Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza

balchan1 19 Sie 2010 13:39 4417 4
  • #1 19 Sie 2010 13:39
    balchan1
    Poziom 9  

    Witam
    Otrzymałem powyższy model prostownika do naprawy. Uszkodzony był zegar czasowy, niestety urządzenie przeszło już przez ręce trzech elektryków i trudno dojść z nim do ładu. Czasówka została usunięta, przewody dochodzące do niej poskręcano razem bez ładu. Po podłączeniu do zasilania i włączeniu prostownika słyszalne jest buczenie transformatora, jednak na przewodach wyjściowych transformatora występują jedynie jakieś bzdurne napięcia ~5V, podczas gdy na przewodach wyjściowych urządzenia brak jest jakichkolwiek napięć. Prostownik posiada regulację napięcia i prądu oraz funkcje rozruchu. Poszukuję informacji na temat tego konkretnego modelu oraz ogólnych informacji na temat rozbudowanych prostowników warsztatowych, które pomogły by mi w naprawie tego urządzenia.
    Proszę o pomoc, pozdrawiam!

    Dołączam zdjęcia.

    Prostownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza Prostownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza Prostownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza Prostownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza

    0 4
  • #2 24 Sie 2010 10:58
    jack63
    Poziom 40  

    Urządzenie proste jak drut. Transformator z odczepami po pierwotnej i po wtórnej. Powinny być jakieś diody. Na zdjęciach ich nie widać. Z tabliczki znamionowej transformatora wynika, że urządzenie było do akumulatorów 6 V !!! Niestety może być problem z uzwojeniem pierwotnym, bo było przystosowane do 110 V i istnieje szansa, że ktoś podał tam 230 V. Trzeba to sprawdzić.

    0
  • #3 24 Sie 2010 12:17
    zybi271
    Poziom 21  

    jack63 napisał:
    Z tabliczki znamionowej transformatora wynika, że urządzenie było do akumulatorów 6 V !!! Niestety może być problem z uzwojeniem pierwotnym, bo było przystosowane do 110 V i istnieje szansa, że ktoś podał tam 230 V.

    A co wynika z przełącznika? 6, 12, 24 V? Chyba, że ktoś zmienił transformator. Poza tym co oznacza 110-240 V, czy można podawać 230V?
    Co do tego zegara czasowego, to jak się już uda uruchomić prostownik, to można dokupić odpowiedni.
    Najlepiej na początek posprawdzać połączenia i na podstawie połączeń wyciągnąć wnioski gdzie są jakie od czepy i czy jest to dobrze po podłączane.

    0
  • #4 25 Sie 2010 09:53
    jack63
    Poziom 40  

    zybi271 Ma rację. Nie zwróciłem uwagi ma przełącznik!
    Opisy na tabliczce znamionowej transformatora tez są dziwne. Jak rozumieć napis: 6.1-8.7 V ??? Wygląda na to że transformator jest z innego urządzenia. Z napięcia 8.7 VAC ciężko ładować akumulatory 24 V. Jest to możliwe po dołożeniu przetwornicy podwyższającej tylko po co to robić - bez sensu.
    Nie wiemy co autor tematu chce z tego zrobić. Niech się wypowie.

    1
  • #5 26 Sie 2010 12:58
    balchan1
    Poziom 9  

    Napis na transformatorze jest mylący: napięcia na jego wyjściach są zupełnie różne (dołączam pomiary na różnych ustawieniach prądu ładowania- ustawione za pomocą przełącznika, mierzone bez obciążenia, wypięte z układu). Sprawdziłem połączenia, przełączniki oraz płytki prostownicze (nie wiem jak dokładnie się to nazywa) i doszedłem do wniosku że uszkodzony jest układ zabezpieczający zasilany z osobnego transformatorka. Nie podaje on napięcia na cewkę przekaźnika zabezpieczającego (który znajduje się między diodami prostowniczymi a kablem wyjściowym +). Zabezpieczenie termiczne znajduje się w transformatorze i na układzie prostującym, przewodzą one prąd, stąd przyczyny trzeba szukać w samym układzie zabezpieczającym. Dodatkowo wciąż świeci się kontrolka "Polaritat? Kontakt?" nie wiem co to oznacza. Układ zabezpieczający jest połączony również z wyjściem przekaźnika (czemu to ma służyć?). Jakim napięciem zasilana musi być cewka przekaźnika? Dzisiaj sprawdzę elementu układu zabez., zrobię jego schemat i wrzucę. Co to za elementy na drugim i trzecim zdjęciu? Ten pierwszy znajduje na przewodzie "-" i podłączony do niego jest amperomierz (na końcach). Ten drugi występuje dwukrotnie w prostowniku w układzie 230V, z nalepki wynika że to jakiś bezpiecznik, jednak przewodzi niezależnie od tego czy jest wciśnięty czy nie.
    Martwi mnie poziom napięć na wejściu przekaźnika, dopiero przy ustawionym max prądzie ładowania napięcia przekraczają wartości referencyjne (np dla Imin U=11,8V przy ustawieniu 12V, dla Imax to już 13,5V). Mój prostownik Einhell ma 12,7V na żabkach bez obciążenia. Mimo że napięcie 24V na wyjściu transformatora nie występuje to dzięki połączeniom na wyjściu prostownika (przed przekaźnikiem) mamy juz ponad 24V.
    PS. przepraszam za chaos wypowiedzi, ale jestem na lekkim kacu i mam metlik w głowie. :)
    pomiary transformatora: Prostownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza nieznany element połączony do amperomierzaProstownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza dziwny "bezpiecznik":Prostownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza układ zabezpieczający: Prostownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza układ prostowniczy (zbudowany z płytek): Prostownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza




    przekaźnik (czerwony, cienki przewód idzie do układu zabez.): Prostownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza

    Dokonałem pomiarów napięć na wyjściu prostownika (przed przekaźnikiem). Wyniki to odpowiednio (w zależności od ustawionego prądu ładowania): 6,56; 7,4; 8,1 dla 6V. 11,3; 12,6; 13,8 dla 12V oraz 22,6; 25,3; 27,5 dla 24V. Skąd takie rozbieżności napięć? Czy prawidłowe jest napięcie 11,3V dla 12V ładowania? Mi wydaje się że nie.
    Rezystancja cewki przekaźnika to 44 Ω, podawane jest na nie napięcie 30V z układu zabez. Przekaźnik jednak nie reaguje i prąd przez niego nie przepływa. Wciąż świeci się kontrolka, gaśnie przy odłączeniu zasilania od cewki. Sprawdziłem elementy układu zabez: diody są ok, jeden rezystor jednak daje dziwne wyniki, przy pomiarze jest 3,4k a według kolorów powinien miec 4,4k. Czy może to być przyczyna? Jakim napięciem powinna być zasilana cewka przekaźnika? Może obejść uklad zabez. pozostawiając jedynie zabezpieczenie termiczne? Dołączam schemat (warto dodać że nie najlepszy) ukladu zabez. Tranzystor ma oznaczenie D315 E9E, nie znalazłem o nim żadnego info.
    Pozdrawiam
    Prostownik BOSCH SL 2470 konstrukcja i diagnoza

    Poradziłem sobie z prostownikiem. Cewkę połączyłem równolegle z kontrolką, usunąłem układ zabezpieczeń, połączyłem przekaźnik bezpośrednio z transformatorkiem od ww układu (wyprostowane napięcie) przez zabezpieczenie termiczne układu prostowniczego i transformatora głównego. Dzięki temu urządzenie zachowało zabezpieczenie przed przegrzaniem i pozostało niemal całkowicie funkcjonalne. Dziękuję za wszelkie odpowiedzi. Pozdrawiam

    Temat uważam za zamknięty

    1
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo