Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czyżby zwarcie? Wyczerpany akumulator.

pndemon 06 Wrz 2010 20:37 4644 11
  • #1 06 Wrz 2010 20:37
    pndemon
    Poziom 19  

    Witam,
    w moim Peugocie 405 '95 1.6, wyczerpał się akumulator. Samochód stał przez parę dni na dworze no i padało w między czasie. Próbowałem odpalić, ale nic, zero prądu. Poszedłem po miernik i pokazywał 0,5 V. Po wymontowaniu było jakieś 1,5 V, oczywiście akumulator jest do wyrzucenia, ale zastanowił mnie co się stało, że nagle całe napięcie spadło, zmierzyłem więc rezystancję na klemach i miernik pokazuje zwarcie (piszczy). Nie jestem pewien czy to oznacza faktycznie zwarcie, bo nie wiem jak wygląda w środku obwód, ale coś mi mówi że nie jest najlepiej. Czy ktoś może wiec co i jak, samochód ma już 15 lat, więc może woda gdzieś się dostała.

    A no i jeszcze jak odkręcałem klemy to ta z '+' zeszła bez odkręcania, może tu iskrzyło czy coś, dodam jeszcze że przedtem wszystko było ok.

    0 11
  • #2 06 Wrz 2010 20:44
    ajpier
    Poziom 37  

    Pomiar napięcia jest tu nie na miejscu. Tu trzeba zmierzyć pobór prądu.

    0
  • #3 06 Wrz 2010 21:08
    pndemon
    Poziom 19  

    ajpier napisał:
    Pomiar napięcia jest tu nie na miejscu. Tu trzeba zmierzyć pobór prądu.


    Hmm nie bardzo to rozumiem. Jeśli po wymontowaniu akumulator ma 1,5V to i tak na wiele się nie nada, powinien mieć przynajmniej 12V. Prostownik (automat) nawet nie chce się złączyć po podłączeniu.

    W planach natomiast mam podłączyć nowy aku wraz z żarówką w szeregu, żeby sprawdzić jaki płynie prąd po podłączenie aku do samochodu, tak żeby w razie zwarcia jakoś się zabezpieczyć, bo miernik mam tylko 20A.

    0
  • #4 06 Wrz 2010 21:42
    gimak
    Poziom 37  

    To jest właśnie ten ból przy automatach, że nie chcą podjąć ładowania jak jest za niskie napięcie na akumulatorze. Podepnij akumulator do zwykłego prostownika na początek przez żarówkę ok 50W/12V, a później bezpośrednio. Jak napięcie na akumulatorze wzrośnie do ok. 10V przepnij pod automat i doładuj do końca. Ja bym tak od razu akumulatora nie spisywał na straty, może po naładowaniu bedzie jeszcze działał.

    0
  • #5 07 Wrz 2010 07:07
    pndemon
    Poziom 19  

    Ja tam się nie znam na akumulatorach, ale z tego co na Wiki piszą to nie da rady już go uratować:

    Code:
    Typowy akumulator samochodowy jest zbudowany z 6 ogniw ołowiowo-kwasowych połączonych szeregowo. Każde ogniwo generuje siłę elektromotoryczną (SEM) równą 2,1 V. Cały akumulator generuje zatem napięcie znamionowe równe 12,6 V


    Code:
    Kiedy w rozładowanym akumulatorze napięcie na biegunach spadnie do 1,8V a gęstość elektrolitu do 1,18 g/cm3, akumulator należy niezwłocznie naładować.


    Code:
    Stan całkowitego rozładowania akumulatora polega na całkowitym przekształceniu obu elektrod w stały siarczan ołowiu i jest nieodwracalny. Siarczan ołowiu po pewnym czasie przechodzi w stan krystaliczny, będący elektrycznym izolatorem, trudno reagującym, powodującym spadek pojemności akumulatora. 


    Z resztą kupno akumulatora to nie problem, bardziej obawiam się, że jak mam kupić nowy to chciałbym wiedzieć jak sprawdzić czy w instalacji nie mam zwarcia, żeby nie rozwalić też nowego.

    0
  • #6 07 Wrz 2010 07:36
    ajpier
    Poziom 37  

    Poprzez pomiar prądu. Zresztą masz tam bezpiecznik który powinien zareagować za zwarcie instalacji.

    0
  • #7 09 Wrz 2010 09:57
    pndemon
    Poziom 19  

    ajpier napisał:
    Zresztą masz tam bezpiecznik który powinien zareagować za zwarcie instalacji.


    'Tam' czyli w samochodzie jest bezpiecznik na zwarcie w instalacji? Czyli zwarcia nie ma bo już by się przepalił?

    0
  • Pomocny post
    #8 09 Wrz 2010 11:21
    krzyjak
    Poziom 29  

    Bezpiecznik się przepali odpowiedni prąd. Ale by rozładować akumulator samochodowy w ciągu kilku dni wystarczy prąd o wartości ok. 1A. Odłącz alternator z instalacji i sprawdź czy dalej jest pobór prądu z akumulatora.

    0
  • #9 09 Wrz 2010 16:15
    orionnn
    Poziom 9  

    Może się cele porywały i jest na pełnym zwarciu to wystarczy jeden dzień żeby rozładować aku

    0
  • #10 09 Wrz 2010 20:22
    pndemon
    Poziom 19  

    Wsadziłem nowy akumulator i jest jakieś 350 mA. Wydaje się trochę dużo...

    0
  • Pomocny post
    #11 09 Wrz 2010 22:26
    ajpier
    Poziom 37  

    Coś pożera ci akumulator. Zacznij wyciągać bezpieczniki i obserwuj amperomierz. To łatwa droga do znalezienia usterki. Zacznij od radia i alarmu.

    0
  • #12 10 Wrz 2010 20:21
    pndemon
    Poziom 19  

    Wyciek zlokalizowany. Winna była lampka w bagażniku, która się świeciła cały czas - klapa niezbyt dobrze dociskała wyłącznik.

    Wszystko OK, szkoda tylko że 300 zł w tył :)

    Dzięki za pomoc.

    0