Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator dwukierunkowy silnika DC 24V 250W

djleeon603 23 Sie 2010 17:22 10053 15
  • #1 23 Sie 2010 17:22
    djleeon603
    Poziom 20  

    Witam. Poszukuje schematu regulatora jak w temacie.
    silnik pochodzi od hulajnogi elektrycznej (ze wzgledu na regulamin - do znalezienia na allegro "silnik hulajnoga" )
    Regulator dwukierunkowy silnika DC 24V 250W

    Regulatora RC oczywiscie ;)

    Przeszukalem google i nic sensownego nie znalazlem. Silniki beda zasilane z 12v -wyczytalem ze przy tym zasilaniu silniki wciaz maja spora efektywnosc.[/img]

    Dodano po 9 [minuty]:

    mozna do tego celu zastosowac regulator dwukierunkowy silnika szczotkowego?

    0 15
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 23 Sie 2010 18:47
    SP8JUX
    Poziom 30  

    Witam, zacząłbym od zamontowania tego silnika w konkretnym jego przeznaczeniu i zmierzyłbym prąd jaki pobiera pod pełnym obciążeniem. Później można dobrać, zrobić , regulator,
    Marek

    0
  • Relpol
  • Pomocny post
    #3 24 Sie 2010 08:28
    DonQuijote88
    Poziom 14  

    Właśnie zamówiłem płytkę z regulatorem do tego silnika, w razie czego proszę pisać na PW. Ewentualnie jak Ci zależy na miejscu to zastanów sie nad zastosowaniem układu VNH3SP30. Chyba że nie chcesz PWM to wystarczą porządne przekaźniki (też mam).

    0
  • #4 24 Sie 2010 15:00
    djleeon603
    Poziom 20  

    SP8JUX napisał:
    Witam, zacząłbym od zamontowania tego silnika w konkretnym jego przeznaczeniu i zmierzyłbym prąd jaki pobiera pod pełnym obciążeniem. Później można dobrać, zrobić , regulator,
    Marek


    Zakres pradowy tego silnika to 13.7A - ~80A

    za podanie wartosci szczytowej dziekuje DonQuijote88

    Czy teraz jest mi ktos w stanie pomóc dobrać regulator RC?

    pozdrawiam Mariusz

    Dodano po 1 [godziny] 11 [minuty]:

    moze ten: http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT5190.pdf by sie nadawal? Trzeba by tylko jakos z niego wykrecic wiecej A ;) sama zmiana mosfetów pomoze?

    ma on 20A ciagle i max 40A szczytowe w tej konfiguracji.

    0
  • #5 24 Sie 2010 17:38
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    "tylko więcej A" to właśnie to za co się płaci. Samo wsadzenie większych mosfetów nie koniecznie pomoże :arrow: pojemność bramki!

    Kup modelarski regulator na prąd >80A i po problemie. Tani nie będzie, ale tanio tego się zrobić nie da.

    0
  • #6 24 Sie 2010 18:00
    djleeon603
    Poziom 20  

    czytalem ze rownolegle polaczenie mosfetow moze zwiekszyc prad....?

    0
  • Pomocny post
    #7 24 Sie 2010 18:37
    DonQuijote88
    Poziom 14  

    Może zwiększyć prąd i zmniejszyć opór, a zatem i grzanie MOSFET-ów. Ale muszą być wtedy dobre drivery do sterowania MOSFET-ów, bo jak wiadomo połączone równolegle pojemności dodają się.

    //Edit:

    Dopiero teraz zauważyłem że chcesz zasilać te silniki z 12V. To nie jest dobry pomysł. Zauważ że przy dwukrotnie mniejszym napięciu do uzyskania takiej samej mocy potrzeba też dwukrotnie zwiększyć prąd. Więc z nominalnych 14A robi Ci się 28A a to już jest nielichy prąd. Oznacza to grubsze przewody, więcej ciepła na płytce regulatora itp. Że już nie wspomnę o tym, że prąd zwarcia wzrasta równie sporo. Więc teraz znajdź regulator na co najmniej 160A! A jeszcze wyposażenie w zabezpieczenia nadprądowe, coby się nic nie spaliło... To już jest niezła spawarka. A jeszcze by się zapas przydał jakiś. Także porządnie się zastanów czy nie lepiej odżałować parę groszy i połączyć dwa akumulatory w szereg.

    0
  • #8 24 Sie 2010 19:48
    SP8JUX
    Poziom 30  

    Zapoznaj się z wykresem na tej stronie:http://www.wimverbakel.net/gip/bijlage_2.pdf
    ...czy dla 12V parametry zadowolą Cię?
    Marek

    0
  • #9 25 Sie 2010 12:50
    djleeon603
    Poziom 20  

    w takim razie zajme sie przeróbką regulatora avt 5190
    Autor regulatora doradzil mi zmianę mosfetów na mocniejsze (24V oraz 90A), wymiana stabilizatora 5v aby wytrzymal 24V, oraz dobór dzielnika napiecia R7 i R8 do przetwornika analogowo-cyfrowego w mikrokontrolerze, aby na bieżąco kontrolować napięcie akumulatora zasilającego.

    czy zgadzacie się z tą radą? Jakie MOSFET'y proponujecie?

    schemat:
    Regulator dwukierunkowy silnika DC 24V 250W

    0
  • Pomocny post
    #10 25 Sie 2010 16:44
    kejtu
    Poziom 14  

    Jeśli zwiększysz napięcie powyżej 15v będziesz miał problemy z górnymi mofetami ponieważ przekroczysz dopuszczalne napięcie Vgs na bramce i je upalisz.

    0
  • #11 25 Sie 2010 18:54
    djleeon603
    Poziom 20  

    dla tego piszę że i je chciałbym wymenic na wydajniejsze;) tylko prosze o rade. Na jakie?

    0
  • Pomocny post
    #12 25 Sie 2010 20:37
    kejtu
    Poziom 14  

    Źle się wyraziłem, z tego co się orientuje (jak się mylę niech ktoś mnie poprawi) nie ma mosfetów o Vgs większym niż +/-20V. Będziesz musiał zadbać o to żeby nie przekroczyć tej wartości (Vgs).

    Jeśli chodzi o zmianę mofetów na inne zajrzyj na tme.pl i wybierz coś co cie interesuje, mosfety to dość skomplikowana sprawa szczególnie jeśli pracują w układach impulsowych. Ich zmiana może wymagać ingerencji w program w atmedze np ze względu na inny czas załączenia tranzystora z stanu nasycenia do zatkania i odwrotnie. Jeśli będzie za mały będą się strasznie grzały albo po porostu efektownie się upalą.

    Pewnie to wiesz ale górne tranzystory muszą być kanału p, a dolne kanału n tzw. logic level (czyli takie które otwierają się całkowicie już przy ~5v na bramce), chyba wszystkie z literką L w nazwie są takie. Zwróć też uwagę na Rds(on) im mniejsze tym lepiej.

    Więcej nie doradzę od jakiegoś czasu sam ogarniam temat budowy mostka H na większy prąd i narazi dowiedziałem się, że zbudować niezawodny mostek H to dość skomplikowana sprawa wymagająca sporo wiedzy.

    0
  • #13 25 Sie 2010 23:55
    djleeon603
    Poziom 20  

    kejtu napisał:
    Źle się wyraziłem, z tego co się orientuje (jak się mylę niech ktoś mnie poprawi) nie ma mosfetów o Vgs większym niż +/-20V. Będziesz musiał zadbać o to żeby nie przekroczyć tej wartości (Vgs).


    z tego wynika ze jestem zmuszony uzyc silników na napiecie <20V ;/ poszukam czegos 12V :)

    0
  • Pomocny post
    #14 26 Sie 2010 06:12
    DonQuijote88
    Poziom 14  

    Wcale nie jest powiedziane, że MUSISZ zmniejszyć napięcie poniżej 20V. Istnieje coś takiego jak drivery MOSFET-ów z przetwornicą impulsową.
    Żeby nie być gołosłownym podam przykład IR2184. Możesz tym pędzić nawet IGBT do 600V (wg producenta) plug&play żadnych filozofii. Wystarczy podłączyć ów układ według zalecanego połączenia - patrz datasheet.

    0
  • Pomocny post
    #15 26 Sie 2010 08:37
    kejtu
    Poziom 14  

    djleeon603 napisał:
    z tego wynika ze jestem zmuszony uzyc silników na napiecie <20V


    Gdy pierwszy raz zetknąłem się z tym problemem tez tak pomyślałem. Jak napisał DonQuijote88 możesz użyć drajwera co jest najlepszym rozwiązaniem do puki działa, jak nie działa nikt nie wie czemu (wtedy tylko specjalistyczna wiedza pomoże). Proście będzie zastosować dzielnik napięcia dla górnych mofetów. Chodzi o to aby po załączeniu tranzystorów bc548 nie zwierać bramki do masy bo wtedy Vgs przy 24v będzie wynosiło 24v, a przez dodatkowy opornik tworzący dzielnik napięcia tak aby na bramkę szło np 8v wtedy Vgs wynosi 24v-8v = 16v.

    0
  • #16 28 Sie 2010 20:23
    djleeon603
    Poziom 20  

    Przegladam note katalogowa drivera i wydaje sie byc to dobrym rozwiazaniem ;) Napiecie mamy z głowy ;) Tylko czy driver ma wpływ na wydajnosc pradową? Czy to sam MOSFET o wiekszym pradzie zalatwia sprawe? :)
    Pozdrawiam

    EDIT: OK. na powyzsze pytania juz sobie sam odpowiedzialem;) Driver zajmuje sie napieciem a prad dzwigaja mosfety :D

    Czy moze mi ktos doradzic jak wpiac ten driver w regulator? Nota jest dla mnie troche malo czytelna ;)

    Czekam na odp. Pozdrawiam

    0