
Witam, chciałem przedstawić moją pierwszą zaprezentowaną na forum konstrukcję, która powstała z potrzeby chwili


Mój ojciec posiada taki układ w swoim aucie jednak gdy dowiedziałem się ile zapłacił (60zł za urządzenie i 40zł za robotę - jak dla mnie kosmiczna cena za takie urządzenie) rozejrzałem się po internecie, znalazłem kit AVT za 20zł, cena nie jest wygórowana jak na mój gust. Nie znalazłem żadnego ciekawego i prostego schematu takiego układu (może za krótko szukałem:))
Postanowiłem więc zrobić taki układzik z tego co było pod ręką w krótkim czasie.
Troszkę długi wstęp, a teraz do rzeczy:
założenia:
-Automatyczne załączanie świateł postojowych i mijania kilka sekund po uruchomieniu samochodu
-Automatyczne wyłączenie świateł, po wyłączeniu zapłonu.
-Jak najmniejsza liczba przeróbek oryginalnej instalacji samochodu
-Nie zakłócanie pracy oryginalnych włączników (wszystko ma działać tak jak wcześniej)
-Niezawodność
-Wszystkie części musiały być gdzieś w szufladzie

-Możliwość wyłączenia układu.
Układ zaprojektowałem w darmowym oprogramowaniu Yenka, bardzo wygodnie mi się pracowało widząc wszystkie napięcia panujące w układzie, no i łatwa możliwość zmian wartości elementu.
Układ działa jako komparator, który porównuje napięcie na diodzie zenera 8,2V, z napięciem na dzielniku rezystorowym. Gdy napięcie wzrośnie powyżej wartości napięcia na diodzie (ok 8,11V) na wyjściu wzmacniacza pojawia się stan wysoki, i załączają się przekaźniki. Działanie układu nie jest zbyt skomplikowany, na symulacji wszystko super chodziło

Nie wykonywałem płytki drukowanej, a całość zrobiłem na małym kawałku płytki uniwersalnej zamkniętej w obudowie niewiadomego mi pochodzenia (leżała w szufladzie)
Po złożeniu układu prawie wszystko działało, tak jak zaplanowałem (prawie, ponieważ na wyjściu wzmacniacza w stanie niskim pojawiało się 1,4V zamiast 0V i z stąd dzielnik na wyjściu) , układ załączał się przy 13,7V, jednak po prowizorycznym zamontowaniu w samochodzie już nie chciało tak ładnie działać. W samochodzie mam prawdopodobnie uszkodzony regulator napięcia, i zamiast 14,4V daje mi ok.13,8V, Zajmę się nim jak znajdę chwilę czasu.
Zmieniłem dzielnik napięcia, i układ ruszył, teraz załącza się przy ok. 13,05V.
Następnym problemem było podłączenie tego do instalacji, okazało się, że muszę dołożyć jeszcze jeden przekaźnik, ponieważ światła mają 2wyłączniki i przekaźnik.
Wyjaśniam: światła postojowe lewej strony samochodu zasilane są z włącznika świateł prawa też (do tego potrzebne były 2 przekaźniki) a światła mijania nie są dzielone na strony, jednak zasilane są z przekaźnika-kostki której cewka jest załączana z tego samego wyłącznika co światłą pozycyjne (tu potrzebny był trzeci przekaźnik w moim układzie, aby załączyć cewkę przekaźnika świateł)
Troszkę "oryginalny" opis, jednak myślę, że powinno być wszystko jasne.
Wyłączenie układu (a właściwie możliwość wyłączenia świateł podczas zapalonego samochodu ) odbywa się poprzez wyłącznik, przez który płynie zasilanie cewek styczników.
Układ po włączeniu zapłonu pobiera 7mA, a po załączeniu układu (po zapaleniu) ok 90mA (na zdjęciu pokazane jest 77, jednak było ono wykonane przy 2 przekaźnikach)
Układ kosztował mnie 1,5zł,a właściwie dopiero będzie, bo muszę kupić jakiś ładny wyłącznik.
Jeżeli wszystkie części były by ze sklepu, to wyszło by jakieś 3zł za elementy +3 przekaźniki (~10zł) + obudowa (~5zł ?) Więc razem mniej niż 20zł.
Całość zrobiłem w ciągu 2 dni, jeden na układ, drugi na zamontowanie całości w samochodzie)
Wszystkie założenia zostały spełnione, z wyjątkiem jednego - niezawodność, ponieważ to dopiero po dłuższej eksploatacji wyjdzie

wszystko działa tak jak powinno. Po uruchomieniu samochodu światła włączają się po 4-5s
Jestem zadowolony z jego działania, i prawdopodobnie dzięki temu układowi zaoszczędzę kilka zł na ew. kontroli policji, a także niepotrzebnego rozładowania akumulatora, gdybym zapomniał o światłach

Zapraszam do komentowania, i od razu chciałem zaznaczyć, że wiem, że zastosowanie "hot-gluta" nie jest najlepszym rozwiązaniem, jednak to nie ma wyglądać, tylko działać

Na zakończenie kilka zdjęć, schemat układu( jest on przed dołożeniem przekaźnika i zmiany dzielnika) i link do załącznika w którym jest instalacja samochodu:








Tu jest link do schematu instalacji:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=103874#103874
Cool? Ranking DIY