Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czy moge wluutowac taki kondensator?

TOMhyp 09 Sep 2004 17:04 2058 25
Renex
  • #1
    TOMhyp
    Level 11  
    Witam

    Mam karte graficzna GF4Ti4800 i brakuje w niej kondensatyora. Od producenta dostalem specyfikacje tego kondensatora:
    - MLCC, 4.7u/6.3V/X5R, 0805, ±10%
    zdjecie: http://glinki.com/?l=vxpqbt


    Niestety nie moge takiego nigdzie dostac.

    Czy zamiast niego moge wlutowac taki:
    - 4.7uF, 25V, smd, elko kon
    zdjecie: http://glinki.com/?l=tpqpjp

    Czy to bedzie dzialac czy ten, ktory mam to zupelnie co innego?

    Jestem laikiem w dziedzinie elektroniki wiec prosze o pomoc.

    dziekuje i pozdrawiam

    Tomasz
  • Renex
  • #2
    md
    Level 41  
    Powinno działać, bo kondensator ma tą samą pojemność. Nie zaszkodzi wyższe napięcie pracy (25V). Niestety, nie podałeś innych parametrów zastępczego kondensatora i nie wiadomo, jak sobie poradzi. Możesz jednak śmiało zainstalować ten kondensator.
  • Renex
  • #4
    PiotrGrzech
    Level 11  
    A skąd wiesz, że brakuje w nim, tego kondensatora. Może w tym modelu nie musi go być. Czy może widać, że wyleciał z płytki ale to bardzo mało prawdopodobne. Czy ta karta wogóle działa. Coś napisz więcej.
  • #5
    TOMhyp
    Level 11  
    Wiez ze takiego brakuje bo porownuje ja z taka sama. Na dobrej jest w tym miejscu, as u mnie brak - widac slady cyny a kondensatora nie ma. Efekt taki, ze jest obraz, karta startuje ale sa artefakty.

    Pozdrawiam

    Czy ta "beczulke", ktora mam to obojetnie w jaka strone wlutowuje - czy jest jakis +/-?
  • #6
    ACULA
    Level 34  
    TOMhyp wrote:


    Czy ta "beczulke", ktora mam to obojetnie w jaka strone wlutowuje - czy jest jakis +/-?


    Biegunowość jest bardzo ważna ;)
  • #7
    kazik70
    Level 28  
    Teraz dopiero zauważełym co ty chczesz wlutować,
    kiedy napisałeś beczułke :)
    To jest kondesator elektrolityczny i jest wążny + i -,
    a wceśniej był ceramiczy gdzie nie ma biegównów.

    Lepiej żebyś włutował ceramiczny :D
  • #8
    TOMhyp
    Level 11  
    Tylko, ze nie moge takiego ceramicznego nigdzie dostac - w Elfie ale przesylka ze szwecji 25zl
    :((((
  • #9
    kazik70
    Level 28  
    Poszukaj na allegro, może ktoś będzie miał.
    A jak nie to równolegle podłącz dwa 2.2u
    da to w sumie 4.4u albo jakieś podobne,
    żeby uzyskać coś najbliżej tego 4.7u.

    Możesz też spróbować podpiąć ten elektrolit,
    raczej nic złego nie powino się stać,
    ale wolałbym żeby ktoś jeszcze się z nim wypowiedział.
  • #10
    maroo
    Level 21  
    Kondzior na pierwszym zdjęciu wygląda na ceramiczny SMD i wątpię żeby miał aż 4,7U...
    Jeśli miałeś dostęp do takiej samej karty to jaki problem?
    Wylutuj ze sprawnej, zmierz pojemniść i wstaw taki sam z odzysku (jakiegoś starego CD-ROM, etc.) albo piXoko, reszte zaobserwujesz na ekranie i w razie czego skorygujesz.
    Ten kondzior ze zdjęcia nie może mieć takiej pojemności, góra kilka nano.
  • #11
    TOMhyp
    Level 11  
    Tak mi napisali z MSI -producent karty. Wylutowac kumplowi to nie bardzo moge bo karta na gwarancji.

    4.7uF

    Jak widze sa takie dostepner na rynku - tylko nie w polsce.:)))

    Czym i jak sprawdzic taki wylutowany - jego pojemnosc i napiecie?
  • #12
    szel
    Level 20  
    Wlutuj do sprawdzenia większy wymiarowo kondensator o wymaganej pojemności. Który kupisz w sklepie elektronicznym, lub dwa kondensatory elektrolityczne 10uF połączone szeregowo tymi samymi biegunami do siebie-dla zneutralizowania biegunowości. Co w sumie da pojemność 5uF. Najlepiej tantalowe.
    Apropo orginału. Nie bardzo ten orginalny kondensator wygląda na 4,7uF. Chociaż ...
  • #13
    ACULA
    Level 34  
    a)Taki kondensator jest dostępny w Polsce a jego cena jest szokująca -> 30gr
    b) do postu wyżej
    Zastanawia mnie co to za zabawy w zrób to sam-czyli łączenie szeregowe kondensatorów , które nic nie daje i nie wiadomo co może spowodować. Niby 4,7 a 5,0 nie ma różnicy ale co gdy będą to skrajne wartości czyli 5,5uF??
    Jakbym nie dostał smd to kupiłbym ceramiczny 4,7u i po sprawie.
  • #14
    TOMhyp
    Level 11  
    A moze mi Pan napisac gdzie taki dostac. Najlepiej jakis sklep internetowy lub wysylkowo.

    Pozdrawiam
  • #15
    szel
    Level 20  
    Acula wrote:
    a)Taki kondensator jest dostępny w Polsce a jego cena jest szokująca -> 30gr
    b) do postu wyżej
    Zastanawia mnie co to za zabawy w zrób to sam-czyli łączenie szeregowe kondensatorów , które nic nie daje i nie wiadomo co może spowodować. Niby 4,7 a 5,0 nie ma różnicy ale co gdy będą to skrajne wartości czyli 5,5uF??
    Jakbym nie dostał smd to kupiłbym ceramiczny 4,7u i po sprawie.


    Połączenie kondensatorów elektrolitycznych w opisany sposób pozwala w niektórych przypadkach zastosować kondensatory elektrolityczne zamiast zwykłych. Szczególnie jeśli chodzi o duże pojemności. Czy kondensatory (szczególnie te małe wymiarowo) są aż tak dokładne jeśli chodzi o pojemność?
  • #16
    TOMhyp
    Level 11  
    A jest moze ktos z Was z Bydgoszczy i pmoglby mi zrobic ta karte?

    Czy to jakos specjalnie sie lutuje? Jakas specjalna lutownica, cyna, kalafonia?
  • #17
    ACULA
    Level 34  
    szel wrote:
    Acula wrote:
    a)Taki kondensator jest dostępny w Polsce a jego cena jest szokująca -> 30gr
    b) do postu wyżej
    Zastanawia mnie co to za zabawy w zrób to sam-czyli łączenie szeregowe kondensatorów , które nic nie daje i nie wiadomo co może spowodować. Niby 4,7 a 5,0 nie ma różnicy ale co gdy będą to skrajne wartości czyli 5,5uF??
    Jakbym nie dostał smd to kupiłbym ceramiczny 4,7u i po sprawie.


    Połączenie kondensatorów elektrolitycznych w opisany sposób pozwala w niektórych przypadkach zastosować kondensatory elektrolityczne zamiast zwykłych. Szczególnie jeśli chodzi o duże pojemności. Czy kondensatory (szczególnie te małe wymiarowo) są aż tak dokładne jeśli chodzi o pojemność?


    To wiadomo że pozbywa się w ten sposób biegunowości, tylko po co kondensator który jest dostępny jako ceramiczny na siłę sklecać z dwóch elektrolitów i to dodatkowa zamieniac na inną pojemność.

    No własnie, czyli sam piszesz o tolerancji. Ale chyba sam przyznasz że to ma zastowsowanie gdyby pojemność zastępcza była równa oryginałowi. A tu zastępcza jets na skraju tolerancji a gdzie tu jeszcze miejsce na tolerancję.
    Zakładając 10% to oryginał ma max 4,7+10% a składak w poscie ma 5+10% ;)

    Wracając do pytania, możesz przylutować nawet transformatorówką jak masz wprawę cyna i kalafonia może być zwykła. Miejsca do manewrowania jest dużo.

    PS Pomijam fakt wysychania itd ale czy brałeś pod uwagę indukcyjność?? A moze ktoś specjalnie dał tantalowy??
  • #18
    TOMhyp
    Level 11  
    Mam jakies takie podobne na starej plycie glownej. Czy w domowych warunkach jakims miernikiem moge zbadac pojemnosc i napiecie takiego kondensatora?

    T.
  • #19
    ACULA
    Level 34  
    Proste mierniki za 60zł mają miernik pojemności do 20uF więc zmieścisz się.
    Napięcie na pewno będzie wyższe od 6,3 czy nie potrzeba mierzyć ;)
  • #20
    TOMhyp
    Level 11  
    Dzieki. Wlasnie sobie taki za cos kolo 40zl upatrzylem na Allegro.
    Fakt z napieciem to raczej nie mam co sie martwic mi tu potrzebne jest malutkie....

    Jak zrobie juz(znajde i wlutuje) karte to dam znac czy pomoglo..

    Pozdrawiam
  • #21
    przemo666
    Level 22  
    Radze ci wstawić tantalowego konda na 4,7uF SMD. Moim zdaniem bedzie lepszy niż elektrolit i nie musisz dbać o właściwą biegunowość. Jak nie możesz dostać nigdzie w wersji SMD to napewno dostaniesz zwykłego tantala w każdym sklpie z częściami i też bedzie ok. Myśle że taniej i prościej wyjdzie kupić sam kondensator (za nie wiecej niż 70gr) o znanej pojemności niż miernik za 40 zeta i jeszcze bawić sie później z wylutowywaniem i mierzeniem kondów.
  • #22
    tzok
    Moderator of Cars
    przemo666 nie ma racji - kondensatory tantalowe też mają oreśloną polaryzację... możesz za to wlutować tam kondensator ceramiczy lub foliowy nie SMD... miejsca jest dość.
  • #23
    rasz
    Level 21  
    imo obojetne jaki kondziol smd tam wlutujesz :) jesli karta ci smieci to ten kondziolek pewnie odsprzegal scalaka, a jak go nie ma to zbiera smiecie z zasilania
    to nie jest element miszyn kritikal, mialem w lapkach wiele kart z urwanym/i (przy montarzu) kondensatorami wlasnie odsprzegajacymi przy kosciach ram i wsio bylo ok, no w Voodoo 3 3000 sa one dosc duze (0.3x0.15mm) i lubia sie obrywac a karty dzialaja ok
  • #24
    maroo
    Level 21  
    co do miernika to ja bym kupił nowy za 60 na gwarancji zamiast trupa za 40 z allegro, zresztą dolicz koszty przesyłki. A jeśli ten kondzior jest na zasilaniu to obojętne jakiego włożysz byle zgadzała się polaryzacja i pojemność nie była mniejsza od oryginalnej, ale tego możesz się dowiedzieć dopiero gdy będziesz miał miernik. :D
    Pisz o postępach
    pozdrawiam
  • #25
    TOMhyp
    Level 11  
    Mam juz kondzie. Zdobylem, przyjechaly az z Berlina - ceram, smd, 4.7uF, 16Volt.

    Jutro bede wlutowywal. Mam taka nadzieje, ze to tylko to....

    Napisze po wlutowaniu co i jak z karta.
  • #26
    DoctorX
    Level 23  
    hmmm...chyba producent się "walnął" ten kondensatorek nie ma więcej niż 100nF,do tego biegunowość w tym przypadku nie ma znaczenia,jak pisał rasz jest to prawdopodobnie element niekoniecznie potrzebny do odpalenia sprzętu(miałem takie przypadki) lutować mógł go ktoś gdy zauważył że jest lekko oderwany mechanicznie.Co do polaryzacji tantali : jest bardzo ważna i jak znamy z praktyki ładnie wybuchają - po jednokrotnej pomyłce z polaryzacją - na złom.