Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

regulator prędkości silników modelarskich na AT90s2313

ajas 21 Lis 2005 15:20 87327 275
  • #241
    ucy74
    Poziom 20  
    Nie przerobisz w prosty sposób programu napisanego dla ATtiny2313 na porgram dla AT90s2313. Tiny ma użyte dwa sprzętowe kanały PWM, a zwykły 2313 ma tylko jeden sprzętowy kanał PWM. Problem tkwi w różnicy harware'owej pomiedzy tymi µC.
  • Relpol przekaźniki
  • #242
    janekw
    Poziom 12  
    dzięki, znaczy zakup ATTiny2313,
    a już się łudziłem, że to kwestia przeróbi programu.
    Ile może kosztować ATTiny2313?
    A, ja stosuję w regulatorkach IRFZ44N, imponujące parametry
    niska cena 3zł/szt, i bardzo mały Rds ON na poziomie 27mOHm.
    Są to regulatorki jedno/dwu kanałowe o konstrukcji strikte "analogowej"
    w oparciu o schemat z Radioelektronika po przeróbkach, serduszkiem są precyzyjne timer CD4538, zainteresowanym wskaż gdzie szukać
    schematu. No ale przyszedł czas na PROCKI...
  • Relpol przekaźniki
  • #244
    ucy74
    Poziom 20  
    janekw napisał:
    ...zainteresowanym wskaż gdzie szukać
    schematu...
    Zrób to, jestem zainteresowanym.
  • #245
    janekw
    Poziom 12  
    OK, schemat mam w garażu, na jutro o tej porze obiecuję podać gazetkę, nietety, nie dysponuję skanami :cry:
    Był w tych gazetkach cały ciąg dotyczący budowy kompletnej aparatury RC 7 kanałowej, proporcjonalnej,
    schematy budowy mechanizmu wykonawczego, wyłącznika ON/OFF, regulatorek jedno i dwukierunkowy.
    - dla "ANALOGOWCÓW" rzecz raczej prosta, jedynie część HF nadajnika może sprawić nieco kłopotów.
    Nadajnik na 35 albo 40Mhz, modulacja AM
    Juto nadam tropy gazetki:D

    Dodano po 10 [minuty]:

    jeszcze mi się przypomniało,
    skoro tem programik jest na AtTiny2313, to jak ja mam skompilować to w BASCOM'ie, skoro tam jest tylko 2313DEF.dat,
    Może ja mam jakiegoś niekompletnego BASCOM'A.
    Komenda $regfile znowu wywali mi zestaw błędów,
    zatem skąd wziąść Attiny2313.dat ?
    Mógł by mi Ktoś wystawi taki plik?, ewentualnie podać namiary na niego?
  • #246
    janekw
    Poziom 12  
    Obiecałem, zatem daję namiary:
    siedmiokanałowa aparatura do zdalnego sterowania
    -szyfrator nadajnika str. 33-35 Praktyczny Elektronik 1/1996
    -nadajnik, płytka nadajnika i szfratora, układy włącz/wyłącz odbiornika, regulator silnika jednokierunkowy z hamulcem, str. 6-14 Praktyczny Elektronik 2/1996
    -odbiornik, deszyfrator tego nie widziałem Praktyczny Elektronik 3 lub 5 /1996
    -dwykierunkowy regulator obrotów "H", serwo, str 19-24 Praktyczny Elektronik 4/1996

    Jeśli będzie możliwe, to zapodam skany tego co mam.

    Gdy by Ktoś mógł mi powiedzieć skąd wziąść plik AtTiny2313.dat do BASCOM'A, będę BARDZO wdzięczny, jutro planuję zakup "tiny" i nie mogę doczekać się kompilacji...
  • #247
    ucy74
    Poziom 20  
    janekw napisał:
    ...skąd wziąść plik AtTiny2313.dat do BASCOM'A, będę BARDZO wdzięczny, jutro planuję zakup "tiny" i nie mogę doczekać się kompilacji...
    Powinieneś sciągnąć Bascom'a 1.11.7.7 Nie wiem czy starszy Bascom obsłuży sam plik .dat, ale spróbuj...
  • #248
    janekw
    Poziom 12  
    Już wiem wszystko.
    Otuż "stary BASCOM" nawet zasilony plikiem "tiny" i tak nie potrafi skompolować tego programu.
    Za radą UCY74 zassałem wersję 1.11.7.9.
    No i git :D , kompilacja bez problemów, jak zescalę regulatorek to się pochwalę.
    Tu jest adres ostatniej wersji "free" BASCOM'A
    http://www.mcselec.com/index.phpoption=com_content&task=view&id=14&Itemid=41
    (ten już jest poprawny)

    WIELKIE DZIĘKI DLA UCY74!!!
  • #249
    Gr4N4c1K
    Poziom 10  
    Witam.

    Powrócę na moment do swojego dzieła... faktycznie mieliście racje, ze problemy z kalibracją leżały po stronie nadajnika.... wymieniłem potencjometr i pomogło....
    Natomiast zastanawiają mnie dwie sprawy.. czy zawsze po ponownym podpięciu zasilania do kontrolera trzeba przeprowadzać proces kalibracji?? Myślałem, że procek ustawienia zapamięta na stałe.... przynajmniej do momentu przeprogramowana całego softu... ale to jest najmniej ważne...
    Większy problem jest z tym, że silnik nie wchodzi płynnie na obroty... z początku dostaje jakieś 40% mocy i rośnie do maxa.... trochę za dużo na starcie.... źle dobrane parametry PWMu?? Silnik to stare dobre Mabuchi 540.... zasilanie- 8x NiCd... myślałem, że to może być wina za dużego napięcia ale sprawdzałem przy 5V, 7.2V, 8.6V i 12V... zawsze to samo się dzieje... miał by kto pomysł co w sofcie zmienic??

    Pozdrawiam
  • #250
    ucy74
    Poziom 20  
    Gr4N4c1K napisał:
    ... czy zawsze po ponownym podpięciu zasilania do kontrolera trzeba przeprowadzać proces kalibracji??
    Sterownik wystarczy skalibrować raz - po zaprogramowaniu mikrokontrolera. Kalibracja zostaje zapisana w pamięci nieulotnej - kasuje ją ponowne programowanie...
    Gr4N4c1K napisał:
    ...silnik nie wchodzi płynnie na obroty... z początku dostaje jakieś 40% mocy i rośnie do maxa.... trochę za dużo na starcie.... źle dobrane parametry PWMu??... miał by kto pomysł co w sofcie zmienic??
    Sterownik podaje na starcie zerowe PWM, potem wzrasta ono programowo, coraz stromiej, do maksimum według wzoru:
    Prędkość = Prędkość(byte)/[Odwrotność Prędkości(byte)/2(lub wielokrotność 2)], czyli: V = V/(V/2).
    Zmiana liniowości przyrostu prędkości dzieje się także w samym mostku H i zależy od jego konstrukcji. Sprawdź wyjście PWM sterownika oscyloskopem, przyrost powinien być taki jak opisałem powyżej.
  • #251
    janekw
    Poziom 12  
    Zaprogramowałem AtTiny 2313, po 53-ciej próbie w końcu zrozumiałem, że problemem przy programowaniu tiny w BASCOM'ie jest zbędna w moim przypadku dyrektywa $eepromhex, po usunięciu - wreszcie dało się normalnie zaprogramować. Obserwuję wyjścia PWM na oscyloskopie, jest ok, po zaprpogramowaniu tiny "do mojej aparaturki "FOCUS4 FM", wszysko jest w porządku. Teraz przyjdzie pora usmarzyć kilka mosfetów...
    Czy Ktoś mógłby się podjąć modernizacji programu aby go uodpornić na brak sygnału nadajnika? Jeśli wyłączę nadajnik, wyjścia PWM świecą mi diodkami jak choinka, zapięty do mostka H silnik pewnie by oszalał...
    Moim odwiecznym problemem w analogowych regulatorach było zachowanie się regulatora przy braku sygnału nadajnika, DRAMAT!!
    Spaliłem kilka silników w samolotach, usmarzyłem 2 regulatory...
    Jak tu spowodować, aby programik potrafił rozróżnić czy sekwencja impulsów jest celowa/zadana/powtarzalna z jakąś zależnością, czy jest ciągiem przypadkowych impulsów przetwarzanych na syglał dla głupiejącego silnika? Najlepiej jak by w tytm stanie regulator blokował PWM,
    Czy "Śmieci" na wyjściu regulatora przy braku sygału nadajnika są tylko moim przypadkiem (odbiornik coś tam "łapie" jakieś przypadkowe śmieci- szum)?
  • #252
    machniol
    Poziom 1  
    przeczytałem cały temat i nic z tego niewiem podajcie mi jakiś jeden konkretny schemat i program
  • #254
    janekw
    Poziom 12  
    Nie no, pewnie działa, tylko przy takich rezystancjach - 10K ładujących bramki mosfetów przewiduję kłopoty z przeładowaniem pojemności w bramce, albo niską częstotliwość PWM. Przy 2-3 kHz i 2-5nF w bramce mosfeta/mosfetów czyję "wzrost temperatury...." :-)
  • #255
    Nick
    Poziom 11  
    Dla mnie również są zastanawiające co najmniej, tak duże rezystancje w bramkach. Gość, który to zbudował twierdzi, że regulator działa wybornie... Używa go do sterowania silnikiem w zdalnie sterowanej łodzi podwodnej. Tylko, jak on to chłodzi bo przecież ma zamknięty układ w szczelnym kadłubie. Regler gotuje się sam z siebie a dodatkowo nie ma wentylacji...
  • #256
    janekw
    Poziom 12  
    Sporo siedziałem w różnych przetwornicach, układach sterowania mosfetami, z praktyki powiem, że przy prostokącie 50Hz i 12V, ładowanie bramki IRFZ44N przez przez 1K na oscyloskopie wygląda prawie dobrze, przy 10K robi się zbyt okrągło, - przy 50kHz i 12V prostokąta, do ładowania bramki j/w trzeba już 390 Ohm aby zbocze wyglądało przyzwoicie, albo zastosować jakiś aktywny driver, źródło prądowe itp, ale komplikuje to ukłąd. Przy fabrycznych regulatorach z regóły słychać "pisk" taktowania, wnioskuję (bo nie badałem oscyloskopem), że coś 2-3.5kHz taktu mają, czyli 1K ewentualnie 820 Ohm powinno załatwić problem sterowania w powyższym układzie. W najbliższy weekend zbadam zachowanie końcówki H w układzie regulatora z tematu na TINY2313, bo sam program działa w procku fenonmenalnie. Będzie to klasyczny H driver na IRFZ44N, są tanie i mają imponujące paramytry przepustowe, ale do wysterowania bramki potrzebują 10V, przetworniczka podwajacz na 555 będzie niezbędna, raczej nawet potrajacz, zakładając minimalne napięcie accu 5.5V to musi być potrajacz. Jeśli ktoś znajdzie mądrzejsze (czytaj prostsze) rozwiązanie będę wdzięczny, za podpowiedzi w stylu kup mosfety z bramką na 4V dzięki...,
  • #257
    pit_com
    Poziom 15  
    A nie możnaby zastosowac zwykłych przekaźników??? Działają nawet na 300hz i wiecej, czy to nie wystarzczy?
  • #258
    janekw
    Poziom 12  
    Urąga to memu myśleniu, sory...
    A wyobrażasz sobie łuk w takim przekaźniku przy wyłączaniu prądu rzędu 15 - 30A i więcęj, nawet zblokowany diodami wstecznymi i kondziorami miał by trwałość rzędu kilku minut jak nie sekund :-(
    300Hz to jednak mało jeśli chodzi o sterowanie, a ogromnie dużo jeśli chodzi o trwałość przekaźnika. Nie ukrywam, żę regulator z przekaźnikiem (przełączjącym +/- ) jako jedna z gałęzi mostka H mojego starego reglera. Mam w swoim samochodziku (miałem) bo 30Amperowy przekaźnik "zmiękł" niedawno, skleił na stałe styki... Przekaźnik stanowił jedną z pionowych gałęzi mostka, drugą zaś stanowiły 6*buz11A - na dole i 2*darlington PNP (bipolarne) u góry. Przekaźnik działał (przełączał) tylko przy zmianie kierunku przód/tył. Układ jest "analogowy", właściwie mieszany, wykorzystuje układzik z serwa modelarskiego. Działał z powodzeniem 6 lat. Dopuki nie siadłem na AVR'Y.
    Ale to historia.... Stawiaj na FETY!
  • #259
    pit_com
    Poziom 15  
    Ok. Dzieki. Co myslicie o dwu IRF4905 połączonych równolegle? Są po 5 zł a w sumie opór będzie rzędu 0,01ohm.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Czy na wejściu bramki MOSFETów trzeba używac oporników?? Przecież to są tranzystory polowe?? (Sorki jesli to jest głupie pytanie, ale ja znam sie tylko na cyfrówce :) )
  • #260
    janekw
    Poziom 12  
    z tego właśnie powodu, (że znacz się na cyfrówce) przy równoległym łączeniu mosfetów w obwody bramek dodaje się szeregowe rezystory 22-470 Ohm, w zależności od częstotliwości, wielkości przełączanego prądu, pojemności bramek, ilości pracujących równolegle mosfertów, i jeszcze parę powodów by się znalazło, :-)
    To konieczne, jak "emiterowe" rezystory wyrównawcze-kompensujące przy równoległym łączeniu tranzystorów bipolarnych.
    Poszukaj w necie, jak czegoś nie wiem zawszę tak robię :-)
    czasami nawet uda się znaleźć odpowiedź :-)
    pozdrawiam.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Jeszcze powiem tak, Do czego te IRF9540? jeśli do górnej gałęzi mostka H to ok, pod warunkiem, że Vgs będzie na poziomie -10V (dostępne zawsze, bez zwracania uwagi na kondycję akumulatorów), choć parametry nie są imponujące, bo 19A/25*C i 13A/100*C (*C - stopni Celcjusza) to rezystancja kanału jest ok, 20mOhm
    Generalnie jest tak, HEXFETY z kanałem P to prawdziwy kanał....
    jakoś kiepsko "technologicznie" temat został opanowany przez wytwórców tranzystorów, skutkiem czego nawet w bardzo zaawansowanych konstrukcjach audio (końcówki mocy) często spotyka się HEXFETY z kanałem N zarówno w dolnej jak i wi górnej gałęzi,
    no ale są wyjątki, w dobrych redulatorach modelarskich można znaleźć niezłe HEXFETY z kanałem P, które przy -4V Vgs mają kilka miliOhm
    rezystancji, (i bardzo niskie np 20-30V Vds).
    Pozostaje pytanie gdzie? i za ile można je kupić...
  • #261
    zerpo
    Poziom 22  
    Witam, chciałbym dołączyć do dyskusji, a dokładniej to podzielić się moimi problemami z mostkiem przedstawionym przez jednych z użytkowników, a mianowicie:
    Ten schemat
    Mam dokładnie te same tranzystory, dodałem diody na silnik. Brak jest diod zenera na dole. Bawie się narazie załączając tylko jedną parę tranzystorów ze wspólnego PWMa (f<1kHz). Sygnał idzie z Mikrokontrolera przez optoizolator. Na bramki leci sygnał przez rezystory niecałe 400Ω. Na górne podaję ~17V, na dolne ~13V.
    Przy podawaniu napięcia 5V na silnik jest ładnie, narazie przetestowałem do 3A i nic się nie grzeje.
    Gdy zmienie zasilanie na ok 13V (na którym by mi zależało) tranzystory zaczynają się grzać. Kombinowałem na wiele sposobów i grzały się raz górne, raz dolne. Teraz grzeją się tylko dolne, już przy niecałym Amperze.
    Domyślam się, że jest jakiś błąd u mnie z bramkowaniem tych tranzystorów, ale jaki? Powinna być większa różnica napięć między napięciem podawanym na bramkę, a napięciem na drenie górnych tranzystorów? Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Proszę o wyrozumiałość nie dopiero zacząłem zabawę z MOSFETami.

    Dodałem diody 1n4148 na wejsciu na bramki. Na gorne i dolne tranzystory podaje ok. 17V przez PWM. Teraz gorny tranzystor się grzeje, przy 2A nie az tragicznie, oparzyc sie nie można, ale grzeje...
  • #262
    ucy74
    Poziom 20  
    zerpo napisał:
    ...chciałbym...podzielić się moimi problemami z mostkiem przedstawionym przez jednych z użytkowników...
    Śledzę ten temat prawie od początku i wydaje mi się, że zasada działania regulatora i sposób sterowania nim przez µC jest już zrozumiała. Cały czas problemem jest jednak konstrukcja samego mostka H. Wiemy juz jak to zasilać, ale ciągle albo tranzystory się grzeją, albo silnik nie kręci się z liniowo rosnącą predkością etc...

    Może ktoś zebrałby teorię która pomogłaby ustalić parametry elementów dyskretnych wobec parametrów MOS-FET'ów?

    Temat jest interesujący nie tylko dla modelarzy, automatycy też szukają sposobu sterowania serwnapędów...
  • #263
    submariner
    Poziom 32  
    Witam co do grzania sie tranzystorow w mostku - rozumiem ze chodzi glownie o tranzystory z kanalem N podpiete do + w zasadzie one tylko sie grzeja problem jest w sterowaniu i zbyt niskim napieciu na bramkach , rozwiazalem ten problem przetwornica , dolne mosy podpiete do masy otwierane sa napieciem ponad 10 V ale dla gornych te 10V powinno byc ponad napiecie + zasilania , po takim sterowaniu zaden z tranzystorow sie nie grzeje(a prady sa raczej znaczne ok50A/24V) , schemat tego serownika mozna znalezc w linku automatykow alternator jako silnik elektryczny.
  • #264
    ucy74
    Poziom 20  
    submariner napisał:
    ...schemat tego serownika mozna znalezc w linku automatykow alternator jako silnik elektryczny...
    Wszystko fajnie, ale alternator jest sterowany trójfazowo a nie pojedyńczym mostkiem H. Nie zmieniasz jego prędkości zmieniając wypełnienie PWM, tylko przełączając kolejne sekcje.
  • #265
    submariner
    Poziom 32  
    w zamieszczonym prze zemnie sterowniku uzylem do sterowania uzwojeniami wlasnie mostkow H tzn 6 tranzystorow a sterowanie wypelnieniem to jest inny problem bardzo maly chodzilo mi o pytanie dlaczego tranzystory sie grzeja - grzeja sie bo nie sa w pelni wysterowane jak je clkiem otworzysz ok 10V na bramce to beda praktycznie zimne przetwornica tez musi w praktyce dostarczyc ponad 50mA ta pojemnosciowa na max...to mam watpliwosci. Oporniki na bramkach 10k to tez tylko do ardzo niskich czestotliwosci max 1k przy kilku khz to jest jeszcze ok.
    www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=433...ghlight=&sid=3b7ea0c82f2f5e674a600f999d1dd2a1
  • #267
    greg_matrix
    Poziom 16  
    Moje 2 sugestie:

    1. FET-y "n" najlepiej sterować tranzystorem "n", FET-y "p" tranzystorem "p". Chodzi tu o to, że opór FETa jest zależny od różnicy potencjałów G-S. Nie należy tego mylić z napięciem G-masa. Czyli dla "p" jest z reguły nieintuicyjnie, bo względem "+" a nie masy.

    2. Problem palących się FETów przy zaniku zasilania mikrokontrolera. A czy nie byłoby dobrze zasilać cały układ tylko z tej baterii która zasila silnik? Przecież taki "stabilizowany" zasilacz 5V to 1 opornik, dioda Zenera 5,6V i byle jaki tranzystor "n". Gorzej jeśli scalak sam się wyłączy z powodu zaniku zasilania... Dla pewności można scalak zaprogramować tak, żeby prz napięciu ileś-tam odłączał silnik. Wtedy powinno być OK.
  • #268
    bezu181
    Poziom 10  
    [J]a przepraszam panów[,] ale ja te[ż] chciałbym do[r]zucić jaki[ś] pomysł na [regulator,] ale tylko do [silników] jednofazowych[. J]est to bardzo prosty [regulator. S]chemacik znalazłem w linkach modelarskich[. U]układ ten działa[,] ale mam jedno pytanie[. C]zy mo[ż]na nim sterowa[ć] [silnikiem] 3f - przeróbk[ą] CD ROM[?]
    [Poniżej] zamieszczam schemat.

    Moderowany przez MirekCz:

    Zwróć uwagę na pisownie i literówki. Używaj opcji "Pisownia" podczas pisania postów.

  • #269
    submariner
    Poziom 32  
    teoretycznie mozna ale na zasilaniu , tylko ze jak masz sterownik 3fazowy to po co dodatkowo pwm skoro sterownik ma sam w sobie?
    bez tego sterownika silnik 3f nie bedzie sie krecil.
    musialbyc uzyc 3 takie uklady jak na schemacie i jeszcze dodatokowo zalaczac w odpowiedniej sekwencji , wiec nie ma sensu wystarczy 1 sterownik 3f.
  • #270
    OKI
    Poziom 18  
    http://alexrc.com/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t=5628
    Ja zbudowałem ten regulator i jest super :)
    Progamuje się łatwo i działa, problem mam tylko z grzaniem się tranzystorów przy większym prądzie.
    Zrobiłem go też w wersji jednokierunkowej i mam problem z IRL2203 który się grzeje przy 50% mocy ciągu (ok 4A) przy 100% (8A) jest OK
    Ktoś może coś poradzić.
    W bramce dałem 50 ohm i 10k do masy.