Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Padające sondy lambda w Vectrze B 1.6 X16XEL 99r.

zmianowy 19 Aug 2010 23:05 4829 5
Bosch
  • #1
    zmianowy
    Level 17  
    Cześć wszyskim na forum!
    Samochód to Vectra B kombi po liftingu z silnikiem X16XEL ze zmienną geometrią układu dolotowego, cewkami zespolonymi(listwa) i sterowniku silnika przymocowanym tam gdzie wcześniej był DIS.
    Problem tkwi w tym, że od lutego tego roku "padły" w nim już 4 sondy lambda(czteroprzewodowe).
    Pierwsza NGK OZA448-E49(była razem z samochodem gdy go kupowałem w komisie) zaczęła stopniowo przestawać dawać sygnał czarnym kablem.
    Druga uniwersalna Golden Lodge podczas dłuższej jazdy ze stałą prędkością obrotową w okolicach 2000-2500 obr/min. na 4 lub 5 biegu też sprawiała kłopoty bo check engine się zapalał: 0130 - "Regulacja poza zakresem / nieprawidłowy sygnał sondy ? l " ale po zmianie obrotów po chwili gasł.
    W ostatnim tygodniu Golden też zupełnie "wysiadł" i pomarańczowa kontrolka zaczęła świecić na stałe(0130).
    Wkurzyło mnie to i kupiłem na szrocie następną sondę "JAPAN"-bez oznaczeń ale identyczną z wyglądu jak ta pierwsza NGK.
    Założyłem i na wolnych obrotach sprawdziłem cyfrowym miernikiem napięcie na czarnym-było ok 0,3-0,9V. po przejechaniu ok. 5km znów check... na stałe. Zatrzymałem się sprawdziłem napięcie(mam wsuniętą igłę od strzykawki), a tu 0,1-0,15 i po przegazowaniu spada na -0,5 i podnosi się do 0,2 czyli "kicha" i silnik jest zalewany benzyną i pracuje jakby się nażarł jakiegoś relanium.
    Następna próba też z używką-Bosch LSH 25 dała identyczny efekt jak z poprzednią.
    Podejrzewam, że przyczyną może być zanik masy na brązowym kablu wtyczki idącej od wiązki kabli łączącej ze sterownikiem silnika. Sam kabel (brązowy) od wtyczki do sondy do wtyczki do sterownika-opór "0" ohm.
    Gdy jednak przekręci się kluczyk w pozycję zapłonu to już jest ok. 2 ohm-y.
    Na odpalonym silniku opór pomiędzy pinem(brązowy kabel) wtyczki do sondy a np. masą silnika czy klemą "-" zaczyna skakać od 12 do nawet ok 1900 ohm.
    Co jest grane?, czy sterownik do wymiany?
    Napięcie pomiędzy kablem "sygnałowym"(ten co łączy się z czarnym sondy) od sterownika a masą oscyluje w granicach 0,4-1,0V(po przegazowaniu)
    Trochę nabełtałem ale do elektryczności i elktroniki nigdy nie miałem zdolności.
    Proszę o pomoc!!! bo już mnie trafia... a jutro rano o 5 startuje na odłączonej sondzie(bez sondy jest ok.) na 300km. trasę i mogę się nie odezwać do wieczora.
    Pozdrawiam i proszę o pomoc!!! :D :| :cry:
  • Bosch
  • #2
    SP8JZ
    Level 33  
    O kurczeflaczek jaki "opór" kolego...omomierz i zasada działania.
  • Bosch
  • #3
    zmianowy
    Level 17  
    Padające sondy lambda w Vectrze B 1.6 X16XEL 99r.
    Pisałem, że zabełtałem :D
    Żeby miernik cokolwiek pokazał(na pracującym silniku i przegazówkach) musiałem ustawiać zakres na "2000k", jeśli nie to pokazywał trudny do uchwycenia wynik lub prawie w środku wyświetlacza "1." czyli poza zakresem.
    Przy ustawieniu "2000k" liczby dochodziły do ok. "1900".
  • #5
    zmianowy
    Level 17  
    Nooo chyba opór w ohmach.
    Sorry ale muszę jechać :| , bo nie zdąże na daną godzinę.
    Kontrolka alternatora jest OK tzn. nie świeci na pracującym silniku, chociaż mierząc napięcie ładowania na aku wychodzi pomiędzy 13,8-14,2V.
    Alternator chyba BOSCH 120A.
  • #6
    SP8JZ
    Level 33  
    Słowa kluczowe: pomiar pośredni, omomierz szeregowy.
    Pokazuje rezystancję, a mierzy co innego.

    (bez urazy jakby gdziekolwiek miał miejsce taki pomiar, to pracownik wylatując z roboty musiałby się liczyć z lądowaniem na Księżycu)