Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mostkowanie 2 tylnich kanłów na tube

misiowiec 15 Wrz 2004 03:39 15779 36
  • #1 15 Wrz 2004 03:39
    misiowiec
    Poziom 10  

    Jestem zielony zakladam na wstepie i potrzebuje rady.
    Jak zmostkowac 2 tylne kanaly L, R do jednego zaby podpiac to na tube?
    2 pytanie czy w ten sposob tuba bez wzmacniacza w samochodzie jesli bedzie dosyc efetywna bedzie troche stukac basem zby dalo sie to czuc?

    Moj pomysl jest dziwny ale wrunki technicne i finansowe nie pozwalaja mi uzywac wzmacniacza narazie. Radio na jakim ma to grac to Pioneer DEH 2300R. Czekam na podpowiedzi sesowne, a nie w stylu idz sie wypaluj z tymi pomyslami i kup sobie wzmak :)

  • #2 15 Wrz 2004 09:54
    makumbapit
    Poziom 16  

    radio w samochodzie nie ma tyle mocy żeby to napędzić
    membrany w subwoferach są sztywniejsze i potrzeba dużo prądu aby je poruszyć końcówka mocy tego nie da
    co do mostkowania końcówki to poszukaj aplikacji tego układu scalonego i zobacz czy się da
    rada- kup sobie wzmacniacz jest naprawdę dobra -wystarczy taki za 100zł
    aby był tylko na tranzystorach -te na scalakach są do bani

  • #3 15 Wrz 2004 10:59
    misiowiec
    Poziom 10  

    a jak oceniasz pomysl aktywnej tuby? tylko jak tam w niej jest z zasilaniem? i jak sie to wpina do akumulatora?

    Apropo porzedniego pytania to powiedz mi czemu znajomemu calkem niezle gra na zaledwie 15W mocy z radia tuba, po zmostkowaniu obu kanalow, on mowil cos o spinaniu +z- ale nie pamietam dokldanie i dlatego pytam na forum
    A wedlug ciebie jesli samo radio nie da rady to jak bedzie brzmiala ta tuba na samym radiu, wogole nie zagra ? mi chodzilo ze bedzie grala na 15% swoich mozliwosci ,czy nie tak.
    Mowisz ze wzmacniacz kosztuje 100zl ale pewnie drugie 100 trzeba wylozyc za kable do akumulatora, i rozwalac pol samochodu zeby jes przeciagnac z bagaznika :(

  • #4 15 Wrz 2004 11:16
    djlj24
    Spec od car audio

    Tylko pioneery miały możliwość pracy tyłu jako wyjście na woofer. Ale niestety grało to nijak - się dusiło przy graniu.

  • #5 15 Wrz 2004 13:15
    misiowiec
    Poziom 10  

    totez ja mam pioneera i pytam jak to zrobic???

  • #6 15 Wrz 2004 19:33
    makumbapit
    Poziom 16  

    do MISOWCA -MASZ RACJE ALE
    po co tyle zachodu skoro kótkie włosy dresa-patrz ABS-a maja sie nie jeżyć!
    przecież chodzi o to aby mieć frajdę z muzyki
    nawet jeśli zmostkujesz wyjścia to przecież i tak nie będzie odcięte górne pasmo ponad 120Hz więc co to za bas?

  • #7 16 Wrz 2004 00:16
    misiowiec
    Poziom 10  

    to tez prawda, ale czy kazdy tani wzmacniacz przeznaczony pierwotnie na 2-4 kanaly ma takie odciecie? bo dopiero jak zmostkujemy te kanly to wpinamy tube aby miec wieksza moc, a co z odcieciem czy w takim w zmaku pokroju first czy boschman ono jest?

  • #8 16 Wrz 2004 23:12
    makumbapit
    Poziom 16  

    takie wzmacniacze sa robione na scalakach i nie ma x-overa

  • #9 16 Wrz 2004 23:42
    misiowiec
    Poziom 10  

    czyli cale pasmo idzie na tube ? ale w sumie samo radio ma funkcje odciecia nawet do 100Hz na tyl :)

  • #10 17 Wrz 2004 00:24
    TheMonter
    Poziom 17  

    Jeśli bardzo Ci zależy na tubie to bierzesz wzmaka, mostkujesz na tubę, w tor audio wejścia wzmaka wpinasz pasywny filterek dolnoprzepustowy i masz sprawę załatwioną. A co do podlączania takiego wzmaka to masz + , -, remote (ściągasz z anteny elektrycznej).
    Pzr.

  • #11 17 Wrz 2004 12:16
    gobio
    Poziom 24  

    Witam,
    Czy dobrze przeczytałem Twoje radio ma możliwość odcięcia pasma do 100Hz.
    Przecież model DEH-2300R nie ma takiej możliwości??

  • #12 17 Wrz 2004 14:46
    misiowiec
    Poziom 10  

    model DEH 2300R ktory kupilem ma identyczne opcje jak DEH 1430R mojego kolegi z tym ze w 1430 jest 4x45 a w moim koncowka 4x50W =4x27 sinus

  • #13 18 Wrz 2004 16:58
    kraz73
    Poziom 27  

    Witam!

    Kanałów w radiu samochodowym 4X27 nie możesz już zmostkować gdyż są one mostkowane fabrycznie przez producenta już na poziomie budowy układu scalonego, natomiast możesz zakupić tubę z głośnikiem posiadającym podwójną cewkę zasilającą. Jedyny problem tkwi w podaniu odpowiedniej fazy na odpowiednie cewki w głośniku, ale to jest czynność najprostsza, przy złym sfazowaniu nie usłyszysz z głośnika nic /no może prawie/, przy poprawnych fazach całkiem nieźle to cyka. Niestety nawet w tym przypadku niedowartościowane zostaną częstotliwości <60Hz a zatem te - bardziej wyczuwalne niż słyszalne. Bez kłopotów natomiast powinieneś uzyskać pasmo >100 Hz z niewielką -3dB ?? odchyłką przy głośniku 30cm.


    I wszystko by było ekstra, żeby głośniki dwucewkowe nie były droższe niż głośnik jednocewkowy + wzmacniacz !!

    :cry:

  • #14 18 Wrz 2004 17:58
    misiowiec
    Poziom 10  

    no dobra a jak oceniasz zakup tuby aktywnej, np na stronie: www.powe.pl
    maja ciekawe konstrukcje lub w allegro czasmi sa takie tuby ponizej 300zl ,czy taka tuba jest gorsza od konstrukcji, wzmak+tuba pasywna ,i czy jakos inaczej sie ja podlacza, czy sa z nia wieksze problemy,jakie plusy i minusy tuby aktywnej ?????

  • #15 18 Wrz 2004 18:00
    misiowiec
    Poziom 10  

    i jeszcze jakbys mogl to podaj mi dokladny opis jak podlaczyc tube pasywna pod samo radio na 2 tylnie kanaly, jesli posiada ona glosnik 2 cewkowy, bo moj kolega ma cos takiego i wlasnei sie pozbywa bo jakies dobrej cenie ??

  • #16 18 Wrz 2004 21:56
    kraz73
    Poziom 27  

    Witam!

    Głośnik dwucewkowy ma cztery wyprowadzenia oznaczone tak jak zwykłe głośniki + i -, najczęściej po po dwa styki na obydwu stronach kosza, podłącza się go normalnie, jak każdy głośnik z tymże para styków umieszczona np. po lewej stronie kosza do jednego kanału, z prawej do drugiego. Jedyny problem polega na tym, że obydwa wzmacniacze muszą grać w tej samej fazie. Jeżeli głośnik będzie grał to znaczy, że został prawidłowo podłączony. W przypadku braku dźwięku oznacza to, że głośnik został podłączony w przeciwfazie (zamienione końcówki + i -) na jednej z cewek. Wystarczy przełączyć przewody w jednym kanale i ..... można zacząć straszyć sąsiadów (no prawie).

    W zasadzie nie ma wielkiej różnicy między tubami aktywnymi i pasywnymi. Problemy wynikają z zastosowania grubszych przewodów zasilających wzmacniacz umieszczony z musu w bagażniku, a także dobrych jakościowo przewodów sygnałowych. W przypadku zabudowy suba pasywnego nic nie stoi na przeszkodzie aby wzmacniacz zamontować bliżej akumulatora np. pod siedzeniem pasażera.

    Większość spotykanych na rynku tub aktywnych wyposażona jest w odpowiednie filtry dolno przepustowe, niektóre nawet w filtry poddźwiękowe. W przypadku normalnych wzmacniaczy grających "całym pasmem" kolekcja filtrów na ścianie czołowej jest dużo bogatsza jednak czy napewno potrzebna??. Jeżeli nie planuje Pan rozbudowy w przyszłości instalacji nagłośnieniowej, można z powodzeniem użyć Subwofera aktywnego, jednak w przypadku wymiany części instalacji może okazać się, iż subik w tej konfiguracji nie spełnia już swojego zadania i potrzebna będzie jego wymiana - niestety wraz z wbudowanym wzmacniaczem.

    Tuba aktywna ma podłączenia zasilające + i - które należy podłączyć do akumulatora, przewód REM /załączający/ do odpowiedniego wyjścia w radiu oraz wtyki cinch i/lub złącza do przewodów lewego i prawego kanału, zwracając uwagę na napięcia wyjściowe-wejściowe w radiu i wzmacniaczu.

    Po pomyślnej babraninie w kablach życzę udanej zabawy i ...... oby wyszedł dB dragsterek

  • #17 19 Wrz 2004 14:39
    misiowiec
    Poziom 10  

    "przewód REM /załączający/ do odpowiedniego wyjścia w radiu"
    jakto do odpowiedzniego wyjscia , w radiu posiadma tylko wyjscie na 2 czincze, i tylko w ten sposob moge podlaczyc tube aktywna, czy to wystarczy ? wiem ze niektore tuby aktywne maja zamiast wejsc na czincze poprostu wejscie sygnalowe na zaciski (czarny, czerwony) + i -
    jak w takim przypadku podlaczamy je do radia, domyslam sie ze wtedy nalezy z rezygnowac z tylnich glosnikow i kable idace do nich od radia na tube, ale jesli jest tam jedno wejscie +/- to chyba wystarczy tylko 1 kabel do 1 glosnika ,czy mam racje???

  • #18 19 Wrz 2004 15:50
    kraz73
    Poziom 27  

    Przewód REM (remote) służy do włączenia wzmacniacza zabudowanego w tubie, należy go przyłączyć do wyjścia (przewodu) sterującego wzmacniaczem w radiu lub do wyjścia antenowego. W niektórych modelach odtwarzaczy po przełączeniu z Radia na CD znika napięcie zasilające wyjście antenowe, radioodtwarzacze takie mają osobny kabel do sterowania wzmacniaczem.

    Większość tub ma mieszane wyjścia nisko i wysoko napięciowe. Nisko napięciowe wyposażone w gniazda cinch podłacza się do wyjść cinch w odtwarzaczu, wyjście zaciskowe - wysokonapięciowe służy do włączenia przewodów idących normalnie na głośniki.

  • #19 19 Wrz 2004 20:19
    misiowiec
    Poziom 10  

    Jezeli chodzi o spiecie radia z wzmacnizczem tuby aktywnej to moge to zrobic tylko przez czincze ,nie mam opcji sterownia subwoferem w radiu.

    Co sie tyczy wejscia wysokonapieciowego na wzmaczniaczu tuby, to do tego wejscia wpinamy 1 kabel glosnikowy , nie robimy zadnego polaczenia obu kanlow ,mostak ,czy innej kombinacji aby podlaczyc 2, na tube , w czelu doprowadzenia sygnalu ????

  • #20 19 Wrz 2004 20:23
    misiowiec
    Poziom 10  

    i rozumiem ze w takiej opcji 1 przewod na tylnik kanal zostaje wolny ?

  • #21 19 Wrz 2004 20:31
    kraz73
    Poziom 27  

    Jeżeli tuba ma jedno przyłącze to tylko jeden głośnik. A tuba nie ma wejścia po cinchach? Radio musi mieć wyjście choćby na sterowanie anteną automatyczną. Wzmacniacz na pewno ma trzy spore wejścia dwa na zasilanie + i - i jedno na włączenie wzmacniacza. Ostatecznie można je podłączyć do 12V przez przełącznik i bezpiecznik, jednak wysiadając należy go koniecznie wyłączyć inaczej do rana amperki mogą wyparować z akumulatora, ewentualnie można doprowadzić do spalenia kawałka elektryki. Osobno powinny być jeszcze zamieszczone wejścia cinch lub po wysokim na doprowadzenie sygnału /najczęściej takie szybkozłącza jak na głośnikach domowych/. Mostkować sygnałów z wzmacniacza radia nie można gdyż doprowadzi to do szybkiego zgonu końcówki mocy w radiu.

  • #22 20 Wrz 2004 11:25
    misiowiec
    Poziom 10  

    Ale chyba podczas gdy radio jest wylaczone, to wzmacniacz tez??.Rzeczywiscie w kabelkach przy kostce jest jeden oznaczony "Remote Antena" czyli nalezaloby go dosztukowac i polaczyc ze wzmacniaczem, co przysporzy mi dotakowej roboty ciagniecia kolejnego kabla prze caly samochod, do bagnizka a wolabym tego uniknac.Czy nie wystarczy polaczenie czinczowe, + zasilanie tuby do akmulatora (z bezpiecznikiem), i w tym wariancie wydawalo mi sie ze przy wylanczonym radiu amperki nie uciekaja jesli samochod stoi,pozatym czy tuba aktywna ma na sobie mozliowsc jej wylaczenia?
    Moj znajomy posiada wzmacniacz i tube pasywna i nie uzywa raczej kabelka antena remote do wzmacniacza, a przy wylanczonym radiu ampery mu nie uciekaja, wiec jak to jest? Z tym ze u niego w radiu jest jeszcze mozliwosc sterownia glosnoscia subwofer, ale to chyba nie ma wiekszego zwiazku ?? A wiec chailbym pozostac przy rozwiazaniu tuba aktywna spieta czinczami lub kabelkami od tylnego kanlu z radiem i to wszystko ,czy tak sie da abym nie mial zadnych niespodzianek typu rozladowany akumulator z rana? czy konieczne jest do tego rozlaczanie bezpiecznika pod maska przy akumulatorze ,czy wystarczy wylanczanie tuby ???

  • #23 20 Wrz 2004 16:42
    kraz73
    Poziom 27  

    Trudno coś powiedzieć nie mając danych o tubie. Większość tub nie ma jednak tzw VoiceRemote. Wzmacniacz w tubie trzeba załączyć do akumulatora, jednak brak przewodu pozwalającego na pracę (tego Remote) doprowadzi do nie włączenia się wzmacniacza i kompletnego braku dudnienia w bagażniku. Producenci wzmacniaczy, tub aktywnych itp. przewidzieli groźne w skutkach dla akumulatora, zostawienie wzmacniacza włączonego przez całą noc i zastosowali takowyż kabelek. Uruchomienie wzmacniacza następuje przez podanie napięcia 12V i mocy paru mA na właśnie te wyjście. Niestety jakoś trzeba to napięcie podać, można z radia, dodatkowegpo żródła przełączającego itp. Kiedyś zakładałem wzmacniacz klientowi zasilany na Rem przez bezpiecznik 0,5A i zwykły włącznik. Póżniej musiałem dodać Ledkę która informowała o pozostawieniu włączonego wzmacniacza.

    Możesz rozłączyć prezewód zasilający wzmacniacz i zmostkować wejście REM na wzmacniaczu z przewodem zasilającym, jednak musisz zastosować odpowiedni włącznik z prądem przełączania większym od bezpiecznika zabezpieczającego wzmacniacz /u mnie 3x20A/ i tu jest problem z zakupem włącznika i jeszcze ładnego, dodatkowo taki sposób nie jest bardzo zdrowy dla dopału a efekty wydawane przez głośnik w czasie włączenia i stabilizacji różnorakie.

  • #24 20 Wrz 2004 17:14
    misiowiec
    Poziom 10  

    Dobrze to genralnie co doradzasz majac tube aktywna ktora spinam z radiem jedynie poprzez kabelki sygnalowe na glosniki lub kabel czinczowy, nie bawiac sie przewodem remote antena, aby podczas postoju samochodu nie rozladowywal sie akumulator ktory itak nie jest w juz w szczycie swoich mozliwosci , z tego wzgledy takze zastanwiam sie czy wogole bede mogl uzywac tuby aktywnej, przy niezbyt dobrym i pojemnym akumulatorze aby nie bylo czegos takiego ze wlacze radio ,pogra minute i kamulator bedzie martwy, a podczas dluzszego postoju samochodu moglbym wylancza tube jesli takowy wylancznij ona posiada w bagzniku, lub odpinac kabel laczacy ja z radiem, albo kabel zasilania, jesli daje sie go latwo wpinac i wypinac .

    Nie wiem czekam na propozycje najprostrzego rozwiazania z jak najmniejsza liczba kabelkow abym mogl wykonac sobie instalcje tegoz urzadzenia samemu nie placac w jakims salonie kilkaset zlotych za pociagniecie i podpiecie kilku kabelkow ?? Moze jakies propozycje odnoscnie tuby aktywnej w granicach do 300zl ?

  • #26 20 Wrz 2004 22:24
    misiowiec
    Poziom 10  

    a gdzie zaislanie tuby ?? rozumiem ze w tej koncepcji wylacznik do tuby musze sobie dokupic i zamontowac?

  • #27 20 Wrz 2004 22:36
    kraz73
    Poziom 27  

    Oczywiście pod plus z schematu, jeżeli jest to tuba aktywna na pewno bedzie takowy miała.

    Cytat:
    a podczas dluzszego postoju samochodu moglbym włącza tube jesli takowy wylancznij ona posiada w bagzniku, lub odpinac kabel laczacy ja z radiem, albo kabel zasilania, jesli daje się go latwo wpinac i wypinac


    a między tym plusem z schematu a dodatkowym wyprowadzeniem załóż włącznik, zabezpiecz go tylko jakimś bezpiecznikiem. Od dodatkowego zabezpieczenia jeszcze nikt w samochodzie nie zginął.

    ps. Raczej nie chciałoby mi się rozgrzebywać pół wozu aby odpiąć przewód zasilający od suba i co z nim później zrobisz?? to kawał złomu miedzianego który przy braku zabezpieczenia może ci posłużyć jako niezła spawarka.
    Prąd uruchomieniowy akku - spadek na przewodzie, to może być straż pożarna na chodzie

  • #28 21 Wrz 2004 16:19
    misiowiec
    Poziom 10  

    Codo wyposazenia bagznika w bass mam jeszcze jedna koncepcje ktora chailbym aby ocenil ,jest to koncepcja nieco tansza i nie narazjaca mojego itak nie w pelni sil sprawnego akumulatora na jakies nieprzyjemnosci.
    Mianowicie to pomysl kupienia skrzynki i tu jeszcze bylby kwestia czy zamknietej czy z otworem bas reflex nad czym tez bym sie grubo zastanwial, z miejsce na glosnik ok 20cm 2 cewkowy majacy mozliowsc podlaczenia na siebie 2 kanlow tylnich z radia.
    Jak ty ocenisz takie pomysl ,podsuneli mi go forumowicze ,chyba na innym forum tego rodzaju ?? Wiem ze moje radio posiada cos takiego jak FIE ( układ poszerzania przedniego pola dźwiękowego) dziala to tak ze poniekad wycina sopran i niweluje sredni na tyl ,slychac tam defakto prawie tylko bas ,w tej opcji sa tryby 100 160 200 250 nie wiem czy to jest odciecie czestotliosci na tyl ,ale takie robi wrazenie.

  • #29 21 Wrz 2004 17:18
    kraz73
    Poziom 27  

    Napęd głośnika samochodowego dwoma cewkami jest alternatywą dla zestawu wzmacniacz + głośnik, jednakże w przypadku głośnika 20 cm osiągniecie częstotliwości ok 20Hz będzie już prawie niemożliwe ze względu na niewystarczającą moc wzmacniaczy radia. Jeżeli masz możliwość zakupu taniego głośnika dwócewkowego, a nie zależy ci na powiadamianiu wielorybów o swoim przyjeździe, skorzystaj z tej opcji. Jeżeli koniecznie musisz straszyć wieloryby, a twój żołądek musi być maltretowany uderzeniem fali dzwiękowej 20Hz, to przy 20 cm głośnika będziesz musiał założyć już całkiem niezły wzmacniacz. A i głośnik nie będzie należał do najtańszych. Osobiście mam wzmaka 250W na 20 cm chodzi całkiem nieżle ale to 250W!. Pomimo takiej mocy głośnik i tak nie chce wygenerować poprawnie fali 25Hz i mniejszej. Jeżeli nie chcesz rozbierać samochodu układać przewodów zabezpieczać ich żeby przez przypadek gdzieś nie zwarły, skorzystaj z głośnika dwócewkowego. Niestety przewody między radiem i głośnikiem w tubie będziesz musiał założyć także odpowiednio grube.

  • #30 21 Wrz 2004 19:25
    misiowiec
    Poziom 10  

    przewody jakie mam pociagniete do tylu to na oko jakies 1.5mm^2 moze 2mm^2 nie wiem dokladnie ,graly na nich wczesniej elipsy 6X9 u poprzedniego wlascieicla i przewody do nich byly ponoc wystarczajace ,nie zazlezy mi az na takim basie aby rejstracja mi odpadla ,ale chailbym miec dosyc niskie zejscie w granicy 40Hz zeby poczuc drzacy niski ton, a przy tym nie che mi sie bawic we wzmacnicze i tuby aktywne lub nie katywne ,ktore moglyby smierntlnie obciazyc moj itak juz nieco slaby akumulator ,a glosnik 20cm Carpowera 2 cewkowy moge kupic za 120zl nowka do tego zmontuje sobie skrzynke za 50zl podepne kable i wloze plastikowa rurke bas reflex i powinno byc ok, ale czy bez filtru dolnoprzepustowego bedzie to mialo jakis sens ,dysponujac tylko tym Fie(pseudo dcieciem w radiu o ktorym wspominalem) i moca 4x50W =1x27w sinus na kanal ,glosnik o ktorym wspominam to CARPOWER CRB-200TCR Głośnik głębokiego basu HiFi
    210mm, 2x80Wrms, 2x125Wmax rozwawzlem tez 25cm ale to juz mysle zaduz dla radia do pociagniecia noi cena sporo wyzsza.

    I jeszcze sprawa skrzynki ,jaka zastosowac do takiego glosnika zamknieta czy otwarta aby uzyskac nizszy czystrzy bas??

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME