Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Honda Accord - Elpigaz Stella - prośba o ocenę

master_sly 30 Sie 2010 15:43 3439 16
  • #1 30 Sie 2010 15:43
    master_sly
    Poziom 9  

    Witam!

    Serdecznie proszę o ocenę konfiguracji instalacji LPG w moim aucie:

    Honda Accord 2.0 16V
    Silnik F20B6 - 147KM

    Parametry instalacji:
    Elektronika: Elpigaz Stella
    Reduktor: Scorpion ST
    Wtryskiwacze: Magic Jet
    Dysze: 2.6mm
    Ciśnienie robocze: 1,2bara

    Z moich obserwacji czasów wtrysków benzyny wynika że nie zmieniają się one po przejściu na zasilanie lpg.

    A oto screeny z programu:

    MAPA
    praca na Pb i następnie na LPG
    Honda Accord - Elpigaz Stella - prośba o ocenę Honda Accord - Elpigaz Stella - prośba o ocenę

    Zakładka "Modyfikacja mieszanki" przy pracy na Pb i LPG
    Honda Accord - Elpigaz Stella - prośba o ocenę Honda Accord - Elpigaz Stella - prośba o ocenę

    Menu "Wyświetlanie"
    Honda Accord - Elpigaz Stella - prośba o ocenę

    Z góry serdecznie dziękuję za wszelkie uwagi
    Pozdrawiam
    Sylwek

    0 16
  • #2 30 Sie 2010 17:20
    ElpigazN
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wybrałeś jeden z najgorszych i przestarzałych technologicznie sterowników gazu. Na dłuższą metę nie będziesz zadowolony z tej instalacji. Wstawione przez ciebie screeny nic nie mówią i nie powiedzą. Auto przeszło tylko autokalibrację i nie było ustawiane na drodze bo ten kto to zakładał nie umie tego zrobić. Żeby ustawić tą instalację trzeba mieć trochę oleju w głowie.

    0
  • #3 30 Sie 2010 20:24
    master_sly
    Poziom 9  

    Hmm...
    Ta instalacja została założona do auta w 2003r przez autoryzowany serwis Hondy. Ja auto kupiłem rok temu. Niestety jakiś czas temu zaczął padać reduktor a niedawno wtryskiwacze zakończyły swój żywot więc wymieniłem oba podzespoły.
    Faktem jest, że do tej pory nie miałem do czynienia ze sterownikami z rodziny AEB (głównie zajmuję się instalacjami STAG i Zenit). Auto w tej chwili jest własnie tylko po autokalibracji(zrobionej godzinę przed założeniem tematu).
    Zamierzam stroić auto na drodzę i w związku z tym mam kilka pytań. Bedę używał programu rejestrującego wszystko co wyświetla się na monitorze laptopa i zamierzam zarejestrować całą przejażdżkę na Pb i LPG a następnie porównać czasy wtrysków na Pb i LPG pod tym samym obciążeniem.
    Moje pytanie dotyczy głównie współczynnika korekcji. Teoretycznie powinien być on wartościa procentową stosunku czasu wtrysku LPG do Pb - prawda?
    Przykładowo na biegu jałowym bez obciązenia:
    TinjPb=3,5ms
    TinjLPG=4,5ms
    w takim wypadku współczynnik powinien wynieść ok 129?
    Czy dobrze wnioskuję?
    Jeżeli wnioskuję dobrze to dlaczego u mnie po autokalibracji na biegu jałowym TinjPb=2,95ms, TinjLPG=3,93ms a współczynnik = 178
    Wg instrukcji programowania innych instalacji LPG prawidłowa odchyłka czasów wtrysków LPG od Pb powinna wynosić ok 20% czyli czas na LPG o ok 20% dłuższy od Pb. Jak to jest z tym typem instalacji?
    Nie posiadam instrukcji programowania więc pytam na forum żeby nie robić fuszerki bo tego robić nie lubię.

    Proszę o fachową poradę
    Z góry dziękuję

    0
  • #4 30 Sie 2010 20:38
    ElpigazN
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ponieważ liczby w bankach, które widzisz nie są odpowiednikiem stagowskiego mnożnika. Ta "mapa" to korekty od obrotów.

    0
  • #5 30 Sie 2010 21:01
    master_sly
    Poziom 9  

    A czy mógłbyś mi przybliżyć zasadę wg której reguluje się instalacje typu AEB? Jestem pojętnym uczniem tylko potrzebuję dobrego nauczyciela :)

    0
  • #6 30 Sie 2010 21:21
    manio123
    Poziom 33  

    a wiesz jak odczytać korekty krótkookresowe ECU ?

    0
  • #7 30 Sie 2010 21:37
    master_sly
    Poziom 9  

    nie :/

    0
  • #8 30 Sie 2010 22:17
    krzysiek40
    Poziom 22  

    Ta mapa jest śmieszna wiem, ale jak się przeczyta instrukcję od Stag'a to dość łatwo ją rozkminić.
    Pierwsza sprawa to jest to tak naprawdę 6 map.
    Dla 1000, 2000 itd obr/min.
    jak narysujesz sobie w exelu mapę np. dla 1000 obr/min to masz piękny wykres mnożnika jak dla staga - jeśli chodzi o kształt.
    Teraz dlaczego jest 6 map?
    Z tego co się orientuję to wraz z szybkością dawkowania (obroty) zmienia się wydatek wtrysków nie jest proporcjonalny dlatego takie "dodatkowe korekcje" od obrotów.
    Co to wartości (z tego co udało mi się rozkminić): 128 - odpowiada mnożnikowi 1.0 i każda inna wartość to mnożnik większy lub proporcjonalnie mniejszy.
    Rozpatrzmy twój przykład:
    TinjPb=2.95ms, TinjLPG=3.93ms a współczynnik = 178

    K = 178/128 = 1.39
    TinjLPG = 2.95 * 1.39 = 4.1ms czyli nie tak jak u ciebie (3.93ms), ale może sterownikowi po uwzględnieniu korekty temperaturowej tyle właśnie wychodzi.
    Być może liczba 255 to nie będzie mnożnik K = 2 tak jak to założyłem.
    Być może liczba 178 działa tylko i wyłącznie dla 1000obr/min a u ciebie jest 754 i sterownik aproksymując punkty od obrotów (wiersz dla danego czasu wtrysku) wylicza mnożnik odpowiednio mniejszy.
    W każdym razie 128 to na pewno K = 1.

    0
  • #9 30 Sie 2010 23:42
    manio123
    Poziom 33  

    master_sly napisał:
    nie :/

    no to doczytaj na elektrodzie i wtedy sam dojdziesz jak tą wiedzę zastosowac w swoim sterowniku :). Chciałeś się tylko pochwalić , czy masz jakieś problemy z lpg?\

    Mapa to korekta od obrotów i nie ma nic wspólnego z mapami staga czy kme.
    W zakładce wzbogacenia można korygowac wzbogacenie w trzech zakresach obciążeń, ale tu potrzeba nieco wiedzy , jeszcze więcej doświadczenia i możliwości techniczne komunikacji z ECU

    0
  • #10 31 Sie 2010 10:14
    master_sly
    Poziom 9  

    Zamierzałem porównywać czasy wtrysków benzyny pod różnym obciążeniem przy zasilaniu LPG. Chodzi o to czy po przełaczeniu na LPG komp nie skraca lub wydłuża czas wtrysku benzynowego. Nie wiem jak to się fachowo nazywa. Może właśnie korekty krótkookresowe.
    Problemów z instalacją nie mam żadnych tylko tak trochę czuje sie nie swojo że jest tylko po autokalibracji a nie jest dostrajana w czasie jazdy.

    0
  • #11 31 Sie 2010 14:50
    manio123
    Poziom 33  

    obserwacja czasów wtryskiwaczy benzynowych na zasilaniu lpg i beną jest dośc trudna i mało precyzyjna, dlatego łatwiej to robić obserwując korekty jakie zachodzą w sterowniku ECU - do tego jednak potrzebny kolejny interfejs i kolejny poziom wiedzy. Skoro nie ma problemów to daj sobie lepiej spokój, bo nie sądzę abyś coś polepszył, a zepuć łatwo :D:D

    0
  • #12 31 Sie 2010 19:28
    master_sly
    Poziom 9  

    hmm... może i masz rację ale mimo to zarejestruję sobie przejażdżkę na Pb i LPG i zobaczę czy nie występuje skracanie lub wydłużanie czasów trysków Pb. Jeżeli nic takiego nie zaobserwuję to zostawiam tak jak jest i nie grzebie więcej.

    Dzięki za wszystkie sugestie
    Pozdr

    0
  • #13 06 Wrz 2010 19:31
    zomo
    Poziom 15  

    A jak to jest z tą autokalibracją bo np wykonując ją w warunkach temp gazu 45 stopni i reduktora 80 stopni korekty są zerowe i pokazuje się "mapka" na której auto jeździ powiedzmy że zadowalająco, czasy na jałowym sa ok a przy przyspieszaniu sonda stoi na bogato i wtryski się nie zapętlają. Teraz odpalamy autko na rano i przelącza nam się na gaz i okazuje się że jest lipa bo przy niskich temp korekty są już -18% i cała autokalibracja była na nic bo dopóki sie nie rozgrzeje jade na ubogiej mieszance, szarpie, przerywa itp.

    I jeszcze jedno pytanko a mianowicie rodzaj wtryskiwacza, w zależności czy wybierzemy matrix czy inny, sterownik wczytuje domyślną mapke i teraz pytanie, czy dobierając dysze można sugerować się tym aby po autokalibracji nasza mapka była zbliżona wartościami do tej domyślnej?

    Posiadam alfe romeo 156 1.8TS 144KM, reduktor zavoli zeta S, matrix hd544 2,2mm, emmegas ICS-03 i mam właśnie problem z doborem dysz. Jeżeli na rozgrzanym jest ok to na zimnym nie da się jechać.

    0
  • #14 06 Wrz 2010 21:44
    manio123
    Poziom 33  

    problemy na zimnym nie wynikają z doboru dysz, ale ze zbyt małej wydajności termicznej reduktora. Zavoli S nie jest wcale takim tytanem mocy jak podaje producent i radzi sobie z silnikami do 150 KM, jesteś więc na styk. Autokalibrację robi się przy rozgrzanym silniku i tak został skonstruowany algorytm pracy sterownika, korekcje od temperatury, ciśnienia itp.
    Twoja wiara w cudowne uzdrowienie instalacji na drodze eksperymentów z autokalibracją i ustawieniami sterownika nie daje szans powodzenia.
    Sprawdź jaka jest temperatura gazu na zimnym silniku i sam dojdziesz do wniosku że nie może być dobrze.
    Trzeba albo zainstalować mocniejszy reduktor, albo zwiększyć przepływ przez zavoli (krótsze węże wodne, albo w szereg z nagrzewnicą, czy lepsza lokalizacja reduktora aby się szybko nagrzewał) , albo podnieść temperaturę przełączania.

    0
  • #15 06 Wrz 2010 22:43
    zomo
    Poziom 15  

    No akurat cudownie uzdrowić to ja go nie chce bo jak to mówia z g... bata nie ukręcisz. Reduktor akurat uważam że chyba zły nie jest, przy max obciążeniu ciśnienie spadło z 1,18 do 1,08 więc chyba tragedii nie ma temp gazu z 50 do 48
    i przy dłuższej jeździe pod dużym obciążeniem zarówno temp gazu jak i reduktora nie spada znacząco.

    Węże krótkie wpięte w obwód nagrzewnicy, reduktor umieszczony z przodu przy silniku wiec chyba pozycje do nagrzewania ma dobrą, pozostaje więc zwiększyć przepływ a może filtr FL troche go blokuje?

    podłącze jeszcze kompa z rana i zobaczę co tam się dzieje.

    Poprzedni zestaw gazownicy tak mi ustawili że na zimnym lał gazem i szedł prawidłowo ale jak się łatwo domyśleć przy rozgrzanym silniku przy zerowych korektach było pozamiatane bo lały jak z wiadra i się wtryski zapętlały.

    Chciałem ustawić ją tak żeby na zimnym było ok a po rozgrzaniu żeby wtryski się nie zapętlały bo to chyba jedyna możliwość ustawienia tej centralki.

    Zastanawiam czy jak jeszcze odrobine zwiększe dysze to powinienem się zmieścić w granicy zapętlenia 20ms przy 6tys obrotów z tym że na jałowym czas LPG bedzie wynosił ok 3,5 3,6ms i pytanie czy matrix sobie poradzi z takim czasem wtrysku.

    tak wygląda przebieg przy rozgrzanym silniku:
    http://img443.imageshack.us/img443/8471/mapaokb.jpg

    0
  • #16 07 Wrz 2010 07:13
    manio123
    Poziom 33  

    przecież narzekasz na pracę jak jest zimny , więc sprawdź jaka jest temperatura gazu i ciśnienie w chwili przełączenia na lpg. Jaką masz temperaturę przełączania ?
    Im mocniejszy reduktor tym mniejsza różnica pomiędzy temperaturą gazu i reuktora - o to mi chodziło. Dobór dysz nie ma nic do zimnego czy gorącego silnika, od tego jest korekta od temperatury gazu/reduktora. Od rozmiaru dyszy zależy mnożnik i czasy wtrysku . Być może Twój sterownik ma niedopracowaną tę funkcję, więc trzeba mu to ułatwić jak pisałem wcześniej

    0
  • #17 08 Wrz 2010 09:03
    zomo
    Poziom 15  

    Temp przełączenia wynosi 30 stopni
    Dzisiaj rano podłączyłem komputer i....na starcie temp gazu 16, red. 13 stopni
    reduktor nagrzewał się szybko, po 2 min miał juz temp przełączenia, gaz nadal 16 stopni
    Po przełączeniu ciśnienie 1,24bar.
    3km dalej temp red. prawie 55 stopni gazu nadal 16
    Dopiero jak reduktor miał ok 70 stopni (poszedł maks na 76) temp gazu zaczeła się powoli podnosić do koncowych 39 stopni.

    Wydaje mi się że problem leży w samym czujniku, bo zamontowany jest w listwie ale poprzez redukcję stalową która nagrzewa się wolniej niż sama listwa i pomiar jest z dużym opóźnieniem ale żeby być pewnym to bym pewnie musiał zmierzyć temp gazu w innym miejscu.

    0