Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

vsi prins obroty falujące na LPG

30 Sie 2010 20:00 3798 5
  • Poziom 10  
    mam pytanie ostatnio zauwazyłem ze cos mi sie dzieje z instalacja prinsa po przejsciu na gaz jest ok a po jakims czasie dostaje spadku i wzrostu obrotów a potem jest ok dzieje sie to tylko na lpg na benzynie jest ok czy moze to byc cos z sada czy moze filtr juz do wymiany
  • Poziom 39  
    Kolego kachel1, miałem to posłać na PW, ale trafiłem na ten temat i umieszczam to tu, bo myślę że więcej osób to przeczyta i mnie ewentualnie skrytykuje, a przy okazji i ja się coś nowego dowiem.
    Nie wiem coś poczarował w ustawieniach i co może być przyczyną obecnej bolączki.
    Jakoś tak się składało, że nie miałem czasu pogrzebać przy samochodzie, ale dwa dni temu, zapalił mi się znowu check i to mnie zmobilizowało. Wcześniej zmontowałem sobie tester pracy sondy lambda (z forum, troszeczkę zmodyfikowany) i połączyłem go prowizorycznie w samochodzie. Jak wracałem z Nowego Sącza do Jastrzębia, to w czasie jazdy obserwowałem jak się ona zachowuje. Według mnie (na podstawie informacji z forum i dostępnej literatury) pracuje poprawnie, żadnych anomalii nie stwierdziłem w momencie zapalenia się checka. Kod, oczywiście P0420. Podłączenie pod OBD, też nic nowego nie pokazało. Niezależnie od tego czy na PB czy LPG, średnie napięcie na sondzie przed katalizatorem 0.415V - czyli lekko ubogo, a po katalizatorze 0.615V - czyli lekko bogato. Nie wiem jak interpretować tą różnicę. Zauważyłem natomiast, że na LPG odstępy czasu między zmianami bogato/ubogo na sondzie przed katem były bardziej nieregularne niż na PB. Później podpiąłem diaga Prinsa i z ciekawości uruchomiłem wykresy wskazań sond w programie i tu to było ładnie widać.
    Zacząłem sprawdzać to co ostatnio Ci napisałem o moich przemyśleniach na temat wtryskiwaczy i parametru RC_inj. Wygląda na to, że mam rację, że to co jest w instrukcji regulacji, jest źle napisane i interpretowane.
    Na rysunku z RC_inj linia przedstawia charakterystykę wtryskiwacza jako funkcję wydajności od czasu jego otwarcia, dla konkretnego wtryskiwacza. RC_inj nie jest kątem nachylenia linii jak to podano w instrukcji i przez zmianę tego parametru nie zmieniamy jej nachylenia, bo to jest właściwość danego wtryskiwacza związana z jego konstrukcją. RC_inj jest stosunkiem czasu otwarcia wtryskiwacza gazowego do wtryskiwacza benzynowego. Jeżeli oś poziomą tego wykresu opiszemy jako czas otwarcia wtryskiwacza benzynowego to przez zmianę RC_inj będziemy pośrednio wpływać na nachylenie linii i przez to następuje dopasowanie charakterystyki „energetycznej” wtryskiwacza gazowego do benzynowego. Tak to powinno być wyjaśnione w instrukcji – być może jest to efekt złego przetłumaczenia. Nie należy przyjmować jak to jest w instrukcji, że RC powinno wynosić 115% (u mnie zresztą też tak było nastawione i ja to też traktowałem dotąd jako tabu).
    W moich eksperymentach przyjąłem jako zasadę nadrzędną (przejętą z forum – w mojej interpretacji) – w tych samych warunkach czas otwarcia wtryskiwaczy benzynowych powinien być stały (mniej, więcej) niezależnie od tego czy silnik pracuje na benzynie czy na gazie. Stosując to kryterium wyszło mi, że RC_inj powinno u mnie być ok. 105%, a nie tak jak miałem od początku ustawione 115% i teraz mam ustawione na 105%. Po tym przestawieniu sprawdziłem jak pracują sondy. Średnie wartości pozostały takie same, ale zmieniła (poprawiła) się regularność zmian znaku (+/-) sondy przed katalizatorem i pojawiły się zmiany znaku (+/-) po katalizatorze, których wcześniej nie było, albo może następowały w bardzo długich odstępach czasu. Być może to było przyczyną wyskakiwania check’a – okaże się w praniu. Aktualnie co zauważyłem, że praktycznie nie zmienia mi się chwilowe spalanie pokazywane przez komputer pokładowy po zmianie zasilania PB<>LPG, jak było dotychczas, ale sprawdzę to na moich podjazdach testowych na trasie Jastrzębie – Nowy Sącz. Nie występują na razie (za krótki czas obserwacji) delikatne pojedyncze skubnięcia, które wcześniej czasem występowały przy „toczeniu” na obrotach silnika 1900-200, a znikały po dodaniu lekko gazu. Niewątpliwie, dokładniej RC_inj dobrałoby się na hamowni.
    Drugi parametr OFF_inj był zero i taki pozostawiłem.
    W Twoim przypadku nie masz się co przejmować tym, że wtryskiwacze gazowe masz o mniejszej wydajności. Skorygowałeś to większym parametrem RC-inj, którego wysokość tak cię denerwuje, a nie potrzebnie.
    Nie wiem jak dobierałeś u siebie parametry RC i OFF.
    Ja robiłem tak jak w instrukcji (bez hamowni). Silnik rozgrzany. Parametr OFF-inj = 0. Załączyłem wszystkie możliwe stałe odbiorniki prądu (bez klimy) i ustawiłem stałe obroty ok. 3000 (podkładka na dźwigni przepustnicy) ustawiałem parametr RC i patrzyłem jak się zmienia czas otwarcia wtryskiwacza benzynowego po zmianie zasilania PB<>LPG i wyszło mi, że najmniejsze zmiany są przy RC_inj =105% (zmieniałem co 5%).
    Parametru OFF-inj nie ustawiałem (na wolnych obrotach, bez obciążenia – wszystkie odbiorniki powyłączane), bo wyświetlane czasy tak szybko migają, że nie sposób jest je odczytać, ale na wykresie nie widać było istotnych zmian przy zmianach PB<>LPG.
    To na gorąco tyle, jak poczynię jakieś spostrzeżenia, to się nimi podzielę i oczekuję na ewentualne uwagi kolegów.
  • Poziom 10  
    a witam kolege wiesz zainwestowałem kupiłem wtryski pomarańczowe i nowy filtr ten z odstojnikiem na rynek niemiecki troche sie spłukałem ale to nic ustawiłem rc na 123 w czasie jazdy i offset na 0 no ale jak wspomniałem w poscie zaczeły sie falowanki no wiec jeszcze raz ustawianie rc i tym razem w czasie jazdy zwiekszyłem do 138 i offset na -1 i po problemie i nie interesuje juz mnie ze ktos powie ze rc wysokie samochod zbiera sie ok tak jak na benzynie i skonczyły sie tak jak przy wtryskach niebieskich problemy z szarpaniem przy wolnej jezdzie co potwierdza ze wtryski mogły byc za małe a mam pytanie czy probowałes ustawiac tak jakprins zaleca rc prz pomocy testera obd pozdrawiam

    Dodano po 9 [minuty]:

    powiedz mi jak poznajesz na diagu prinsa czy bogato czy ubogo

    Dodano po 1 [minuty]:

    bo ja patrzyłem po wrtosciach sond i wydaje mi sie ze ok jest ale nie wiem jak to poznac na diagu w zakładce tam gdzie wyswietlaja sie czasy
  • Poziom 39  
    Produkuję się dopiero teraz, bo trochę eksperymentowałem z ustawieniami.
    Uważam, że nie masz racji z tymi za małymi niebieskimi wtryskami. Gdyby rzeczywiście były za mało wydajne, to powinny wystąpić problemy przy dużym obciążeniu, a nie przy wolnej jeździe.
    U mnie, jak pisałem, też czasem występowały lekkie pojedyncze szapnięcia (ja to nazywałem skubaniem) przy wolnej jeździe ze stałą prędkością (przy obrotach silnika 1900-2000) i po równym. Ja to bym tłumaczył u mnie tym, że komputer benzynowy przy pracy na gazie skracał czas wtrysku, które w tych warunkach już prawdopodobnie były krótkie i mogło dochodzić do sytuacji, że wtryskiwacz gazowy nie zdążył się otworzyć, a już dostawał polecenie zamknięcia się. W takiej sytuacji mogło dochodzić do wypadania pojedynczych cykli pracy cylindrów i stąd te skubnięcia. Potwierdzeniem tego według mnie było ich ustępowanie po lekkim dodaniu gazu.
    Przy ustawianiu RC nie posługiwałem się testerem OBD, bo nie bardzo wiem jak to robić. Jedynie podglądałem jak pracuje sonda lambda w programie EasyObdII.
    W diagu, w zakładce sensors ustawiłem parametr 8 L_type na 1 (sonda 0-1V), a na ekranie w okienku 3 Lambad1 i w polu obok pojawiał się napis Rich (bogato) lub Lean (ubogo), w okienku 4 Lambda2 i w okienku obok pojawił się napis Rich (on się nie zmieniał – nie wiem dlaczego), a jak w kwadratowych okienkach obok postawiłem „ptaszka” to zamiast napisów pojawiły się wartości liczbowe.
    Na wykresach pojawiły się przebiegi sond - ładny dla pierwszej sondy i linia prawie prosta dla drugiej sondy (nie wiem dlaczego taka, bo w programie Easy ObdII zmienia się od 0-0.8V w tempie dużo wolniejszym niż w sondzie 1 i dłużej utrzymywała się wartość powyżej 0.5V, średnia – 0.615V).
    Przy ustawieniu RC = 115% długoterminowa korekta wynosiła ponad 11%, a przy RC = 105% długoterminowa wynosiła 1.6%.
    Trochę poeksperymentowałem z różnymi ustawieniami ustawieniami parametrów RC i OFF. I tak na szybko, na podstawie obserwacji sondy lambda (jak się zmieniają wskazania i w jakim zakresie) wydaje mi się, że komputer benzynowy potrafi zapewnić silnikowi komfort optymalnej mieszanki gazowej w dość szerokich granicach ustawień RC i OFF. Jak to się ma na dłuższą metę i przy różnych obciążeniach trudno mi wyrokować.
    Jedno mnie zaskoczyło, że po ustawieniu OFF na –50 silnik zgasł i nie chciał odpalić, a po zmianie na 0 odpalił i pracował normalnie, ale długo sonda nie umiała się spamiętać - oscylowała w granicach 0-0.1V niezależnie od tego czy silnik chodził na benzynie czy na gazie.
    Jestem ciekawy czy teraz, przy RC = 105% pojawi się check z P0420.
  • Poziom 10  
    masz pełna wersje tego programu Easy ObdII czy traila
  • Poziom 39  
    Nie wiem czy pełna. Jest to wersja 2.2.0, dostałem go na płycie ze sterownikiem USB przy kupnie interfejsu ELM327. Są tam jeszcze inne programy, ale dema lub okrojone. Prześlę go pocztą, to sam zobaczysz.