Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

potrzebuje pomocy przy projekcie instalacji c.o

mav27 18 Aug 2010 20:46 8479 38
  • #1
    mav27
    Level 10  
    Witam,chciałbym przerobić istniejącą instalacje c.o,aktualnie są to rury stalowe o dość dużym przekroju pod instalacje grawitacyjną,chciałbym wymienić rury np.na pex,założyc pompę oraz wymiennik dwupłaszczowy 100l.Przedewszystkim zależy mi na średnicach rur jakie założyć.Narysowałem prowizoryczny schemat istniejącej instalacji patrząc z góry,kotłownia znajduje się w piwnicy-grzejniki na piętrze.Wymiennik chciałbym aby był zamontowany z lewej strony pieca,zaraz nad kotłownią mam kuchnie i łazienke więc nie będe miał strat cieplnych na wyjściu ciepłej wody z wymiennika.Piec mam 14kw na ekogroszek,powierzchnia w m2 to ok 96m2,jeżeli ktoś pomoże to będe wdzięczny:),jeżeli będą potrzebne inne informacje to je dołoże.pozdrawiam potrzebuje pomocy przy projekcie instalacji c.o

    Mieszkam na parterze,zbiornik wyrównawczy znajduje się na strychu
  • #2
    wodyn
    Level 18  
    A czym podyktowana jest ta chęć zmiany instalacji grawitacyjnej na pompową z PEX ?
  • #3
    mav27
    Level 10  
    przedewszystkim chodzi mi o zmiane rur,na razie z pieca wychodza mi 2 cale,pózniej sie to stopniuje ale i tak tych grubych rur jest dużo,zakładam że gdy założe miedż lub pexa pojemnosc instalacji sie zmniejszy i bedzie oszczedniej,no i druga sprawa praca z pompka wydaje mi sie bezpieczniejsza.Co do miedzi-wyczytałem że nie wolno jej stosować do aluminiowych kaloryferów bo wchodzi w jakieś reakcje,czy zalanie instalacji glikolem rozwiązało by sprawe?

    Dodano po 11 [minuty]:

    potrzebuje pomocy przy projekcie instalacji c.o


    czy tak może być rozwiązane wyjście z pieca?,czy istotna jest średnica rurki od zbiornika wyrównawczego?mam puszczoną rurke z pexa ale bodajże 16mm.
  • #4
    wodyn
    Level 18  
    Oszczędniej to będzie jak kolega dociepli sobie dom i zaizoluje termicznie rury które poprowadzone są w pomieszczeniach nie wymagających ogrzewania.A co się stanie w tej nowej instalacji jak wyłączą prąd lub zepsuje się pompa .Dzisiaj nikt nie robi instalacji grawitacyjnych bo po prostu są zbyt DROGIE i mamy tańsze alternatywy.Ale żeby świadomie wyciąć grawitację i zamienić na pompowe to tego nie rozumię.Chociaż pewnie są tacy co wolą np. meble z marketu zamiast np. babcine masywne z epoki itd...
  • #5
    mav27
    Level 10  
    dom mam docieplony,czy pompka nie wspomaga układu?
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    wodyn
    Level 18  
    I jeszcze tak bym to połączył,żeby wymiennik odpowietrzał się samoczynnie przez zasilanie do naczynia wzbiorczego.
    Pompka jest potrzebna, gdy opory w instalacji wynikające z oszczędności i tym samym stosowania mniejszych średnic rur, są większe niż konieczne dla działania instalacji na "grawitacji".Dodanie pompki do instalacji grawitacyjnej może ją rozregulować.Trochę wtedy może pomóc wymiana zaworów na termostatyczne.
  • #8
    mav27
    Level 10  
    Ok,w takim układzie jak puścić dalej instalacje do centralnego z uwzględnieniem możliwości odłączania c.o w okresie letnim;co do mojego rysunku:sugeruje się instalacją która jest zrobiona u teściów przez fachowca- działa już kilka lat.

    Dodano po 3 [minuty]:
    Na moim rysunku te rury szły by dalej do centralnego;aha.rurki które idą u mnie na piętrze do zbiornika wyrównawczego też są małe-też je powinienem wymienić?średn zewn.mają z 15mm~


    Proszę poprawić wszystkie posty i dalej pisać zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny.
    mod - mirrzo
  • #9
    wodyn
    Level 18  
    Czy wymiennik,czy grzejnik/grzejniki/ to wszystko jedno-akurat na tym rysunku jest jeden namalowany.Jac coś ma nie grzać to odcinasz zaworem .
  • #10
    mav27
    Level 10  
    Witam,moje drugie podejście:)Czy tak może rozwiązany być układ c.o?
    Pytania:
    1)czy rurka w naczyniu,przelewowa nie powinna iść np.na zewnątrz?
    2)czy w tym układzie mogę-bez ryzyka odcinać instalacje c.o w lato zaworami na zasilaniu i powrocie kaloryferów i grzać sam wymiennik c.w.u ,nie będzie się nic działo z kotłem?kocioł mam stałopalny z regulacją temperatury więc sądzę że nie powinno ale wole dopytać.Jak ew.zabezpieczyć dodatkowo instalacje w lato?
    Pozdrawiam i z góry dzięki.potrzebuje pomocy przy projekcie instalacji c.o
  • #11
    wodyn
    Level 18  
    Ja wolę pompy montowane na powrocie,bo tam niższa temp.co na pewno nie zaszkodzi temu urządzeniu.Naczynie wzbiorcze podłączył bym w miarę możliwości tak,żeby CAŁA instalacja mogła się samoczynnie przez nie odpowietrzać.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    mav27
    Level 10  
    Mam jeszcze jedno pytanie:z pieca zasilanie i powrót mam na 1 1/2 cala,instalacje mam na 2 cale-główne rury w instalacji potem się stopniuje;mogę zastosować redukcje do połączenia pieca z instalacją?

    Dodano po 8 [minuty]:

    myślałem że ta rurka właśnie robi za taki przelew...

    Dodano po 20 [minuty]:

    Chciałbym kupić pompe lfp 25 40,moge tak wysoko zamontować zbiornik wyrównawczy?instalacja jest tylko na piętro-starczy taka pompa?

    Dodano po 18 [minuty]:

    wysokość każdego piętra ok 2.70m,na piętrze jest 8 grzejników aluminiowych.piec stałopalny z regulacją temp.moc 14kw.pow.grzewcza 96m.potrzebuje pomocy przy projekcie instalacji c.o
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    mav27
    Level 10  
    czy tak może być stopniowana instalacja-w tym ukł.mam najmniej przeróbek.potrzebuje pomocy przy projekcie instalacji c.o
  • #16
    mav27
    Level 10  
    witam,jestem po pierwszych próbach instalacji,zostawiłem rury stalowe,założyłem pompke i wymieniłem kaloryfery na aluminiowe,niestety w 2 kaloryferach słysze jak woda dostaje sie pod dużym ciśnieniem-chyba efekt kawitacji,skryzowałem na powrocie-przestało ale kaloryfer teraz słabo grzeje-nastawy na zaworach termostatycznych nie pomogły,chciąłbym wymienić rury stalowe na polipropylen lub pex i właściwie je zestopniować i tu szukam pomocy bo nie wiem jak wyliczyć średnice rurek.jestem gotów zapłacic za pomoc.
    Wyjście z przyłącza pompowego mam 2 cale,piec jest w piwnicy-grzeje tylko piętro.Chciałbym wymienić tylko rurki w piwnicy a zostawić te na piętrze na stalowe(jeżeli mozna tak zrobić-jak nie to wymienie wszystkie)Do kaloryferów dochodzą rurki 1/2cala i 3/4cala,prosze napisać jakie informacje są potrzebne to napisze.pozdrawiam.
  • #17
    pablowp1
    Level 23  
    Wciąż nie pojmuję dlaczego chcesz wymieniać rury w piwnicy? Faktem jest że na taką ilość grzejników nie potrzeba 2 calowych rur. Tu wystarczy 5/4 cala. A pomysł z wymianą na pex lub PP uważam za nie trafiony kiedy zamierzasz grzać latem dla c.w.u. Istnieje poważne ryzyko, ze zagotujesz wodę w kotle latem i rurki będą jak z plasteliny. No i pompa na powrocie, lepiej dla niej latem- niższa temp. pracy.
  • #18
    darkos2
    Level 11  
    Witam wszystkich.Tak sobie czytam wasze wypowiedzi, ale kolega mav27 nie czyta ha ha.Przepraszam kolegę, bez obrazy,chcę pomóc.Postawiłem dom sam,nie będę się rozpisywał na ten temat(mało miejsca) co. też sam robiłem, gwintowane oczywiście(nie mam zaufania do mojego spawania).Grzejniki żeliwne były,hm szkoda ich ale szpetne były.Miałem dylemat bo prąd często wyłączali.I teraz na temat.Ma być grawitacyjne,to duże przekroje to zaleta.Moja instalacja, z pieca 2cale, rozprowadzenie w piwnicy 1/i1/4cala,piony 1 cal,gałązki 1/2 cala,grzejniki aluminiowe.Rozprowadzenie w piwnicy równomierne (bardzo ważne)Oczywiście że można trochę zmniejszyć przekroje,ale po co?Grzałem bez pompki 8 lat,wszędzie równo grzało.I grzeje do dziś, z pompką i bez.Musi,:D kocioł miałowy dużo opału w piecu.Sąsiad wymienił instalację na miedzianą(nic do niej nie mam) ale prąd często wyłączają jak już wspomniałem i wygotował instalację.Mała ilość wody ma zalety i wady.Robiłem to wszystko, po przeczytaniu książki z 69 roku,wiem średniowiecze.Bez obrazy, pozdrawiam wszystkich.
  • #19
    mav27
    Level 10  
    Panowie,czytałem wszystkie odpowiedzi...zostawiłem istniejącą instalacje stalową,dołożyłem pompke-przy 60st przy wyłączonej pompce woda nie idzie na kaloryfery ani na wymiennik,jak zas włacze pompke na 1 bieg słysze dziwne dzwieki w kaloryferach-tak jak pisałem chyba efekt kawitacji...druga sprawa: przy mniejszych rurkach w instalacji bedzie mniej wody-czyli oszczednosc w grzaniu,mniej strat ciepła przez rurki plastikowe a w lato będe miał solary które zamierzam montować,pomoże mi ktoś?
  • #20
    wodyn
    Level 18  
    "Najsampierw" to trzeba ogarnąć to co jest.Z tego co zrozumiałem:na grawitacji nie działa po zmianie grzejników na AL i po dołożeniu pompki.Z pompką :szumi i bulgoce w niektórych grzejnikach.Jeżeli pompa podłączona równolegle na rurze zasilającej z kotła i między wpinką pompy jest na tej rurze zawór 2"/jak na jednym z rys/ to po otwarciu tego zaworu i wyłączeniu pompy grawitacja nie działa ? Czy po zamknięciu tegoż zaworu i włączeniu pompki instalacja grzeje wszędzie i równo,tylko szumi?
  • #21
    darkos2
    Level 11  
    Na grawitacji najpierw musi chodzić.Nie widzę tego hm.przekroje duże,grzejniki pochylone w stronę powrotu,powroty ze spadem do pionu,takie podstawowe zasady.To musi działać.Sobie powiedziałem ha ha.Zaworki na powrocie są pokombinuj nimi,te grzejniki co najbliżej skryzuj trochę.Pompkę wpiąłem na powrocie z 2"/ na 1"/ calowe obejście,nawet jak zapomnę zamknąć obejścia to i tak grzeje,woda musi gdzieś się podziać,chociaż jedno przeszkadza drugiemu.Kolega wodyn ma rację, dopisz coś jeszcze.Mam jeszcze jedno pytanie,bez obrazy.Przy napełnianiu instalacji powoli oczywiście, wszystkie zawory otwarte?moja kuzynka bojler zamknięty miała,6 grzejników nie grzało,pół dnia walczyłem spuściłem wodę napełniłem od nowa(instalacja miedziana)i już.Mam 3 kondygnacje wszędzie grzeje ale napełniam, hm długo.Pozdrawiam.
  • #22
    mav27
    Level 10  
    przy napełnianiu zawory mam wszystkie otwarte,wkleiłem rysunek poglądowy instalacji-nie ma na nim pionów ale chyba jest czytelny,tak jak pisałem od pieca idą rury 2 calowe potem sie zwęzaja w lewo na ok cal a w prawo na 1 1/2 potem sie stopniuje.Cześć grzejników jest zakręcona gdyż nie mam zmienionych wszystkich grzejników(brak kasy) i druga sprawa nie użytkuje tych pokoi na razie.Po wypłacie jeden grzejnik dojdzie w łazience-podsumowując:w instalacji będzie 5 grzejników(póżniej 8).Piec ma 14 kw na ekogroszek z podajnikiem retortowym.

    Największy problem jaki teraz mam to nawet nie te szumy i skoki ciśnienia(także nierównomienny rozkład ciepła po kaloryferach-jedne lepiej grzeją od innych) ale słaba wydajność instalacji,piec ma problem utrzymać stała zadaną temp i tylko ja podtrzymywac przez przedmuchy.Chodzi prawie cały czas i to przy 4 grzejnikach-aż sie boje jak dołoże następne...dlatego chciałbym zmniejszyć ilość wody w instalacji a także przez zastosowanie plastiku zmniejszyć straty ciepła,z regulacją pieca kombinowałem na wszystkie sposoby...potrzebuje pomocy przy projekcie instalacji c.o
  • #23
    pablowp1
    Level 23  
    Z tą wymianą rur to wstrzymałbym się. przeanalizuj i sprawdź jeszcze raz:
    1 odpowietrzenie układu,
    2 drożność magistrali poprzez otwarcie tylko jednego z zamontowanych grzejników, i tak postępuj z każdym,
    3 musisz dokonać regulacji bojlera, bo zapewne przez niego płynie główny strumień,
    4 tam gdzie nie ma grzejników też odpowietrz przed próbą grzania,
    5 zamontowałeś zawór zwrotny na powrocie z bojlera, więc grawitacyjnie nie zadziała,
    6 z tą regulacją pieca pokombinuj raz jeszcze jak będziesz pewien o drożności i odpowietrzeniu układu.

    No nie ma siły, żeby to nie działało, przecież ludzie w kosmos latają i wracają a co dopiero te parę rurek ogarnąć razem z kociołkiem
  • #24
    wodyn
    Level 18  
    Kolega coś chce zaoszczędzić sądząc z opisu manewrów kotłem-dużo powietrza,mało paliwa .Grzejnik daje 100-130 Wat z członu ,ale przy parametrach zasilanie/powrót 90/70 stopni.Im te temperatury nizsze,tym słabiej instalacja chodzi na grawitacji ,a przy pompie : rusza,ale ma za mało ciepła żeby każdy grzejnik dobrze grzał.
  • #25
    mav27
    Level 10  
    wodyn i tak własnie kombinuje...u mnie na piecu temp.90st jest nie do osiągnięcia,przy 70st na piecu podajnik włacza sie co chwile a wg mnie powinien osiagnąc 70st i załaczac sie wg zadanej przerwy np.12min a załącza sie co 5min bo temp.spada...;podejrzewam że gdy ustawie mu powyżej 70 stC to grawitacja z czasem zacznie przepychać wode ale wtedy żeby utrzymać taką temp.to chyba wogóle się nie wyłaczy podajnik i dmuchawa,no i strata węgla,rozmawiałem z poprzednim właścicielem pieca-ma instalacje miedzianą-ogrzewał ponad 96m2.Mówi że nie mial żadnych problemów z grzaniem takiej powierzchni.Ogólnie myśle że taka instalacja grawitacyjna sprawdza się przy dużej mocy pieca gdzie utrzymywana jest temp.ponad 70st.Raczkuje w temacie c.o więc czekam na wasze opinie i podpowiedzi.Z góry dziękuje za pomoc.

    Co do grzejników-teraz mam 65 żeberek aluminiowych-w sumie zakładając 100 w-6500w mocy a więc mniej niż połowa mocy pieca...a piec ma problem utrzymać 70st...

    Dodano po 6 [minuty]:

    co do spalania:więcej powietrza/mniej paliwa-wszystko w granicach rozsądku:)zdaje sobie sprawe że bez odpowiedniej porcji węgla nie osiągne żądanej temp.
  • #26
    wodyn
    Level 18  
    No to Wymiękam.Gdy miałem stary członowy piec "kamino" na grawitacji /dom wolno stojący 100 m2/ to grawitacja ruszała w lato na 40 stopniach na zasilaniu.Wolno-bo wolno,ale jednak.Ciekaw jestem jak by kolegi instalacja zadziałała na innym,zwykłym piecu.Tak na prosty rozum to pozostaje jeszcze sprawdzenie czy ten piec nie jest zamulony przez poprzedniego właściciela albo poszukanie czegoś innego co kryzuje przepływ /zamulona rura powrotu,uszczelka-kryza w kołnierzu połączeniowym itd/.
    P.S.Kiedyś demontowałem piec,bo nie sprawdziłem przed montażem.A były tam firmowe plastikowe zaślepki w kolorze czarnym głęboko wsadzone w powrót i zasilanie,żeby w czasie transportu nic do niego nie wpadło.I można też poteoretyzować ,czy te 6,5kW starczy na ogrzanie,bo może ,ze względu na straty ciepła, tak się szybko schładza,że piec nie nadąża nagrzać przy tych 70st i trzeba więcej żaru.
  • #27
    darkos2
    Level 11  
    Mało grzejniczków musi grzać.Grzeję 3 kondygnacje,na każdej po 7 grzejników,działa na grawitacji w tej chwili, 40 stopni temperatura zadana.histereza 4 stopnie,załącza się co 10/13 minut,przedmuchy skróciłem,ale są(zimy jeszcze nie ma).Kuzyn ma taki sam piec,ale rurki cienkie,mało wody,co chwilę się włącza.Więcej wody większa bezwładność układu,słowo.Przy żeliwnych jak układ rozgrzany praca pieca w mrozy co 10- 15 minut,tam było wody.Gdzieś tam jest błąd u ciebie,może bardzo prosty,ale nie mogę tego obejrzeć,szkoda.Sprawdz wszystko i przemyśl jeszcze raz,zimy jeszcze nie ma.Napisz jak cos zwojujesz, jutro wieczorem poczytam.Ps.Pablowp1 dał kilka prostych rad posłuchaj ich.Pozdrawiam.

    Dodano po 21 [minuty]:

    Wodyn nie wymiękaj ha ha,przypomniałem sobie jak w instalacji amoniakalnej, osobiście zamontowałem zawór z zaślepką wewnętrzną, nie kołnierzową, ha ha 2 dni szukaliśmy zonka.Ale na temat,fakt mój piec ma 27 kw,ale kupowałem go przed ociepleniem domu,no i pisałem ile grzejników grzeję.To teraz mam z zapasem.Ubiegłej zimy zasilanie max 57 stopni, w domu baja, moje dziewczynki lubią ciepło.A zamulenie hm mav 27 przeczyść całą instalację, jak?No ja bym napełnił instalację wodą z dodatkiem kon clean albo trasar bo te znam ale są na pewno inne.No nie wiem a jak na próżno to czyszczenie.Trudno coś radzić.Ale z gadania nic nie ma.Pozdrawiam wszystkich.
  • #28
    mav27
    Level 10  
    instalacja grawitacyjna była sprawdzona,wczesniej był piec zebiec-podobno działało-podobno bo to było 10 lat temu,ja chciałem isc z duchem czasu i zamontowałem ten piec z podajnikem...ehhh.sprawdze jutro wszystko jeszcze raz.pozdrawiam.


    Proszę pisać bez błędów. Do poprawki - wszystkie
  • #29
    pablowp1
    Level 23  
    [b]mav27[b] Jestem pewien, ze błąd jest banalny i w banalny sposób do naprawienia. Nie zadawaj sobie trudnych pytań, bo odpowiedź jest zapewne bajecznie prosta. Jeżeli ta instalacja działała na grawitacji przed zmianą pieca to to k....wa musi grzać teraz tym bardziej, że masz pompkę. Istotą jest drożność, odpowietrzenie i ustawienie parametrów pracy pieca, oraz regulacja grzejników(tych parę sztuk co masz zamontowane)
    Sprawdzając drożność możesz podłączyć od strony grzejników wodę z sieci na elastycznym wężu. Daj ciśnienie na maksa i zasuwaj do piwnicy by zobaczyć jak sika. Sprawdź każdy grzejnik w ten sposób na powrocie i zasilaniu. W ten sposób i przepłuczesz nieco i sprawdzisz drożność.
    Nosz kurza twarz sam jestem ciekaw co cię tam boli.
  • #30
    darkos2
    Level 11  
    Witam.Poprawiam się,nie płukaj z grzejnikami(nowe są, i alu).Piec powinien starczyć na kilka grzejników.pablowp 1 ma rację,banalny i prosty błąd.Będę się powtarzał,powietrze,grzejniki, acha po demontażu grzejników jak wyglądały rury?Pełen przekrój?Napisz coś więcej.Przecież to powinno być proste jak włos Mongoła.Piec i kilka grzejników.Działaj,napisz.Pozdrawiam.