Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obciążalność przewodów - Inteligentny dom

21 Sie 2010 13:06 18019 20
  • Poziom 15  
    Witam

    Chcę wykonać projekt własnego inteligentnego domu. Jak wiadomo w tym celu będę prowadził kable. Chcę przeciągnąć przez pomieszczenia magistralę składającą się z przewodu zasilającego (2x0,75mm) i przewodu do transmisji danych (4x0,5mm - YTDYekw). Magistrala ta będzie mieć długość ok 30m z niewielkimi odgałęzieniami (do 2m), będzie ich jak na razie tylko ok 5. I mam pytanie jaki kabel "zasilający" najlepiej wybrać?? Jak już napisałem myślę nad 2x0,75mm ale czy on będzie wystarczający?? Do magistrali będą dołączone (poprzez te odgałęzienia) jakieś sterowniki, moduły wykonawcze, czujniki, itp więc to znowu nie będzie aż tak dużo jadło prądu, ale myślę też do tej magistrali a raczej tylko do przewodu zasilającego dołączyć kiedyś 3 kamery od monitoringu (będą zasilane z tej instalacji). Więc czy dać grubszy kabel np 2x1mm czy ten 0,75 wystarczy (biorąc pod uwagę to że w przyszłości mogę jakąś elektronikę jeszcze zasilać??

    Co do napięcia to puszczę tam raczej 12V tak aby było odpowiednie dla przyszłych kamer.

    Chyba że puścić dwa przewody zasilające?? Jeden by zasilał kamery (12V) a drugi pozostałą elektronikę (5V). Bo nie wiem czy bardziej się opłaca puszczać dwa przewody zasilające czy puścić jednym przewodem 12V i do każdych modułów, sterowników, itp wstawić stabilizatory napięcia na 5V??

    Ale głównie mi chodzi o to czy ten kabel 2x0,75mm wytrzyma to wszystko??
    Pozdrawiam
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Witam.
    Miałem coś napisać dłuższego ale stwierdziłem że skoro projektujesz inteligentny dom to powinieneś takie rzeczy wiedzieć - podstawy.

    Przeczytaj sobie: Link

    Masz tutaj wzorki z których możesz skorzystać. Jak widzisz przekrój 0,75mm² w warunkach normalnych może długotrwale przewodzić prąd 16A. Musisz sobie najlepiej zsumować wartość prądu jaką będą pobierały zainstalowane urządzenia i zobaczysz czy owy przekrój Ci wystarczy. Jeżeli wyliczona Twoja obciążalność prądowa jest na granicy zmiany przekroju to zamontuj większy przekrój.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 22  
    Kolego Franek k dlaczego chcesz po całym domu ciągnąć zasilanie do kamer? przecież w każdym pomieszczeniu znajdzie się napięcie 240V więc jak montujesz kamerę to zasilanie doprowadzasz do niej z najbliższej puszki, poprzez zasilacz dla niej przeznaczony

    Małe sprostowanie 230V dzięki że zauważyłeś bo bym wprowadzał ludzi w błąd
  • Poziom 19  
    240 V ??? <wow> Albo nie sluchalem w szkole albo cos nie tak :D
    A po drugie kolego Franek ... inteligentny dom to wydatek sporej kasy trzeba się najpierw porządnie zastanowić czy będzie Cie na to stać ? Nie wspominając o komputerze który by mia zarządzać tym całym domem który musi pracować 24h i 7 dni w tygodniu Co się wiąże oczywiście z dużym poborem prądu .Inteligentny dom to fajna sprawa tylko tylko tylko trzeba mieć kasy a kasy :D Pozdrawiam ŁP
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Dla początkujących monterów i programistów inteligentnych systemów w domu polecam tak jak kol. Bronek integrę. Ma dużo możliwości za przyzwoite pieniądze [nieco ponad 1000PLN].

    Typowe instalacje np. KNX to koszty rzędu 50000PLN za urządzenia i okablowanie + koszt montażu i uruchomienia.

    Jeśli aż tak nie chcesz szaleć, to kup Integrę :)
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Bronek22 napisał:


    JohnySpZOO napisał:
    Witam.
    Miałem coś napisać dłuższego ale stwierdziłem że skoro projektujesz inteligentny dom to powinieneś takie rzeczy wiedzieć - podstawy.
    Masz tutaj wzorki z których możesz skorzystać. Jak widzisz przekrój 0,75mm² w warunkach normalnych może długotrwale przewodzić prąd 16A.

    To nie jest prawda. Bo wtedy 1,5mm2 by wytrzymywało 32A.
    Przypuszczam, że będzie znacznie mniej, nie chce mi się teraz szukać.
    Nie tylko temperatura tutaj odgrywa role. Dla 12V trzeba liczyć spadki napiecia.
    0,75 mm2 to ok. 0,05Ω/m. 10m to 0,5 Ω, co daje przy 16A 8V spadku napięcia.
    No comment dla 12V.
    Bronek



    16A to dane katalogowe zarówno wartość ta podana jest w książce H. Markiewicza - Instalacje elektryczne (rozdział 5. 'Przewody i kable elektroenergetyczne') jak i w katalogu firmy TFKable (znalazłem pierwszy lepszy z sierpnia 2004).

    Dobór przewodów powinien być dokonany z uwzględnieniem następujących parametrów oraz warunków użytkowania (najważniejsze):
    - napięcia znamionowego, częstotliwości,
    - miejsca i sposobu ułożenia przewodu, liczby żył, odległości przewodów od siebie itp.,
    - obciążenia prądowego (z uwzględnieniem przyrostu obciążenia w czasie),
    - dopuszczalnego spadku napięcia,


    Ponadto dodatkowe parametry przy doborze przewodu:
    - wartości prądu w przewodzie neutralnym - 3F,
    - wartości prądów zwarciowych,
    - asymetrii obciążenia - 3F,
    - ochrony przeciwporażeniowej,
    - uszkodzeń mechanicznych,
    - zagrożenia pożarowego,
    - najniższej i najwyższej spodziewanej temp. w pomieszczeniu oraz otoczeniu przewodu,
    - obecności cieczy, par, gazów,
    - innych warunków środowiskowych.

    Co do obciążalności prądowej danego przewodu istotny wpływ na obciążalność ma ułożenie przewodu, np. inna jest dla przewodu w rurkach lub kanałach izolacyjnych (sposób A2) a inna dla przewodu ułożonego w ziemi (sposób D).
    Dla przykładu przewód 3x1,5mm2 teoretycznie przewodzi długotrwale prąd 25A - liczba żył obciążonych prądem 2:
    - dla sposobu A2 obciążalność prądowa spada do 14A,
    - dla sposobu D obciążalność prądowa spada do 22A.
    Różnica ta w obciążalności przewodu o danym ułożeniu jest spowodowana różnym stopniem odprowadzania ciepła pod wpływem obciążenia. Inna temp. jest dla przewodu w rurze gdzie nie ma wentylacji a jeszcze inna dla przewodu znajdującego w ziemi gdzie temp. zazwyczaj jest niższa i odprowadzanie jej jest znacznie lepsze.
    Podobnie sprawa wygląda dla instalacji w pomieszczeniach z podwyższoną temperaturą gdzie brane są pod uwagę pewne współczynniki korygujące które w efekcie zwiększają przekrój.

    Na obciążalność prądową przewodu ma również wpływ pola magnetycznego. Do tego są również współczynniki w zależności od liczby obwodów ułożonych danym sposobem.

    W doborze przewodu o danym przekroju oprócz wpływu ułożenia jak i temp. istotny (w sumie najistotniejszy) wpływ ma spadek napięcia. Maksymalne dopuszczalne spadki napięcia między transformatorami a odbiornikami nie mogą przekraczać:
    - dla odbiorników oświetleniowych: 5%,
    - dla pozostałych odbiorników: 10%.
    Jeżeli spadek napięcia przy danym obciążeniu przekracza podane wyżej wartości to przekrój należy zwiększyć tak aby wartość obciążenia długotrwałego była zachowana. Ewentualnie można zastosować dwa przewody o odpowiednim przekroju ułożone równolegle.

    Innym wpływem jest również wytrzymałość mechaniczna przewodu o danym przekroju. Tutaj wpływ ma sposób ułożenia jak i długość przewodu.

    Projektując nową instalacje stosuje się rezerwy np. obciążenia przewodu. Rezerwa ta może wynosić 10, 20 a nawet 40% w zależności od charakteru obciążenia.

    Trzeba podkreślić również iż wartości przekroju danego przewodu przy danym obciążeniu jest inna w zależności zastosowanego materiału - Cu, Al !!!
    I tutaj również są wymagania.

    To tak po krótce odnośnie zastosowania danego przekroju przewodu. Wszystko zależy od przeznaczenia jak i profilu danej instalacji.

    Odnośnie tego INTEGRE to się zgodzę :)

    Ponadto:
    Link
    Link

    I jeszcze ciekawy temacik an elektroda.pl: Link
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    Dziękuję bardzo za wszystkie odpowiedzi, dały mi wiele do myślenia :) Co do kamer to ktoś napisał, że po co prowadzić do nich zasilanie jak w każdym pomieszczeniu będzie gniazdko i można użyć zasilacza do ich zasilania. No tak, ale teraz większość zestawów monitoringu w wyposażeniu oprócz kamer, rejestratora posiada też dodatkowy zasilacz przeznaczony dla tych właśnie kamer. Czyli załóżmy rejestrator z zasilaczem znajduje się w jakimś pomieszczeniu i ciągniemy kabel koncentryczny z zasilaniem (kabel ten też w większości przypadków jest dołączany do zestawu) do każdej z kamer. Ja chciałem zrobić trochę inaczej bo jeśli mają być kiedyś kamery, alarm (czujniki ruchu, zbicia szyby, itp), a do tego elektronika wchodząca w skład inteligentnego domu (czyli jakieś manipulatory, moduły wykonawcze typu przekaźniki, itp) to po co ciągnąć do każdego urządzenia elektronicznego osobny kabel zasilający, jak wszystko można by zasilać z jednej magistrali??

    Po waszych wypowiedziach i z swojego małego doświadczenia wiem włośnie, że tak jak ktoś już to zauważył wystąpią spore spadki napięcia na tej linii zasilającej. Zastanawiam się więc czy nie lepiej byłoby do każdego z pomieszczeń pociągnąć osobny przewód zasilający który by zasilacz całą elektronikę (wchodzącą w skład tego projektu) w pomieszczeniu? Koszty by niestety trochę wzrosły bo do np. dwóch pokoi znajdujących się obok siebie trzeba by ciągnąć dwa oddzielne przewody zasilające. Ale tu nie powinno być dużego wzrostu ceny.

    Co do INTEGRY to myślę nad tym aby stworzyć taką własną centralkę na mikrokontrolerze AVR lub nawet na ARM ale z tym drugim to dopiero będę zaczynał zabawę :) Do komunikacji wykorzystałbym RS-232 a dokładnie RS-485. Dzięki temu do komunikacji potrzeba tylko 2 przewodów. Ja pisałem w pierwszym poście o YTDY 4x0,5mm ponieważ 2 przewody zamierzam zostawić na zapas, może kiedyś by się do czegoś przydały.

    Ale jaką centralkę wykorzystam to na razie nie jest istotne, najbardziej martwi mnie sytuacja przewodów zasilających, ponieważ myślę nad tym już od pewnego czasu, a za około 3 tygodnie w nowo wybudowanym domu będzie kładziony tynk na ścianę więc chciałbym je położyć wcześniej. A co do sposobu ich położenia to raczej pójdą pod sam tynk bez żadnych peszel, itp.

    Więc czy mógłby mi ktoś doradzić jak mam rozwiązać ten problem??

    Dziękuję i pozdrawiam
  • Poziom 37  
    Jeśli chodzi o kamery to możesz zastosować skrętkę komputerową e5 tylko musiał byś dokupić specjalne transformatorki jeden do kamery a drugi do rejestratora (ok80zł para). Wykorzystujesz skrętkę jedną parą przesyłasz sygnał wideo a drugą zasilanie do kamery musisz się tylko zmieścić chyba jak pamiętam w 200m między kamerą a rejestratorem.

    Dodano po 9 [minuty]:


    http://sklep.delta.poznan.pl/transmisja-video-i-audio-+-zasilania-po-skretce_c226_cc0.html
    http://www.sklep.e-system.com.pl/go/_info/?id=1161
  • Poziom 22  
    Kolego franek przy zasilaniu kamer z jednego zasilacza jest ten problem że jak ci padnie to wszystkie kamerki się wyłączą a jak poprowadzisz do każdej osobno zasilanie to masz pewność że jeśli się coś stanie z jedną to na pozostałych będziesz miał obraz
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    No ale przecież wymyślono już zasilacze, które mają kilka gniazd zasilających, każde zabezpieczone osobnym bezpiecznikiem. Awaria zasilania dla jednej linii nie eliminuje z użytku reszty kamer. Ostatnio montowałem taki 12V, 15A, 18 wyjść.

    Skrętka komputerowa OK, pod warunkiem, że nie będziesz oszczędzał na transformatorkach [za porządne ok 30-35PLN za parę]. Skrętka jest bardziej odporna na zakłócenia. Mam na kilku obiektach kamery na samej skrętce, najdłuższy kawałek to jakieś 140m. Chodzi bez problemów. Przy dużych odległościach warto się jednak zastanowić, czy do tych najbardziej odległych nie doprowadzić osobnego przewodu do zasilania.

    Zasilacz centralny ma swoich wrogów i zwolenników. Ja należę do tych drugich. Nie ma problemu z zakłóceniami, bo wszystkie kamery są zasilane z jednego miejsca i z tej samej fazy, co rejestrator :)

    Nie spotkałem się jeszcze z wyłączeniami sprzętu spowodowanymi wahaniem napięcia zasilającego. Obecnie stosowane zasilacze to przetwornice, które pracują w szerokim zakresie napięć wejściowych, przeważnie 110-240V, na wyjściu dając stabilne 12VDC. Zasilacz w skrzynce centrali to zwykłe trafo, ale zauważ, że każda płyta centrali ma podłączenie zasilania 16-18VAC i dalej samam sobie radzi z prostowaniem i stabilizacją napięcia, a dodatkowym jakby buforem dla centrali jest akumulator.
  • Poziom 22  
    No tak są zasilacze które mają kilkanaście wyjść ale nadal zasilacz masz podpięty do jednego obwodu czyli braknie jednej fazy akurat będziesz miał tam zasilacz i padną ci wszystkie kamery
  • Poziom 15  
    Panowie ale mnie zakładając ten temat nie chodziło o to czy braknie mi fazy czy tez nie. Mój problem polega na tym jak poprowadzić przewody zasilające po domu?? Z pewnością kilkanaście osób (jak nie lepiej) na tym forum tworzyło własny "inteligentny dom". Czy mógłby mi ktoś z tych osób powiedzieć jak rozwiązał problem z dostarczeniem zasilania do pokoi?? Czy w formie magistrali, tak jak pisałem wcześniej czyli przewód ciągnięty przez kilka pomieszczeń a od niego odgałęzienia?? Czy może do każdego pomieszczenia oddzielny kabel zasilający?? Mógłby mi ktoś doradzić?? W końcu jesteście bardziej doświadczeni :)

    Pozdrawiam.
  • Poziom 11  
    Kiedyś kładłem instalację w takim domu .Wyglądało to mniej więcej tak.Szafa z wszystkimi różnicówkami esami do zabezpieczeń . Aktory wykonawcze z ABB lub Mertena różne typy do żaluzji ,do oświetlenia ,ściemniacze , zasilacza do urządzeń EIB( jeśli więcej niż 1 to musi być sprzęgło). Każdy obwód oświetlenia czy do rolety wychodzi przewodem np. 3x1,5 z aktora wykonawczego (do lampy rolety) .Natomiast sterowanie przewodem EIB 2x2 0,5 . Wszystkie urządzenia mają po 4 pary złączek typu vago.
    Przewód prowadzisz w (typie gwiazdy "Y") w jednej puszce nie więcej niż 4 końce.
    Programujesz urządzenia programem ETSv3 ze strony producenta ściągasz bazę danych do danego urządzenia i wybierasz sobie odpowiednią funkcję . Każdemu urządzeniu przypisujesz adres . Wszystkie urządzenia są równorzędne .
    Kosztuje to nie mało.
    Co do kamer prowadziłem przewód 2x1,5 do każdej kamery osobno ze wspólnego zasilacza.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    Bronek22 napisał:
    Franek k napisał:

    Co do INTEGRY to myślę nad tym aby stworzyć taką własną centralkę na mikrokontrolerze AVR lub nawet na ARM ale z tym drugim to dopiero będę zaczynał zabawę :) Do komunikacji wykorzystałbym RS-232 a dokładnie RS-485. Dzięki temu do komunikacji potrzeba tylko 2 przewodów. Ja pisałem w pierwszym poście o YTDY 4x0,5mm ponieważ 2 przewody zamierzam zostawić na zapas, może kiedyś by się do czegoś przydały.
    Dziękuję i pozdrawiam

    Kolego, jak widać o alarmach nie masz nawet zielonego pojęcia.
    To co zrobisz na tym mikrokontrolerze będzie się nadawało tylko dla dzieci w przedszkolu do zabawy. Bo to ma być pewne.
    Komunikacja po R-S jest bez sensu. Bo nie zrobisz tego magistrali. Spece z Satela
    są mądrzejsi od ciebie i nie bez przyczyny zrobili magistralę 4-przewodową.
    Jak puścisz po R-S zasilanie ?
    Nie jesteś w stanie nawet zrobić expandera na przekaźnikach 16A. Bo to ma być bezpieczne i powinno posiadać atest.
    Kolego, postaraj się tylko nauczyć się jak wykorzystać Satela.
    Nie jesteś w stanie powymyślać nawet rozwiązań funkcjonalnych takich jak w Satelu.
    Kolego, postęp polega na stosowaniu tego co wymyślili inni. Nie polega na tym, jak wyważać otwarte drzwi - a ty chcesz to robić. Kolego, postep polega na stosowaniu komputera, a nie na konstrułowaniu komputera (prymitywnego) i systemu operacyjnego (prymitywnrgo).
    Kolego,SATEL do uradzenie i kilka oprogramowań. Pierwszy,to oprogramowanie, to program centrali, a inne oprogramowanie to dloadx = program obsługi centrali.
    To dosłownie tak, jakbyś chciał zrobić kompa i jeszcze do niego system operacyjny.
    Bronek


    Kolego, kolego, kolego...

    A ja szanownemu koledze odpowiem tak: Temat powstał tak jak można zauważyć (patrz - nad pierwszym postem w temacie) odnośnie obciążalności przewodów i problemu związanego z przeprowadzeniem przewodów zasilających. Kolega mi jednak wyjeżdża z centralą alarmową typu INTEGRA 128, co w ogóle nie odnosi się do tematu. Czyja prosiłem o polecenie mi centrali alarmowej?? Czym będę sterował domem to niech szanowny kolega się nie martwi, bo na upartego mogę nawet kupić płytę główną jakąś z rodzaju VIA EPIA, i też by było. To co wykorzystam to już kolego moja sprawa.

    Ja nie wiem czy kolega prowadzi jakąś reklamę odnośnie tej płyty INTEGRA i dlatego się tak z nią uparł?? Postęp polega na stosowaniu tego co wymyślili inni?? - to powodzenia (z całym szacunkiem dla firmy Satel, miałem już do czynienia z tą firmą, jestem zadowolony z ich produktów).

    Może i nie jestem w stanie powymyślać takich rozwiązań jak stosuje firma Satel, ale ja nie korzystam ciągle z gotowych produktów, część tworzę według swojego pomysłu i tym się kolego różnimy. Kolego, sztuką nie jest poskładać gotowe części - sztuką jest zrobić coś samemu.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Wracając do tych nieszczęsnych przewodów znalazłem gdzieś w internecie informacje na temat przewodu OMYp 2x1,5mm. Pisało tam że rezystancja wynosi tylko 13,5Ω/km czyli spadek przy 10m wyniesie 1,35V przy natężeniu 10A płynącym przez kabel. Znacie jakieś lepsze kable o mniejszej rezystancji?? Ale aby nie były grubsze niż 1,5mm ;p
  • Użytkownik usunął konto