Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

fornirowanie

14 Wrz 2004 17:07 24137 15
  • Poziom 11  
    witam, nadszedl czas na fornirowanie, udalo mi sie zrobic oibudowe, wyglada dobrze, ale .... jeszcze troche pracy chyba trzeba, chcialbym by ktos pomogl mi opisem, gdyz bede kleil fornir pierwszy raz.Palnuje uzyc kleju wikolowego i zelazka w zwiazku z tym chcialbym by ktos opisal krok po kroku jak sie to robi, bym niczego nie pomylil,
    Interesuje mnie takze jak zrobic krawedzie, wyobrazam sobie to tak iz zostawie 1-2mm i dotre papierem.
    Wiem ze fornir sie kurczy, stolarz powiedzial mi ze robi sie zakladki a pozniej sie szlifiuje - czy moze lepiej zalozyc tyle ile ewentualnie sie kurczy a pozniej w razie szpary uzyc szpachli o opowiednim kolorze ?
    Jakiego zelazka uzyc jak je rozgrzac i jak dlugo trzeba prasowac 1 strone, ile ona schnie i czy potrzebne jest dadatkowe obciazenie?
    Nastepna sprawa to lakierowanie, mam fornir "czeresnia", chcialbym to pozniej polakierowac, gdzies czytalem ze przynajmniej 2 razy nalezy, zastanawiam sie jakim lakierem - matowym czy z polyskiem - chyba akrylowym -ale wikol nie reaguje naogol z lakierami. to chyba tyle, jesli sa jeszcze jakies wazne sprawy prosze o napisanie, bede wdzieczyny za pomoc. pozdrawiam
    arek
  • Poziom 18  
    więc krótko:
    -żelazko rozgrzane na maxa,
    -czas musisz wyczuć zależy od grubości forniru i takich tam zrób sobie próbkę na jakimś kawałku forniru i wiórówki (gdy klej złapie forniru nie da się oderwać) zwykle kilka-kilkanaście minut grzania,
    -ważny jest jeszcze docisk najlepiej swoim ciężarem,
    -przyklejać zacznij od miejsca składań,
    -fornir się kurczy - ja używałem szpachlówki do drewna (śnieżka - są różne odcienie) jedyny problem, że bejca potem gorzej chwyta, ale ciebie to nie dotyczy, a na zakładkę nie próbowałem, ale to też pogłoby być dobre, może zrobię niedługo test to dam ci znać,
    -naddatek na krawędzie jak najmniejszy, ale żeby był chociaż milimetr, szlifuje się dość łatwo, ale nie polecam pilnika, bo łatwo się zagapić i się zetrze za dużo, najlepiej papierem ściernym i delikatnie, gdy szlifujesz w poprzek dociśnij z góry jakąś deską żeby nie wyszczerbić forniru,
    -lakier - w sumie matowy chyba lepiej bo nie widać rożnych pyłków które lubią osiąść podczas schnięcia, ale akrylowy jest delikatny i nieodporny na zarysowania, więc lepiej jakiś poliuretanowy tylko, że długo schnie,
    -ilość warstw to sam zobaczysz, ale co najmniej dwie pierwsza się zwykle wchłania, przed nałożeniem kolejnej dobrze jest przeszlifować drobnym papierem ściernym,

    i to chyba tyle, jak coś to pytaj

    pozdrawiam
  • Poziom 13  
    Ja mam inne zdanie na temat fornirowania. Przede wszystkim nie stosujemy Wikolu tylko klej kontaktowy do oklein naturalnych (najprościej jest zapytać sprzedawcę w sklepie z akcesoriami meblowymi) który klei na zimno bez cudowania z żelazkiem. Ważne podczas klejenia tym klejem żeby obie powierzchnie połączyć dopiero po utracie lepkości a następnie mocno docisnąć krawędzią np. klocka drewnianego (wprasować). Co do kurczliwości he he. Nie wierz w takie bajki. Nie wolno kleić na "zakładkę"!! Po zeszlifowaniu bedzie to bardzo widoczne. Najprościej przy użyciu metalowej linijki i noża do tapet równo przyciąć łączone krawędzie a następnie z jednej strony skleić taśmą malarską tak by tworzyły jeden arkusz ;) Przed malowaniem dokładnie przeszlifować papierem 150. Co do lakierowania to nie pomogę bo jestem zielowy jak trawka. Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    dzieki, pod koniec tygodnia zaczne to robic ( malo czasu ) i sie wszystko wyjasni, zdecyduje sie jednak na wikol bo chciabym to okleic w jeden dzien, poniewaz nie mam warsztatu w domu - musze jechac na dzialke. Dzieki za pomoc, pozadrawiam
    arek
  • Poziom 29  
    Do fornierowania najlepszy jest klej organiczny tzw. "zwierzęcy". w postaci brazowych grudek. Klei sie nim na gorąco. należy włożyc pojemnik z kleiem do drugiego wypełnionego wodą i podgrzac do uzyskania leistości. kleji sie nim raczej małe formatki. Do wad zalicza sie nieprzyjemny zapach, ale jest ten klej doskonały. innym sposobem jest klejenie butaprenem, ale należy wszystko dobrze po skleieniu docisnąć np ściskami stolarskimi lub pomiedzy dwie płyty i na to spory ciężar. do nadania barwy stosujemy tylko bejce nitro. Zawsze dawaj nadkładki później można je ściąć nożem, staraj się, aby na jeden bok szedł jeden arkusz fornieru, gdyby nie udało sie tak przyklejaj łączone pasy taśmą tak jak radzi peri. Używaj bardzo ostrego noża i uważaj na cięcia wzdłuż słoja w poprzek lepiej się tnie. Fornierowanie jest bardzo pracochłonne i wymaga sporej cierpliwości. powodzenia. z wikolem to jeszcze niesłyszałem aby ktoś go do używał do fornierowania choc jestem stolarzem. :)
  • Poziom 11  
    dzieki, a czy ten klej zwierzecy jest dostepny w normalnych sklepach z farbami, klejami i lakierami? i czy mozna go kleic zelazkiem - tak jak opisany sposob z wikolem, czy poprostu klejenie na goraco polega na podgrzaniu kleju do uzyskania leistosci? Wazne jest czy i jak dlugo trzeba dociskac, bo jak mowilem chcialbym okleic to w jeden dzien. Mam paski forniru 15 cm, wiec przy moich wymiarach musze dac 2 a nawet 3 na jednych bokach. Sprobuje moze tego wikolu, czytalem o tym wczesniej na forum i bylem przekonany o tym,ale uslyszec z "ust" stolarza ze o czyms takim nie slyszal - to mnie torche zastanawia. Coz sprobuje i zobacze. pozdrawiam i dzieki za pomoc.
    arek
  • Poziom 18  
    o kleju zwięrzęcym nie słyszałem, ale jesli nie chcesz kleić na gorąco wikolem, bo faktycznie jest problem krawędzi to można zastosować klej kontaktowy (np. Kraftkleber henkela) wtedy trzeba mocno dociskać przez jakieś 15 minut tylko, że pełną wytrzymałość chyba trochę później uzyskuje no i dość drogo wychodzi w porównaniu do wikolu, ale jeśli nie bejcujesz to robiłbym jednak wikolem tylko dobiesz kolor szpachlówki do forniru i będzie ok (tam gdzie się składają kawałki docinaj nożem do tapet wzdłuż jakiejś twardej linijki, a jak się skurczy po klejeniu to szpachlówka), ze wszystkich metod, które sprawdziłem najgorszy jest butapren, długo schnie, ciężko rozprowadzić równą warstwę (robią się grudy) no i śmierdzi bardzo długo i trzeba porządnie dociskać przez 24 godziny, aha i wikol ma jedną zaletę w stosunku do kleju kontaktowego, że da radę korygować położenie podczas klejenia, a kontaktowym jak tylko zetkniesz fornir z obudową to już nic nie zmienisz, więc bezpieczniej jest większe naddatki stosować
  • Poziom 11  
    witam, jutro bede fornirowal obudowe, zdecydowalem sie jednak na klej wikolowy, mam w domu klej http://iem.pw.edu.pl/~swiostea/klej.doc , zastanawiam sie czy bedzie sie nadawal ? Ale chyba tak bo to jest chyba pochodny wikolu. Teraz drugie pytanie, mam troszke szpachli na krawedziach, tam gdzie byly wkrety, czytalem gdzies ze wikol nie trzyma forniru tam gdzie jest szpachla, wiec co zrobic? ktos pisal o kleju kontatkowym typu super glue ? ale tego sporo jest - czy pozostaje mi tylko butapren?
    pozdrawiam
    arek
  • Poziom 13  
    Użytkownik "mkul" na wstępie wymienił wyśmienity klej kontaktowy. Nie jest to z pewnością kropelka ;)) Nie o ten rodzaj kleju chodzi. Tak jak niedawno wspomniałem odradzam użycie kleju wikol. Będziesz miał problem związany z czasem schnięcia. Jeżeli będziesz kleił klejem kontaktowym to dociskać powinieneś dokładnie całą powierzchnię np. krawędzią drewnianego klocka. Strasznie trudno to opisać za pomocą klawiatury. Heh. Cała operacja wiązania potrwa 5 - 10 minut. Przed malowaniem radzę odczekać dzionek (ja mógłbym malować już po 30 min. bo wiem jak kleić). Jeżeli masz GG to prześlij mi numer mailem prei(malpa)wp.pl to pogadamy.
  • Poziom 31  
    A jak nailepiej jest wykończyć płytę już laminowaną (płyty ze starych mebli).
    Fornir czy już tylko malowanie (spraiem)
    Pozdrawiam
  • Poziom 13  
    mam pytanie do jeziorka gdzie kupiłeś fornir, mniejwięcej gdzie mam się pytać oto.
  • Poziom 11  
    znalazlem sklep z plytami, uchwytami, szukalem w wielu miejscach ,ale w niewielu bylo :(, wez ksiazke tel, poszukaj cos zwiazane z artykulami drzewnymi, czy drewnopodobnymi i zadzwon, wiem ze udalo mi sie kilka adresow tak znalezc, wiec jednoznacznie ci nie pomoge - chyba ze interesuje cie sklep w okolicach Iłży lub Radomia
    pozdrawiam
    arek
  • Poziom 13  
    w radiomiu bywam czasami, więc jak coś to możemy się dogadać jeśli nic nie znajde, powiedz mi mniej więcej jaka cena tego jest.
  • Poziom 11  
    czeresniowy kupilem za 11pln/m^2, bukowy i olchowy z tego co pamietam jest tanszy - w granicach 6-7pln/m2
    arek
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 1  
    Witam,
    mam pytanie: mam stary stolik ktory planuje odnowic metoda shabby shic i problem blat tego stolika jest fornirowany (fornir drewniany) czy ktos z was probowal metody shabby shic na fornirze? jesli tak prosze o informacje jakimi materialami itp.
    pozdrawiam