Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

fiat bravo 1,9 JTD - przeładowanie

fredfm 20 Aug 2010 11:24 7101 3
  • #1
    fredfm
    Level 2  
    Witam



    Jako nowy witam wszystkich..

    Od 3 lat jestem posiadaczem fiata bravo 1,9 JTD z 98 roku. Autko spisywało się idealnie do listopada minionego roku. W listopadzie auto w jednej chwili zrobiło się bardzo mułowate, z mocy 105 koni zostało max. 40, problemem było wjechanie na większą górkę. Podczas dodawania gazu słychać było jakiś szum z komory silnika a po przekroczeniu 3tys obrotów zaświecała się "marchewka" która gasła dopiero po podłączeniu pod komputer i skasowaniu błędów. Błędy zawsze były 3, zawór egr, przepływomierz i zbyt duże ciśnienie doładowania. Auto od listopada do maja jeździło od mechanika do mechanika, aso i nikt nic nie zdziałał. Jak był muł tak muł pozostał... Jednak pięknego majowego dnia wracałem z pracy i podczas wyprzedzania autobusu (prędkość ok 30km/h) marchewka zgasła i auto odzyskało moc!!! i do minionego tygodnia chodziło idealnie. Jednak tydzień temu dopadło go dokładnie to samo co pół roku temu. I znów wielkie oczy mechaników nie umiejących poradzić sobie z tym problemem.
    W aucie wymieniłem przepływomierz (2 razy) czujnik ciśnienie doładowania, wyciągnąłem i wyczyściłem sprężarkę (jest niemalże w idealnym stanie), zaślepiłem EGR, wymieniłem opaski na wężach. Co gorsza komputer nie pokazuje żadnych błędów dopiero po przekroczeniu 3tys wyskakuje zbyt wysokie ciśnienie doładowania i nieszczęsny egr.
    Zauważyłem że turbina nie daje ciśnienia na gruszkę przy turbinie, gdy "dmuchnę" pomką w wężyk gruszka porusza się więc ona jest sprawna. Natomiast po zdjęciu wężyka z bolca przy turbinie nie czuje żadnego powiewu powietrza. A wydaje mi się że powinno dmuchać i to mocno... a turbina daje ciśnienie prawidłowe. Czy to możliwe żeby powietrze było wypuszczane przez jakiś mały zaworek w turbinie??

    Już mi ręce opadają, proszę jeżeli to możliwe doradźcie mi co zrobić.
  • #2
    yaaro
    Level 33  
    Tam nie będzie ciśnienia, cieśninie pojawi się gdy turbo będzie ładować.
    Sprawdź dokładnie wszystkie przewody podciśnieniowe i od turbo do kolektora.
    Najlepiej je wyjąć i dokładnie obejrzeć.
  • #3
    tzok
    Moderator of Cars
    fredfm wrote:
    Zauważyłem że turbina nie daje ciśnienia na gruszkę przy turbinie, gdy "dmuchnę" pomką w wężyk gruszka porusza się więc ona jest sprawna. Natomiast po zdjęciu wężyka z bolca przy turbinie nie czuje żadnego powiewu powietrza. A wydaje mi się że powinno dmuchać i to mocno... a turbina daje ciśnienie prawidłowe. Czy to możliwe żeby powietrze było wypuszczane przez jakiś mały zaworek w turbinie??
    Sprawdź pompę podciśnienia i elektrozawory podciśnienia oraz połączenia między w/w elementami oraz elektrozaworami i siłownikami. Zawór przy turbinie jest sterowany podciśnieniem, EGR prawdopodobnie też (ale nie znam tego silnika). Nie masz problemów ze słabym działaniem układu wspomagania hamulców?
  • #4
    fredfm
    Level 2  
    Właśnie turbina w tym modelu jest sterowany inaczej aniżeli "tradycyjnie" w większości aut turbina jest sterowana podciśnieniem, a u mnie ciśnieniem wytwarzanym przez nią samą. Dziwnie to brzmi ale w momencie gdy turbina pracuje i wytwarza ciśnienie sztanga gruszki otwiera zawór i nadmiar ciśnienia (powietrza) w układzie ucieka tym zaworem do wydechu... a u mnie z króćca na turbinie przez który powinno wylatywać właśnie powietrze pod ciśnieniem nie leci nic (przynajmniej na wolnych obrotach).. i tu się zastanawiam czy tak powinno być??