Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obrotomierz motocyklowy z EdW

12 Sie 2010 16:43 9292 31
  • Poziom 10  
    Witam! Od kilku dni staram się zrobić prosty obrotomierz diodowy, którego schemat zamieszczony był w EdW (chyba nr z 2000) http://www32.patrz.pl/u/f/23/58/63/235863.pdf. Mam jednak trochę pytań co do tego projektu, bo nie wszystko do końca rozumiem (nie trzeba chyba dodawać, że jestem dość zielony :)).

Tak więc pytanie pierwsze, zasadnicze: w jaki sposób i gdzie podłączyć dokładnie cewkę? Czy ważny jest kierunek nawijania itp? Dołączam do tego pytania mój rysunek obrazujący sposób w jaki to rozumiem (niekoniecznie poprawnie :)). Na rysunku zaznaczone jest jeszcze podłączenie prądu - to też moglibyście sprawdzić.

Kolejne pytanie dotyczy właśnie zasilania. Dokładnie chodzi o to, że w artykule zalecają użyć stabilizator mocy niskiego spadku napięcia na wyjściu. Ja natomiast nie muszę go chyba używać, ponieważ mam akumulator 12V, a nie 6V (jak przypadek opisywany w artykule). Tak więc czy mogę spokojnie zamienić ten stabilizator na zwyczajny 7805 (dodatni, 1A) czy może potrzebuje zrobić tu jakieś przeróbki?

Następne pytanie dotyczy chłodzenia stabilizatora. Czytałem w jakimś temacie na forum, że moc traconą na stabilizatorze oblicza się ze wzoru: (Uin-Uout)*I . Sam stabilizator ponoć wytrzyma 1-2W, ale na każdy następny wat potrzebna jest płytka chłodząca 10 cm^2. Wszystko fajnie, tylko jaki prąd płynie przez ten stabilizator? 1A czy jak?

Jest to zarazem mój pierwszy temat jak i post na tym forum, więc proszę o wyrozumiałość jeśli złamałem jakieś regulaminowe zasady :).
  • Osprzęt kablowy
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Nowax napisał: