Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Światła jazdy dziennej - dyskusja o modelach, jakie wybrać.

skaktus 06 Maj 2011 23:09 120942 146
  • #91 06 Maj 2011 23:09
    kmmarek
    Poziom 10  

    Mieszkam na Śląsku i tutaj się poruszam, zakłócenia z otaczających mnie setek zakładów pracy, hut, kopalń, elektrowni Elcho (zaopatrujekoło domu która w domu zakłóca nawet radio nie zagłuszą byle lampy diodowe o mocy ok. 10W. Wydaje mi się też że zakłócanie - jego poziom - zależy też od konstrukcji auta, w przypadku Scenica II o bardzo pochylonej masce sygnał zakócający w lini prostej musi przeciąć cały silnik, metalowe podszybie, płytę grodziową (auto w konstrukcji sandwich-grubsze wzmocnienia) itp. Może w moim ma to znaczenie, przyznaję że nie zauważyłem a sprawdzałem to już przy Vertexach które świeciły tylko jedną godzinę ale wtedy to sprawdzałem i było ok.
    Co do postu kolegi "enjoypoznan" to zastanawiam się po co przepłacać, jak daylight 4
    spełniają wymagania przepisów, co więcej trzeba? Może 8 diodowe z funkcją przyciemniania i doświetlania zakrętów itp. za 800zł., tylko po co, ja założyłem najtańsze vertexy i przez godzinę było ok., potem wymiana na philipsy i na razie jest ok., chodziło mi tylko o to że:
    -oszczędzam na wymianie żarówek (H7 - 20zł sztuka, a w scenicu palą się szybciej),
    -oszczędzam oświetlenie tablicy rozdzielczej - wymiana żarówki koszt 8zł sztuka a żarówek jest 6 sztuk plus rozebranie deski - koszty,
    -oszczędzam paliwo, trochę, ale na dużym przebiegu robi się okrągły koszt (w końcu trzeba zasilić przeszło 120W), zawsze trochę zrównoważy to włączoną klimę
    Więc koszt 215zł za daylighty4 szybko się zwróci, większe a zarazem droższe to już jest dyskusyjny wydatek.

  • ambtechnic
  • #92 07 Maj 2011 00:21
    skaktus
    Poziom 37  

    Ja to już pisałem kilka razy...U jednego Vertex i Philips zakłóca radio (u mnie) u drugiego nie lub w minimalnym stopniu.

    Nie zmienia to faktu że Vertexy czyli chińskie wyroby padają jak muchy i znacznie bardziej zakłócają radia z tego powodu że są kiepsko zrobione...Przetwornice w tych lampach są otwartymi układami, siejącymi ile wlezie. W miejscach o minimalnym zasięgu stacje zanikają lub leci sygnał RDS. Tego od tak nie widać, ale wystarczy czasem potestować trasę z lampami i bez a potem w domu te same lampy uruchomić i zasilać radio z lampami w domu na tym samym źródle zasilania - ręce opadają - lamy sieją na tyle mocno że mocne stacje potrafią znikać.

  • #93 07 Maj 2011 14:16
    SauerMauser
    Poziom 21  

    a o ferrytach nikt nie pomyślał, aby założyć na kable?

  • #94 07 Maj 2011 14:24
    skaktus
    Poziom 37  

    A co ci da ferryt, skoro zakłócenia idą i po kablu i po eterze - promieniując z obudowy lampy w której najczęściej jest przetwornica ?

    Tutaj pierścienie w ogóle nie pomagają, nawet ekranowanie całej lampy i układów.

  • ambtechnic
  • #95 08 Maj 2011 07:45
    enjoypoznan
    Poziom 11  

    SauerMauser napisał:
    a o ferrytach nikt nie pomyślał, aby założyć na kable?


    Czytaj mój poprzedni post.

    Same pierścienie nic nie pomogły.

    Ale połączenie z masą dużo dało. Nie udało się w 100% wyeliminować tłumienia radia. Ale ok 80% w moim przypadku.

    Przed tym zabiegiem radio szumiało jak poj....

  • #96 12 Maj 2011 02:50
    Wujcio
    Poziom 9  

    Witam wszystkich szczęśliwych posiadaczy świateł do jazdy dziennej, ja dopiero zamierzam kupić światła dzienne ale mam ogromny dylemat bo nie wiem który model i której firmy wybrać, przed chiwlą znalazłem 4 - diiodowe philipsy za 214 zł, i bardzo mnie zainteresowały ale czy warto je kupić, a może lepiej wybrać te 5 - diodowe, za 341 zł. A może Vertex 501,

  • #97 12 Maj 2011 15:03
    skaktus
    Poziom 37  

    Poczytaj temat to zdobędziesz odp.

    Ja mam wciąż Philipsy - ładne, świecą jak trzeba, trochę zakłócają.

    Mniejsze philipsy - trochę mniej światła

    Vertexy - trzeba poprawiać te na diodach mocy, mocowanie takie sobie, mi działało na nerwy.

  • #98 12 Maj 2011 18:17
    Wujcio
    Poziom 9  

    posty przeczytałem i mam mętlik w głowie, przedewszystkim nie miałem pojęcia że takie światełka diodowe mogą zakłucać cb albo normalne radyjko, kolego skaktus a w jakim aucie masz te philipsy i ilu diodowe, ja chyba zdecydował bym się na te 4 diodowe no bo wiadomo cena 214 a tamte 5 - diodowe 341, a co do tych 4 diodowych troche się obawiam tego że one takie małe i czy wystaeczająco dobrze świecą a i jeszcze nie mają regulacji pionowej a zderzak w astrze nie ma idealnie pionowych albo płaskich powierzchni.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A jeszcze takie pytanie czy można je podłączyć bez tego przekażnika który automatycznie włancza światła,

  • #99 12 Maj 2011 18:22
    skaktus
    Poziom 37  

    To co masz w puszce to nie przekaźnik tylko cała przetwornica zasilająca. Bez tego lampy nie ruszą.

    To które kupisz to twoja broszka, świecą podobnie, 5 diodowe są po prostu dłuższe i myślę że będą z daleka bardziej widoczne.

    To czy zakłóca to loteria, zależna od radia, anteny, warunków, montażu i miliona innych rzeczy.

  • #100 20 Maj 2011 14:16
    mleczakm
    Poziom 19  

    Co sądzicie o lampach dziennych Fristom (już za 15zł) na żarówkę P21W i do tego np. żarówka diodowa 19x LED za 10zł? Czy to może zakłócać cokolwiek? Pobór prądu były minimalny, a w starszym samochodzie wyglądałoby znośnie.

    Bo domyślam się, że lampy diodowe za grosze lubią się palić, a jak spalą się te żarówki - będę miał najwyżej co reklamować, a wsadzę sobie zwykłe P21W.

  • #101 21 Maj 2011 20:50
    skaktus
    Poziom 37  

    Po pierwsze czy te lampy mają wybitą homologację ?

    Po 2 nie opłaca się wkładać do takiej lampy żarówki LED bo:

    -zwykła dioda 5 czy to 3 mm w porywach daje 5 lumenów światła. Czyli 19 x 5 lumenów = 95 lumenów. Dla przykładu lampy typu 5 led no-name daję około 400 lumenów, na markowych diodach typu Osram około 500

    -lampa tylko wtedy jest legalna, jesli ma homologowane źródło światła, w tym wypadku jest to żarówka P21W ale zwykła, z żarnikiem, nie diodowa.

    Żarówki diodowe to lekkie przegięcie - mało światła, niewiele widać w dzień, nie ma co siętakim czymś zajmować.

    Co do tego że tanie lampy padają - to fakt, ale np. Vertexa można przerobić i wówczas pracuje jak trzeba, jednak generuje zakłócenia i niestety tego nie idzie się pozbyć od tak.

  • #102 22 Maj 2011 11:53
    enjoypoznan
    Poziom 11  

    W tym temacie jest chyba wszystko napisane. Wystarczy przeczytać całość.

    Za 15 zł to raczej homologacji RL mieć nie będą. Proponuje lampy Wesem na żarówce P21W. Mają pełną homologacje. Koszt ok 50 zł komplet.

    Oszczędność i tak jest. Bo to 42W do ok 150W świateł mijania wraz z oświetleniem deski , pozycyjne itd.

    Co do żarówek LED. Trzeba by położyć obok lampę ze zwykła P21W i drugą LED. Porównać i wyciągnąć wnioski.

    Jeżeli już chciałbyś włożyć LED P21W to trzeba by kupić na SMD. Koszt 1 szt takiej żarówki to ok 30zł. http://allegro.pl/sdfghdfjhdhjhfsgl

    Zastanawiam się nad żarówką którą podałem w linku. Ma niby diody SMD. A gdzie wepchnęli przetwornice?

    Moderowany przez Błażej:

    3.1.18. (10.11) Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym). Ostrzeżenie.

  • #103 22 Maj 2011 11:56
    mleczakm
    Poziom 19  

    Cytat:
    Lampy posiadają wymaganą homologację E, oraz oznaczenie RL wybite na szkiełku, wymagane dla świateł do jazdy dziennej na terenie UE!

    Na żarówkę P21W


    Podświetlenie deski sobie wyłączyłem. Nie wiem, chyba je kupię i sam sprawdzę - 30 zł to niewiele, a zużycie (energii i kloszy oryginalnych lamp) będzie dużo mniejsze.

  • #104 22 Maj 2011 12:02
    enjoypoznan
    Poziom 11  

    Jasne. Sprawdzić możesz. Ale jeżeli kupisz tą żarówkę za 10 zł na zwykłych diodach to będzie lipa. A na SMD to już jest koszt. Bo 2 szt to ponad 60 zł.

    Sam miałem kiedyś doświadczalnie lampy dzienne na zwykłych diodach. To nadawało się jedynie jako pozycyjne. Za słabe światło i niebieskawa barwa.

    Daj znać jak poszły testy.

    Pozdrawiam

  • #105 22 Maj 2011 12:05
    mleczakm
    Poziom 19  

    Nie, diod nie kupuję, przekonaliście mnie. Sprawdzę te światła FRISTOM, albo inne WESEM bo też niewiele kosztują. Z diodek zrezygnowałem, jakby mi się przepaliły to sporo kasy w błoto, w dodatku, nie wiem po jakim czasie by się ta oszczędność na prazie zwróciła, podejrzewam, że nigdy...

  • #106 23 Maj 2011 13:21
    skaktus
    Poziom 37  

    W tych żarówkach na diodach SMD nie ma żadnej przetwornicy.

    Nie wiem skąd to się wzięło, ale jak ktoś zobaczy napis SMD odrazu widzi żarówkę o super jasności, najnowszej, technologicznie najlepszej.

    Taka żarówka to zestaw diod typu 5050, czyli 3 diody w jednej obudowie. W wypadku tych żarówek, daje się 3 diody 5050 w szeregu + rezystor i nic więcej.

    Dodatkowo taka żarówka i tak się nie sprawdzi w takiej lampie, a choćby dlatego, że żarówka P21W ma żarnik w określonym miejscu. W związku z tym robi się tak lustra tych lamp, żeby żarówka trafiała w ogniskową tegoż lustra. W przypadku P21W są pewne rozbieźności, jej jakość nie jest tak utrzymywana jak w wypadku żarówek typu H7 czy H1 ale i tak jest utrzymywana.

    Żarówka diodowa, nawet ta dookolna nie świeci jak trzeba bo nie trafia w ogniskową.



    Zamiast zabaw w dzienne na P21W również dobrze można zrobić sobie dzienne z długich + regulator PWM, ustawić moc dla żarówek długich na jakieś 20 % i na jedno wychodzi...


    Ja mimo wszystko bawił bym się w diody. 5 diod mocy ustawionych na 1W na jedną lampę. Takie zestawy na allegro można kupić już za 80 zł. Potem lekka poprawa polegająca na ustawieniu ponownie diod i ich ustawieniu i koniec. Podłączamy do auta i w trasę.

  • #107 23 Maj 2011 13:32
    mleczakm
    Poziom 19  

    Taaa, tylko z homologacją trochę "nie teges", a oszczędność żadna - i tak musisz włączyć światła mijania.

    Cytat:
    Zamiast zabaw w dzienne na P21W


    Cała zabawa to kwestia podprowadzenia dwóch kabli? Bez żadnych regulatorów, dłubania itd. No i wszystko jest zgodnie z prawem.

  • #108 24 Maj 2011 13:43
    skaktus
    Poziom 37  

    Problem w tym że dzienne na P21W to 42W a porządne lampy dzienne jak choćby Philipsa to około 10W.

    Różnica jest znaczna.

    Z kolei diody na przetwornicach to często szumy w radiu, choć częściej jest to spotykane w starszych autach niż w nowszych.

    Rozwiązaniem pomiędzy żarówką a diodami + zakłócenia to lampy diodowe na LM317. Taki zestaw "zjada" około 15 - 17 W przy zasilaniu diod napięciem 3,14V i około 330 mA.

  • #109 26 Maj 2011 00:28
    aragoth
    Poziom 13  

    Niedawno zakupiłem 4-diodowe światełka Philipsa - radio FM działa bez problemów, niestety CB zakłóca straszliwie. Planuję założyć na moduł sterujący rdzenie ferrytowe i mam nadzieję, że uda mi się w ten sposób wyeliminować część zakłóceń, mam natomiast pytanka:
    1. Czy ktoś testował filtry dedykowane do CB, które wpina się na zasilanie? Są osiągalne na aukcjach w cenie kilkunastu zł (prod. Hama, Sinus Live)? Zastanawiam się, czy dają radę wyeliminować zakłócenia
    2. Na jednej z aukcji znalazłem filtr "FILTR PRZECIWZAKŁÓCENIOWY RM 27/586", który wpina się między antenę a radio. Jakieś doświadczenia w tym temacie?
    3. Czy ktoś próbował zaekranować w jakiś sposób moduł sterujący LEDami? Jeśli tak, to z jakim rezultatem?
    Dzięki z góry za pomoc, pozdrawiam...

  • #110 26 Maj 2011 13:01
    skaktus
    Poziom 37  

    1-taki filtr do CB to najczęściej właśnie pierścień na przewodzie, te lepsze mają dodatkowo kondensatory w układzie

    2-mam wrażenie że prócz tłumienia sygnału z anteny wiele to on tutaj nie da

    3-ekranować modułu nie ma sensu, bo on sam jest już metalowy i jest ekranem

    4-pierścienie ferrytowe wiele ci nie dadzą, bo zakłócenia idą i po przewodach i promieniują z puszki sterującej czyli przetwornicy

    5-jakie masz radio i jaka antena. U mnie co ciekawe, TTI880 + Sirio ML-145 i zakłócenia są wręcz niezauważalne. Gorzej z jeśli mamy duże odległości pomiędzy autami, wtedy już słychać lampy.

  • #111 26 Maj 2011 13:32
    aragoth
    Poziom 13  

    Mam radio President George z anteną Lemm Magnum AT-71 na podstawce magnetycznej. Po włączeniu LEDów słychać wyraźnie tylko bliskie stacje.

    Co ciekawe - bez LEDów radio zbierało różnej maści zakłócenia pochodzące z samochodu - silniczki wycieraczek, szyb itd. - z tymi zakłóceniami dobrze radził sobie wbudowany w radio filtr, po włączeniu ASC działało idealnie. Gdy włączam LEDy, w radiu nie słychać żadnych zakłóceń od samochodu, jest równomierny szum.

    Druga ciekawa sprawa - gdy ręcznie reguluję Squelch, nawet przy maksymalnej RF-Gain potencjometr Squelch mniej więcej w połówie swojego zakresu odcinał szumy i wyciszał radio. Po włączeniu LEDów i RF-gain na mniej więcej 3/4 zakresu, Squelch nie jest w stanie odciąć szumów nawet odkręcony na maxa. ASC na szczęście daje radę.

  • #112 27 Maj 2011 10:11
    skaktus
    Poziom 37  

    Ja mam podobnie. TTI880 zbiera szumy i piski przy przyspieszanie, z wycieraczek itp. Włączenie filtra wbudowanego w radio i jest ok.

    Po włączeniu świateł dziennych słyszę jedynie bliskie a co za tym idzie, mocne "stacje" CB. Próbowałem w tym systemie zdziałać wiele - filtry, filtry własnej produkcji, ekranowania, porządne masy i inne sprawy - nic z tego, zakłócenia wciąż występują.

    Zakupiłem za kilka zł uszkodzone lampy dzienne, zrobiłem im zasilanie na LM317 i fakt, prądu biorą więcej - zamiast 1A biorą około 1,4A ale nie mam żadnych zakłóceń.

  • #113 27 Maj 2011 10:42
    mleczakm
    Poziom 19  

    A ja zamontowałem te najtańsze FRISTOMy za 15zł/sztuka na żarówkę P21W. Świecą całkiem nieźle, nie ma porównania z najtańszymi LEDami. Kupiłem też droższe WESEM - gdy je zamontuję, zrobię porównanie.
    Światła jazdy dziennej - dyskusja o modelach, jakie wybrać.

    Mam pytanie - instalację zrobiłem na przekaźniku, ale czy prądu 4A nie można by puścić normalnie przez przełącznik świateł? Może ktoś się orientuje - jeśli napisy E(numer) i RL będą na okrągłej lampie bokiem, to tracę homologację?

  • #114 27 Maj 2011 14:48
    enjoypoznan
    Poziom 11  

    mleczakm napisał:

    Mam pytanie - instalację zrobiłem na przekaźniku, ale czy prądu 4A nie można by puścić normalnie przez przełącznik świateł? Może ktoś się orientuje - jeśli napisy E(numer) i RL będą na okrągłej lampie bokiem, to tracę homologację?


    Jeżeli lampy są okrągłe to pionowy napis na szkle nie ma żadnego znaczenia.

    4A delikatny włącznik świateł może nie wytrzymać(fabrycznie na mijania i pozycyjne są przekażniki). Lepiej nie próbować.

    Dochodzę do wniosku że niebawem zakupie 5 diodowe Philipsy. I teraz chciałbym kompletnie wyeliminować "puszkę" sterująca wraz z przetwornicą którą dają do zestawu.

    Jak zrobić układ zasilający do tych świateł skoro jak pisał skaktus podwyższa napięcie gdyż diody w lampach połączone są szeregowo?
    Byłby ktoś wstanie wrzucić schemacik jakiegoś prostego układu?
    Priorytetem jest aby nie stworzyć nowej przetwornicy która będzie siała tak samo jak oryginalna philipsa.

    Wyłącznik ledów po włączeniu mijania zrobiłbym z przekaźnika NC/NO.

    Narazie mam Vertexą na osramach ale trochę sieją. Jak pisałem wcześniej pokombinowałem trochę z ferrytami i masą i znacznie się polepszyło. Ale to jeszcze nie to.

    PS: mleczakm nieźle dają te światła jak na żarówkę P21W.
    Wesem lepiej świecić nie będą. Jedynie może być lepsza jakość wykonania. Nic więcej.

  • #115 27 Maj 2011 19:08
    skaktus
    Poziom 37  

    Bez przetwornicy impulsowej takiej samej jak w Philipsach wiele nie zrobisz. Przetwornica musi podnosić napięcie tak aby zasilić diody, dodatkowo musi odpowiednio wydolić z prądem dla diod. Zakłócenia powodują cewki w układach i bardzo ciężko jest je wyeliminować od tak sobie. Wielu też zauważyło, że nawet firmowe lampy zakłócają.

    Nie ma prostego układu na podwyższanie napięcia.

    Jedynie pozostaje ci rozklejanie lamp, potem robienie w szereg 3 diod + szereg 2 diody, i każdy szereg zasilać z jednego układu LM. Wtedy aby uprościć układ, możesz zrobić tak - w każdej lampie masz 3 diody w szeregu, takie szeregi łączysz równolegle.To samo z szeregami po 2 sztuki.

    Każdy szereg zasilasz za pomocą 1 LM, używasz rezystora około 1,9 oma, 10 W, na 1 LM. Rezystor wiele się nie nagrzeje, ale LM już znacznie. Oba LM potrzebują radiatora z procesora typu Pentium 4, AMD Athlon itp. LM wydzielają około 4 - 5 W mocy, a więc sporo.

    Co do lap vertexa - jeśli to są rzeczywiście lampi na diodach Osrama jestem na nie chętny :)

  • #116 27 Maj 2011 20:11
    enjoypoznan
    Poziom 11  

    Czyli błędne koło.

    Rozklejanie lamp raczej odpada. Chociaż jako ostatnia deska ratunku... Z tego co pamiętam wystarczy zanurzyć je w gorącej wodzie?

    Moje są na osramach. Jeszcze z tej pierwszej serii co robili na początku.
    Jak coś dam znać.


    Jeszcze zastanawiam się nad philips 4 a 5 led.
    Różnią się one tylko 1 diodą więcej czy też wersja 5 led jest na lepszych diodach? Bo teraz wyczytałem że te 4 diodowe też są na tych luxeon.

    I bardzo ciekawi mnie porównanie philips w kontekście z obecnie posiadanymi Vertex Osram(które gdyby nie lekkie szumy i początkowe problemy ze szczelnością są bdb).
    Nie omieszkam cyknąć fotek porównawczych.

  • #117 27 Maj 2011 22:35
    skaktus
    Poziom 37  

    Philipsy mają niższe szumy, oraz inne ukształtowanie lustra - z daleka widać je nie jako 5 punktów a jako długi pasek. Mają również nieco chłodniejsze światło.

    Mam na stanie Vertexy w wersji Osram, Samsung i No-name-czyli to samo co Vertex w innym opakowaniu.

    Philipsów nie trzeba poprawiać, klosze są klejone.

    Wersja 5 led Philips ma diody na dnie lustra, natomiast wersja 4 diody, ma w innym miejscu diody. Powoduje to że świecą one węższym kątem.

    Ja obecnie pozbywam się Philipsów, a w ich miejsce wrzucam lampy na diodach OSrama, w obudowie 22 cm długości, zasilane z LM. W końcu zero problemów z szumami.

  • #118 19 Cze 2011 18:53
    Lizbon
    Poziom 9  

    skaktus napisał:

    Ja obecnie pozbywam się Philipsów, a w ich miejsce wrzucam lampy na diodach OSrama, w obudowie 22 cm długości, zasilane z LM.


    Jakie dokładnie lampy zamontowałeś (z diodami Osram) i jak one się sprawują? Zamierzałem zamontować światła dzienne LED ale po przeczytaniu wszystkich czterech stron tego wątku nie wiem czy się na to zdecyduję ze względu na bardzo duży problem z wyborem. Czy rzeczywiście nie można kupić przyzwoitych lamp w cenie 200-220zł? Mam 21-22cm miejsca w kratce (szerokość) i mam problem z wyborem lamp.

    Brałem już pod uwagę:

    Takie jak na aukcji ccccccccccc

    Światła jazdy dziennej - dyskusja o modelach, jakie wybrać.

    oraz takie jak na aukcji vvvvvvvvvvv

    Światła jazdy dziennej - dyskusja o modelach, jakie wybrać.

    Moderowany przez Błażej:

    3.1.18. (10.11) Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym). Ostrzeżenie.

  • #119 20 Cze 2011 07:20
    skaktus
    Poziom 37  

    Coś słabo czytałeś.

    Pierwsze lampy są na diodach flux, prawdopodobnie nie mają przetwornicy. Przyciemniana szybka / klosz będzie blokował światło. Lampy te są widoczne jedynie wtedy kiedy patrzy się na nie wręcz pod kątem prostym, z boku są słąbo widoczne lub w ogóle.

    Lampy drugie na 99,999% nie mają diod osrama - widać to po pierwsze po foto. Po 2 nie ma czegoś takiego jak diody Dragon Pluse a jedynie Dragon Plus - sprzedawca coś gdzieś usłyszał i coś tam napisał. Lampy te na 99% mogą zakłócać radio, do tego będą im potrzebne poprawki celem lepszego chłodzenia diod, do tego konieczność poprawy szczelności itd - wszystko w temacie.

    Jak chcesz porządne lampy to albo:
    -Philips w cenie 300 - 500 zł
    -MyCarr od 169 zł, występują też pod nazwą Atu oraz SIJ - na allegro tego pełno jest.

    Minimalnie zakłócają radio a jak dobrze "pójdzie" to w ogóle zakłóceń nie usłyszymy.

  • #120 20 Cze 2011 10:37
    Allen1980
    Poziom 10  

    ja mam takie światła LED Philipsa, "czwórki" i sprawują się naprawdę nieźle. słyszałem trochę negatywnych opinii o LED-ach, zwłaszcza w kontekście chińszczyzny z aukcji, ale do tych nie mam się co przyczepić. polecam