Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki ściemniacz w łazience z IP 44?

10 Wrz 2010 23:39 3955 27
  • Poziom 12  
    Witam,
    Poszukuję ściemniacza, który można by zamontować w łazience. Z tego co czytałem instalacja powinna tam mieć przynajmniej IP44. Czy ktoś z was może nakierować mnie na takie urządzenie?
    Dodam jeszcze, że docelowo będzie na nim obciążenie < 170W, ale > 150W. Oczywiście ~220V.
  • HelukabelHelukabel
  • Admin Elektroenergetyka
    Ściemniacz możesz sobie zainstalować przed łazienką - na zewnątrz. Tylko tyle mogę napisać czytając Twój post.
  • Poziom 12  
    No z tym, to może być problem :/
    De facto nie chcę do niego przyłączać oświetlenia, lecz wpiąć elektryczną matę podgrzewającą płytki podłogowe.
    Ma ona być podłączona równolegle do obwodu oświetleniowego (by grzała tylko wtedy, gdy ktoś jest w łazience). No ale pomyślałem, że może warto umożliwić także regulację mocy samej maty - to to ten ściemniacz.
  • HelukabelHelukabel
  • Admin Elektroenergetyka
    Bzdura. Mata grzewcza to nie jest żarówka. Aby mata zaczęła oddawać odczuwalne ciepło potrzeba kilkudziesięciu minut. Wybij sobie z głowy, że jak wejdziesz do łazienki i zapalisz światło mata zacznie grzać. Ponadto ściemniacz nie nadaje się do regulacji temperatury maty. Kupując matę musisz kupić również sterownik, wyposażony w termoparę itd. Istnieją również sterowniki bez termopary ale to już dyskusja nie na ten temat.
  • Poziom 12  
    Ale ja nie mam zamiaru ogrzewać łazienki tą matą a jedynie podgrzewać te kilka płytek na podłodze. Termostat wymusza ustaloną temperaturę o określonej porze 24h na dobę. Mi natomiast to dodatkowe podgrzewanie jest potrzebne tylko i wyłącznie jakieś 3h dziennie. Ściemniacz natomiast - z tego co wiem to tak na prawdę rezystor regulowany w ładnej obudowie. Więc jak go wepnę w układ szeregowo z matą to można będzie nim zmniejszyć jej moc.

    Poza matą mam przecież zwykłe ogrzewanie CO, które jednak nie jest umieszczone w podłodze, tylko na ścianie i to tam będzie główne źródło ciepła w łazience.
  • Admin Elektroenergetyka
    Odpowiednio dobrany sterownik do maty załatwi sprawę. Koszt ok 100/200zł + mata.
    Jeszcze raz powtarzam, ściemniacz nie nadaje się do takich celów.

    Napisz jaką moc ma mata i jaką kubaturę pomieszczenia ogrzewa.
  • Poziom 12  
    A wykonalność tego potwierdza fakt, że taką samą matę grzewczą wykorzystuję do podgrzewania podstawy terrarium. Praktycznie od razu po włączeniu czuć, że szyba pod którą jest ona ułożona staje się wyraźnie cieplejsza. Wiem, że zapewne płytki na podłodze cechują się większą inercją cieplną niż szkło nawet porównywalnej grubości, ale mata, którą chcę umieścić bezpośrednio pod kafelkami w podłodze będzie miała o połowę większą moc na jednostkę powierzchni.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Mata będzie miała 150W i 1m². Objętość pomieszczenia jest nieistotna, gdyż jak pisałem - jest już ono ogrzewane z kaloryfera. A kluczowym jest by mata była załączana tylko wtedy, gdy ktoś jest w łazience. Stąd pomysł połączenia równoległego z oświetleniem (nie możemy założyć, że w łazience będzie ktoś w tych samych porach każdego dnia).
  • Admin Elektroenergetyka
    Sebo.PL napisał:

    A kluczowym jest by mata była załączana tylko wtedy, gdy ktoś jest w łazience. Stąd pomysł połączenia równoległego z oświetleniem (nie możemy założyć, że w łazience będzie ktoś w tych samych porach każdego dnia).

    Chłopie, mata umieszczona pod terakotą, nie nagrzeje się do odczuwalnej temperatury w przeciągu 15min. Ile można pisać to samo. Temat ociera się o bramy kosza.
  • Poziom 12  
    Łukasz-O napisał:
    [...], mata umieszczona pod terakotą, nie nagrzeje się do odczuwalnej temperatury w przeciągu 15min. [...]
    To kolejny argument wskazujący, że w tym miejscu termostat jest niezbyt potrzebny. Skoro Od momentu włączenia maty do momentu jej wyłączenia i tak nie zdoła ona się na tyle nagrzać by doprowadzić do wyłączenia jej przez ewentualny termostat więc po co go montować?
    A skoro w łazience i tak już będzie ciepło to nawet minimalne podniesienie temperatury tych kilku płytek na podłodze będzie odczuwalne.

    Temat nie nadaje się do kosza, tylko Twoje odpowiedzi zmierzają do włożenia problemu w szablon znanych rozwiązań. Sęk w tym, że założenia są zupełnie inne.
    Dla przypomnienia:
    - Mamy już zapewnione ogrzewanie;
    - Matę chcemy włączać tylko wtedy, gdy ktoś jest w pomieszczeniu i ma ona służyć tylko i wyłącznie minimalnemu podniesieniu temperatury samych płytek (a nie ogrzewaniu całego pomieszczenia);
    - Jednorazowo czas przebywania w pomieszczeniu nie przekracza 2h;
    - Średnio daje to około 3h na dobę.

    Prawdę mówiąc to przy takich założeniach mógłbym sobie pewnie darować nawet ten potencjometr, ale tak pomyślałem sobie, że możliwe że np w gorące lato może być nawet za ciepło.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Poza tym przeglądając dostępne termostaty nie znalazłem takiego, który umożliwiałby bezproblemowo zsynchronizowanie pracy maty z włącznikiem od oświetlenia. A jedynie taki wybór w jakikolwiek sposób jest zbieżny z założeniami pracy systemu.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Autor napisał:
    Cytat:
    Dodam jeszcze, że docelowo będzie na nim obciążenie < 170W, ale > 150W. Oczywiście ~220V.

    No to będzie problem.
    Cytat:
    To kolejny argument wskazujący, że w tym miejscu termostat jest niezbyt potrzebny.

    Czy rozważył kolega sytuację w której ktoś zapomni wyłączyć oświetlenie w łazience (może z jednoczesnym "uszkodzeniem" źródła światła)? A co w przypadku gdy prąd zostanie wyłączony przez dostawcę energii a nieświadomy użytkownik załączy obwód oświetlenia pozostawiając wyłącznik oświetlenia załączony? A co na to producent mat?
  • Specjalista elektryk
    Akrzy74 napisał:
    Czy rozważył kolega sytuację w której ktoś zapomni wyłączyć oświetlenie w łazience (może z jednoczesnym "uszkodzeniem" źródła światła)? A co w przypadku gdy prąd zostanie wyłączony przez dostawcę energii a nieświadomy użytkownik załączy obwód oświetlenia pozostawiając wyłącznik oświetlenia załączony? A co na to producent mat?


    Najprawdopodobniej w łazience zrobi się znacznie cieplej, ewentualnie popęka posadzka i mata ulegnie zniszczeniu. Można temu zapobiec przez zastosowanie wyłącznika czasowego wyłączającego matę po, powiedzmy godzinie grzania, lub maty wykonanej z przewodu grzejnego samoregulującego.

    Taki sam problem może być gdy ulegnie awarii termostat.

    Kolega @Sebo.pl potrzebuje maty, aby temp. posadzki była ciut większa niż otoczenia. (choćby po to by podłoga szybciej wysychała i stanie na niej po wyjściu z wanny było przyjemniejsze). Ściemniacz potrzebny jest pewnie dlatego, gdyż kolega nie wie czy te 170W/m2 nie będzie za dużo. Oczywiście taką rolę może pełnić również termostat, ale tylko taki, którego czujnik będzie reagował na temp. maty (bądź podłogi), a nie pomieszczenia. Myślę, że taki termostat będzie ciężko kupić jako gotowe urządzenie dedykowane konkretnej macie.

    Jeżeli możecie mu pomóc i wskazać taki ściemniacz, który spełnia warunki IP44, to zróbcie to.

    Zwróćcie uwagę, że np. grzałki do akwarium też były swego czasu bez termostatów. Po prostu kupowało się grzałkę odpowiednią do wielkości akwarium i oczekiwanej temperatury. I chodziła ona non stop.

    I jeszcze opis jednego z produktów do łazienki:

    Mata grzejna Devimat DSVF-150 (do ogrzewania luster)

    Dwustronnie zasilana mata grzejna o grubości 2,7mm. Mata wykonana z najcieńszego kabla w ofercie produktowej. Matę najlepiej podłączyć pod wyłączynik oświetlenia i załączać razem z oświetleniem łazienki. Nie wymaga stosowania termostatu.

    Zastosowanie: zapobieganie zaparowaniu lustra.

    Podstawowe dane techniczne:
    Napięcie zasilania... 230V
    Moc jednostkowa... 140-150W/m2
    Kabel zasilający... 2 x 4m (1mm2 + ekran)

    Pozdrawiam
    KJ1

    Moderowany przez retrofood:

    Czekam na odpowiedź Kolegi.

  • Poziom 12  
    kj1 napisał:
    Kolega @Sebo.pl potrzebuje maty, aby temp. posadzki była ciut większa niż otoczenia. (choćby po to by podłoga szybciej wysychała i stanie na niej po wyjściu z wanny było przyjemniejsze). Ściemniacz potrzebny jest pewnie dlatego, gdyż kolega nie wie czy te 150W/m² nie będzie za dużo.
    Dokładnie - wreszcie mnie ktoś zrozumiał :)
    kj1 napisał:
    Oczywiście taką rolę może pełnić również termostat, ale tylko taki, którego czujnik będzie reagował na temp. maty (bądź podłogi), a nie pomieszczenia. Myślę, że taki termostat będzie ciężko kupić jako gotowe urządzenie dedykowane konkretnej macie.
    Tego to ja nawet nie przypuszczałem, że termostaty reagują tylko na temperaturę całego pomieszczenia. No ale dzięki za kolejny argument. Mi tam wystarczyło, że to niepotrzebny wydatek.
    kj1 napisał:
    Matę najlepiej podłączyć pod wyłączynik oświetlenia i załączać razem z oświetleniem łazienki. Nie wymaga stosowania termostatu.
    [...]
    Podstawowe dane techniczne:
    Napięcie zasilania... 230V
    Moc jednostkowa... 140-150W/m²
    Kabel zasilający... 2 x 4m (1mm² + ekran)
    Też pamiętam taki opis... No i jeszcze można zwrócić uwagę, że mata, którą zamierzam umieścić pod płytkami na podłodze również ma moc 150W/m².
    kj1 napisał:
    [...] Można temu zapobiec przez zastosowanie wyłącznika czasowego wyłączającego matę po, powiedzmy godzinie grzania, [...]
    Całkiem ciekawy pomysł - chyba tak zrobię, jeśli znajdę odpowedni wyłącznik.
  • Moderator
    kj1 napisał:


    I jeszcze opis jednego z produktów do łazienki:

    Mata grzejna Devimat DSVF-150 (do ogrzewania luster)

    Dwustronnie zasilana mata grzejna o grubości 2,7mm. Mata wykonana z najcieńszego kabla w ofercie produktowej. Matę najlepiej podłączyć pod wyłączynik oświetlenia i załączać razem z oświetleniem łazienki. Nie wymaga stosowania termostatu.

    Zastosowanie: zapobieganie zaparowaniu lustra.

    Podstawowe dane techniczne:
    Napięcie zasilania... 230V
    Moc jednostkowa... 140-150W/m2
    Kabel zasilający... 2 x 4m (1mm2 + ekran)

    Pozdrawiam
    KJ1


    No i gdzie tu pisze, że mata nadaje się pod płytki, leżące bezpośrednio na niej, a po tych płytach będzie ganiał człowiek z mokrymi, bosymi stopami?
  • Poziom 42  
    Witam!

    Chałupnictwo i manufaktura całą gębą.
    Niech żyje radosna twórczość nadwiślańska.

    Szanowny autorze wątku. Czujnik temperatury w podłodze nie ma za zadanie monitorowania temperatury pomieszczenia. Jego zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego wzrostu temperatury podłoża mogącej doprowadzić do uszkodzenia elementów z którego jest ono zbudowane.

    Zaś jaki jest sens ograniczania mocy i wydajności elementu grzejnego tego nie potrafię sobie wyobrazić.

    Temat może i nie nadaje się do kosza, ale twoje pomysły owszem.
    Łazienka jest bardzo specyficznym pomieszczeniem ze względu na panujące tam warunki środowiskowe. Wszelkie więc racjonalizatorskie pomysły w dziedzinie elektryczności są nie tylko groźne, ale wręcz śmiercionośne.
    Nawet w pozornie błahej kwestii sterowania ogrzewaniem podłogowym.
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Tak sobie czytam cały temat i chyba nikt z doradzających błędnie nie instalował maty grzejnej w podłodze... pod terarium może się zrobi szybko ciepło, ale jeśli chodzi o grzanie podłogi, to w zależności od jakości izolacji od spodu czas potrzebny na osiągnięcie zauważalnej zmiany temperatury to 20-40minut.

    Do autora: pod terrarium masz szybę 0,5cm, a w podłodze przynajmniej 8cm betonu + klej i kafle, które trzeba będzie wygrzać... dopiero wtedy, po wygrzaniu całej warstwy aż do styropianu temperatura będzie zauważalna...

    Do tego wszystkiego na koniec zapytam, czy zasilanie, które zamierzasz podłączyć do maty jest w rozdzielnicy głównej zabezpieczone wyłącznikiem różnicowym?

    Jeśli nie, to niezłą rzeźnię możesz mieć w łazience w przypadku uszkodzenia maty...
  • Moderator
    Temat nie pójdzie do kosza, dlatego, że czekam na odpowiedź kol. kj1, który - być może - udowodni, że nie udziela porad poważnie naruszających pkt 12 regulaminu forum, oraz zagrażających życiu i zdrowiu pytającego.
  • Poziom 25  
    Z tą matą do luster to mam nadzieję że nie było na poważnie? Jeśli tak to prościej będzie położyć ją na płytkach i czymś przykryć, mniej roboty a prawdopodobieństwo porażenia podobne.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    retrofood napisał:
    No i gdzie tu pisze, że mata nadaje się pod płytki, leżące bezpośrednio na niej, a po tych płytach będzie ganiał człowiek z mokrymi, bosymi stopami?


    Oczywiście, że nie pisze, (i nigdzie nie radzę, żeby taką właśnie matę, tam zastosować, wręcz przeciwnie jest tam wyraźnie napisane, że to mata do lustra), ale mata ta przeznaczona jest do pracy w łazience w dość niebezpiecznej strefie. Dane te zacytowałem, bo we wcześniejszych postach pojawiły się informacje, że jak jest mata grzejna to musi być termostat. Temu celowi służył również przykład grzałek do akwarium i przewodów samoregulujących.
    Dodam jeszcze, że są też maty przeciwoblodzeniowe, (np. na podjazdach , schodach zewnętrznych), które pracują w jeszcze gorszych warunkach, narażone na duże skoki temperatur, działanie wody, obciążeń mechanicznych itp).
    I żeby nie było, że radzę taką matę zastosować. Dla każdego rodzaju maty jest opisanie w jakich warunkach może pracować, jak ma być zamontowana i jak zasilana. Mam też wrażenie, że z tego kolega @Sebo.PL zdaje sobie sprawę.

    Kolega pytał o ściemniacz spełniający warunki IP44. Uzyskał odpowiedź, że ściemniacz może sobie zainstalować poza łazienką. Czy to znaczyło, że ściemniaczy IP44 nie ma? Być może tak.
    Wyjaśnił po co mu ten ściemniacz.... i w odpowiedzi usłyszał, że musi mieć matę z termoparą, i sterownikiem utrzymującym temp w łazience na zadanym poziomie, znów skorygował, że nie chodzi mu o ogrzewanie pomieszczenia łazienki, a tylko okresowe podgrzanie podłogi. I usłyszał, że ..... minimalny czas nagrzewania takiej posadzki to zaledwie 20 min, co moim zdaniem w zupełności potwierdza realność pomysłu

    Włączając (nawet na 5 min) matę dostarczam do podłogi jakąś energię. Ta energia musi jakoś z tej podłogi odejść. (bo jak jest różnica temperatur to następuje przepływ ciepła) Większość tej energii pójdzie do góry i podgrzeje podłogę (bo od dołu jest styropian). Każde kolejne włączenie maty spowoduje kolejny minimalny wzrost temp. Czy nastąpi to po 5 min czy po godzinie w zasadzie nie ma większego znaczenia. Oczywiście najbardziej ciepła będzie podłoga już po zakończeniu użytkowania łazienki, ale nawet wtedy nie będzie to źle - podłoga po prostu szybciej wyschnie. Zwróćcie uwagę, że łazienka jest pomieszczeniem używanym z reguły krótko i często,a w czasie kąpieli znacznie dłużej.
    Takie rozwiązanie było zastosowane w jednym z hoteli, w którym przebywałem kilka lat temu. Po włączeniu oświetlenia podłoga w łazience (po dłuższej chwili) robiła się ciepła. nie było to wyczuwalne gdy stało się suchymi stopami, ale po wyjściu z prysznica odczucie był bardzo silne (a podłoga wysychała wprost błyskawicznie). Nie wiem jak to było zrealizowane, wiem, że było bardzo skuteczne i miłe. I na pewno ogrzewanie podłogi było załączane wyłącznikiem oświetlenia.

    kkas12 napisał:
    Zaś jaki jest sens ograniczania mocy i wydajności elementu grzejnego tego nie potrafię sobie wyobrazić.


    Pomogę Ci: np. trójfazowe przepływowe podgrzewacze wody mają z reguły kilka stopni grzania, a to dlatego, że latem dopływająca woda jest zwykle cieplejsza niż zimą, co powoduje, że nie trzeba pełnej mocy podgrzewacza by przygotować wodę o odpowiedniej temperaturze. Bardziej rozbudowane podgrzewacze mają wbudowane termostaty utrzymujące zadaną temp na wyjściu niezależnie od temp. wody wpływającej (co też jest realizowane poprzez ograniczenie mocy elementu grzejnego układem o zasadzie działania zbliżonej do ściemniacza). Niestety takie podgrzewacze są znacznie droższe od tych z przełącznikiem.
    Podobnie tutaj, kolega @Sebo.PL obawia się (lub przewiduje), że zastosowana moc maty może być za duża w miesiącach letnich, gdy temp. otoczenia jest wyższa. Twój brak wyobraźni w tym zakresie dziwi mnie tym bardziej, że Twoje odpowiedzi i rady w innych tematach są bardzo konkretne, wyczerpujące, i z pewnością pomocne pytającym.

    Sądzę, że kolega @Sebo.PL zdaje sobie sprawę z zagrożeń (inaczej nie pytałby o IP44), więc pomóżcie (jeśli potraficie) mu podłączyć tę matę tak, by nie zrobił sobie krzywdy, a nie próbujcie wybijać mu ten pomysł. Jeżeli znacie rodzaje mat, które wymagają cieńszych warstw jastrychu, to mu poradźcie.
  • Poziom 42  
    Witam!

    Cytat:
    Pomogę Ci: np. trójfazowe przepływowe podgrzewacze wody mają...
    Nie pomogłeś i proszę nie próbuj ze mnie idioty robić.
    W temacie nie ma bowiem ani słowa o ogrzewaczach wody. Jest natomiast mowa o elektrycznym ogrzewaniu podłogowym.
    I w tym kontekście należało rozpatrywać moje pytanie.
    ...jaki jest sens ograniczania mocy i wydajności elementu grzejnego... skoro ten sam efekt otrzymuje się przez zastosowanie termostatu. Urządzenie pracuje ze stałą mocą, ale komfort użytkowania uzyskuje się dowolnie regulując czas tej pracy.
    Czyli taką mamy temperaturę w pomieszczeniu jaką sobie ustawimy na termostacie.

    Kolega może nie wie, ale na forach można spotkać osoby nie tylko szukające pomocy, ale również takie które interesuje poklask i akceptacja ich często poronionych pomysłów.
    Więc albo im wybijemy te pomysły z głowy, albo milczmy i nie dorabiajmy ideologi do tych bzdurnych teorii.
    Bzdurnych i często niebezpiecznie groźnych.
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    kkas12 napisał:
    Nie pomogłeś i proszę nie próbuj ze mnie idioty robić.

    Jeżeli odniosłeś takie wrażenie - bardzo przepraszam. Naprawdę szanuję Ciebie i pomoc jaką udzielasz innym.

    kkas12 napisał:

    W temacie nie ma bowiem ani słowa o ogrzewaczach wody. Jest natomiast mowa o elektrycznym ogrzewaniu podłogowym.
    I w tym kontekście należało rozpatrywać moje pytanie.
    ...jaki jest sens ograniczania mocy i wydajności elementu grzejnego... skoro ten sam efekt otrzymuje się przez zastosowanie termostatu. Urządzenie pracuje ze stałą mocą, ale komfort użytkowania uzyskuje się dowolnie regulując czas tej pracy.
    Czyli taką mamy temperaturę w pomieszczeniu jaką sobie ustawimy na termostacie.


    Problem w tym, że kolega @Sobo.PL nie chce regulować temp pomieszczenia, ale uzyskać nieco wyższą temp. podłogi od temp otoczenia. Sądzę nawet że temp. otoczenia należy rozumieć jako temp. powietrza w pobliżu podłogi (co nie jest tożsame z temp. łazienki - nikogo nie trzeba chyba przekonywać, że temp. przy podłodze jest niższa niż przy suficie). Można to osiągnąć stosując termostat z czujnikiem temp. zatopionym bezpośrednio pod terakotą (są takie termostaty, stosowane np. w układach antyoblodzeniowych, nie wiem tylko czy zakres temp. ich pracy byłby odpowiedni do łazienki. Ale ten cel można osiągnąć również przez odpowiedni dobór mocy układu grzejnego, tak by dostarczona energia równała się energii, którą posadzka oddaje do otoczenia, a temp. elementów grzejnych nie przekroczyła wartości krytycznych dla maty. Nie trzeba wówczas termostatu. Problem tylko w tym, że taki dobór maty będzie prawidłowo funkcjonował w jednej tylko temperaturze. Gdy temp. otoczenia wzrośnie potrzebna będzie mniejsza moc by równowaga była na tym samym poziomie (lub przy niezmienionej mocy równowaga ustali się na wyższym poziomie). Stąd potrzeba regulacji mocy, oczywiście najlepiej w sposób płynny. W podgrzewaczu wody zachodzi podobna równowaga - przy stałym przepływie wody i energii dostarczanej do grzałek otrzymujemy wodę o określonej temp. i nie ma tam żadnego termostatu.

    Oczywiście zastosowanie termostatu i w jednym i w drugim przypadku spowoduje bardziej równomierną pracę, a także pozwoliłoby na zastosowanie większych mocy, szerszy zakres działania i mniejszą inercję. I oczywistym jest również to, że lepsze byłoby zastosowanie regulatora mocy dedykowanego elementom grzejnym (ze sterowaniem grupowym) niż ściemniacza (w którym zastosowana jest przecież regulacja fazowa). To tyle odnośnie regulacji. Odrębną sprawą jest ochrona przeciwporażeniowa. To co zostanie zamontowane musi spełniać jej warunki. I musi przejść badania (pomiary) przed rozpoczęciem użytkowania. Ale, jeszcze raz to napiszę, skoro ktoś pyta o IP44 to zdaje sobie z tego sprawę.


    kkas12 napisał:

    Kolega może nie wie, ale na forach można spotkać osoby nie tylko szukające pomocy, ale również takie które interesuje poklask i akceptacja ich często poronionych pomysłów.
    Więc albo im wybijemy te pomysły z głowy, albo milczmy i nie dorabiajmy ideologi do tych bzdurnych teorii.
    Bzdurnych i często niebezpiecznie groźnych.


    Być może masz rację. Ja zawsze szukam pomocy w rozwiązaniu problemu lub informacji. I, gdy po wpisaniu zapytania do wyszukiwarki otrzymuję kilka tysięcy odpowiedzi, a otwierając kolejne linki, w jednym za drugim, zamiast konkretnej odpowiedzi typu zrób tak i tak, zwróć uwagę na to i to, pamiętaj o tym i o tamtym, czytam: "temat był już wałkowany wiele razy, użyj szukaj" , albo informacje czy opinie nie mające żadnego związku z tematem postu, po prostu szlag mnie trafia.
    Ja rozumiem, że niektóre pytania są banalne (a przynajmniej banalnymi się wydają tym, którzy znają odpowiedz), na wiele z nich odpowiedziano wielokrotnie, ale to jedyna droga żeby się czegoś nauczyć i uniknąć błędu (czasem drogo kosztującego -nie tylko w sensie finansowym). Zwłaszcza odpowiedzi na pytania dotyczące bezpieczeństwa powinny być szczegółowe i najlepiej jak można wyjaśnione. Ktoś mądry kiedyś powiedział: "nie ma głupich pytań, są tylko głupie odpowiedzi"

    Co do pomysłu kolegi Sebo.PL nie uważam go za bezsensowny. Tak jak pisałem widziałem podobne rozwiązanie w hotelowej łazience. było to kilka (może -naście) lat temu, ale świat idzie do przodu, to co kiedyś było luksusem dziś staje się "chlebem powszednim" i jeżeli ktoś chce sobie taki bajer zrobić, to czemu nie. Pomóżmy mu by zrobił to bezpiecznie, a nie przeszkadzajmy.

    Pozdrawiam
    KJ1
  • Moderator
    kj1 napisał:

    Co do pomysłu kolegi Sebo.PL nie uważam go za bezsensowny. Tak jak pisałem widziałem podobne rozwiązanie w hotelowej łazience. było to kilka (może -naście) lat temu, ale świat idzie do przodu, to co kiedyś było luksusem dziś staje się "chlebem powszednim" i jeżeli ktoś chce sobie taki bajer zrobić, to czemu nie. Pomóżmy mu by zrobił to bezpiecznie, a nie przeszkadzajmy.


    Bardzo pozytywny wniosek. Tylko droga nie ta. Jeśli chce się luksusów, to się stosuje rozwiązania, które ktoś przemyślał, zaprojektował zgodnie z normami i wymaganiami stosownych przepisów i pod projektem się podpisał. Uzyskał także dla swojego pomysłu aprobatę stosownych jednostek. Po co? Ano po to, żeby nie uśmiercić siebie, ani nikogo innego. A jak się zdarzy wypadek, to żeby chociaż mieć argumenty dla swojego sumienia i dla prokuratora. Ty zaś Kolego niby to rozumiesz, ale cały czas akceptujesz partyzanckie pytania autora, który - sądząc po pytaniach - nie zdaje sobie zupełnie sprawy z niebezpieczeństw i koniecznie uważa, że po partyzancku załatwi sprawę lepiej niż wszelkie firmy. Pogląd to bardzo częsty. Wielu piszących tutaj uważa, że ze szwagrem w garażu pokonają wszystkie koncerny świata razem wzięte, szczególnie po dwóch butelkach. I za 2% ich kosztów.
    Przeczytaj jeszcze raz początkowe posty autora i zwróć uwagę, że nie zdaje sobie sprawy z podstawowych zależności. A gdzie wyobrażenia o bezpieczeństwie? Gdzie znajomość zasad wykonywania instalacji łazienkowych? Hasło IP44 to lekko za mało, jak na to wszystko i zupełnie nic nie wyjaśnia, ani wiele nie pomaga.

    Dlatego nie udzielaj porad, sprowadzających niebezpieczeństwo na pytającego, jak się nie zna tematyki, to lepiej milczeć.
  • Poziom 12  
    Ale się tego narobiło :P
    Zacznę od tego, że chyba jednak jestem bardziej świadomy niż mnie posądzacie:
    Miwhoo napisał:
    [...] czy zasilanie, które zamierzasz podłączyć do maty jest w rozdzielnicy głównej zabezpieczone wyłącznikiem różnicowym?
    Myślałem, że zabezpieczenie różnicowoprądowe jest w tym miejscu tak oczywiste, że nie ma co o tym pisać. Ale jak pytacie to oczywiście - w instrukcji montażu maty jest wymóg zainstalowania pod nią siatki podłączonej do tegoż zabezpieczenia. Ja mam zamiar taką siatkę umieścić także nad matą.
    Miwhoo napisał:
    [...] pod terrarium masz szybę 0,5cm, a w podłodze przynajmniej 8cm betonu + klej i kafle, które trzeba będzie wygrzać...

    Pod terarium mam 0.7 cm szyby + na niej przynajmniej 1cm warstwę trocin kokosowych, które jak wiemy są izolatorem ciepła.
    Dla odmiany w łazience na podłodze będę miał, 0,8cm kafla, metalową siatkę i trochę kleju do kafelek. Tak - nie mam zamiaru montować maty w wylewce, gdyż instrukcja producenta przewiduje możliwość położenia jej w kleju bezpośrednio pod płytkami. Wszystkie te elementy znacznie lepiej przewodzą ciepło niż sama warstwa trocin w terarium.
    Oczywiście że część ciepła z maty pójdzie także na ogrzanie tego co jest pod nią (tzn wylewka etc.) Ale nawet jeśli to jak już wspominałem - nie chcę tym ogrzewać łazienki - tylko te płytki, które będą ułożone bezpośrednio na macie.
    Poza tym nie wiem, czy zauważyliście, ale mata, która chcę zamontować w podłodze (tzn to jest oczywiście mata przeznaczona na podłogę w łazience - jakby co) ma taką samą moc jak wskazana przez kolegę kj1, która była na lustro = 150W/m². Więc biorąc pod uwagę większe zapotrzebowanie na energie w podłodze - nie wydaje mi się by jej montaż bez termostatu mógł być groźny.

    Na zakończenie przypomnę jeszcze, że ustosunkowałem się już wcześniej także do waszego twardego uporu co do nieodzownego wymagania zakupu (niepotrzebnego według mnie) termostatu - proponowałem wskazanie takiego, który mógłby być podpięty za włącznikiem oświetlenia (tzn pomiędzy matą a zasilaniem idącym przez włącznik światła w łazience).
  • Moderator
    Sebo.PL napisał:

    Poza tym nie wiem, czy zauważyliście, ale mata, która chcę zamontować w podłodze (tzn to jest oczywiście mata przeznaczona na podłogę w łazience - jakby co)


    No to powinieneś mieć do niej fabryczną instrukcję montażu. I do niej się dostosować.
  • Poziom 12  
    retrofood napisał:
    No to powinieneś mieć do niej fabryczną instrukcję montażu. I do niej się dostosować.
    W instrukcji nie ma wymagania co do termostatu... chociaż jest zalecany. Nie ma też wyraźnego przeciwwskazania co do szeregowego montowania potencjometrów przed matą. Ale że wymagania co do urządzeń elektrycznych w łazience są bardziej rygorystyczne i sam nie mogłem znaleźć potencjometru je spełniającego - postanowiłem założyć ten watek.
  • Moderator
    Sebo.PL napisał:
    retrofood napisał:
    No to powinieneś mieć do niej fabryczną instrukcję montażu. I do niej się dostosować.
    W instrukcji nie ma wymagania co do termostatu... chociaż jest zalecany. Nie ma też wyraźnego przeciwwskazania co do szeregowego montowania potencjometrów przed matą. Ale że wymagania co do urządzeń elektrycznych w łazience są bardziej rygorystyczne i sam nie mogłem znaleźć potencjometru je spełniającego - postanowiłem założyć ten watek.


    Więc gdzie pkt 11 regulaminu forum? Dlaczego nie podałeś tego wszystkiego od razu?
  • Poziom 34  
    Myslę ,że pierwszym warunkiem realizacji tego pomysłu jest zastosowanie transf. bezpieczeństwa z podwójna izolacja i obniżone napiecie zasilania do 24V.Moc 200W.
    Następnie poszukać własciwych materiałow grzejnych niskonapieciowych i konkretnie je zastosować .
    Pozostanie równiez zastosowanie specjalnych płytek ceramicznych z kanałami.
    Własciwie jest to obecnie do zrobienia.

    Natomiast zastosowanie bezpośrednie zasilania 230 V jest niebezpieczne i niepożądane.
    Są odpowiednie przepisy, które dotycza instalacji w łazience oraz inne wymagania dotyczace BHP.
    Ostatnio widziałem lustro w łazience i gniazdo zasilane nie przez odłącznik róznicowy -tylko zwykły .Gdzie indziej zasilanie halogenów z sieci nad prysznicami /brak własciwych opraw/..
  • Poziom 12  
    retrofood napisał:
    Więc gdzie pkt 11 regulaminu forum? Dlaczego nie podałeś tego wszystkiego od razu?
    regulamin forum napisał:
    11.W temacie wiadomości należy dokładnie zawrzeć całą istotę wysyłanych informacji. W działach serwisowo - naprawczych w tytule należy obowiązkowo podać dane sprzętu w sposób niezbędny do jego identyfikacji, np.: rodzaj sprzętu, markę i model naprawianego urządzenia jak również, w formie skrótowej lub symbolicznej, charakter uszkodzenia (problemu). Nie zezwala się na:

    11.1 umieszczanie w tytule tematu terminów zastępczych jak: "pomoc", "problem", "pilne"itp.,
    11.2 stosowania w temacie "ozdobników"z wykorzystaniem znaków alfanumerycznych lub emotikonów np. "!!!!!!!!!!!!!!!!" "????????" "******"
    Więc temat brzmi "Jaki ściemniacz w łazience z IP 44?", ponieważ istotą problemu jest to, że nie mogę nigdzie znaleźć ściemniacza spełniającego wymagania IP44.
    KaW napisał:
    Myslę ,że pierwszym warunkiem realizacji tego pomysłu jest zastosowanie transf. bezpieczeństwa z podwójna izolacja i obniżone napiecie zasilania do 24V.Moc 200W. [...] Natomiast zastosowanie bezpośrednie zasilania 230 V jest niebezpieczne i niepożądane.
    Są odpowiednie przepisy, które dotycza instalacji w łazience oraz inne wymagania dotyczace BHP. [...]
    ...zgodnie z nimi (a dokładniej normą PN-IEC 60364) obszar w którym planuję zamontować matę jest w 2. i 3. strefie ochronnej. W 1. strefie (więc także w 2. i 3.) są dopuszczalne "podgrzewacze elektryczne pokryte metalową siatką (blachą) objętą miejscowymi połączeniami wyrównawczymi [...]".
    Poprawcie mnie, jeśli się mylę - ale wszystko wydaje się być aż nadto zabezpieczone.
    A to że przy pytaniu o ściemniacz (potencjometr), którym w razie czego mógłbym obniżyć moc maty zeszliśmy z tematu wcale nie jest moją winą (choć cenie waszą troskę o bezpieczeństwo w mojej łazience :) ).