Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Daewoo Lanos 1.5, brak manometru przy butli.

zilog79 16 Aug 2010 15:45 4898 18
  • #1
    zilog79
    Level 10  
    Witam!

    Od 5 lat jestem posiadaczem Lanosa z silnikiem 1.5 DOHC 16V, ostatnio w związku z ciągłym wzrostem cen paliw przerobiłem go na gaz. Koszt instalacji zamknął się w 1600zl a butla umiejscowiona jest w pojemniku na koło zapasowe. Problem zawiera się w tym, że w miejscu przeznaczonym na wskaźnik poziomu gazu, wystają tylko dwa kabelki - wskaźnika ani widu ani słychu. Wygląda na to, że panowie w warsztacie w którym zakładałem gaz, polecieli ze mna literalnie w ch..a. Dzwoniłęm do warsztatu i usłyszałem, że założą mi ten wskaźnik za dodatkową opłatą, jak przyjadę na kolejny przegląd. Jednak ponieważ nie zamierzam więcej odwiedzać wspomnianego warsztatu z racji podejścia do klienta a raczej jego braku, chciałbym sam zamówić odpowiednią część - prawdopodobnie tylko wskaźnik - i zamontować we własnym zakresie. Czy ktoś mógłby mi doradzić, gdzie takie elementy można kupić, w jakiej są cenie i czy nie da się problemu obejść okrężną drogą, montując i kalibrując np. wskazówkę voltomierza w miejscu przeznaczonym na wskaźnik oryginalny? Określanie ilości gazu w butli na podstawie ilości przejechanych kilometrów, jakoś do mnie nie przemawia. Z góry dzięki za pomoc.
  • #2
    tzok
    Moderator of Cars
    1.5 16V na instalacji II generacji - będzie ciekawie... ale pewnie żal Ci było wydać ~2400zł na instalację taką jaka na prawdę powinna być w tym aucie.

    Kabelki powinny być podłączone do wskaźnika poziomu gazu (lub raczej kontrolki rezerwy gazu) w przełączniku benzyna/gaz na desce.

    Pamiętaj, że te wskaźniki są bardzo nie dokładne i zazwyczaj jeździ się aż nadmierny spadek ciśnienia gazu nie spowoduje przełączenia na benzynę, wskaźnik z tego co wiem jest pod konkretną butlę / wielozawór.

    Daewoo Lanos 1.5, brak manometru przy butli.
  • #3
    zilog79
    Level 10  
    Wielkie dzięki za odpowiedź. Co masz na myśli pisząc, że "będzie ciekawie"? Jestem w temacie gazu laikiem a instalację, którą posiadam polecili mi pracownicy wspomnianego warsztatu / serwisu zajmującego się montażem instalacji LPG - rzekomo taki model to najlepsze rozwiązanie w tym modelu auta. Mam jednak pewne obawy związane z tą instalacją, zwłaszcza, że tydzień temu wymieniłem cewkę wysokiego napięcia a wczoraj kable i świece - gaz był montowany półtora tygodnia temu. Przed montażem gazu dosłownie nic się złego z autem nie działo a teraz tyle rzeczy na raz. Wymiana cewki była podyktowana koniecznością, zaś kable i świece wymieniłem, gdyż czasem zdaża się, że przy mocno nagrzanym silniku - po przejechaniu wieluset km - silnik na gazie potrafi "strzelić w kolektor" przy gwałtownym zwolnieniu i równie gwałtownym przyśpieszeniu. Na moją reklamację w miejscu montażu usłyszałem odpowiedź, że trzeba wymienić świece i przewody wysokiego napięcia. Wymieniłem, zobaczymy co dalej... Jeśli możesz napisać szerzej swoje negatywne doświadczenia i wnioski dotyczące tego rodzaju instalacji gazowej, byłbym Ci bardzo wdzięczny.

    Jeszcze jedno. Zagazowany silnik mocniej się grzeje z tego co słyszałem i zauważyłem, czy w związku z tym dobrym posunięciem byłoby zdemontowanie ozdobnej plastikowej pokrywy z napisem DAEWOO z pokrywy zaworów?
  • #4
    ElpigazN
    VIP Meritorious for electroda.pl
    zilog79 wrote:
    Wielkie dzięki za odpowiedź. Co masz na myśli pisząc, że "będzie ciekawie"? Jestem w temacie gazu laikiem a instalację, którą posiadam polecili mi pracownicy wspomnianego warsztatu / serwisu zajmującego się montażem instalacji LPG - rzekomo taki model to najlepsze rozwiązanie w tym modelu auta. Mam jednak pewne obawy związane z tą instalacją, zwłaszcza, że tydzień temu wymieniłem cewkę wysokiego napięcia a wczoraj kable i świece - gaz był montowany półtora tygodnia temu. Przed montażem gazu dosłownie nic się złego z autem nie działo a teraz tyle rzeczy na raz. Wymiana cewki była podyktowana koniecznością, zaś kable i świece wymieniłem, gdyż czasem zdaża się, że przy mocno nagrzanym silniku - po przejechaniu wieluset km - silnik na gazie potrafi "strzelić w kolektor" przy gwałtownym zwolnieniu i równie gwałtownym przyśpieszeniu. Na moją reklamację w miejscu montażu usłyszałem odpowiedź, że trzeba wymienić świece i przewody wysokiego napięcia. Wymieniłem, zobaczymy co dalej... Jeśli możesz napisać szerzej swoje negatywne doświadczenia i wnioski dotyczące tego rodzaju instalacji gazowej, byłbym Ci bardzo wdzięczny.

    Jeszcze jedno. Zagazowany silnik mocniej się grzeje z tego co słyszałem i zauważyłem, czy w związku z tym dobrym posunięciem byłoby zdemontowanie ozdobnej plastikowej pokrywy z napisem DAEWOO z pokrywy zaworów?


    W związku z faktem, iz jesteś laikiem to pozwalając sobie założyć w tym aucie II gen. staniesz się niedługo ekspertem w dziedzinie LPG - życie cię do tego zmusi. Trafiłeś na nieuczciwy zakład, który założył ci byle co (no chyba, że sam tak zadecydowałeś) i dodatkowo orżnął cię na wskaźniku poziomu gazu. Czegoś takiego to jeszcze nie widziałem.
  • #5
    tzok
    Moderator of Cars
    zilog79 wrote:
    Co masz na myśli pisząc, że "będzie ciekawie"?
    W tym aucie powinien być wtrysk gazu IV generacji, a nie instalacja gaźnikowa (ew. do zaakceptowania przy monowtrysku). Przy tej instalacji będziesz częstym gościem gazowników i mechaników w całej okolicy.

    zilog79 wrote:
    Mam jednak pewne obawy związane z tą instalacją, zwłaszcza, że tydzień temu wymieniłem cewkę wysokiego napięcia a wczoraj kable i świece - gaz był montowany półtora tygodnia temu. Przed montażem gazu dosłownie nic się złego z autem nie działo a teraz tyle rzeczy na raz. Wymiana cewki była podyktowana koniecznością, zaś kable i świece wymieniłem, gdyż czasem zdaża się, że przy mocno nagrzanym silniku - po przejechaniu wieluset km - silnik na gazie potrafi "strzelić w kolektor" przy gwałtownym zwolnieniu i równie gwałtownym przyśpieszeniu.
    Strzela i będzie strzelać, zobacz czy masz całą obudowę filtra powietrza i wkład filtra, bo prędzej czy później ją rozerwie a wkład wypali.

    zilog79 wrote:
    Jeszcze jedno. Zagazowany silnik mocniej się grzeje z tego co słyszałem i zauważyłem, czy w związku z tym dobrym posunięciem byłoby zdemontowanie ozdobnej plastikowej pokrywy z napisem DAEWOO z pokrywy zaworów?
    Niczego to nie da, a grzeje się bo ma za uboga mieszankę (i wkrótce będziesz miał silnik do remontu). Z kolei jak ustawisz bogatszą to będzie jeszcze bardziej strzelać. Poprawne ustawienie instalacji II generacji w tym silniku graniczy z cudem.

    P.S.
    Ja robiąc ok 20 tys. km rocznie nie zdecydowałem się na założenie LPG do swojego auta...
  • #6
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tzoku, z całym szacunkiem, ale poczytaj jeszcze.
    tzok wrote:
    W tym aucie powinien być wtrysk gazu IV generacji, a nie instalacja gaźnikowa (ew. do zaakceptowania przy monowtrysku). Przy tej instalacji będziesz częstym gościem gazowników i mechaników w całej okolicy.
    Instalacja 2 generacji nie jest instalacją gaźnikową, tylko instalacją gazową z prostym kontrolerem sondy lambda i możliwością korekcji składu mieszanki na podstawie jej wskazań,

    Quote:
    Strzela i będzie strzelać, zobacz czy masz całą obudowę filtra powietrza i wkład filtra,
    Jeśli będzie dbał o świece, przewody i szczelność układu dolotowego, to ryzyko jest minimalne.
    Quote:
    bo prędzej czy później ją rozerwie a wkład wypali.
    Powinieneś dopisać jeszcze że kury dookoła przestaną się nieść - widziałeś wypalony przez gaz filtr powietrza? Bo ja jeszcze nie.

    Quote:
    Niczego to nie da, a grzeje się bo ma za uboga mieszankę (i wkrótce będziesz miał silnik do remontu)
    Tu masz częściowo rację
    Quote:
    . Z kolei jak ustawisz bogatszą to będzie jeszcze bardziej strzelać.
    A tutaj z kolei nie masz jej wcale.Wiesz czemu strzela? Bo albo przeskok iskry i zapłon następuje w złym momencie, albo mieszanka jest zbyt uboga i cykl spalania wydłuża się - przy mieszance zbyt bogatej najwyżej nastąpi jej niecałkowite spalenie,
    Quote:
    Poprawne ustawienie instalacji II generacji w tym silniku graniczy z cudem.
    A dlaczego akurat w tym silniku? Tak jak napisałem, prosty komputerek gazowy ustawia ilość gazu dawkowanego do silnika na podstawie wskazań sondy lambda, układ z mechanicznym attuatorem i długimi przewodami dolotowymi ma niestety bezwładność, zbyt dużą dla prawidłowej pracy w pełnym wymaganym zakresie, stąd możliwe okresowe zubożenia/wzbogacenia mieszanki ponad ustaloną granicę - brak układów korekcji dla np. gwałtownego zwiększania obciążenia silnika czy w funkcji temperatury, czy z kolei odcinania paliwa przy hamowaniu silnikiem (cut off) faktycznie pozytywnie nie wpływają ani na komfort jazdy ani na kondycję silnika . Co i tak nie zmienia postaci rzeczy że silniki te działały nawet na instalacjach 1 generacji, bez jakiegoś ekstremalnego ograniczania żywotności jednostki napędowej, która w przypadku Daewoo specjalnie nie zachwycała. Całe lata '90 były na instalacjach 1 i 2 generacji (nawet silniki MPI, tutaj grozę budziły tylko plastikowe kolektory), 3 nie przyjęła się u nas chyba wcale, natomiast teraz jest boom na tzw. 4 generację, która również nie jest bezawaryjna i bezobsługowa, za to w 90 - kilku procentach wyeliminowała zjawisko strzałów w kolektor.
  • #7
    tzok
    Moderator of Cars
    robokop wrote:
    Instalacja 2 generacji nie jest instalacją gaźnikową
    Gaźnikowa w sensie podciśnieniowa - mieszalnikowa, wszak mikser jest formą gaźnika.

    robokop wrote:
    A dlaczego akurat w tym silniku?

    A dlatego, że ten silnik ma dość wymyślny układ zaopatrywania go w powietrze, który znakomicie utrudnia poprawne wyregulowanie instalacji mieszalnikowej. Znajomy ma Lanosa z tym silnikiem i II generacją i zanim to ustawił zwiedził chyba wszystkich okolicznych gazowników, a i tak ma jakieś "kosmiczne patenty" porobione w dolocie i chyba ze 3 klapy przeciw-strzałowe.

    P.S.
    Widziałem wypalony wkład filtra po wystrzale...
  • #8
    zilog79
    Level 10  
    Ok.. To juz teraz zgłupiałem, bo każdy mówi co innego. To w końcu jaka jest ta instalacja? Ok czy do bani? Opinie na innych forach są też na ten temat podzielone, bo jedni proponuja instalacje II typu do Lanosa i ją chwalą a inni sekwencję. To co mnie niepokoiło najbardziej to owe strzały w kolektor przy zmieniającym się gwałtownie obciążeniu silnika - ponoć wina przewodów lub świec, więc wymieniłem to i to. A co do wskaźnika, to niewiem czy mnie orżnęli bo ponoć nie wszystkie tego typu instalacje mają wbudowany. Miałem i mam wątpliwości bo nie znam się na LPG wcale i chciałem się upewnić czy wszystko jest u mnie OK. Warsztat w którym zakładałem instalację ma dobrą dość renomę w okolicy, acz nie popisali się jeśli chodzi o mnie, bo zaraz po całej operacji musiałem wymieniać cewkę (być może toprzypadek), zniknęły też stare kable WN, które były w bagażniku (to akurat przypadkiem nie było). Samochód po wymianie cewki ogólnie chodził i chodzi na gazie dobrze za wyjątkiem owych kilku strzałów, które mam nadzieję nie powtórzą się - oby kolega Tzok nie miał racji :-( Tak czy owak lektura waszych odpowiedzi i innych wątków z innych forów, wzbogaciła nieco moją wiedzę i rzuciła promyk światła na problem gazu w Lanosie. Pozdrawiam serdeczjnei i dziękuję za zainteresowanie tym wątkiem.
  • #9
    tzok
    Moderator of Cars
    II generacja jest ok do Lanosa ale z silnikiem 1.4 lub 1.5 8V. W im gorszym stanie jest układ zapłonowy oraz zawory i gniazda tym większe ryzyko wystrzału. Oczywiście dobrze ustawiona instalacja II generacji przy sprawnym silniku i układzie zapłonowym nie powinna strzelać, tylko jak wcześniej pisałem w tym silniku jej dobre ustawienie jest trudne.

    I fakt, przy zbyt bogatej raczej nie będzie strzelać w dolot, jak już to w wydech.
  • #10
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    tzok wrote:
    II generacja jest ok do Lanosa ale z silnikiem 1.4 lub 1.5 8V.
    Czy 8 czy 16 zaworów, różnica leży praktycznie tylko w szybkości zużywania się kompletu zawór/gniazdo - 16 zaworów, małe grzybki, mała powierzchnia wymiany ciepła.
    Quote:
    , tylko jak wcześniej pisałem w tym silniku jej dobre ustawienie jest trudne.
    Bo jej się nie da dobrze ustawić dla wszystkich możliwych warunków pracy w żadnym silniku, z gaźnikowym włącznie. Zauważ z ilu czujników ECU bierze informację dla prawidłowego ustawienia składu mieszanki, bądź z ilu układów składał sie pierwszy lepszy gaźnik samochodowy, a ile z tych zależności przekłada się na regulację układu LPG 2 generacji? Praktycznie tylko wskazania sondy i podciśnienie w kolektorze ssącym.
  • #11
    ElpigazN
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Moim zdaniem będą problemy.
  • #12
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    ElpigazN wrote:
    Moim zdaniem będą problemy.

    A to niby czemu? Waszym zdaniem układy IV generacji są zupełnie bezproblemowe, bezkonfliktowe i bezawaryjne? Sam miałem 16 zaworowe Daewoo na "śrubie" - owszem, strzelał do momentu wymiany kabli WN i świec, oprócz tego tani reduktor, wszystko ustawiane na oko i ucho, całkowita niezależność od sprawności/niesprawności podstawowego zasilania. Mam znajomych z instalacjami IV generacji i narzekają - tak samo jak narzekaliby na każdą inną, a to świece, a to filtry, a to modyfikacja ustawień, a to zapalony "helikopter". Tutaj jest sztuka kompromisu - niższa cena za gorszą jakość, jak dla mnie jak już wspomniałem dyskusyjną.
    tzok wrote:
    robokop wrote:
    Instalacja 2 generacji nie jest instalacją gaźnikową
    Gaźnikowa w sensie podciśnieniowa - mieszalnikowa, wszak mikser jest formą gaźnika.
    W sumie zasada działania obydwu opiera się na zwężce Venturiego.

    Quote:

    robokop wrote:
    A dlaczego akurat w tym silniku?

    A dlatego, że ten silnik ma dość wymyślny układ zaopatrywania go w powietrze, który znakomicie utrudnia poprawne wyregulowanie instalacji mieszalnikowej.
    Plastikowe dziwolągi zwane rezonatorami powietrza
    Quote:


    P.S.
    Widziałem wypalony wkład filtra po wystrzale...
    Mi się jak dotąd nie zdarzyło, tym bardziej że fala ognia eksplozji w kolektorze trwa zbyt krótko aby zapalić papierowy, nie nasączony benzyną wkład.
  • #13
    ElpigazN
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Koledze chodziło bardziej o V.I.S. a nie rezonator.
    Już są problemy i będą się namnażać. Będą wymieniać po kolei co się da. Dalej będzie strzelał bo gaz montował "drut team". Będzie to tyle kosztować co założenie sekwencji od razu.
  • #14
    tzok
    Moderator of Cars
    VIS/VGIS jak zwał tak zwał, ale chodzi o zmienną długość kanałów dolotowych. W każdym razie ustrojstwo znakomicie utrudnia jakiekolwiek ustawianie instalacji mieszalnikowej by w ogóle była w stanie jakiej-takiej używalności, a auto nie stało się mułem. Druciarze po prostu blokują działanie tego układu "bo tak musi być".
  • #15
    pgoral
    Level 26  
    No tyle, że założenie IV generacji do Lanosa 16V jest dość drogie. To auto nie ma sekwencyjnego wtrysku benzyny więc potrzeba instalacji "sekwencyjnej" z bardzo szybkimi (czytaj drogimi) wtryskiwaczami.

    Owszem kultura pracy na IV gen dużo lepsza. Ale to musimy sami sobie powiedzieć czy wydać jak w tym przypadku 1600 na II gen, czy o 2/3 więcej na naprawdę porządną sekwencję.
  • #16
    ElpigazN
    VIP Meritorious for electroda.pl
    pgoral wrote:
    No tyle, że założenie IV generacji do Lanosa 16V jest dość drogie. To auto nie ma sekwencyjnego wtrysku benzyny więc potrzeba instalacji "sekwencyjnej" z bardzo szybkimi (czytaj drogimi) wtryskiwaczami.

    Owszem kultura pracy na IV gen dużo lepsza. Ale to musimy sami sobie powiedzieć czy wydać jak w tym przypadku 1600 na II gen, czy o 2/3 więcej na naprawdę porządną sekwencję.


    Matrix HD344 - 347 zł - faktycznie może zrujnować.
  • #17
    pgoral
    Level 26  
    Same wtryski nie wystarczą. Trzeba komputera, reduktora, wiązki... Przecież wiesz ile kosztuje PRAWIDŁOWE założenie dobrej instalki do Lanosa. Chyba, że znasz gazownika co to robi za darmo, a części kupisz najtaniej gdzie się da. No ale Matek Teres z Kalkuty to mało - każdy pracuje by zarabiać. No i po co ten sarkastyczny ton?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jeżeli uważasz, że podałem zawyżoną cenę to poleć koledze konkretny warsztat który zrobi to taniej (i nie na valtekach i bez dobrego modelu - byle tylko wyjechał za bramę, a potem niech się wozi).
  • #18
    tzok
    Moderator of Cars
    MagicJety też dadzą radę, a STAG-300 czy Zenit radzą sobie zarówno z pół-sekwencją jak i full-group.
  • #19
    pgoral
    Level 26  
    I za 1600 taką instalację założysz? Nie chodzi o konkretne komponenty. Ale o cenę całej instalacji.