Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

AL700 wyprowadzenia, schematy.

firdy 13 Sep 2004 10:47 63621 48
Renex
  • #1
    firdy
    Level 21  
    Czy ma ktoś może opisane wyprowadzenia tej centralki lub schemat podłączenia. Sterownik chodzi w passacie 2l. Samochód po wypadku i powyrywało przewody.
    POZDRAWIAM
  • Renex
  • #2
    mkos1
    Level 29  
    Nie do końca Cię rozumiem - chodzi Ci o rozkład przewodów we wtyczce sterownika i gdzie mają być podłaczone ?
  • #4
    firdy
    Level 21  
    Wszystko ok ale dalej nie wiem jaki przewód wchodzi do jakego pinu w centralce
    help
    Pozdrawiam
  • #6
    RadekM
    Level 19  
    Jak podłączyłem +12V (czerwono-czarny) do sterownika AL700 to nastąpiło zwarcie, nie wiem co jest grane?
  • #7
    mkos1
    Level 29  
    Hmmm - może coś w sterowniku jest uszkodzone ?
    Wcześniej wszystko działało OK ?
  • Renex
  • #8
    RadekM
    Level 19  
    Zamieściłem zdjęcie podłączenia płytki AL700. Zielony to masa, czerwony +12V, a żółty +12V po stacyjce. Po podłączeniu +12v następuje zwarcie. Podłączałem w/g rysunku AL700.jpg zamieszczonego wyżej.
  • #10
    RadekM
    Level 19  
    Teraz następne pytanie: do których pinów muszę podłączyć interfejs MAX232?
  • #11
    zommbi
    Level 12  
    podepne się do tego posta, bo widze że już ktoś tu rozbierał al700 ;)

    problem w tym że właśnie padł mi AL700
    tzn. niby działa (po podpięciu do PC pokazuje wszystko i wygląda tak jak by wszystkim sterował jak się należy)
    ALE
    - nie podaje napięcia na elektrozawór !
    - nie steruje atuatorem

    ma ktoś pomysł co może być nie tak ??
    może jakiś schemat samego sterownika ?
  • #12
    Janek Bień
    Level 18  
    sprawdz szeregowo z zasilaniem rezystor 22om oraz diode prostownicza na dole plytki pomlewej kolo zlacza
    sprawdz na pinie 16 ukladu L293 napiecie zasilania powinno byc 12V
    jesli go nie ma to spruboj podac tam napiecie na krotko za pomoca kawlka przewodu z rezystora 22om kolo wtyczki
    jesli nie zadziala to polecam sie moge to naprawic ostatnio mialem, ok20 plytek al700 do naprawy
  • #13
    TarzaN
    Level 14  
    Witam! Wpadłem na pomysł aby zmodyfikować sposób wyświetlania informacji na przełączyniku o pracy silnika tzn. Chciałbym aby informacje te były wyświetlane na oddzielnych diodach. Pomysł z jedną diodą jest w/g mnie całkowicie nietrafione. Ktoś robił coś podobnego? Jest jakiś sposób aby wyizolować te informacje tzn. rezerwa, praca benzyna,praca na gazie?
  • #14
    peterwkz
    Level 11  
    mam pytanie do RadkaM - jak przepiołes +12V z akumulatora (czerono-czarny przewod) w pin po drugiej stronie kostki wg porad KRUCZiego a nie jak na rys. Mkos1 to wszytko zagrało jak nalezy?
  • #15
    kruczi
    Level 17  
    peterwkz wrote:
    mam pytanie do RadkaM - jak przepiołes +12V z akumulatora (czerono-czarny przewod) w pin po drugiej stronie kostki wg porad KRUCZiego a nie jak na rys. Mkos1 to wszytko zagrało jak nalezy?


    musiało zagrać, chyba że wcześniej coś zjarał
  • #16
    viruskill
    Level 2  
    czyli jest zle na schemacie ??bo mam instalacje i chce ja zalozyc do fiata cromy 2.0 i.e 1992 i niemam wtyczki z przewodami i czy da sie cos podstawic zamiast przelacznika gaz benz bo niemam tez :( pomozcie !!!
  • #17
    teed_14
    Level 11  
    Mam prośbe do Jana Bień,chodzi mi o sterownik AL-700 ,mój sterownik padł z powodu braku masy w zasilaniu,z mojej winy podczas czyszczenia akumulatora spadła zsuwka konektora masy tego sterownika ,silnik dziwnie pracował i po dłuższej jezdzie padł sterownik,jakie mogą być uszkodzone elementy ,czy warto jest naprawiać ?
  • #18
    Przemyslaw
    Level 28  
    Odswierze temat troche bo tez mam taki sterownik na stole. Schemat wyprowadzen kolegi Mkos1 jest niewlasciwy - wg tego rysunku napewno spowodujemy zwarcie. Moze lada dzien go poprawie i zamieszcze schemat ustrojstwa. Mam pytanie: do czego sa te dwie diody LED na pcb? zielona i czerwona??
  • #21
    benchmarek
    Level 22  
    Witam, jestem pod wrażeniem że komuś chciało sie zrysować schemat z tego urządzenia - :!::!: chylę czoła :!::!:. Czy ktoś ma/może udostępnić prawidłową rozpiskę złącza centralki AL-700 bo tej z samej góry tematu nie można wziąć na poważnie +12 do GND czyli BURNING :D hehe po podłączeniu zasilania, ciekawe czy pozostałe wyprowadzenia są OK!?

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic550963.html

    tutaj znalazłem to czego brakowało zupełnie inaczej wyglada niz poprzednia rozpiska.
  • #23
    benchmarek
    Level 22  
    Wszystkie wyprowadzenia się zgadzają. Podłączyłem sterownik i działa. Poniżej rozpisałem parametry elektryczne poszczególnych sygnałów. nr wyprowadzeń jak na rysunku powyżej.

    1. WE /Temperatura parownika wskazania w zakresie 0V=180 st.C 5V= -55st. C
    2. WE /RPM prędkość obrotowa silnika reaguje na narastające zbocze sygnału (H) +5V
    3. WE /Rezerwa gazu - jeżeli pojawi sie tutaj stan L wtedy dioda z wypr. 17 zaczyna migać.
    4. WY /Silnik krokowy przepustnicy dawkowania LPG
    5. WY /Silnik krokowy przepustnicy dawkowania LPG
    6. WE /+12V ze stacyjki po włączeniu zapłonu.
    7. WY /+12V jest podawane tylko wtedy kiedy nastąpiło przełączenie na LPG, przy pracy na benzynie jest 0V.
    8. WY /Lambda jako emulacja s.Lambda do komputera benzynowego, na LPG pojawia sie około 0,7V przy Lambdzie 0-0,8V (zależenie od wyboru ustawień sondy Lambda), jeżeli pracuje na benzynie przekazuje prawdziwy sygnał z Sondy Lambda podłączonej do wyprowadzenia 16.
    9. WE /TPS potencjometr przepustnicy w zależności od ustawień zakres pracy od 0-5V lub 5-0V
    10. GND
    11. GND
    12. WE /Przycisk trybu pracy - stanem L wybór "benzyna", ponownie L "automat" sygnał jest podciągnięty do +5V
    13. ?? /niby NC ale gdzieś jest podłączone przynajmniej w moim sterowniku.
    14. WY /Silnik krokowy przepustnicy dawkowania LPG
    15. WY /Silnik krokowy przepustnicy dawkowania LPG
    16. WE /Sonda Lambda zakres pracy od 0-5V w zależności od rodzaju podłączonej sondy
    17. WY /LED sygnalizujący stan pracy - 0V benzyna, +5V LPG, LED miga gdy rezerwa (wyprowadzenie 3 ma stan L)
    18. WE /Data RX RS232
    19. WY /Data TX RS232
    20 +12V
  • #24
    wojt3k
    Level 15  
    ZNALAZŁEM NA FAJNEJ STRONCE JAN BIEŃ
    Poniżej przedstawiam prosty tester-symulator do komputerów sterujących dawkowaniem gazu LPG .

    Pomysł zrodził się z potrzeby gdy dostałem od dystrybutora systemów sterowania AUTRONIC w Krakowie ok 20 płytek elektroniki sterującej firmy AUTRONIC do naprawy . Przy takiej ilości naprawianych sterowników uznałem za konieczność zrobienia prostego symulatora silnika benzynowego który dostarczał by wszystkie potrzebne sygnały do komputera gazowego.

    Podstawowym elementem regulującym dawkę gazu a co zatem idzie skład spalin jest "ATTUATOR " który często nazywany jest silniczkiem krokowym do gazu . Jest to zawór który napędzany jest silnikiem krokowym bipolarnym i montowany jest na głównym przewodzie doprowadzającym rozprężony gaz z reduktora do miksera zamontowanego w przewodzie dolotowym silnika. Jest to rozwiniecie prostej instalacji gazowej 1-generacji gdzie stosowano ręczny zawór do ustawienia optymalnego składu spalin. System gdzie do regulacji stosowany jest właśnie zawór sterowany elektrycznie nazywa się systemem 2-generacji często nazywanym osłoną katalizatora. Systemy te zostały wprowadzone z powodów przepisów stanowiących o wymogach toksyczności spalin w samochodach zarejestrowanych po 1 stycznia 95 roku w Polsce. Oprucz nieporównywalnie lepszych wynikach analizy spalin systemy te znacznie poprawiają i kompensują zmiany ilość dawkowania gazu na wskutek zmian z spowodowanych czynnikami zewnętrznymi jak temperatura silnika ,temperatura zasysanego powietrz ,zmiany ciśnienia atmosferycznego , a co najważniejsze skutki starzenia się i twrdnięcia membrany w reduktorze .

    Podstawowa zasada działania jest praca w tzw. zamkniętej pętli zasilania silnika . W skład tej pętli wchodzi czujnik tlenu w spalinach czyli sonda lambda oraz element wykonawczy czyli attuator. W typowym silniku zasilanym w paliwo systemem wtryskowym jedno lub wielo punktowym . dawka benzyny jest ustalona w pamięci elektronicznego urządzenia sterującego wtryskiem paliwa ECU (elektronic control unit) . Gdy silnik osiągnie normalna temperaturę pracy dodatkowo jest jeszcze pobierany sygnał z sady lambda który koryguje w niewielkim stopniu dawkę paliwa jaka została wcześniej poprana z mapy czasu otwarcia wtryskiwacza ECU silnika w celu uzyskania idealnego składu spalin które później dopalane są w katalizatorze spalin. Konstrukcja katalizatora wymaga właśnie takich "idealnych" spalin które zapewniają długotrwałą i bezawaryjna prace katalizatora . Każde odstępstwo od tej "normy" jaka wymaga katalizator powoduje jego szybkie uszkodzenia z powodu przegrzania lub zatkania .wkładu katalitycznego. Dlatego systemy zasilania gazem w tego typu silnikach musza również zapewniać odpowiedni skład spalin który wynika ze stosunku dawki powietrza do dawki paliwa . Taka dawka paliwa jest określana stechiometrycznym stosunkiem powietrza do paliwa który w przypadku benzyny wynosi 14.2 : 1 . Do pomiaru stosunku powietrza do paliwa jaki miała mieszanka przed spaleniem w komorze spalania służy sonda lambda umiejscowiona zaraz za kolektorem wydechowym silnika . Sonda lambda daje sygnał napięciowy na wyjściu najczęściej w zakresie 0.2-0.8V lub 0-5V w zależności od jej typu . Optymalna dawka paliwa występuje wtedy gdy sygnał sady zawiera się pomiędzy tymi wartościami. System zasilania LPG na bieżąco monitoruje sygnał z sady lambda i reguluje dawkę gazu tak aby sygnał wyjściowy z sady lambda był prawidłowy . Popularnym na rynku "komputerkiem "do sterowania ilością gazu jest Autronic AL700. Komputerek ten realizuje wszystkie funkcje opisane wcześniej oraz dodatkowo steruje elektrozaworami do otwierania dopływu gazu do reduktora , podczas pracy na gazie podaje do ECU silnika symulowany sygnał z sady lambda co eliminuje efekt wykrywania przez ECU błędu w obwodzie sady lambda i zaświecania się kontrolki " check engine" oraz uruchamiania się awaryjnego trybu pracy , posiada estetyczny zintegrowany przełącznik rodzaju pracy , Mierzy temperaturę reduktora uniemożliwiając przełączenie na gaz dopóki reduktor nie osiągnie optymalnej temperatury pracy .

    Układ symulujący prace silnika został zbudowany z wykorzystaniem silniczka krokowego pochodzącego z napędu FDD który porusza potencjometrem dostrojczym jaki był wykorzystywany w starych telewizorach do programowania kanałów. Silniczek zastępuje nam attuator a zmiany napięcia na potencjometrze odzwierciedlają zmiany sygnału sady lambda . Połączenie oski silnika z oska potencjometru to elektroniczny odpowiednik procesu spalania mieszanki w silniku . Sygnał wyjściowy z potencjometru kształtowany jest w obwodzie wzmacniacza operacyjnego LM358 na wyjściu którego mamy odpowiednik sygnału z sady lambda w zakresie 0-1V lub 0-5V. Ponieważ silniczek krokowy z napędu FDD jest na napięcie 5V a oryginalny attuator zasilany jest napięciem 12V dodałem szeregowo z uzwojeniami rezystory 22om .Pomiar symulowanego napięcia z sady lambda odbywa się na starym wskaźniku wysterowania . Sygnał z czujnika położenia przepustnicy TPS (throtle position sensor) w zakresie 0-5V podawany jest do komputerka gazowego z potencjometru obrotowego .To jest nasz "pedał gazu" . Sygnał TPS steruje nam również generator przestrajany napięciem VCO (voltage control oscilator) który generuje 12 Voltowie impulsy zapłonowe . Aby odzwierciedlić bezwładność mechaniczną silnika sygnał TPS podawany jest na VCO przez filtr RC. Wartości R oraz C tego filtru ustalają warunki jakie występują mniej więcej na przyspieszaniu na 3 biegu w normalnym samochodzie ( nie po tuningu ) hehe . Jako czujnik temperatury jest podkówka 10k która pozwala ustawić temperaturę reduktora 0- 100 st C . Czujnik poziomu gazu to zwykle przełącznik typu reset a stacyjka to przełącznik hebelkowy .

    Poniżej przedstawiony jest schemat oraz wygląd całego testera oraz schemat podłączeniowy do instalacji samochodu
    Attachments:
  • #25
    gruniu
    Level 18  
    widze ze temat tutaj zostal dosc obszernie opisany a w poszukiwaniu rozwiazania mojego problemu trafilem tutaj

    mialem problem z wolnymi obrotami na gazie (spadaly), sposcilem z syf z reduktora, wyregulowalem i bylo extra, ale nie na dlugo, bo pozniej przestal wogule na gazie jezdzic, gaziarz stwierdzil ze to reduktor padl i go wymienil
    na drugi dzien sterownik nawet na gaz sie nie chcial przerzucic wiec podlaczylem komputer (program a-mon) i zauwazylem ze sonda niepracuje i brak polaczenia z tps
    kupilem nowy sterownik i jest to samo
    dzisiaj walczylem z dwoma sterownikami, stary calkiem padl a nowy sie laczy z kompem ale brak wskazan sondy i brak polaczenia z tps
    bylem na warsztacie i sprawdzili mi komputerem diagnostycznym mondeo i wszytko ok, nawet sonde sprawdzali testerem i wzorowo
    zaczolem sprawdzac wszystkie przewodu miernikiem i wszystkie sygnaly dochodza do autronica, wiec czemu nie ma wskazan w a-mon
    jeszcze jedno: na starym autronicu silnik plywa, na nowym pracuje stabilnie, troche to dziwne przeciez jak auto chodzi na benie to pomija uklady sterujace gazem

    ps
    mam jeszcze emulator wtryskow protec digital
  • #26
    piotr899
    Level 11  
    Witam :) mam taki problem może mi ktoś pomoże :) mam założoną instalację lpg z AL 700 i do niej ma być podłączony czujnik temperatury reduktora a mi chyba czegoś takiego nie założyli bo jak włącze silnik i przy gazuje to od razu się przełącza na gaz a podobno nie powinno się przełączyć do czasu jak osiągnie swoją temperaturę ;/ co wy na to sądzicie ??
  • #27
    mkos1
    Level 29  
    piotr899 wrote:
    Witam :) mam taki problem może mi ktoś pomoże :) mam założoną instalację lpg z AL 700 i do niej ma być podłączony czujnik temperatury reduktora a mi chyba czegoś takiego nie założyli bo jak włącze silnik i przy gazuje to od razu się przełącza na gaz a podobno nie powinno się przełączyć do czasu jak osiągnie swoją temperaturę ;/ co wy na to sądzicie ??

    Kontrolę temperatury parownika można wyłączyć w programie do AL700.
    Szczególnie jest to konieczne jak czujnik nie jest zamontowany lub błędnie pracuje (jest uszkodzony).
  • #28
    piotr899
    Level 11  
    Tylko mi gaz założyli tydzień temu i nie wiem czemu mi tego czujnikia nie złożyli ;/ bo powinni bo przeciesz to nie jest taka znowu droga żecz a przydatna bo nigbu nnie wim czy już mogę przełączyć na gaz bo nie wiem czy już się nagrzał parownik ;/ a nie wiecie jak to podłączyć może macie jakieś schematy ??
  • #29
    Przemyslaw
    Level 28  
    Oj nie podłączyli Ci bo moze im sie nie chcialo, moze chcieli oszczedzic kilka zlotych (doslownie) a moze zalozyli, ze w baku z benzynką bedzie raczej sucho. Miernik temperatury wymusił by przejechanie zimnym pojazdem kilka kilometrów zanim włączy się gaz. Każdy ma swoje rozumienie funkcjonalności. Jeśli tak Ci na tym czujniku zależy, to podjedź i zażądaj jego zamontowania - po paru dniach nie powinni robić kłopotów.
  • #30
    piotr899
    Level 11  
    tak właśnie myślę i jutro wybiorę się do nich :)