Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zapobiegać rozbieganiu się silnika

07 Aug 2010 14:05 11978 13
  • Level 10  
    Witam jestem szczęśliwym posiadaczem silnika elektrycznego z pralki Wirpoola i mam mały problem po podłączeniu go do sieci szybko się rozbiega co powoduje że błyskawicznie się rozgrzewa wiem ze taki silnik potrafi się rozbiegać prawie do nieskończoności aż się spali a chciałbym tego uniknąć. I tu pojawia się moja prośba chodzi mi o to by uzyskać jak największe obroty, i zlikwidować problem rozbiegania się. Jak już wcześniej pisałem podłączyłem go do sieci czyli jest on na 230V jego moc przy max obrotach podczas prania (jak był jeszcze w pralce) wynosiła 380W osiągał obroty do 1000/min. chce zastosować jak najmniej urządzeń lub elementów aby uzyskać pożądany przeze mnie efekt. Jakby były potrzebne jeszcze jakieś parametry to nie posiadam bo nie było na nim tabliczki znamionowej a instrukcja wszystkie schematy były w instrukcji której już nie posiadam od dawna. Za pomoc dziękuję :Fade-color
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Level 12  
    Na osi silnika powinien być czujnik obrotów. Sygnały z czujnika trafiają do procesora pralki, a ten steruje układem wykonawczym opartym na triaku i dostosowuje moc doprowadzaną do silnika tak, by wał obracał się z pożądaną prędkością. Układ wykonawczy na triaku ma konstrukcję podobną do ściemniacza domowego oświetlenia. Możesz spróbować zastosować ściemniacz, ale może uszkodzić się, ponieważ nie jest przystosowany do indukcyjnego obciążenia, które daje silnik.
  • Level 10  
    Zgadza się jest czujnik obrotów tylko że niestety bardzo obudowany i musiałbym rozcinać nity które go przytrzymują a niestety jak to zrobię zniszczę cały stojan co raczej wiązałoby się z wyrzuceniem silnika. Czy do mojego problemu można zastosować mocny potencjometr w połączeniu z kondensatorem który mi jedynie jeszcze został z całej pralki w jakichś sposób? Może to by było jakieś rozwiązanie?
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Level 13  
    Witam.
    Z tym rozbieganiem to ci ktoś namącił.Daj fotkę i jakieś opisy wyprowadzeń na zaciski bo niewiadomo o czym rozmawiać.
  • Level 10  
    Zamieściłem zdięcia tego silnika jest tam również pokazane podłączenie go do sieci zworka cewek na stojanie oraz 2 tajemniczych czerwonych kabli. Po kilku próbach innego podłączenia silnik w ogóle nie chodził albo chodził tak jak przy takim podłączeniu i się rozbiegał. Za pomoc dziękuje. W miarę moich możliwości postaram się odpowiedzieć na pytania potrzebne do rozwiązania tego problemu. :rainbow1:



    https://obrazki.elektroda.pl/92_1282304600.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/44_1282304600.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/93_1282304601.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/1_1282304601.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/22_1282304602.jpg


    Sorry za jakość zdjęć ale robiłem je telefonem 1,3 Mp i tak wydaje mi się dobra jeżeli tym komuś ułatwiłem rozwiązanie mojego problemu to dobrze dzięki że rozpatrujecie mój problem
  • Level 10  
    A jak już się rozbiegał to uciekł?

    Ty, tak samo jak ja, na poczatek zajmij się pojęciem "rozbieganie sie silnika" bo mi się wydaje, że namąciłeś.

    Bo rozbieganie silnika to jest stan awaryjny, czyli w jakis sposób zepsucie, a Ty mówisz ze Ci się rozbiegał, to pewnie sie boisz zeby Ci nie uciekł, chociaż jak podłączasz to silnik Ci normalnie działa.
    Wydaje mi się, że rozbieganie (nie definicja, bo nie uczyłem się tego, a chyba powinienem) to po prostu nadmierne przyspieszanie (jeśli podajesz stałą siłę to przyspieszenie jest również stałe, to prędkość wtedy rośnie - II zas. dynamiki Newtona, right?) aż do momentu kiedy łożyska przestaną działać i się zatrze czy coś w tym stylu.
    Więc kontrola prędkości, i jesli przyspiesza to regulowanie tej prędkości, jest jak najbardziej wskazana.
    I do tego chyba służy ta prądniczka "tacho" z czerwonych kabelków.

    "Prądnica tachometryczna - prądnica, w której wytworzone napięcie jest proporcjonalne do prędkości obrotowej wirnika i wykorzystywana jedynie jako źródło sygnału proporcjonalnego do prędkości (nie jest obciążana).
    Podstawowe typy prądnic tachometrycznych - prądnica komutatorowa, prądnica synchroniczna. W tej drugiej sygnałem jest napięcie zmienne którego częstotliwość (prócz amplitudy) proporcjonalna jest do prędkości obrotowej.
    "

    Prądniczka znaczy produkuje prąd, zależnie od prędkosci obracającego sie wału - czyli jak na dłoni masz (tak mi sie wydaje) napięcie obrazujące jak szybko sie kręci silnik, a jak sie kręci za szybko to napięcie wytwarzane przez prądniczkę jest za duże i układ reguluje napięcie zasilające silnik.

    Sprawdź jakiego rzędu napięcie jest między tymi czerwonymi kablami (napięcie zmienne, bo to prądnica). Podłącz woltomierz i puść silnik. Obserwuj jak rośnie napiecie (i czy rośnie). Jeśli rośnie to jakoś trzeba sprawdzić w jakim momencie to napięcie jest proporcjonalne do obrotów, do ktorych jest przystosowany silnik czyli chyba 1000obr/min i bedziesz wiedział przy jakim napięciu powinien reagować układ sterowania zasilaniem silnika.

    Tylko nie wiem jak ustalić, że w tym momencie silnik ma akurat 1000obr/minutę :<
  • Level 10  
    Więc tak po zmierzeniu napięcia na wyprowadzeniach prądniczki i przy pomiarze miernikiem na zmienne i na wszelki wypadek stałe napięcie (mam multimetr cyfrowy) miernik w tym i w poprzednim przypadku pokazał 0,056V i wydaje mi się że trzeba by było pomyśleć nad regulatorem obrotów. I tu racja pojawia się problem nie wiadomo kiedy silnik osiągnie te 1000obr./min. Zależało by mi żeby jakoś to sprawdzić i jeżeli to max. ilość obrotów jaką można wytworzyć przy regulacji i to jak zatrzymać dalszy "rozbieg". Zaskakująco niskie napięcie jest na owej prądniczce. Dlaczego? Jakby ktoś mi powiedział jak sprawdzić jakie są największe obroty tego silnika przy których się nie spali i jak zatrzymać dalszy wzrost obrotów byłoby super. Z góry dzięki za rozpatrzenie problemu.
  • Level 13  
    Witam. Kolego napisz pod które kolory przewodów podłączyłeś zasilanie a gdzie zrobiłeś mostek w kostce konektorowej.
  • Level 10  
    Przecież to idealnie widać na zdięciach ale jak jest dla Ciebie nie czytelne to proszę: mostek do szarego i białego, a zasilanie do czarnego i niebieskiego (fazę (brązowy) do czarnego, 0 (niebieski) do niebieskiego) i oczywiście żółto-zielony do stojana pozostały 2 wolne czerwone z rzekomej prądniczki.
  • Level 28  
    kup u jakiegoś serwisanta uniwersalny moduł do tych silników. U mnie w mieście za nowe chcieli 40zł
    Poczytaj o silnikach szeregowych i ich wlaściwościach. Może znajdziesz dlaczego tak szybko się obraca
    Te silniki bez regulacji osiągają ok.13tyś. obr/min, wystarczy wykorzystać jakiś moduł sterowania oparty na triaku.
  • Level 13  
    Kolego takie połączenie jest poprawne podaję ci inne poprawne płączenia zmiana obrotów mostek szary-niebieski zasilanie czarny -biały kolejne inne prawidłowe połączenie to mostek czarny-niebiski zasilanie szary- biały następnie mostek biały-czarny zasilanie szary-niebieski.To są wszystkie poprawne połączenia z tym jednak że pełne napięcie możesz podać przy obrotach zgodnych w tym samym kierunku w którym są zakrzywione szczotki od swojej osi.
    To jest silnik w którym nie następuje zjawisko rozbiegania, przy pełnym napięciu 230V osiąga swoje obroty stałe maksymalne i ich nie zwiększa.
    Zasada działania tego silnika jest taka jak silnika wiertarki ręcznej czy widziałeś kiedyś aby wiertarka się rozbiegała napewno nie ewentualnie jakieś uszkodzenie może sprawiać wrażenie rozbiegania .
  • Level 10  
    darek...45 czyli z twojej wypowiedzi wnioskuje że takie połączenie jakie zastosowałem nie spowoduje spalenia tego silnika i że osiągnie on swoją maksymalną ilość obrotów i przestanie przyspieszać? I to wszystko przy U=230V~ ?
  • Helpful post
    Level 13  
    Tak właśnie tak.
    darek...45 wrote:
    ewentualnie jakieś uszkodzenie może sprawiać wrażenie rozbiegania .
  • Level 10  
    Dzięki za pomoc wcześniej bałem się zostawiać ten silnik włączony na dłuższą chwilę ale teraz załączyłem go i ładnie chodził przez prawie 3 kwadranse i co najważniejsze nie było wrażenia rozbiegania się po upływie kilku min. a co jest jeszcze ważniejsze po upływie tych 45 min. silnik był ledwo ciepły wręcz nawet letni minimalnie tylko się rozgrzał co mnie bardzo ucieszyło. Dziękuje wszystkim za pomoc wszystkie wskazówki bardzo się przydały. Dzięki.