Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik rowerowy - zasilanie świateł z magneto

15 Sie 2010 21:43 4364 15
  • Poziom 12  
    Witam, chciałbym do magneta silnika rowerowego dołożyć osobne uzwojenie, które zasilało by światło w tym rowerze. Moje pytanie brzmi, czy dodatkowe uzwojenie nie wpłynie na napięcie wyjściowe uzwojenia od iskrownika i czy tym sposobem niczego nie uszkodzę? Jeżeli takie uzwojenie mogło by współgrać, to ile musiało by mieć około zwojów, by dać 6v~?
    Dziękuje i pozdrawiam.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 39  
    Daj fotkę i schemat tego magneta co tam masz i opisz + narysuj, jak chciałbyś to dodatkowe uzwojenie tam zamontować.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 12  
    Silnik rowerowy - zasilanie świateł z magneto

    Nowe uzwojenie chcę nawinąć na uzwojenie od iskrownika, bo jedynie tam jest miejsce.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 39  
    Przecież w tym silniczku masz już uzwojenie świateł - 6V/0,5A.
  • Poziom 12  
    Uzwojenie to nie służy do świateł, lecz do wyłączania silnika (prawdopodobnie), gdyż idzie do wyłącznika. Również w instrukcji było napisane, aby nie podłączać dodatkowych urządzeń do cewki.
    Proszę mnie sprostować, jeżeli źle rozumuje.
  • Poziom 39  
    To jest uzwojenie oświetlenia, fakt że dość słabe ale dostosowane właśnie do rowerowej instalacji - jedna żaróweczka 0,4A w lampie przedniej i jedna 0,1A w lampie tylnej. Kolor przewodu - biały.

    Do wyłączania silnika służy wyłącznik wpięty pomiędzy przewód niebieski a masę - jego zwieranie powoduje zanik iskry. Kolor przewodu masowego - czarny.
  • Poziom 12  
    Dobrze, lecz jeżeli bym chciał nawinąć nowe uzwojenie to ile w przybliżeniu musiało by mieć zwojów? Oraz czy tym rozwiązaniem nie uszkodzę magneta?
    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Uszkodzić magneta dodatkową cewką nie powinieneś, co najwyżej możesz go osłabić czerpiąc z niej zbyt duży prąd.

    Nawijając dodatkowe uzwojenia, nawet jeśli magneto je uciągnie, musisz się liczyć z tym, że mogą tam się pojawić napięcia niebezpieczne dla dołączanego osprzętu. Oryginalna cewka świateł jest tak obliczona, że jej wydajność zapewnia prawidłowe zasilanie dwóch żarówek (0,4A i 0,1A) bez ryzyka ich uszkodzenia. Oczywiście trzeba dbać by zawsze paliły się dwie żarówki - jeśli jedna padnie to druga szybko się przepali. Nie sądzę abyś sam potrafił tak dobrać dodatkową cewkę by zachowywała się jak oryginał. Wobec tego może być konieczne zastosowanie regulatora napięcia na 6V w rodzaju takich jakie są stosowane w skuterach.

    Jaką ilość zwojów nawinąć na 6V to sam musisz obliczyć. Nawiń 30 zwojów i zmierz dokładnym woltomierzem (na zakresie AC) jakie daje napięcie na ustalonych obrotach. Jednocześnie na tych samych obrotach zmierz jakie napięcie jest na cewce oświetlenia. Oblicz ile twoja cewka ma zwojów na 1V i nawiń taką ilość zwojów żeby wyszło dokładnie tyle woltów ile ma cewka oświetlenia. Jedno wyprowadzenie dodatkowej cewki podłącz do masy a drugie przez żarówkę 0,1A do wyprowadzenia cewki fabrycznej. Po odpaleniu żarówka nie powinna się świecić. Jeśli tak jest to połącz razem wyprowadzenie obu cewek, jeśli żarówka się świeci to zamień końce swojego dodatkowego uzwojenia i sprawdź ponownie. Następnie podłącz planowane obciążenie i sprawdź jak się całość zachowuje - czy napięcie mieści się w normie na rożnych obrotach, czy silnik dobrze pracuje, czy z cewki się nie dymi itd.
  • Poziom 12  
    Okay, wielkie dzięki za zainteresowanie się tematem. W przyszłym tygodniu zajmę się tym, gdyż maszyna jest obecnie w trasie.
    Napiszę gdy coś popsuje :D
    Dzięki i pozdrawiam.
  • Poziom 12  
    Wybaczcie, ale przez brak multimetru nie mogłem wziąć się do roboty. Zdecydowałem podłączyć oświetlenie do istniejącej cewki, która ma niestety tylko 4, przy wysokich obrotach 5 Volt. Jednak nie to jest największym problem, chodzi o to, że po podłączeniu kondensatora elektrolitycznego napięcie wzrasta do 27V 8-O . I mam jedno pytanie DLACZEGO tak się dzieje?? Oczywiście napięcie ustabilizowałem pierw.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 12  
    No to tak: masa i faza do mostka do oznaczeń ~. Następnie + z mostka do + kondensatora, a minus do minusa. Czyli raczej normalnie :D . Mierzyłem napięcie na kondensatorze oczywiście.
  • Poziom 39  
    damian_11bos - > zmierz napięcie pod znamionowym obciążeniem (żarówki 0,4A + 0,1A). Sprawdź jasność żarówek.

    Zakładanie mostka prostowniczego nie ma tam sensu, gdyż wprowadzi straty.
  • Poziom 12  
    W moim przypadku mostek jest potrzebny gdyż chcę zastosować diody zamiast żarówek, a pod obciążeniem nie sprawdzałem, myślę że na weekend to sprawdzę.
    pozdrawiam
  • Poziom 42  
    damian_11bos rób pomiar tak jak napisał kybernetes, czyli pod obciążeniem! Twój wcześniejszy pomiar był na 100% bez obciążenia. Bierz pod uwagę, że prądnice ze wzbudzeniem od magnesów stałych bez obciążenia mogą mieć bardzo duże napięcia szczytowe (miernik mierzy średnie przeskalowane dla sinusa na RMS - poczytaj) nawet rzędu 200V na dużych obrotach silnika.
    Obawiam się że użycie diod świecących będzie trudne do realizacji, chyba, że będą malutkiej mocy. Diody większej mocy wymagają stabilizacji prądu. W przeciwnym razie zostaną uszkodzone.
    Niestety napięcie prądnicy zmienia się w bardzo szerokim zakresie. :cry:
    Przydałby się regulator (ogranicznik napięcia). Jednak bardzo trudno znaleźć taki na 6V.
    Stosowanie mostka prostowniczego, jak pisał kybernetes, wprowadzi zbyt duże spadki napięć a przez to straty. I będzie tak, że na małych obrotach diody nie będą świecić, a na bardzo dużych mogą się spalić.
    Tak więc oświetlenie zasilane z takich prądnic to bardzo trudny temat i trzeba go dobrze przemyśleć.
  • Poziom 12  
    Diody już podłączałem z mostkiem bez kondensatora i nie paliły się przy dużych obrotach. Jedyny minus, że przy niskich obrotach mrugają diody.