Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Spalony silnik bez tabliczki - potrzebne parametry.

09 Sie 2010 16:51 3030 15
  • Poziom 18  
    Witam!!
    Mam problem jak w temacie. Silnik od małej szlifierki stołowej. Jest to silnik klatkowy, 24 żłobki, wymiary to: wysokość stojana 39mm, średnica otworu stojana 54mm. Silnik jest oczywiście jednofazowy. Proszę o pomoc, ponieważ nie posiadam atlasu, a uzwojenia są zniszczone.
  • Admin DIY, Automatyka
  • Poziom 18  
    No trudno. Widać silnika nie ma w atlasie. Chyba będę musiał temat zamknąć :cry:

    A czy tak trudno zrobić samemu zdjęcie i wkleić? Tu masz Zasady wklejania zdjęć. [Łukasz]
  • Specjalista elektryk
    Witam.
    Silnik można rozpoznać po następujących ( podawanych w danych katalogowych) parametrach:
    1. wznios wałka
    2. średnica wałka
    3. wymiary pakietu blach - długość, rozstaw otworów mocujących
    4. liczba żłobków w stojanie odpowiednia do liczby biegunów( do określenia obrotów)
    Dane które podałeś - nie wystarczą. To obrazek: "jak mały Jasio wyobraża sobie silnik"
    Pozdrawiam.
  • Moderator Elektrotechnika
    Witam
    Czy na tyle są zniszczone uzwojenia, że nie można zmierzyć średnicy drutu, poskoku czy też liczby drutu w żłobku?
    Podajesz wewnętrzną i zewnętrzną średnicę rdzenia oraz jego długość.
  • Poziom 18  
    Niestety uzwojenie jest spalone całkowicie. gdyby dało się policzyć zwoje nie prosiłbym o pomoc.
  • Poziom 36  
    Witam !
    Może te dane się przydadzą ? Jest to najbardziej zbliżony ( wymiarami )silnik jaki przewijałem.
    Silnik od wirówki do bielizny DDR 220V, 50Hz, 1,35A, 2830obr/min
    24żłobki
    grubość pakietu stojana - 53mm
    średnica wirnika - 45mm
    średnica zewnętrzna stojana 84mm
    uzw. robocze - 2 x 4cewki DNEe 0,45mm 70zw
    uzw. pomocnicze 2 x 2cewki DNEe 0,35mm 135zw
    Pozdrawiam. Stefan
    ps. Szkoda że Pan nie dołączył zdjęć silnika, uzwojenia, bo właściwie nie wiadomo jakie silnik miał obroty ? Po wyglądzie uzwojenia można określić czy silnik miał około 1400obr/min czy 2800obr/min ?
  • Poziom 21  
    Jeszcze nie było takiego silnika by nie szło odtworzyć podstawowych danych to nie jest żaden skomplikowany silnik:
    -obroty(1400 lub 2800)
    -przynajmniej 24 żłobki, i w kilku żłobkach da się policzyć zwoje
    -zmierzyć średnice drutu
    -kilka końcówek z cewek by sprawdzić czy nawijane jednym drutem
    -a połączenie ci co przewijają znają z pamięci i z układu cewek
  • Poziom 18  
    Dzięki za konkretne odpowiedzi.

    średnica wirnika 54mm
    średnica wewnętrzna stojana 55mm
    grubość pakietu stojana 39mm
    średnica zewnętrzna stojana 105mm
    uzw. robocze - 2 x 4cewki DNEe 0,40mm
    uzw. pomocnicze 2x2cewki 0,30mm
    Silnik jest od szlifierki więc ma 2800obr/min.
    Tyle danych mogę podać.
    Poniżej foto stojana
    Spalony silnik bez tabliczki - potrzebne parametry.
  • Poziom 34  
    Przecież jak wyjmowałeś uzwojenie pomocnicze to mogłeś policzyć ile było zwoi w poszczególnych żłobkach, to samo z uzwojeniem głównym. Przecież ono wcale nie jest zniszczone. W jaki sposób usuwałeś uzwojenie pomocnicze, że nie dało się policzyć? Po ile drutów było dołączonych do poszczególnych wyprowadzeń uzwojeń?
  • Poziom 18  
    Jakby dało się policzyć to bym policzył i nie zakładałbym niepotrzebnych tematów.
  • Poziom 34  
    Cytat:
    Jakby dało się policzyć to bym policzył i nie zakładałbym niepotrzebnych tematów.

    Jesteś w poważnym błędzie, zawsze się da policzyć. Jeszcze nie miałem silnika, z którego nie mógłbym zdjąć danych. Kolega gsminfo idealnie to ujął.
  • Moderator Elektrotechnika
    krzysiek7 napisał:
    Cytat:
    Jakby dało się policzyć to bym policzył i nie zakładałbym niepotrzebnych tematów.

    Jesteś w poważnym błędzie, zawsze się da policzyć. Jeszcze nie miałem silnika, z którego nie mógłbym zdjąć danych. Kolega gsminfo idealnie to ujął.

    Potwierdzam,zresztą wystarczy spojrzeć na foto silnika.Miałem kiedyś silnik z pomieszczenia doszczętnie spalonego i nie było problemu z odtworzeniem uzwojenia.Miedż w silniku musiałaby być stopiona, aby nie można było zdjąć danych, a to jest niemożliwe nawet jak obce ciało (podkładka lub nakrętka dostanie się do środka).
    Lepiej od razu powiedzieć że nie masz tych danych bo uzwojenie zostało wycięte bez policzenia i wtedy dyskusja nie będzie schodziła na boczne tory.
  • Poziom 18  
    Ja pytam o parametry uzwojenia a wy mówicie o oklicznościach w jakich uzwojenie zostało zniszczone.
    Po co prowadzić dwie rozmowy jednocześnie.
    Wiem , że rozruch to 2x2 cewki nawinięte drutem 0,30mm. Pozostałe dane parę postów wyżej. Nie mówmy o starych uzwojeniach bo to nie ma sensu, lecz o tym, ile zwoi nawinąć bo to jest istotą rzeczy.
  • Moderator Elektrotechnika
    Istotą rzeczy to jest podać jak najwięcej istotnych danych w pierwszym poście ,bo nikt nie ma zdolności telepatycznych aby rozszyfrować to co masz na warsztacie a istotne dane to te które były omówione powyżej i przede wszystkim dane z tabliczki znamionowej silnika ( no chyba że została zniszczona ale to też info powinno być aby nie ciągnąć nikogo za język).
  • Poziom 25  
    Witam.
    Silnik posiada wyłącznik odśrodkowy czy kondensator. Jeżeli kondensator to ile µF. W obydwu przypadkach ilość zwoi/żłobek będzie różna.
    Pozdrawiam.