Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mondeo MK1 1.8 tdi [Problem z klimatyzacją]

20 Sie 2010 22:54 4357 7
  • Poziom 10  
    Witam;
    Mam problem z moim fordzikiem, którego nie mogę od jakiegoś czasu rozwiązać.
    Przez kilkanaście miesięcy układ klimatyzacji był pusty (wiem od poprzedniego właściciela, że wcześniej funkcjonował poprawnie). Wiosną tego roku wykonałem serwis - jeżeli to co zrobił mi "fachowiec" można tak nazwać - sprawdził szczelność i nabił 750ml czynnika. Okazało się już u niego, że sprężarka klimatyzacji załącza się w bardzo krótkich cyklach - ok 1s pracy i 2 s przerwy. Wskazał na czujnik (po lewej stronie patrząc od przodu samochodu - presostat).
    Część rurek układu była ciepła część letnia - bez szronu na rurkach wlotowych do kabiny. Niestety wyjeżdżałem tego dnia i nie mogłem dalej się tym zająć, a zresztą gość nie wzbudzał we mnie poczucia, że ma chociaż minimalne pojęcie na ten temat zostawiłem to tak jak było.
    Klimatyzajca praktycznie nie chłodziła, a zresztą szarpanie spowodowane ciągłym załączaniem i rozłączaniem się układu było irytujące więc odpuszczałem sobie jej używanie.
    Ostatnio temat odżył więc trochę wziąłem się za kontrolę na własną rękę.
    Zwierając kolejne piny na presostacie okazało się, że klimatyzacja dalej przerywa. - wniosek czujnik ok.
    Wziąłem się zatem za czujnik na osuszaczu - i tu zonk zwierając piny sprzęgło załączyło się na stałe, rurka wlotowa do kabiny pokryła się szronem, natomiast wylotowa jest ciepła (?) . Moja radość jednak okazała się przedwczesna bo okazało się, że temp. wewnątrz auta nie spada ;/
    Dodam jeszcze, że mam również problem z przełącznikami wewnątrz kabiny - wentylator działa tylko w pozycji 3 na obiegu otwartym i 2 na zamkniętym.
    I tu pojawia się pytanie gdzie może być problem:
    *czy układ może być zatkany? (czujnik niskiego ciśnienia rozłącza układ)
    *czy te przełączniki mogą mieć wpływ na opisany problem (tylko dlaczego ten czujnik rozłącza)
    *czytałem też gdzieś o jakimś rezystorze na wentylatorze - ale nie bardzo wiem jaki mogło by to mieć wpływ na działanie samej sprężarki
    *inne pomysły?

    Proszę o pomoc. Jest to stary samochód więc nie chcę wyrzucać kasy na serwisantów, którzy zazwyczaj działają z checklist`ą i nie mają pojęcia o rozwiązywaniu problemów.

    (Sorki za ew. błędy techn., ale pierwszy raz mam do czynienia z klimą więc proszę o wyrozumiałość)
    Dzięki

    P.S. Jeżeli masz pisać "za niskie ciśnienie w ukł" - odpuść sobie ----- sorka ale nauczka z postu na innym forum :)
  • Poziom 21  
    ,,Wziąłem się zatem za czujnik na osuszaczu - i tu zonk zwierając piny sprzęgło załączyło się na stałe, rurka wlotowa do kabiny pokryła się szronem, natomiast wylotowa jest ciepła (?)"
    Od którego miejsca zaczyna się chłodzenie na rurce wysokiego (wlotowej)?
    Przełącznik wentylatorów uszkodzony (ale skoro kompresor rusza to nie powinno mieć to wpływu na jego pracę)
    Dobrze by było sprawdzić ciśnienia niskie/wysokie (ale to już koszty :D )
    Ja oceniam układ jako zatkany, a korek jest w miejscu od którego chłodzi.
  • Poziom 29  
    Układ nie powinien być zatkany, ale uszkodzony może być czujnik ciśnienia. Jeśli jesteś pewien poprawności sprawdzenia presostatu to ten element działa prawidłowo. Jeśli temperatura wewnątrz nie spadała to mam pytanie: czy ta diagnoza była postawiona podczas jazdy czy podczas postoju? Podczas postoju powinien się załączyć wentylator na chłodnicy (w niektórych modelach trzeba poczekać nawet minutę.) Zimne powietrze w samochodzie nie pojawia się od ręki tylko po czasie ok 30 sekund.
    Jeśli przez dłuższy czas klimatyzacja nie była napełniona to być może jest ona nieszczelna. W przypadku mojego samochodu gdy pojechałem na uzupełnienie, sprawdzono szczelność przez ok 20 min. Powiedzieli że jest dobrze. Po 3 dniach klima przestała działać. Układ nie był szczelny i przez 20 minut nie da się tego wykryć bo rozszczelnienie jest bardzo małe. Trochę napisałem, ale nadal pozostaje zagadka dlaczego sprężarka nie pracuje w sposób ciągły.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Sprawdz dysze rozprezna na cienkiej rurce idacej do kabiny w takim srubunku, rurka tam sie bedzie szronic jak opisałes(powinna sie robic mokra a nie zalodziała)
    wymien filter na rurce ssacej tej grubej
    sprawdz szczelnosc azotem min 24h(15bar starczy)
    napełnij 740 gram czynnika
    wymien filter kabinowy
  • Poziom 12  
    jak będziesz miał syf na dyszy rozprężnej polecam jeszcze przedmuchanie instalacji azotem bo płukanie za drogo cię wyniesie przez zamontowaniem drugiej bo znowu się zatka.
  • Poziom 10  
    Dzięki za podpowiedzi... ciekawie wyglądają te o zatkanej dyszy. Bardzo możliwe z uwagi na fakt pustego układu przez dłuższy czas. Prośba jeszcze tylko do was o podanie orientacyjnego kosztu naprawy tj ewentualnego płukania.

    Pojawia się jednak pytanie czy ta zatkana dysza powoduje taki spadek ciśnienia przed sprężarką, że czujnik "niskiego ciśnienia" nie pozwala na ciągłą pracę? Wydawałoby się to logiczne ale dokładnie nie znam budowy układów klimatyzacji.
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    jak masz zatkaną dyszę to nie leci przez nią wystarczająca ilość gazu. i jeżeli zaczyna sprężarka ssać blisko 0-1 bar to wyłącza. Płukanie instalacji kosztuje średnio 300-500 zł zależy. a myślę że mocne przedmuchanie azotem powinno pomóc na dłuższy czas jeżeli nie chcesz sobie kosztów robić. koszt dyszy to jakieś 7 zł. Przynajmniej ja po tyle kupuje.
  • Poziom 10  
    Temat rozwiązano wymianą dyszy rozprężnej - koszt dyszy 12pln

    Dzięki za podpowiedzi