Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Instalacja do podgrzewanych foteli fiat brava

Thalion 07 Aug 2010 23:38 3952 5
  • #1
    Thalion
    Level 10  
    Witam,
    trafila mi sią okazja zakupić calą tapicerke skórzaną( fotele, kanapa, boczki) to swojego autka i juz wszystko jest zalożone i pięknie wyglada. Trafiły mi się fotele przednie z podgrzewaniem, tzn. wychodzą z fotela 2 kableki do wtyczki i są przyciski od podgrzewania. Czy to działa nie miałem okazji jeszcze sprawdzić ale skoro to już mam to planuje to uruchomić. I tu zaczynają się schody. W moim aucie nie mam pociągniętej instalacji do podgrzewanych foteli i musze ją wykonać wlasnoręcznie. Znalazłem sobie schemacik ale wszystkiego z niego nie rozumiem dlatego pisze ten post. Oto schemat:
    Instalacja do podgrzewanych foteli fiat brava
    oznaczenia:
    2-polaczenie z masa nadwozia
    1-aku
    5-skrzynka bezpiecznikow mocy
    6-skrzynka bezpiecznikow obwodow i instalacji
    97-przekaznik mocy
    98-bezpiecznik 20A elektrycznego dachu
    30-polaczenie wzdluzne wiazki przewodow tablicy rozdzielczej
    4-wylacznik zaplonu
    15-polaczenie z masa
    143/145-polaczenie wiazki przewodow fotela
    144/146-poduszka fotela ogrzewanego

    Jako osoba niespecjalnie doswiadczona w tym wszystkim mam kilka pytan.
    1. Nr 143 to sa te wtyczki pod fotelami czy poprostu wlaczniki??
    2. Jesli 143 to nie wlaczniki to gdzie one sa na tym schemacie bo ja nie widze jakos ;/
    3. Co to za przekaznik?? Jakies dane znamionowe, czy dostane taki w sklepie czy musze szukac z rozbitka?? W ktorym miejscu jest umieszczony w aucie jesli mial bym szukac?? I jaka role on spelnia w tym ukladzie??
    4. po co te kable ida przez skrzynke bezpiecznikow?? Nie sa tam zabezpieczone niczym takze jak bym robil to sam to nie musze oczywiscie tamtedy ciagnac kabli??
    5. Czyli tak z tego rozumiem: wychodze z aku przewodem rozdzielam na dwa, jeden przez 60A bezp ciagne do przekaznika, drugi prrzez 40A bezp ciagne przez wylacznik zaplonu i do przekaznika, kolejny z przekaznika uziemamim, a kolejny ciagne do wtyczki od fotela, drugi z wtyczki uziemiem np przykrecajac do plyty podlogowej pod fotelem?? I powinno dzialac. Najwiekszy problem mam z tym przekaznikiem i gdzie sa wlaczniki/wylaczniki??
    7. Jeszcze wylacznik zaplonu czyli poprosttu mam wziasc tak napiecie zeby nie dzialalo bez zaplonu??
    8. Co to jest ten nr 30?? Chyba moge to pominac prawda??

    Dodam ze nie zamierzam umiejscowic kabli tak jak fabryka, tylko chce zrobic tak zeby mialo to rece i nogi i poprawnie dzialalo. Jeszcze sprawdze w ksiazce gdzie znajduja sie te bezpieczniki i czy je moze mam. Istnieje chyba mozliwosc ze instalacja jest pociagnieta juz ale ni do konca to wtedy moze bym ja wykorzystal. Myslalem zeby dac poprostu te 12V na bezpieczniku 20A zza zaplonu ale nie wiem wlasnie jaka funkcje spelnia ten przekaznik i czy tak prosto mozna to zrobic jak mysle ;p

    Myśle jeszcze żeby założyć jakiś potencjometr, ale to dopiero jak uruchomie te grzane fotele i sprawdze jak mocno grzeją, czy wogle jest sens zakładać potencjometr
  • #2
    dr_tuning
    Level 11  
    Kolego skoro chcesz ciągnąc po swojemu to zrób to jak uważasz.
    Ja na Twoim miejscu zrobił bym tak że zdobyłbym oryginalne przyciski od podgrzewania je podłączył pod 12v po zapłonie i żeby one sterowały przekaźnikiem który zwierał by 12v bezpośrednio z aku. Tu jeszcze dla bezpieczeństwa założył bym bezpiecznik i odpowiednio grube kable i sam przekaźnik też powinien być odporny. Potencjometr raczej zbędny moim zdaniem.
    Pozdrawiam Robi
  • #3
    Thalion
    Level 10  
    orginalne przyciski sa zamontowane w fotelu, problem tylko mam jak pociagnac instalacje tzn najprosciej dal bym 12V i zabezpieczyl bezpiecznikiem ale nie wiem czy te przyciski co sa w fotelu wytrzymaja takie napiecie
  • #4
    dr_tuning
    Level 11  
    nie dam sobie ręki uciąć ale wątpię żeby wytrzymały. To najprostsze rozwiązanie według mnie 12v po zapłonie puszczone na przycisk z przycisku na cewkę przekaźnika, a styki przekaźnika poprzez bezpiecznik pod aku. Tak chyba najprościej to zrobisz
  • #5
    Thalion
    Level 10  
    cieżka sprawa z tym jest, boprzyciski sa w fotelach, z których wychodzą 2 kable do wtyczki. Problem w tym, że jeśli chce założyć przekaźnik to musze pół fotela rozebrać, czego wole uniknąć bo obawiam się, że po złożeniu, skóra nie byłaby odpowiednio naciagnięta i zrobiłbym tylko fałdy na siedzeniu. Dlatego puszcze poprostu 12V po zapłonie na bezpieczniku myśle 20A a jeśli się spalą przyciski to kupie jakieś ladne nowe i gdzies na tunelu środkowym zapodam i zrobie instalacje z przekaźnikiem wtedy :)
  • #6
    dr_tuning
    Level 11  
    no ok chyba źle zrozumiałem wcześniej. Ty z fotela masz tylko jedna wtyczkę tak ?? mi się wydawało że masz jedna wtyczkę do przycisku i jedną do mat grzewczych. Ale jak teraz mi się wyświetlił schemat bo wcześniej go nie widziałem to wystarczy tam podpiąć 12v po zapłonie przez bezpiecznik 20A jak w oryginale i to już musi działać :)