
    doradźcie co mam zrobić
    Do wyboru:
    1) antena radiofoniczna z tyłu dachu (gdzie już jest), antena CB do otworu z przodu dachu miedzy przednia szybą a szyberdachem
    2) te same miejsca co w (1), ale anteny zamienione miejscami
    3) antena radiofoniczna na błotniku przednim (są takie anteny, specjalnie ukształtowane nawet do danych modeli aut), albo (lepiej i taniej) polska UNICON ASp 05 z możliwością wygięcia mocowania promiennika (dł. ok. 75cm, na stałe przewód 1.3m, 1.6m. 2.5m, 4m do wyboru - wybrać najkrótszy możliwy przewód czyli zapewne 1.6m), a antena CB w miejscu po dotychczasowej antenie radiofonicznej
    4) te same miejsca co w (3), ale anteny zamienione miejscami - antena CB musi być perfekcyjnie zabezpieczona przed pochyleniem się w bok (było o tym w linkach) !
    Montaż anteny CB na błotniku przednim wymagać może współpracy z blacharzem (zwł. gdy chcemy by była mocowana bezpieczniej - nie do bocznej płaszczyzny błotnika), ale za to nie ma problemu z wysokością anteny np. w garażu podziemnym czy z przewiezieniem szafy na dachu, a i przy tak niskich częstotliwościach jak 27MHz długość anteny jest bardziej istotna niż 50...70cm różnicy wysokości jej zainstalowania (bo trzeba zainstalować, a nie postawić na magnesie czy inne podobne pomysły). Nawet w przypadku dachowania szansa że antena CB przetrzyma i można będzie np. wezwać pomoc jest większa w przypadku błotnika niż dachu.

    Antena unipolowa CB do pojazdu ma mieć długość minimum 150cm aby miała sensowne parametry (szerokość pasma pracy, sprawność, mniej ujemny zysk) i aby jak najmniej oddziaływała z anteną radiofoniczną czy inną (zwł. gdy obie na dachu). Nie próbuj montować anten blisko siebie "bo tak łatwiej i szybciej" (nie raz już widziałem taką "tfurczość"). Napisałem jak zrobić dobrze, skutecznie i bezpiecznie, a nie aby było ładnie / tanio / szybko / bajerancko / najmniej pracochłonnie. Całość ma chyba przede wszystkim dobrze i bezpiecznie działać, czyż nie ?

    0
  • #10 27 Lip 2010 23:56
    zbir
    Poziom 10  

    kondensator jesteś wielki, teraz to wszystko jasne :D zrobię wariant 1) lub 2). Który z nich da lepszy odbiór do przodu?

    dzięki!

    PS. i gdzie tu się klika pomógł:-)

    Moderowany przez c2h5oh:

    W dziale "Radiotechnika Co kupić?" nie ma opcji "pomógł".
    Przypominam, że podziękowania oznaczają zamknięcie tematu (regulamin punkt 10.2).

    0
  • #11 28 Lip 2010 12:51
    kondensator
    Poziom 36  

    Osobiście sprawdził bym jak mocowana jest oryginalna antena radiofoniczna (potrafią być dwa otwory, duży otwór, owalny otwór, kwadratowy otwór - i bez blacharza może być problem z anteną CB gdy tam za bardzo ażurowo).
    Niektóre samochody mają fabrycznie antenę z przedwzmacniaczem - w przypadku zastosowania zwykłej należy wyeliminować podawanie napięcia na separator zasilania. Podobny problem jest ze specjalnymi złączani koncentrycznymi stosowanymi w różnych samochodach.
    Następna sprawa - wąski pas metalu miedzy szyberdachem a przednią szybą. Od tego jakie są tam wzmocnienia zależy czy nie będziesz musiał kupować wkrótce nowej szyby. Kontakt podstawy anteny z metalową karoserią samochody musi być perfekcyjny i w wielu miejscach (musi być minimalna indukcyjność od tego zależy m.in. sprawność anteny) tuż przy otworze - od tego są "ząbki" w podstawie anteny, dlatego podkładanie tam np. dodatkowej blachy jest problematyczne - chyba że w sposób omijający dotychczasowy kontakt "ząbków" masy anteny z karoserią).
    Otwór do anteny w dachu powinien być raczej jednak po środku szerokości dachu wzdłuż osi pojazdu - zarówno ze względów w.cz, jak i antykradzieżowych - to co tuż przy oczach bardziej kusi... (o celowym oszpecaniu anten już też było, poszukaj).
    Przeprofilowanie błotnika (nie widać go na foto) dla założenia tam bezpiecznie anteny CB może być mniej stresujące (i mniej kosztowne) niż strach o pożar auta przy zaspawywaniu za dużego / dodatkowego otworu w dachu czy ciągły strach o przednią szybę w przypadku zahaczenia anteną (i dla uszkodzenia szyby nie ważne czy antena miała 90cm czy 190cm).
    Sposób przeciągania kabli koncentrycznych też ma znaczenie - przeciągnięcie "na siłę", za mocne skręcanie osiowe i/lub zgięcie - to przeciągnięcie uszkodzonych kabli; przeciągnięcie przy ostrych blachach - też, tylko trochę odroczone w czasie.
    No jeszcze jeden ważny link https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1653190.html ferryty na kable (nie tylko antenowe).

    PS: Jak widać "p0 dzię k0wa nie" ma na Elektrodzie zazwyczaj poważne skutki...
    Najlepszym "p" jest chyba jednak pokazanie na kilku niewielkich fotografiach (prawidłowo wstawionych "obrazki. elektroda.net") efektów starannej i sensownej pracy oraz krótka relacja z eksploatacji, bez użycia "słowa kluczowego" :) - i wtedy następni czytający (i piszący) mają (mam nadzieję) z tego pożytek...

    0
  • #12 17 Wrz 2010 10:32
    zbir
    Poziom 10  

    Długo to trwało ale w końcu znalazłem chwile i moge sie pochwalić montażem :D :

    Jaka podstawa-magnesowa,dziurka czy uchwyt do relingu/klapy?

    Ogólnie w Mitsubishi galant '97 nie ma większych problemów, jedyne co to że główka PL ma mniejsza srednice w podstawie niz antena FM przez co na lakierze widac ślad po starej antenie:

    Jaka podstawa-magnesowa,dziurka czy uchwyt do relingu/klapy?

    Oryginalny otwór po FM ma wzmocnienie więc nie trzeba kombinowac z podkładkami. Niestety ma tez trzy otwory, na szczeście główka PL zakrywa idealnie wszystkie trzy:

    Jaka podstawa-magnesowa,dziurka czy uchwyt do relingu/klapy?

    Podkładke z zębami dałem nad te trójkątną - więc mase łapie chyba dobrze (choć nie wiem czemu w instrukcji kazali ją dać pod te trójkatną - przecież wtedy nie "wgryzie sie" w blache...)

    Co do montażu nowej anteny FM, to przed szyberdachem idzie jakiś kawał blachy więc musiałem go nawiercić otwornicą ok. 35mm żeby klucz do dokręcania anteny sie zmieścił:

    Jaka podstawa-magnesowa,dziurka czy uchwyt do relingu/klapy?

    Antena z allegro za 30 zł (aukcja numer 1192201344 "Antena dachowa + wzmacniacz + przód VW Opel inne") wygląda ok choć uszczelka niezbyt dobrze pasuje do płaszczyzny dachu, więc na wszelki wypadek dodałem grubo silikonu.

    dachu pod antene FM nie wzmacniałem, chyba do tak małej antenki nie ma potrzeby?

    Teraz musze jeszcze skombinowac kabel do tego dziwnego wtyku od anteny.... (to chyba SMA?)

    Ogólnie efekt jak dla mnie zadawalający, choć gdy nadaje ktoś z daleka to wciąż słysze zakłócenia od pompy i silnika. Ale mniejsze niż na magnesie.


    Kondensator, jeszcze raz dzieki za wskazówki!

    0
  • #13 17 Wrz 2010 16:26
    kondensator
    Poziom 36  

    Prawdę mówiąc nie wiem dlaczego wybrałeś takie anteny. Radiofoniczną już przecież miałeś (po co "ze wzmacniaczem", lepsze efekty i mniejszy wpływ na CB były by z polską pełnowymiarową ASp 05 na błotniku), a ta którą zastosowałeś do CB jest... też nie całkiem godna polecenia: ryzykowna mechanicznie (zapomnisz przy wjeździe do garażu i...), wymiana kabla na znacznie lepszy oraz odprowadzenie ładunków elektrostatycznych są bardzo problematyczne (a jak słyszysz z zakłóceniami nie koniec), chyba też po odkręceniu zostaje gniazdo UC (nie widać dobrze) -> wilgoć, po odkręceniu też problem; Opisywałem inne rozwiązanie nie bez powodu. W każdym razie widać jakiś postęp i chęć poprawy, może to skłoni Cię do dokończenia sprawy dla celów bezpieczeństwa i przeciwzakłóceniowych.

    1
  • #14 17 Wrz 2010 18:58
    zbir
    Poziom 10  

    więc tak:
    antene FM musiałem zmienic gdyż przód dachu jest pochylony więc kąt nachylenia bata musi być wiekszy .
    Co do anteny CB to sirio SGCB1400 ma bdb opinie a wzgledy praktyczne wziałem pod uwage przy jej wybieraniu:-) A do gniazda UC mam zaślepke - na wypadek wykręcenia anteny .

    Montaz w błotnik odpada ze względów estetycznych tzn. kwestia gustu:-)

    Nie rozumiem tylko uwagi dot wymiany kaba i ładunków elektrostatycznych - kabel to oryginalny Sirio a zakłócenia wchodzą po antenie a w takim wypadku (z tego co wyczytałem) zasilanie radia czy prowadzenie i jakość kabli nie jest przyczyną...? pozostaje mi jedynie odkłócenie pompy i innych urzadzeń zakłocających lub zmiana radia...

    0
  • #15 17 Wrz 2010 21:55
    kondensator
    Poziom 36  

    zbir napisał:
    antene FM musiałem zmienic gdyż przód dachu jest pochylony więc kąt nachylenia bata musi być wiekszy .
    Taaa? Ciekawe dlaczego ?
    zbir napisał:
    Co do anteny CB to sirio SGCB1400 ma bdb opinie ... wzgledy praktyczne wziałem pod uwage przy jej wybieraniu
    Twój samochód, Twój wybór (a blacharza zarobek).
    zbir napisał:
    do gniazda UC mam zaślepke - na wypadek wykręcenia anteny
    Właśnie, pod spodem wilgoć, korozja styków -> problemy z zakłóceniami (a zaślepkę to na razie masz...).
    zbir napisał:
    Nie rozumiem tylko uwagi dot wymiany kaba i ładunków elektrostatycznych - kabel to oryginalny Sirio
    No właśnie, słabe ekranowanie. Antena połączona przez gniazdo UC może być zwarta dla DC (sprawdź omomierzem po jej odkręceniu) i wtedy nie ma problemu z ładunkami elektrostatycznymi z anteny na wejście odbiornika - to akurat dobrze, ale niebezpieczeństwo mechaniczne i wilgoć oraz problem z zastosowaniem innego kabla nie pozwala mi jej polecać (zainteresowani znajdą co i dlaczego proponowałem).
    O wpływie ekranowania przewodów na odbiór zakłóceń można się przekonać... nie tylko w samochodzie. RG223, S544, RG142 to zupełnie inna klasa niż "wszędziedostępne miękkie, tanie i z zagranicznymi napisami" imitacje kabli koncentrycznych. W dodatku łączenie ekranu do masy pojazdu po drodze (bez rozcinania przewodu !) jest dla dobrych przewodów łatwiejsze.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4691516#4691516
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4697694#4697694
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4954541#4954541
    http://www.aukcje.cbradio.pl/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=26444#26444
    zbir napisał:
    pozostaje mi jedynie odkłócenie pompy i innych urzadzeń zakłocających lub zmiana radia...
    Nie "jedynie" a "w dalszym ciągu" i nie koniecznie "zmiana radia" a raczej poprawienie dla EMC... Polecam lekturę A.Charoy'a (po polsku, ciekawe i praktyczne, cz. 1/2/3/4, zacznij od cz. 1)

    0