Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator pobiera prąd na postoju.

skodilak 03 Sie 2010 18:02 17762 21
  • #1 03 Sie 2010 18:02
    skodilak
    Poziom 8  

    Witam wszystkich forumowiczów.

    Z moją Skodą Favorit nie było żadnych problemów, pewnego dnia próbuje ją odpalić i zgon, aku rozładowany tak, że ledwo klakson wyduszła dźwięk (swoją droga bardzo ciekawie to brzmiało :lol: ). Pomyślałem że może światła zostawiłem czy coś, lecz na następny dzień to samo. Odłączyłem jedną kleme na noc. Na następny dzień po podłączeniu aku kręcił bez problemu.

    Poszperałem w sieci no i już chyba wszystko sprawdziłem, Mianowicie, po pomiarach wyszło że na postoju bierze mi za dużo (w ogóle ona powinna coś brać, przecież to auto nic nie ma? ) Po ustawieniu na mierniku A 20m wyszło że ucieka na początku 0,09, spada do 0,06 i tak się utrzymuje. Bezpieczniki wszystkie sprawdzone, i wyszło że wszystko ok. Po odłączeniu alternatora dopiero pobór spadł do 0. Ładowanie jest ok 13,8V. Wyczytałem, że prawdopodobnie jest to uszkodzony alternator, a dokładniej mostek diodowy, który wystarczy wymienić.

    Jakieś koncepcje ? Jak upewnić się czy to napewno te diody ?

    -1 21
  • #2 03 Sie 2010 18:18
    598035
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 03 Sie 2010 18:42
    tzok
    Moderator Samochody

    ...niemniej pobór prądu na poziomie 100mA nie rozładuje w ciągu jednego czy dwóch dni _sprawnego_ akumulatora.

    0
  • #4 03 Sie 2010 20:59
    skodilak
    Poziom 8  

    kines17 napisał:
    Rozbierz alternator i sprawdź mostek pod obciążeniem.
    Tydzień temu przerabiałem taki przypadek w Passacie b5 1.9 TDI w nim akurat problem tkwił w regulatorze napięcia.


    Mógłbyś mi opisać jak sprawdzić dokładnie ten mostek ? Jestem zielony w tych sprawach... :|


    Cytat:
    ...niemniej pobór prądu na poziomie 100mA nie rozładuje w ciągu jednego czy dwóch dni _sprawnego_ akumulatora.


    No niestety u mnie padł po jednym dniu. Prawdopodobnie dlatego, że akumulator jest stale niedoładowany, ponieważ jest za duży do tego samochodu (62Ah). W dodatku jeżdżę mało i zwykle na krótkim dystansie.

    I jeszcze takie troche głupie pytanie, Jeśli an mierniku ustawiam pozycję A 20m, i wyświetla mi się pobór 0,09 to oznacza że pobiera mi 90mA ?

    1
  • #5 03 Sie 2010 21:38
    max-energy
    Poziom 22  

    skodilak napisał:
    Jeśli an mierniku ustawiam pozycję A 20m, i wyświetla mi się pobór 0,09 to oznacza że pobiera mi 90mA ?

    Nie!!! Wartość przez Ciebie zmierzona to 0,09mA czyli 90µA.

    2
  • #6 03 Sie 2010 21:47
    krzyjak
    Poziom 29  

    skodilak napisał:
    I jeszcze takie troche głupie pytanie, Jeśli an mierniku ustawiam pozycję A 20m, i wyświetla mi się pobór 0,09 to oznacza że pobiera mi 90mA ?


    Na zakresie 20 mA wynik pomiaru widniejący na wyświetlaczu 0,09 oznacza, że wartość płynącego prądu wynosi 90 µA. Raczej to nie możliwe by taka była wartość płynącego prądu przy wyłączonym zapłonie, więc chyba masz ustawiony zakres 20 A wtedy taki wynik na wyświetlaczu wskazuje na wartość 90 mA. Jeśli rzeczywiście płynie 90 mA, to taki prąd raczej nie wskazuje na uszkodzenie alternatora. Tym bardziej, że piszesz, że później spada.

    2
  • #7 03 Sie 2010 21:54
    domellus
    Poziom 29  

    Odłącz sobie alternator od instalacji, oczywiście zabezpiecz przewody tak aby jakieś zwarcie nie wystąpiło i zobaczysz po postoju czy aby na pewno jest to wina alternatora. Jeśli będzie nadal rozładowywało to nie jest to jego wina i trzeba będzie szukać dalej. Co do sprawdzenia mostka prostowniczego i samego alternatora to proponuję Ci abyś udał się do kogoś kto się na tym zna :)

    0
  • #8 03 Sie 2010 22:52
    skodilak
    Poziom 8  

    Cytat:
    Na zakresie 20 mA wynik pomiaru widniejący na wyświetlaczu 0,09 oznacza, że wartość płynącego prądu wynosi 90 µA. Raczej to nie możliwe by taka była wartość płynącego prądu przy wyłączonym zapłonie, więc chyba masz ustawiony zakres 20 A wtedy taki wynik na wyświetlaczu wskazuje na wartość 90 mA. Jeśli rzeczywiście płynie 90 mA, to taki prąd raczej nie wskazuje na uszkodzenie alternatora. Tym bardziej, że piszesz, że później spada.


    Dla ścisłości, miernik jest ustawiony tak gdy sprawdzam pobór pradu na postoju: Alternator pobiera prąd na postoju.
    Czyli ile wskazuje?


    Co do reszty odpowiedzi, po odłączeniu alternatora pobór pradu spada do zera więc chyba nie ma sensu sprawdzać poprzez podpięcie go i zostawienie na noc ? Wychodzi że to na 100% altek.

    Cytat:
    Co do sprawdzenia mostka prostowniczego i samego alternatora to proponuję Ci abyś udał się do kogoś kto się na tym zna

    Hmm a nie da rady tego sprawdzić miernikiem ? Byle jaki majster na starcie zawoła ode mnie z 5 dyszek za same zaglądnięcie, a za 25zł kupie nowy mostek, wiec wolałbym do tego jakoś sam dojść o ile jest to możliwe ?

    0
  • #9 03 Sie 2010 23:02
    598035
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 03 Sie 2010 23:05
    skodilak
    Poziom 8  

    Łatwo się mówi :) Zostawmy majstra, powróćmy do alternatora.

    2
  • #11 03 Sie 2010 23:26
    tzok
    Moderator Samochody

    Jak miernik jest na zakresie 20mA i wskazuje 0.09 to jest to 90uA. Co ze względu na wiek auta jest możliwe, bo nic tam prądu nie pobiera po wyłączeniu zapłonu, a 90uA to tyle co nic. Po prostu padł Ci akumulator i tyle. We współczesnych autach pobór prądu na wyłączonym zapłonie to 40-60mA.

    1
  • #12 03 Sie 2010 23:30
    598035
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 03 Sie 2010 23:40
    skodilak
    Poziom 8  

    Heh no to jakieś cuda się dzieją :)

    A jest możliwość, że podczas deszczu zrobiło się jakieś zwarcie i aku oberwał ?

    Po rozładowaniu auto odpaliłem na pych i akumulator został podłądowany na samym altku przez pare minut tylko, i trzymie już tydzień, co prawda obecnie mam nie całe 11V ale do rozruchu spokojnie wystarcza.
    A zamiast podmiany aku, wystarczy że bym monitorował na obecnym co kilka godziny czy spada napięcie ? Sam aku trzymie prąd dobrze, od wczoraj rana nie był ruszany i napięcie nie spadło :)

    2
  • #15 04 Sie 2010 08:35
    carrot
    Moderator Samochody

    Mierz na zakresie 10A !, każdy inny pomiar jest niewiarygodny ze względu na dużą rezystancję bocznika amperomierza, oczywiście trzeba przepiąć kabel na mierniku w stosowną dziurę

    1
  • #16 04 Sie 2010 08:38
    domellus
    Poziom 29  

    Dokładnie tak jak pisze Grzegorz naładuj akumulator tylko porządnie. On jest cały czas niedoładowany :)

    1
  • #17 04 Sie 2010 08:43
    mczapski
    Poziom 38  

    A więc z uporem uprawiasz wycieranie d... szkłem. Przy takim napięciu akumulatora czeka cię awaria rozrusznika. Ale ty zamiast wyciągać wnioski filozofujesz.
    Napięcie 13,8 V na instalacji w czasie pracy silnika jest wystarczające, ale wszystko musi być sprawne. Zużyty akumulator niestety jest coraz bardziej rozładowany (chociaż nie wiedzieć dlaczego ciebie zadawala 11 V) i jest tylko gorzej. Można podejrzewać, że nie jest najlepiej z połączeniami w instalacji elekltrycznej a działania typu odłączanie, włączanie nieco to poprawiły. Być może alternator jest w takim stanie zabrudzenia, że ma jakieś upływy, chociaż nie mówimy tutaj o 1 mA.

    1
  • #18 04 Sie 2010 19:43
    tzok
    Moderator Samochody

    Jak ma 11V i naładował się w czasie kilkuminutowej jazdy to już mu padła jedna cela... wystarczać będzie do pierwszej chłodniejszej nocy - następnego dnia rano już nawet nie zakręci.

    Daj spokój upływności diod alternatora, bo te 0,1mA to bardzo dobry wynik, jak chcesz mierzyć to mierz na zakresie 10A (inaczej wtedy podłączasz czerwony kabel do miernika - do gniazda 10ADC).

    0
  • #19 25 Lis 2013 11:19
    pavel007
    Poziom 14  

    Przepraszam że podbijam temat ale nie chce zakładać nowego. Otóż czy jest możliwe że samochód na postoju pobiera tylko 50-60 µA? Wyładowuje mi się akumulator i postanowiłem go sprawdzić co dało właśnie taki wynik. Pozycja 20m. Czerwona igła w gniedździe 10A, czarna w com. Sprawdzam podłączając czerwoną igłę do odłączonej klemy czarną do + akumulatora (szereg). Miernik jak na obrazku w tym temacie. Samochód 12 letni civic. A moje pytanie brzmiało - czy to możliwe że pobór jest aż tak niski? Bo spodziewałem się czegoś zupełnie innego...

    0
  • #20 25 Lis 2013 18:01
    pavel007
    Poziom 14  

    Jednak jest trochę inaczej niż pisałem - przy zmianie pozycji pokrętła na 10A miernik wskazuje 0,06A - jaka jest norma dla aku na postoju? Bo wujek google różnie wskazuje, jedni piszą że jest ok drudzy że jest za dużo. Powie ktoś jak jest?

    0
  • #22 25 Lis 2013 20:55
    tzok
    Moderator Samochody

    Różni producenci dla różnych modeli, a nawet różnych wersji wyposażeniowych mają różne normy. Dla "golasa" segmentu B normą będzie 25-30mA, dla auta z alarmem, systemem audio, nawigacją i innymi elektronicznymi bajerami normą może być 60-80mA.

    0