Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobić regulator ładowania akumulatora 20A?

lamer1 08 Wrz 2004 15:16 4673 14
  • #1 08 Wrz 2004 15:16
    lamer1
    Poziom 21  

    Chodzi mi o jakieś proste ograniczenie prądowe 20A i napięcie 12V, może wie ktoś jak coś takiego zroić?

    0 14
  • #2 08 Wrz 2004 15:48
    guard10
    Poziom 28  

    Witam odsyłam Cię do lektóry Elektronika dla wszystkich marzec 2004 ,impulsowa ładowarka dużych akumulatorów

    0
  • #3 09 Wrz 2004 21:00
    lamer1
    Poziom 21  

    Ok a wiesz może gdzie to można pobrać?

    0
  • #4 10 Wrz 2004 13:19
    adrach
    Poziom 12  

    Podaj maila, to Ci zeskanuje artukul i podesle!
    pozdro
    adrach

    0
  • #6 10 Wrz 2004 18:44
    lamer1
    Poziom 21  

    Dokładnie to jest tak: mam alternator 14V 45A i chciałem tym ładować akumulator 215Ah 12V. Pytanie jak?

    Do adrach oto mój mail: lamer100(malpa)plusik.pl z góry Thx

    0
  • #7 10 Wrz 2004 19:00
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    lamer1 napisał:
    Dokładnie to jest tak: mam alternator 14V 45A i chciałem tym ładować akumulator 215Ah 12V. Pytanie jak?
    Normalnie - alternator z regulatorem podłączasz do akumulatora i ładujesz.
    Bez żadnych dodatkowych urządzeń!

    0
  • #8 10 Wrz 2004 22:03
    Piotr36
    Poziom 17  

    janek11385

    Cytat:
    Jest tam kompletny opis ze schematem i płytką i w dodatku jest to sprawdzone.


    Zgadza się drogi kolego...... ale opisu i danych trafa to tam nie widać :twisted:

    1
  • #9 10 Wrz 2004 22:10
    Piotr36
    Poziom 17  

    Jest tam kompletny opis ze schematem i płytką i w dodatku jest to sprawdzone.
    jenek11385 - zgadza się drogi kolego...... ale opisu i danych trafa to tam nie widać :twisted: - najpierw sprawdź, a potem polecaj.

    0
  • #10 10 Wrz 2004 23:24
    lamer1
    Poziom 21  

    jozefg napisał:
    lamer1 napisał:
    Dokładnie to jest tak: mam alternator 14V 45A i chciałem tym ładować akumulator 215Ah 12V. Pytanie jak?
    Normalnie - alternator z regulatorem podłączasz do akumulatora i ładujesz.
    Bez żadnych dodatkowych urządzeń!


    A te 45A to nie za durzo na 215Ah (zalecany prąd ładowania to ok. 21A)

    0
  • #11 11 Wrz 2004 07:25
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tak masz zrobione w każdym samochodzie i to przy mniejszym akumulatorze i jakoś nic się nie dzieje.
    :arrow: Współczesne akumulatory nie boją się większych prądów , natomiast nie wolno dopuścić aby napięcie przekroczyło 14,5 V .

    0
  • #12 11 Wrz 2004 08:34
    HenryK3
    Poziom 26  

    W samochodach ciężarowych i w autobusach (24V) są ograniczniki prądu ładowania.
    W tym konkretnym przypadku nie widzę potrzeby ogranicznia prądu ładowania.
    Standardowo w samochodach alternator 45A współpracuje z akumulatorem o pojemności rzędu 45-60Ah.

    Potwierdzam to co napisał jozefg,
    Współczesne akumulatory nie boją się większych prądów , natomiast nie wolno dopuścić aby napięcie przekroczyło 14,5 V
    - i tą wartość ogranicza regulator napięcia.

    Jeśli masz wątpliwości podłącz do samochodu amperomierz i sprawdź prąd ładowania akumulatora zaraz po uruchomieniu silnika i po zwiększeniu jego obrotów.
    Wartość jaką zobaczysz może Cię zaszokować a tak jest "traktowany" akumulator podczas normalnej eksploatacji samochodu.

    Jeżdżąc samochodem, który posiada zamontowany amperomierz (np. Żuk z akumulatorem 60Ah) można zwrócić uwagę, że w początkowej fazie po uruchomieniu silnika przez chwilę brakuje skali tego amperomierza (+- 50A), szczególnie zauważalne to jest w okresie zimowym.
    Aż trudno w to uwierzyć, ale tak eksploatowany akumulator potrafi działać niezawodnie przez 5 i więcej lat.

    0
  • #13 11 Wrz 2004 10:52
    janek11389
    Poziom 42  

    Witam kolego Piotr! To co jest zamieszczone to po prostu sam automat, który kontroluje naładowanie i rozładowanie i nie jest ważne co to będzie za akumulator, czy prostownik, podejdzie to pod każdą moc transformatora. Co do opisu to faktycznie żle mi to syn skserował, a ja tego nie sprawdziłem, ale jak chcesz to mogę to jeszcze raz skserować i wysłać Ci na skrzynkę
    Pozdrawiam

    0
  • #14 12 Wrz 2004 12:15
    lamer1
    Poziom 21  

    No ja akurat mam Ładę i tam jest regulator ładowania, w ciągniku MTZ w którym jest alternator 50A też jest regulator.
    W elektrowniach wiatrowych też są regulatory ładowania akumulatorów.
    Wiem jak się zachowuje akumulator jak dostaje za duży prąd.
    Wolałbym jednak zrobić ten regulator.

    0
  • #15 12 Wrz 2004 14:46
    Piotr36
    Poziom 17  

    janek11389 jeśli możesz mi przesłać ksero tego artykułu - będę wdzięczny i na pewno go wykorzystam za co z góry dziękuję !!!

    Co prądu ładowania akumularora w samochodzie przez alternator to tak duży prąd płynie przez stosunkowo krótki czas. Czas ten zależy od stanu naładowania akumulatora, a ściślej od jego napięcia. Gdy napięcie na zaciskach wzrośnie, to prąd musi zmaleć i tak jest w rzeczywistości. Aby jednak nie dopuścić do zniszczenia akumulatora /jego przeładowania/ stosuje sie regulator napięcia, który utrzymuje napięcie na zadanej wartości.
    Praktycznie regulator jest sterownikiem wartości prądu w uzwojeniu wzbudzenia, a więc regulacja napięcia odbywa się metodą pośrednią. Jest to jednak temat na inny post i wynika z zasady działania alternatorów.
    Pozdrawiam piotr36.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo