Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochód elektryczny -> Silnik VDC czy VAC

13 Sie 2010 15:54 11725 19
  • Poziom 22  
    Witam,

    Jestem w trakcie budowy samochody elektrycznego. Podwozie mam już zrobione, razem z kołami waży około 20kg.

    Chciałbym, aby docelowo pojazd mógł przewieść dwie osoby z prędkością 40km/h.

    Teraz muszę wybrać silnik, którym będę napędzał pojazd. Mam silnik od pralki "FRANIA"[180W, 2,4A, 1400obr/min] oraz od wirówki [145W, 1A, 1440obr/min].

    Myślałem o zrobieniu przetwornicy 12VDC/230VAC i zastosowaniu akumulatora 110Ah.

    Wszystkie w/w elementy już mam, więc koszt wykonania byłby nie duży.

    Nigdy nie miałem praktycznej styczności z silnikami, wiec nie wiem, czy te silniki będą spełniać w/w założenia.

    Rozważam również kupienie silnika VDC np. od skutera.

    Proszę o pomoc przy rozwiązaniu tego problemu konstrukcyjnego, abym mógł kontynuować budowę jak najszybciej.
  • Poziom 33  
    Z tymi silnikami osiagniesz max 15km/h, bez wiatru po płaskim i na cieniutkich oponach. Potrzebujesz silnika minimum 700W żeby w ogóle poczuć przyjemność z poruszania się.
    Rozważ silniki 36V do hulajnog z allegro (w pojeździe może być więcej niż jeden silnik)
    akumulatorów wrzuć np dwa a najlepiej trzy mniejsze, żeby podnieść napięcie do 36V
    Regulator też nie jest drogi z allegro, albo można zrobić samemu, zresztą pierwsze krótkie jazdy możesz wykonac bez regulatora, tylko potrzeba dobrego wyłącznika prądu.
  • Poziom 22  
    Rozmawiałem właśnie ze sprzedawcą w sklepie rowerowym. Powiedział mi właśnie że w hulajnogach są stosowane silniki 36V 1kW. Podobno może na niej jeździć osoba o wadze 120kg. Ale prędkości jest podobno mała. Własnie coś około 15km/h.
  • Poziom 26  
    mgiro napisał:
    Rozmawiałem właśnie ze sprzedawcą w sklepie rowerowym. Powiedział mi właśnie że w hulajnogach są stosowane silniki 36V 1kW. Podobno może na niej jeździć osoba o wadze 120kg. Ale prędkości jest podobno mała. Własnie coś około 15km/h.
    Ten 1kW to chyba chiński bo realnie to 100-180W.
  • Poziom 16  
    Potrzebny będzie silnik od Melexa (ok 2kW)
  • Poziom 22  
    Ważyłem ostatnio ramę od samochodu. Łącznie z kołami waży 25kg.
    Czyli łącznie z akumulatorem i kierowcą waga wyniesie około 100kg.

    Taki silniczek chyba wystarczy??
    Link do aukcji oraz źle dodany załącznik skasowałem, zapoznaj się z ogłoszeniami w dziale i regulaminem. [Łukasz]

    Albo ewentualnie zastosować dwa takie silniki. Wówczas rozwiązany byłby problem mechanizmu różnicowego.

    Są jakieś wzory, albo sposób, wg którego oblicza się moc silnika w zależności od wielkości kół, przełożenia(wielkości użytych zębatek), masy pojazdy, ilości obr/min silnika ??
  • Poziom 33  
    Zacznij od wielkości akumulatora (bo chyba planujesz jakis mały) i wylicz na ile minut jazdy starczy Ci energii.
  • Poziom 22  
    Chcę wykorzystać akumulator 12V 110Ah. Przy wykorzystaniu tych silników konieczna będzie przetwornica 12V/24V.

    Przy założeniu dwóch silników -> 2x16,4A = 32,8A -> Należy założyć pewne straty, które będzie wnosić przetwornica -> Niecałe 3h jazdy.
  • Poziom 33  
    mgiro napisał:
    Chcę wykorzystać akumulator 12V 110Ah. Przy wykorzystaniu tych silników konieczna będzie przetwornica 12V/24V.

    Czemu nie dwa akumulatory 12V 55Ah, cena ta sama, waga ta sama i nie potrzeba przetwornicy.
    Przy jednym akumulatorze bedziesz pobierał z niego ponad 60A nie licząc strat na przetwornicy.
    Przy tej pojemności Aku to 2 godziny jazdy góra.
  • Poziom 22  
    Ponieważ mam już taki akumulator właśnie. Na początek wystarczy dwie godziny jazdy.

    Podstawowy problem, to wybór silnika. Wystarczą te dwa silniki MY1016??

    Wiem, że to nie będzie pojazd przypominający wózek golfowy, albo inne pojazdy tego typu bo tam są pewnie silniki dużo lepsze i droższe.

    Chciałbym po prostu, aby pojazd poruszał się w miarę dobrze i szybko na na drogach równych, jak i na wzniesieniach.

    Na zdjęciu widać, że na osi silnika zębatka jest mała, czyli założenie dosyć dużej zębatki na oś napędową pojazdu spowoduje uzyskanie dosyć dużej siły. Silnik ma dosyć duże obroty, więc predkość też nie powinna być taka mała??
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Radzę odwiedzić stronkę http://darmowa-energia.eko.org.pl/pliki/prad/siln.html wydaje i się, że dwa z oferowanych tam silników dadzą efekt któego oczekujesz. Może ich koszt będzie nieco większy, jednak jak policzysz ile będzie kosztowała konstrukcja czegoś co będzie się ledwie toczyło, to i tak wyjdzie taniej.
  • Poziom 22  
    Zrobiłem test próbując wykorzystać przekładnie z silnikami od samochodu dla dzieci(z niego zabrałem koła do mojego pojazdu).

    Rama z kołami ~25kg
    Akumulator 12V 110Ah = 28kg
    Kierowca = 72kg

    Łącznie 125kg. Przekładnie z silnikami zdołały napędzać pojazd pod warunkiem, że teren był równy i w miarę twardy.

    Przekładnie:
    Samochód elektryczny -> Silnik VDC czy VAC

    Nazwa silnika:
    Samochód elektryczny -> Silnik VDC czy VAC

    Budowa wewnętrzna:
    Samochód elektryczny -> Silnik VDC czy VAC
    Samochód elektryczny -> Silnik VDC czy VAC

    Prędkość jazdy wynosiła coś około 5km/h i na początek była zadowalająca :)

    Więc silniki nie muszą być aż tak dużej mocy, wystarczy tylko odpowiednia przekładnia i silnik o dużej prędkości obrotowej.
    Sądzę, że gdyby zamiast tego silnika był wstawiony silnik 300W 24V, to mój pojazd poruszałby się bez problemu. Pewnie prędkość nie była by duża. Na początek wystarczy,abym ja mógł chociaż jeździć.
  • Poziom 22  
    Nie wiem właśnie. Zrobiłem zdjęcie dla "Tabliczki znamionowej" ale jest mało czytelna. Na dole przeczytałem "Made in China"

    Silniki podłączyłem bezpośrednio od akumulator. Akumulator może maksymalnie dostarczyć 750A, ale pewnie tyle silniczki nie potrzebowały ponieważ gdy teren był odrobinę piaszczysty, mój pojazd się zatrzymywał.

    Trudna sprawa z wyborem tych silników /;

    Czyli podsumowując:
    Silnik od skutera powinien się sprawdzić w tym zastosowaniu Waszym zdaniem??
    Samochód elektryczny -> Silnik VDC czy VAC
    Dane techniczne:

    Przekładnia silnika 9,78:1.

    Zasilanie 24VDC.

    Obroty wirnkia silnika 3 300 obr./minute.


    Z tą prędkością pojazdu, to przesadziłem. 13-15km/h to prędkości, z jakimi poruszają się pojazdy tego typu.
  • Poziom 33  
    Zacznij od zakupu amperomierza, bo spalisz silniki przy pierwszych testach.
    I predkościomierza rowerowego.
    I kup drugi akumulator, wyjdzide taniej od przetwornicy 12/24V.
  • Poziom 22  
    ok czesiu. Ale dalej nie wiem, jakie silniki kupić, żeby mieć co mierzyć amperomierzem i wykorzystać drugi akumulator.
  • Poziom 33  
    mgiro napisał:
    ok czesiu. Ale dalej nie wiem, jakie silniki kupić, żeby mieć co mierzyć amperomierzem i wykorzystać drugi akumulator.

    Gdybyś miał amperomierz mogłbyś oszacować jakiej mocy potrzebował silnik który testowałeś.
    Dla porównania ja na kolarce z dołożonymi dwoma silnikami od wentylatorów chłodnicy po 40W mocy znamionowej na płaskim bez pedałowania i wiatru osiągnąłem max 20km/h, tyle że silniki pobierały po 15A, a więc łatwo policzyć jaką pobierały w rzeczywistości moc. jednak czas rozpędzania był zbyt długi zeby jazda bez dodatkowego pedałowania sprawiała przyjemność.
    Twój pojazd nie ma pedałów i koła o znacznie większych oporach. 2 silniki po 300W to minimum, zwłaszcza ze tych chinskich silniczków nie mozesz tak przeciążyć jak ja moich. Gdy już złożysz wszystko do kupy stwierdzisz po kilku dniach, że chciałbyś jeździć szybciej - jestem tego pewien. Jeszcze co powinieneś wiedzieć im większa moc silnika tym wiecej musisz wozić akumulatorów. Pojemność akumulatora podawana jest przy rozładowaniu prądem 10 godzinnym. Jak chcesz żeby baterii starczyło na godzinę jazdy to przyjmij że aku 110Ah ma pojemność 55Ah czyli połowę. Nie muszę dodawać że chodzi o nowy akumulator a nie o używkę.
  • Poziom 22  
    Ok, masz racje. Trzeba zmierzyć prąd, jaki pobierają silniki. Mam amperomierz do 10A. Kupię rezystor 1ohm 50W i na nim będę mierzył napięcie.
  • Poziom 33  
    mgiro napisał:
    Ok, masz racje. Trzeba zmierzyć prąd, jaki pobierają silniki. Mam amperomierz do 10A. Kupię rezystor 1ohm 50W i na nim będę mierzył napięcie.

    1 om to za dużo, przy prądze 10A, odłożyło by się na nim 10V. Lepiej 0,01om. W allegro są tanie robione z rezystorów smd. Szukaj pod hasłem bocznik.