Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 5,5kW wyzwala bezpiecznik.

04 Wrz 2010 19:25 6518 10
  • Poziom 2  
    witam.Mam nietypowy problem ww silnik MEZ 1450obr 11,2A wyłącza instalacje w sposób nietypowy.przy pierwszym rozruchu ok(mam włącznik gwiazda-trójkąt) działa w porządku(dowolnie długo),przy 2 lub 3 zawsze wybija (bez obciążenia)
    przy obciążeniu wystartuje ale po 20-40 min pracy również wybije .Co jest przyczyną?

    Nie mam różnicówki tylko zwykłe automaty 16A ,ciekawe dlaczego w trakcie pracy je wyłącza również bez obciążeń.
  • Moderator Elektrotechnika
    Zmierz rezystancję uzwojeń,sprawdż stan izolacji,pomierz prądy w czasie pracy.
    Jakie zabezpieczenie ma silnik? (konkretnie jakie i jak dawno zamontowane, jak często wybijało ) Stwierdzenie automaty nie jest precyzyjne
  • Poziom 20  
    jannaszek napisał:
    Ja widziałbym tam C20.

    To raczej nie jest przyczyną, nie wywalałoby po 20-40 minutach pracy,
    musiałoby wyrzucać przy rozruchu.
  • Poziom 25  
    Witam.
    Kol. woj 10 pisze, że ma zwykłe automaty. Jeśli to są zabytki wkręcane to potrafią robić znacznie większe cuda. Jeśli tak jest rzeczywiście to wkręcenie wkładek BI powinno rozwiązać, a przynajmniej wyjaśnić podłoże problemu.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 15  
    Witam Problem może leżeć w kilku punktach:
    1. Uszkodzone uzwojenie - zimne jest ok, nagrzewa się - wywala.
    Najlepiej jest sprawdzić induktorem (1000V). Wyjdzie wtedy czy jest ok.
    2. Uszkodzony wirnik - miałem taki przypadek, silnik się wyłączał , paliło się uzwojenie, grzał się. Był u sprawdzenia w serwisie i stwierdzili właśnie spalony wirnik. Który jest TEŻ uzwojeniem.
  • Poziom 20  
    mobydex napisał:
    Witam Problem może leżeć w kilku punktach:
    1. Uszkodzone uzwojenie - zimne jest ok, nagrzewa się - wywala.
    Najlepiej jest sprawdzić induktorem (1000V). Wyjdzie wtedy czy jest ok.
    2. Uszkodzony wirnik - miałem taki przypadek, silnik się wyłączał , paliło się uzwojenie, grzał się. Był u sprawdzenia w serwisie i stwierdzili właśnie spalony wirnik. Który jest TEŻ uzwojeniem.


    Tutaj chyba jest mowa o silniku klatkowym a nie szeregowym szczotkowym.
    W silniku raczej nie ma jak się spalić wirnik :D
  • Poziom 1  
    Nie koniecznie silnik 5,5kW ma dosyć duży moment obrotowy nie umiejętnie urzytkowany może spowodować uszkodzenie klatki indukcyjnej wirnika. Może to powodować przegrzewanie sie silnika i znaczny wzrost poboru prądu.
    Ale tak jak wcześniej ci radzono sprawdz uzwojenia induktorem i sprawdz jakie jest obciążenie silnika w układzie trujkąta może się okazać że zbezpieczenie które masz może być za słabe i przy rozgrzanym siniku może być na granicy wyzwalania
  • Poziom 20  
    rafwes1977 napisał:
    Nie koniecznie silnik 5,5kW ma dosyć duży moment obrotowy nie umiejętnie użytkowany może spowodować uszkodzenie klatki indukcyjnej wirnika. Może to powodować przegrzewanie się silnika i znaczny wzrost poboru prądu.
    Ale tak jak wcześniej ci radzono sprawdź uzwojenia induktorem i sprawdź jakie jest obciążenie silnika w układzie trójkąta może się okazać że zbezpieczenie które masz może być za słabe i przy rozgrzanym siniku może być na granicy wyzwalania


    Co masz na myśli pisząc nieumiejętnie użytkowany?
    Uszkodzić klakę silnika można chyba tylko w sposób mechaniczny,bo inaczej to nie wiem jak?
    A tak w ogóle to przewaliłem przez swoje ręce setki silników i jeszcze się nie spotkałem z takim faktem,aby był uszkodzony wirnik.
    Jeśli chodzi o uzwojenie to oczywiście jest to pierwszą czynnością by sprawdzić je induktorem.
  • Moderator
    Witkacy8 napisał:
    [
    A tak wogóle to przewaliłem przez swoje ręce setki silników i jeszcze się nie spotkałem z takim faktem,aby był uszkodzony wirnik.


    Stosunkowo często (kilka procent użytkowanych) do uszkodzenia klatki dochodzi podczas pracy silników wciągarek z hamulcem elektromagnetycznym.
    Ale wątpię, aby to było w tym przypadku.
  • Specjalista Automatyk
    Witam!
    W typowych silnikach klatkowych uszkodzenie klatki wynika z wady produkcyjnej- niedolania aluminium w wirniku skutkującym po czasie całkowitemu upaleniu uszkodzonego pręta.
    Wada taka występuje bardzo rzadko, ale się spotkałem z takim przypadkiem- producent wymienił wirnik na gwarancji.
  • Poziom 25  
    atlantel napisał:
    Witam!
    W typowych silnikach klatkowych uszkodzenie klatki wynika z wady produkcyjnej- niedolania aluminium w wirniku skutkującym po czasie całkowitemu upaleniu uszkodzonego pręta.
    Wada taka występuje bardzo rzadko, ale się spotkałem z takim przypadkiem- producent wymienił wirnik na gwarancji.

    Kolega ma niestety rację.Takie uszkodzenie pręta klatki powoduje zmniejszenie poboru prądu przez silnik, a nie jego zwiększenie. Bardzo łatwo to zaobserwować na załączonym amperomierzu lub cęgach ditsa. Przy sprawnym wirniku przyrząd wskazuje nam stałą wartość pobieranego prądu przez silnik, a przy uszkodzonym pręcie wskazówka będzie drgała. Proste jest to do interpretacji w przypadku zastosowania miernika analogowego, a w przypadku cyfrowego nieco utrudnione. Pozostałe towarzyszące zjawiska towarzyszące takiemu uszkodzeniu opisali już kol.
    w poprzednich postach. Nieprawidłową pracę obciążonego silnika z uszkodzonym prętem wirnika, każdy elektromechanik rozpozna na słuch bez przyrządów. Szkoda tylko, że zakładający temat zapomniał o nim.
    Pozdrawiam