Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Punto 2 1,2 8v nowe czyli używane co i jak wymienić?

09 Wrz 2010 10:43 4829 11
  • Poziom 11  
    Witam
    Ostatnio kupiłem młodszemu samochodzik tak aby mógł się na nim uczyć jeździć i padło na punciaka 2 1,2 8v z 2003r. Samochód jest w dobrym stanie ma 144000km przejechane i wiadomo trzeba go trochę podszykować. Prosił bym was o porady odnośnie tego modelu co się w mim często psuje i na co zwracać uwagę.
    Acha i mam kilka pytań odnośnie jego:
    1. Poprzedni właściciel był trochę zamotany i jedynie był mi w stanie powiedzieć że samochód jeździ na prawie 100% na półsyntetyku (nie maił przy sobie numeru do mechaniora swego a kartka zaginęła w akcji). Tego prawie 100% też nie jestem pewny więc zamierzam zalać jakiś mineralny olej tylko jaki i jakiej lepkości tak aby samochód jeszcze zrobił parę ładnych tysięcy kilometrów (czyli jakiś dobry olej by się przydało)?
    2. Rozrząd był robiony kiedy samochód miał coś pod kole 100000km więc przydało by się go wymienić. Teraz tak nigdy tego sam nie robiłem ale jako że wyczytałem że to silnik bezkolizyjny to strachu że coś rozwalę nie ma i postanowiłem robić to samemu i się nauczyć. Jakiej firmy kupić rozrząd? Czy kupować od razu pompę wody czy tylko wtedy jeśli chlapie? Jak skomplikowana jest procedura wymiany rozrządu w tym aucie i czy może jednak oddać samochód do mechanika (chociaż wolałbym zrobić to sam właśnie w celach edukacyjnych)?
    3. Samochód ma zamontowaną instalacje gazową sekwencyjną ze sterownikiem AKME, wtyczka do interfejsu ta sama co w interfejsie od Staga który mam ale nie jestem pewny czy elektrycznie to samo? Konkretnie to chcę oblukać mapy i ustawienia, na pewno muszę podnieść temperaturę przełączania na gaz bo szkoda reduktora i zaworów a samochód jedzie już na gazie po pzejechaniu 100 parunastu metrach? Tak więc czy interfejs od Staga pasuje do AKME czy kupić jakiś na allego inny (jaki?)?
    4. Z tyłu coś potrafi walić mnie to brzmi na simerbloki (po tylu kilometrach mają prawo się zużyć) . Jak zdiagnozować że to simerbloki na pewno może coś innego wali?
    5. A najważniejsza sprawa 5 bieg potrafi wyrzucić w czasie jazdy (niestety okazało się po przejechaniu parudziesięciu kilometrów a nie w czasie jazdy próbnej), ponoć przyczyn może być wiele. Czytałem że jest to łatwa skrzynia do roboty nawet dla takiego laika jak ja więc jakieś sugestie co i jak robić?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 10  
    witam. jesli chodzi o polsyntetyk polecam shell helix ultra 10/40 mineralny 15/40
    co do rozrzadu wymien lepiej wszystko pompe pasek oraz napinacz sprawdz rowniez uszczelniacze na walkach. Wymiana rozrzadu przy tym aucie to pryszcz
    co do zawieszenia to musisz go rozbujac na boki to wszystko zobaczysz od spodu.
    co do skrzyni probuj:)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    1. Lej 10W40
    2. Z tego co pamiętam to na AK polecali Gates'a, rozrząd jest prosty ale "pułapka" polega na tym, że jak przestawisz o 1-2 zęby to się nawet nie zorientujesz.
    3. ??
    4. Puka zazwyczaj tuleja wahacza, ale niektórzy twierdzą, że taki jej urok w tym aucie. Dziwne dźwięki dochodzą też od nieoryginalnych układów wydechowych, które są niezbyt dopasowane.
    5. Skrzynie to słaby punkt w tych autach, prosta w naprawie (dla mechanika) ale i tak raczej szukaj innej.
  • Poziom 11  
    1.10w40 ale mineralny czy syntetyk i jakiej firmy?
    2.A ma ktoś może rysunek poglądowy z momentami i czy w tym silniku są znaczniki jak ustawić czy trzeba samemu malować? I czy to na 100% bezkolizyjny silnik bo nie chciałbym się za to wziąć samemu a później płakać że coś zrąbałem bardzo?
    5. A ile za naprawę takiej skrzyni krzyknie mechanik (pewnie do wymiany jest synchronizator 5 bieg), bo skrzynie to za 600 zł na alledrogo można wyrwać a z wymianą samej skrzyni sam sobie bez problemów poradzę? Więc muszę kalkulować co mi się bardziej opłaca.
  • Moderator Samochody
    1. 10W40 to półsyntetyk, ja jeździłem na Mobil Super S 10W40, "dedykowanym" olejem jest SELENIA K :arrow: http://www.flpoland.pl/images/stories/TABELLA%20FIAT_LANCIA.pdf
    2. Są znaki, niestety książkę sprzedałem razem z autem :arrow: http://punto.org.pl/zrobtosam/model176czylimk1/52
    3. Skąd ktoś może wiedzieć czy sobie poradzisz? Wymień od razu uszczelniacze półosi, nie zostawiaj starych. U mnie zaczęły lać po wymianie sprzęgła...
    Ile powie mechanik - to najlepiej jego zapytaj, zapewne ~200 zł za samo wyjęcie skrzyni.
  • Poziom 30  
    Do wymiany rozrzadu to możesz kolego wziąść nawet książke lub rysunek od Punto1 ponieważ 1.1 i 1.2 8V w Fiatach są takie same ,różnica tylko w układach wtryskowych. Pozdrawiam!
    ps. Jak nie masz doświadczenia to sie samemu za skrzynie biegów nie zabieraj (naprawa) ,a sama wymiana nie jest skomplikowana. Pod warunkiem że masz jakieś doświadczenie!
  • Poziom 11  
    Nie no skrzynie to już wymieniałem w autach i mniej więcej taka procedura mnie nie przeraża. Gorzej że nie rozbierałem nigdy skrzyni i to już mnie przeraża ale znalazłem kolesia na innym forum co to niedawno robił i powiedział że tragedii nie ma (a też to robił pierwszy raz) i się tak zastanawiam czy brać się za rozbieranie czy kupować nową używaną na alledrogo. Może udało by się coś zrobić bez wyjmowani skrzyni bo piąty bieg jest ponoć ostatni i można do niego dojść zdejmując tylko jakąś tam osłonę (muszę sprawdzić co i jak).
    Co do rozrządu to znalazłem takowego manuala :http://fiatpunto.com.pl/topic3610.html i będę się nim kierował. A z części to polecają mi pasek Gates a pompę wody i napinacz skf co sądzicie o tych firmach?

    A i jeszcze muszę podjącdecyzję czy kupić półsyntetyk czy mineralny olej? Dużo może się stać jak się okaże że w samochodzie był mineralny a ja zalałem syntetyk?
    Co sądzicie o LOTOS SEMISYNTETIC 10W-40 miałem kiedyś taki w innym aucie i nie narzekałem (oczywiście kupowany z pewnego źródła)?
  • Moderator Samochody
    Taki zestaw polecają na autokąciku... więc chyba jest ok. Pompę wody wymień bo to niewielki koszt, a stara pewnie i tak się rozszczelni jak zaczniesz grzebać przy rozrządzie.

    Lej półsyntetyk, bo taki ma być do tego silnika, nawet jak ktoś wcześniej lał mineralny to nic się nie stanie.

    Przy tym przebiegu sprawdź jeszcze luzy zaworowe (regulacja na płytkach). Po kontroli i ew. regulacji nie zapomnij dać nowej uszczelki pod pokrywę zaworów (i kup najlepiej oryginał, bo inaczej po kilku tys. będzie ciekła). Jak byś miał wyciek oleju po prawej stronie silnika pod cewkami - wymień oring pod uchwytem cewek.
  • Poziom 30  
    Kup pasek Dayco ,reszta według uznania. Każdy bedzie "chwalił" co innego.Ja montuje albo orginalne zestawy Fiata albo Dayco pasek i ..... .Na Lotosach jeżdze cały czas dlatego że mam pewność że to co wlewam to jest Lotos ,a z innymi olejami ,szczególnie tymi kupowanymi (z beczki) to różnie bywa. Pozdrawiam!
  • Poziom 11  
    interfejs od staga pasuje do nowega kme
    jak masz "ls czech kme" to program musi byc ls czech
    paski rozrzadu produkuja tylko renomowane firmy i sa podobnej wysokiej jakosci
    co do rolek i pompy to kwestia portfela
  • Poziom 11  
    Usterki usunięte, samochód lata bez problemu już dwa lata, dzięki za pomoc.