Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
OxomiOxomi
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zmywarka Miele G 1220 SC - strzela bezpiecznik różnicowy

01 Aug 2010 14:56 4628 13
  • Level 10  
    Witam!

    Zmywarka jak w tytule pracowała (użytek domowy) bezawaryjnie 3,5 roku - do wczoraj. W trakcie zmywania strzelił bezpiecznik różnicowo-prądowy. Jakakolwiek próba włączenia zmywarki powoduje wyłączenie różnicówki. W zmywarce została na dnie komory spora ilość wody. Osuszenie komory nie pomogło. Po zdjęciu obudowy nie stwierdziłem żadnego wycieku na zewnątrz komory zmywarki. Słabo znam się na "wnętrznościach" AGD, więc nie bardzo mam pomysł co sprawdzać. Proszę o poradę.

    Pozdrawiam
    [30.03.2021, webinar elektroda] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • OxomiOxomi
  • Level 15  
    Sprawdź kondesator przeciwzakłóceniowy, być może ma upływność lub ma zwarcie.
    Przeważnie ma kształt walca o rozm. ok .12X4 cm i poprzyłączane wsuwakami przewody ( 4 wsuwki). Szukaj go zaraz przy wejściu przewodu zasilającego do zmywarki. Najlepiej wypnij całkowicie i zmierz omomierzem. Nie może mieć rezystancji poniżej 1MOm. Możesz też spróbować podmienić na nowy.
  • OxomiOxomi
  • Level 10  
    Kondensator wymontowany. Wyniki pomiarów - różne: od 55,5Ω (!) do nieskończoności. Wielokrotnie wynik oscylował w okolicach 1,2 - 1,4 kΩ. Czy to oznacza, że kondensator jest do wymiany? Można go jakoś obejść i uruchomić zmywarkę bez niego?
    Szukałem w necie i... wygląda na to, że albo nie potrafię szukać, albo taki kondensator występuje jedynie w autoryzowanym serwisie. Czy tak jest naprawdę? Z jakimi kosztami trzeba się liczyć?
  • Level 15  
    Nie wiem jak wygląda dokładnie ten kondensator, więc opisz i napisz pomiędzy jakimi końcówkami mierzyłeś.
    Być może jest dobry. Jeżeli wygląda jak ten na zdjęciu :
    Zmywarka Miele G 1220 SC - strzela bezpiecznik różnicowy
    to :
    pomiędzy 1 i 2 oraz 3 i 4 może być 55 om, pomiędzy 1 i 3 może być nieskończoność lub ok. 0,68 Mom ( w przypadku jak na zdjęciu).

    Lepsze zdjęcie tego kond. jest na : http://www.soltronik.pl/watermark.php?id=12187&con=1" target="_blank" rel="noopener nofollow ugc" data-caption="" class="postlink "> Tutaj ]Link
    Można podpiąć sprzęt -ale tylko chwilowo !!!! - bez kond. . Spiąć ze sobą przewody dochodzące do 1 i 2 oraz 3 i 4 i włączyć sprzęt i zobaczysz czy wybija bezp.
    Oczywiście 1 , 2 3 4 to oznaczenia odpowiadające zdjęciu powyżej.
  • Home appliances specialist
    Na początek może odłączyć przewody od grzałki i pompy myjącej i sprawdź czy dalej będzie wyłączać róźnicówkę.
  • Level 10  
    Lesz123 wrote:
    Nie wiem jak wygląda dokładnie ten kondensator, więc opisz i napisz pomiędzy jakimi końcówkami mierzyłeś.
    Być może jest dobry. Jeżeli wygląda jak ten na zdjęciu :


    Wygląda inaczej. Ma tylko dwa styki, a przewody podłączane są za pomocą "dwuprzewodowych" wsuwek, tzn. dwa przewody wchodzą w pojedynczą wsuwkę. Opór mierzyłem pomiędzy tymi dwoma stykami. Oznaczenie kondensatora: Electronicon E12.C58-30104F pojemność 10µF

    MARCIN.SLASK wrote:

    Na początek może odłączyć przewody od grzałki i pompy myjącej i sprawdź czy dalej będzie wyłączać róźnicówkę.


    Pompa myjąca to chyba wiem gdzie jest, ale gdzie jest i jak wygląda grzałka (proszę się nie śmiać :D )?
  • Level 15  
    Po pojemności widzę że to nie jest kond. przeciwzakłóceniowy, ale raczej rozruchowy, ale tego nie jestem pewien ( trzeba by zobaczyć gdzie jest podłączony), więc jego odłączenie może spowodować brak rozruchu pompy i jej uszkodzenie przy dłuzszym czasie. Więc odłącz pompę i kond. i wtedy podłącz sprzęt.
  • Level 10  
    Lesz123 wrote:
    ... Więc odłącz pompę i kond. i wtedy podłącz sprzęt.


    Po odłączeniu pompy różnicowy strzelił :(

    Lesz123 wrote:
    Po pojemności widzę że to nie jest kond. przeciwzakłóceniowy, ale raczej rozruchowy, ale tego nie jestem pewien ( trzeba by zobaczyć gdzie jest podłączony), ...


    No właśnie, znalazłem drugi kondensator, a raczej układ kondensatorów i opornika - oznaczenie BV 8850/896 -TZ1 pojemność 0,68µF + 2 x 0,022µF + 470K. Ten ma trzy styki - dwa blisko siebie (pomiędzy nimi ok. 500kΩ) i jeden osobno - pomiędzy nim a każdym z dwóch pozostałych opór poza zakresem miernika (2MΩ). To chyba ok?

    PS. Jak wygląda i gdzie jest zamocowana grzałka??
  • Level 15  
    Właśnie ten drugi układ kond. i opornika jest układem przeciwzakłóceniowym. Po wynikach podanych pomiarów wyglada na dobry, ale po pomiarach przy niskim napięciu (miernika) nie można mieć pewności, bo zdarzają się przypadki że taki kond. po przyłozeniu napiecia sieci 230V przebija. Ale raczej ten kond. jest dobry.

    Być może to grzałka , ale nie wiem gdzie jej szukać, bo nie widziałem Twojej zmyw. na oczy. Więc szukaj jej i daj znac jak ją znajdziesz.
  • Level 10  
    Lesz123 wrote:

    Być może to grzałka , ale nie wiem gdzie jej szukać, bo nie widziałem Twojej zmyw. na oczy. Więc szukaj jej i daj znac jak ją znajdziesz.


    Już wiem, że dobrać się do grzałki nie będzie łatwo - jest w środku pompy, razem z hydrostatem (info z serwisu), to dlatego nie mogłem jej zidentyfikować patrząc od spodu na zmywarkę.
    Sugestia serwisu centralnego jest jednak taka, że nie warto się dobierać do grzałki, bo o wiele bardziej prawdopodobne w moim przypadku jest uszkodzenie elektroniki na skutek skoków napięcia w sieci zasilającej. Rzeczywiście, rok temu wymiana elektroniki "uleczyła" moją lodówkę.

    Pytanie: czy mając do dyspozycji tylko miernik uniwersalny mam szansę potwierdzić uszkodzenie elektroniki? Jeżeli tak, to w jaki sposób?
  • Level 15  
    Posłuchaj, bo byc może to jest ważniejsze niż pytanie gdzie jest grzałka.
    Piszesz że "strzela bezp. róznicowy"; więc teoretycznie zmywarka ma upływność do przewodu PE (tzw. przewód ochronny). Jeżeli tak jest to uszkodzenie elektroniki "bez zalania jej wodą - na sucho" nie spowoduje zadziałania różnicówki - do tego potrzeba prądu 30 mA przepływającego od zasilania L do przewodu PE.

    Więc wyjmij wtyczkę i zmierz omomierzem wartośc pomiędzy każdym otworem zasilajacym a przewodem ochronnym. Oczywiście przedtem podpinaj kondensatory, aby łatwiej było interpretowac wyniki. Wyniki poprawne powinny byc wieksze od rezystorów w filtrze p-z.
  • Level 10  
    Lesz123 wrote:

    Więc wyjmij wtyczkę i zmierz omomierzem wartośc pomiędzy każdym otworem zasilajacym a przewodem ochronnym. Oczywiście przedtem podpinaj kondensatory, aby łatwiej było interpretowac wyniki. Wyniki poprawne powinny byc wieksze od rezystorów w filtrze p-z.


    Kondensatory zamontowane. W załączeniu wyniki pomiarów.

    Zmywarka Miele G 1220 SC - strzela bezpiecznik różnicowy

    :?::?:
  • Home appliances specialist
    Wynik z pomiarów miernikiem uniwersalnym może mylić. Oporności to prawdopodobnie opory służące do rozładowywania kondensatorów zawartych w filtrze (tak by wtyczka po wyjęciu z kontaktu nie kopała).

    Przebicie na filtrze PZ może nastąpić dopiero przy wyższym napięciu zmiennym, a nie na tym co daje miernik.

    Jak czujesz się na siłach, to zamiast miernika użyj napięcia sieciowego, ale w szereg włącz żarówkę (moc żarówki dowolna). Test: L i N, L i PE, N i PE. Przy dobrym filtrze PZ nie powinna świecić lub jarzyć się.

    Z racji, że test będzie na niebezpiecznym napięciu dla życia, to zachowaj ostrożność przy testowaniu filtra.
  • Level 15  
    Wyniki są prawidłowe raczej , ale w końcu gdzieś musi byc upływność.
    Spróbuj tak zrobic jak radzi MARCIN.SLASK