Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

regulator prędkości silników modelarskich na AT90s2313

ajas 04 Lut 2005 11:32 86724 275
  • #91 04 Lut 2005 11:32
    mzielin
    Poziom 22  

    Wcale nie neguję stosowania 2110/13 - to idealne układy do tego celu. Ale uważam, że troszkę trzeba zmienić układ. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby górną połowkę 2110 wykorzystać do sterowania dolnej. Nie ma żadnego problemu, wyrzucamy diodę, podpinamy Vcc i działa, ale górną połówkę radziłbym zmienić na klasyczny układ z PMOS, lub z podwajaczem i inaczej ją sterować.

  • Mitronik
  • #92 04 Lut 2005 11:44
    kamyczek
    Poziom 34  

    ir4428 i po klopocie 2 szt i sterowanie mosami p i n zalatwione

  • #93 04 Lut 2005 15:13
    areni2002
    Poziom 14  

    a co z tym podwajaczem?!moj ukladzik z 7660 dzialal prawidlowo przy malym silniku(nic specjalnego) przy podlaczeniu silnika 15A spalil sie uklad podwajacza(7660)!za mała wydajnosc pradowa?!a ukladzik na ne555? troszke mocniejszy by chyba byl?!mysle ze zmienie tez sterowanie tranzystorami i troszke program sterujacy,odwrotna logika.co o tym sadzicie?!

  • Mitronik
  • #94 04 Lut 2005 22:38
    ucy74
    Poziom 20  

    areni2002 napisał:
    ...odwrotna logika.co o tym sadzicie?!
    Dodałem podwajacz 7660 do IR2113 zamiast Bootstrap'u, układ mostka cichutko piszczy :-) lecz już nie skacze jak żaba, choć nadal zdycha przy PWM powyżej 75%. To na razie próby z małym silniczkiem.

    A wogóle, to nie prościej podłączyć szeregowo bateryjkę 6 - 9V? Żeby zasilała tylko źródła górnych MOS-FET'ów tak jak podwajacz.

  • #96 04 Lut 2005 22:58
    ucy74
    Poziom 20  

    areni2002 napisał:
    ...pozatym kolejny aku w modelu...
    Jaki akumulator - dwie pastylki CR2032.
    areni2002 napisał:
    ...jak myslisz podwajacz na ne555 podola zadaniu...
    Nie wiemy czego brakowało 7660, wydajności, napięcia?

  • #97 04 Lut 2005 23:24
    areni2002
    Poziom 14  

    z jakiegos powodu sie spalil przy podlaczeniu wiekszego silnika, wec mysle ze nie wydolil pradowo,choc w sumie nie wiem czemu, nie powinno sie tak stac!prady bramek mosow to max 100nA a ukladzic wyciaga jakies kilkadziesiat µA.no ale sie spalil i mysle o zastosowaniu czegos innego,uklad sterownia przerobie tak jak na tym zalaczniku,bedzie to wymagalo zmiany programu procka ale to szczegol

  • #98 05 Lut 2005 00:01
    ucy74
    Poziom 20  

    areni2002 napisał:
    ...no ale się spalil...
    Zrobiłem próbę z 7660, IR2110 i mocnym silnikiem. 7660 się nie spalił, ale silnik nawet nie drgnął. Myślę więc że zwyczajnie jest zbyt słaby żeby coś wysterować. To co piszczy, jak wcześniej pisałem, to właśnie 7660.

    Zrobiłem próbę z bateryjką +9V dla IR2110 i mocnym silnikiem - działa jak burza! Znika też problem z niepełną mocą i skakaniem silnika, ale tranzystory są bardzo gorące. Tak więc myślę, że "chłodne tranzystory" są osiągalne tylko w "dużych radiatorach", a podwajacz musi być wydajny niezależnie od użytych driver'ów.
    Na ostatnią próbę zostawiam sobie na układ z IRL2203N - one mają być sterowane tylko z poziomów logicznych ;-)

    Co do programu na sterowanie dwoma liniami górnych MOS-FET'ów, to mam też testowy program dwukierunkowy na 2313. Testowy dlatego, że nie wiem jak współdziała z odbiornikiem RC. Sprawdza w jakiej proporcji pomiędzy 1ms a 2ms jest sygnał z nadajnika i jeśli jest 1,5ms to traktuje to jako neutrum. Myślałem, że ktoś sprawdzi poprzedni, jednokierunkowy program, ale nie było na niego chętnych :-(

  • #99 05 Lut 2005 00:38
    areni2002
    Poziom 14  

    Piesek jest zajebioza ;) apropo spalenia ukladu 7660 to jesli ma pelne przejscie miedzy pinem 2 - 3 to chyba po nim!zreszta wszystkie inne elementy w tym jakze prostym ukladzie wyeliminowalem!

  • #100 06 Lut 2005 18:14
    areni2002
    Poziom 14  

    piszczy pewnie silnik.kumpel ma model z fabrynczym regulatorem i silnik u niego piszczy jak buzzer w kompie! :D zrobilem podwajacz na ULY7855,dziala ok na malym silniku,choc to nic nowego to juz cos ze wogole dziala ;) zastanawiam sie czy moj uklad jest ok?!tzn sterowanie tranzystorami.narazie nie zmienialem logiki.

  • #101 09 Lut 2005 17:03
    ucy74
    Poziom 20  

    Układ na IRL2203N zachowuje się tak jak poprzednie, oparte na MOS-FET'ach N. Tranzystory, grzejąc się, dają miej-więcej 75% napięcia przy maksymalnym PWM. Czyli że znów potrzebne jest "coś" co podniesie napięcie sterujące bramką górnego mostka.

  • #102 09 Lut 2005 23:02
    areni2002
    Poziom 14  

    Nie wiem czy mam racje ze zasilasz silnik z 6V? ale jesli tak to jest to napiecie za male zeby wysterowac nawet dolne mosfety a co dopiero gorne!!!dlatego Ci sie grzeja no i przy PWM to kicha! ja stosuje zasilanie 7,2V i tez cos czuje ze to za malo choc to w duzej mierze zalezy od zastosowanych tranzystorow, narazie mam irf530 (razem 8 na caly mostek)

  • #103 09 Lut 2005 23:56
    ucy74
    Poziom 20  

    areni2002 napisał:
    Nie wiem czy mam racje ze zasilasz silnik z 6V?...
    Głównie 12V - jest tak samo.

  • #104 10 Lut 2005 00:07
    areni2002
    Poziom 14  

    tak czy siak do gornych mosfetow musisz miec podwajacz napiecia

  • #105 10 Lut 2005 11:41
    ucy74
    Poziom 20  

    TOMSON napisał:
    ...Spoko mogę się zajać elektroniką i projektowaniem płytki...
    THOMSON - myślisz już nad czymś konkretnym? Wsad do µC czeka na testy :-)

  • #107 11 Lut 2005 23:47
    areni2002
    Poziom 14  

    Mam zamiar trosze przerobic programik na 2051 tak zeby dziala jako jednokierunkowy - tylko jedno wyjscie PWM, spoko z tym to nie ma problemu,ale nie bardzo znam sie na bascomie i programowaniu procka a potrzebowalbym zrealizowac zatrzymanie silnika po utracie zasiegu nadajnika i cos w rodzaju wylaczenia przy spadku napiecia aku ponizej jakiejs wartosci. z gory dzieki za pomoc!

  • #108 15 Lut 2005 11:54
    foofoo
    Poziom 9  

    ucy74 napisał:
    areni2002 napisał:
    Nie wiem czy mam racje ze zasilasz silnik z 6V?...
    Głównie 12V - jest tak samo.


    Witam,

    nie wiem jakiej mocy silnikiem chcesz sterować, ale może dałoby się
    użyć zintegrowanego mostka L6203? Co prawda max. prąd 5A,
    ale przy 12 V, to juz daje 60VA dla silniczka. Rdson = 0,3Ω, czyli tyle
    co dla dwóch IRF530. Można łatwo zrobic sterowanie dwoma liniami
    (linia kierunek i kluczowanie PWM).

    pozdrawiam,
    F

  • #109 15 Lut 2005 14:41
    areni2002
    Poziom 14  

    potrzeba troszke wiecej sztrumu! jakies 15A przy zasilaniu 7,2V aku

  • #110 15 Lut 2005 23:59
    tarnowski
    Poziom 22  

    Sorki że trochę mieszam.
    Jak by wypadł taki bezszczotkowiec w roli prądnicy...

    Poz D

  • #111 16 Lut 2005 22:45
    TOMSON
    Poziom 19  

    Witam

    Testowałem układ mostka który zastosowałem w regulatorze (schemat mostka na wczesniejszych stronach) bezproblemowo działa z akumulatorami od 6 do 9 Cell.
    A do pradów 10A mozna zastosować trazystory typu P i N w obudowie SMD SO-8 nie są jeszcze drogie a maja małe napiecia do wysterowania bramki trazystorów

    Dodano po 5 [minuty]:

    A do podwajacza napięcia co podał Areni 2002 diody trzeba wymienić na 1N4148 a kondesatory musza być tantalowe

  • #112 17 Lut 2005 12:12
    ucy74
    Poziom 20  

    tarnowski napisał:
    ... Jak by wypadł taki bezszczotkowiec w roli prądnicy...
    To są na ogół szczotkowce...

  • #113 20 Lut 2005 19:13
    areni2002
    Poziom 14  

    THOMSON czy moglbys wyjsnic dlaczego te kondensatory musza byc tantalowe?! bo co do schematu podwajacza na 7660, to byla informacja ze musza byc tantalowe tylko ja olalem bu uznalem ze to nieistotne,najwidoczniej nie!

  • #114 20 Lut 2005 20:00
    TOMSON
    Poziom 19  

    Chodzi o to że elektrolity pracują dobrze przy napięciu stałym .A w pompie ładunkowej są ładowane impulsami o częstotliwości przynajmniej kilku KHz.I dochodzi jeszcze drugi parametr impedancja i stratność kondesatora która przy elektrolitach zwykłych jest duża i nie bardzo sie nadają.
    Kondesator tantalowy też jest odmianą kondesatora elektrolitycznego ale ma mała impedancje i drugi parametr może pracować przy niewielkich napieciach polaryzujacych (jest stosowany w przetwornicach)
    Zwykły elektrolit najlepsze parametry ma przy nominalnym napieciu.

  • #115 22 Lut 2005 12:18
    areni2002
    Poziom 14  

    ciagle kombinuje i szukam jak zrobic ten regulator! szukam po necie i znalazlem stronke : http://www.m.case.btinternet.co.uk/html/speed_controller.html
    jest tam uklad drivera na hip4081, w TME jest dostepny podobny uklad i mysle ze da sie go zamiennie zastosowac - nawet niedrogi i malo komponetow zewnetrznych zalaczam jeszcze dokumentacje hip4082

    Załączniki:
  • #116 22 Lut 2005 20:49
    ucy74
    Poziom 20  

    areni2002 napisał:
    ... w TME jest dostepny podobny uklad ...
    Jaki to układ i ile kosztuje?

    Myślę że w tej chwili należałoby znaleźć przetwornicę DC-DC odpowiednią do podbicia do 130-150% napięcia zasilania bramki górnych MOS-FET'ów P.

  • #117 22 Lut 2005 22:51
    areni2002
    Poziom 14  

    uklad hip4082, w pdf co zamiescilem wyzej jest m.in. typowa aplikacja.tylko ze napiecie od 8V, wiec do mojego sie nie nada :( ale jesli stosujesz 12V to wg powinno byc dobrze. moze gdzies znajde ten hip4081 bo on chodzi od napiecie zdeje sie 6V. popatrz na pdf i powiedz co o tym myslisz?

  • #118 23 Lut 2005 00:39
    ucy74
    Poziom 20  

    areni2002 napisał:
    ...co o tym myslisz?
    Znalazłem ten link: http://www.robot-power.com/ tam można kupić $8O$ gotowy kit z HIP4081A, albo go złożyć samemu według schematów.
    Tylko gdzie kupić ten układ?

  • #119 25 Lut 2005 20:03
    TOMSON
    Poziom 19  

    UCY74 napisał:
    Myślę że w tej chwili należałoby znaleźć przetwornicę DC-DC odpowiednią do podbicia do 130-150% napięcia zasilania bramki górnych MOS-FET'ów P.

    Jezeli stosujesz jako górne mosy typu P to nie musisz stosować przetwornicy podnoszącej napiecie sterujące bramki taka zabawa jest konieczna gdyby na tym miejscu były mosy typu N wtedy to konieczność.
    Zobacz na schemat mojego mostka przy 3 trazystorach IRF4905 typ P spokojnie przepuszczam przez nie 25A a trazystory sa letnie a zasilanie to 7 ogniw NI-CD (8,4V).Oczywiscie stosuję driver do mosów max4427(moża spokojnie jakiś jego odpowiednik).
    I nie mam rzadnej przetwornicy podnoszacej napiecie bramkowe a testowałem też przy 6 ogniwach na silniku klasy 540 w samochodzie zdalniesterowanym trasystory są tylko ciepłe.

    Dodano po 34 [minuty]:

    A moze cos takiego
    http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/HBridge.html

  • #120 25 Lut 2005 20:59
    ucy74
    Poziom 20  

    TOMSON napisał:
    ...A moze cos takiego...
    To jest DCC, czyli sterowanie sygnałem +-Vcc a nie logiką.