Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Migająca dioda protect - dopiero przy dużych głośnościach

japan_tuning 15 Wrz 2010 07:50 2809 21
  • #1 15 Wrz 2010 07:50
    japan_tuning
    Poziom 13  

    Witam wszystkich.

    Tak jak w temacie, mój problem polega na tym, że miga mi dioda protect przy praktycznie najwyższych obrotach sprzętu. Ona tak dosłownie przy najwyższym basie trochę zaczyna się żarzyć i gaśnie i tak przez cały czas podczas niskich zejść. Przycieszę lub tylko ujmę basy na pilocie i już jest ok. Wpływu żadnego na dźwięk nie ma - żadnych trzasków itp. Tak jak powinno być.

    Wzmacniacz to Crunch GTX-3000D a głośniki 2x HiFonics ZX-1254. Wszystko spięte w 2ohm. Hmm.. teraz zasilanie na które ja obarczam problem. Alternator 90A, akumulator centra futura 72Ah, 720A, kable 20mm2 (plus i minus ciągnięte od akumulatora), długość tych kabli to ok 4,5 metra. Do tego mam kondensator Dietz 1F i od niego kable do wzmacniacza mają ok 30 cm długości.

    0 21
  • #2 15 Wrz 2010 08:43
    Skwaromir
    Poziom 14  

    Hmm a jak duże masz spadki ?

    0
  • #3 15 Wrz 2010 08:54
    japan_tuning
    Poziom 13  

    Przy najniższych zejściach napięcie waha się w granicach 11,4 - 12,2 ale to mówię - przy maksymalnych obrotach, no i wtedy ta diodka coś się tak delikatnie rozjaśnia. Czy to jest jakiś problem wzmacniacza? Chyba nie powinno to się zapalać z niedoboru prądu, a chyba aż tak drastycznie nie jest. Fakt napięcie na aku wypada lepiej, Do 12,00 V jeszcze chyba nie spadło.

    0
  • #4 15 Wrz 2010 09:37
    BlueSystem
    Poziom 28  

    A przy odpalonym silniku napięcia na aku i wzmacniaczu ? i czy też wtedy przygasa ?

    0
  • #5 15 Wrz 2010 09:38
    japan_tuning
    Poziom 13  

    No ja tu podałem spadki już przy zapalonym silniku. Przy zgaszonym nie pociągnie na maksa. Wszystko się wyłącza.

    0
  • #6 15 Wrz 2010 09:43
    slavwek.ie
    Poziom 34  

    Brakuje prądu ewidentnie.
    Kable mają 20mm2 czy tylko napis na opakowaniu taki był? Widziałem już kable 25mm2 które w przekroju były 8mm2, resztę "grubości" robiła izolacja...

    0
  • #7 15 Wrz 2010 09:54
    japan_tuning
    Poziom 13  

    Możliwe, że to był tylko napis ale wyglądają dobrze i są dietza. To może na pierwszy ogień wymienię kable. Mogę dać np. 50mm2 na plus z akumulatora a te dwa (plus 20mm2 i minus 25mm2) dać na minus z aku? czyli wychodzi 45mm2 na minus i 50mm2 na plus. Będzie to poprawna konfiguracja?

    0
  • Pomocny post
    #8 15 Wrz 2010 10:13
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Witam.
    Po kolei :
    1) Mamy tu klasyczny przykład tąpnięcia napięcia czyli w piku pobór prądu przez instalację samochodu ze wzmacniaczem jest wyższy niż produkcja prądu przez alternator -> to powoduje spadki z powyżej 13 V do okolic 12 V ;
    2) Niezależnie jaki kabel do wzmacniacza weźmiemy i tak zaobserwujemy takie skoki. Na kablu według twoich pomiarów jest spadek około 0,6 V ( 12 - 11,4 V ) co nie jest jeszcze tragiczne. Zmiana tego kabla ma większy przekrój może nam ograniczyć spadek napięcia z 0,6 V do np. 0,4 V ale i tak zawsze on będzie ;
    3) Protect na wzmacniaczu się włącza gdy napięcia spada poniżej ustalonej przez producenta wartości (około 11 - 11,5 V). Jest to zabezpieczenie które stosują producenci aby nie uszkodzić wzmacniacza.
    Jedynym wyjściem aby wyeliminować niepożądany efekt jest wymiana alternatora na dający większy prąd.
    I tyle ode mnie
    :D .

    0
  • #9 15 Wrz 2010 10:21
    japan_tuning
    Poziom 13  

    No i wszystko jasne! Krótko i na temat, za co z bardzo dziękuję :) W takim razie muszę się rozejrzeć za czymś mocniejszym.

    0
  • #10 15 Wrz 2010 10:25
    hanys_banditen
    Poziom 10  

    Hm nie wiem o jaką markę samochodu chodzi ale alternatory są zwykle tak drogie że taniej chyba byłoby zmienić kable + jakiś ekstra kondensator.

    0
  • #11 15 Wrz 2010 10:34
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    hanys_banditen napisał:
    Hm nie wiem o jaką markę samochodu chodzi ale alternatory są zwykle tak drogie że taniej chyba byłoby zmienić kable + jakiś ekstra kondensator.

    Zamiast pisać "lepiej ... jakiś" napisz konkretnie jaki, dlaczego i jak to obliczyłeś .

    0
  • #12 16 Wrz 2010 22:56
    BlueSystem
    Poziom 28  

    I lepsze kable oraz kondensator wyprodukuja nam dodatkowy prąd ? :D
    Skoro już na akumulatorze napięcie jest tak niskie, to nie ma innego wyjścia jak zmiana altrnatora, ewentualnie jakiś tragiczny akumulator który w ogóle się nie ładuje ? :P

    0
  • #13 16 Wrz 2010 23:10
    SynDmx
    Poziom 25  

    U mnie tez się ta dioda zapala przy mocnym basie a napięcie mam normalnie 14,4v a przy maksymalnej głośności schodzi do jakieś 13,6 v. Więc nie wiem dlaczego się tak dzieje i czy można przez to uszkodzić wzmacniacz?

    0
  • #14 17 Wrz 2010 00:51
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    SynDmx napisał:
    U mnie tez się ta dioda zapala przy mocnym basie a napięcie mam normalnie 14,4v a przy maksymalnej głośności schodzi do jakieś 13,6 v. Więc nie wiem dlaczego się tak dzieje i czy można przez to uszkodzić wzmacniacz?

    Po kolei :
    1) Jeśli dokonywałeś pomiaru na wzmacniaczy przy maksymalnym poborze prądu to 13,6 V nie ma prawa włączać zabezpieczenia.
    2) Najczęściej jest tylko jedna dioda na wzmacniaczu oraz dużo różnych zabezpieczeń w samym wzmacniaczu radził bym przeczytać dokładnie instrukcję od wzmacniacza i sprawdzić czy nie ma on wbudowanej funkcji CLIP która informuje przez "miganie" diody o przesterowaniu. Jeśli ma taką funkcję to zwiększ trochę zakres napięcia wejściowego czułości wzmacniacza GAIN i sprawdź czy przestaje "migać".
    Przesterowanie powinieneś co prawda usłyszeć ale przy silnym natężeniu dźwięku zostaje obniżona wrażliwość ludzkiego słuchu przez co nie wszystko jest słyszalne.
    Jeśli okaże się, że jest to właśnie CLIP i dioda przestanie "migać" należy bezwzględnie tak wyregulować czułość aby dioda nie migała gdyż przester niszczy cewkę głośnika.

    0
  • #15 17 Wrz 2010 07:40
    japan_tuning
    Poziom 13  

    Hmm... Ale czy ten mój Crunch może mieć takie zabezpieczenia? W instrukcji żadnej mowy o tym nie ma, tam w ogóle o zabezpieczeniach nic nie znalazłem. Nie chciałbym uszkodzić ani głośników ani wzmacniacza.

    Pisałem do serwisu (polski importer crunch, hifonics itd) o takiej właśnie sytuacji.

    "Migająca dioda protect przy dużym obciążeniu może świadczyć o tym, że napięcie spada niebezpiecznie nisko. Takie skoki napięcia mogą być również powodem przepalania się diodel ledowych przy oświetleniu."

    dalej...

    "Z tego co widzę to najsłabszym elementem tutaj jest sam akumulator.
    Przy takim poborze prądu jaki potrzebuje GTX3000D - przy pikach potrzebujemy dostarczyć ok. 1500A czyli dwókrotnie więcej niż jest w stanie wygenerować pański akumulator.
    Jeżeli chodzi o kondensator to powinien być wystarczający ( jeszcze kwestia sprawdzenia, czy jest nowy czy już trochę przeszedł). Tak czy owak to daje nam tylko zwiększoną objętość więc lepsze zabezpieczenie przy odsługu na postoju.
    Kable w tym wypadku są minimalistyczne. Może nie wymieniał bym ich na 50mm2 bo szkoda tych co są. Lepiej dodać po prostu jeszcze jedne 20mm2 i będzie idealnie. "

    "w wypadku wzmanicaczy cyfrowych o mocach powyżej 1000W, konieczna jest masa pociągnięta do ramy auta. Sam kabel do minusa akumulatora to zdecydowanie za słaba masa i to też może być powodem migania lampki protect. "


    To co wyżej w " " to są porady Pana z serwisu.

    Chodzi o tego importera: http://www.caraudio.com.pl/
    U nich zamawiałem cały sprzęt.

    I co powiecie na te sugestie?

    0
  • #16 17 Wrz 2010 08:15
    SynDmx
    Poziom 25  

    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    SynDmx napisał:
    U mnie tez się ta dioda zapala przy mocnym basie a napięcie mam normalnie 14,4v a przy maksymalnej głośności schodzi do jakieś 13,6 v. Więc nie wiem dlaczego się tak dzieje i czy można przez to uszkodzić wzmacniacz?

    Po kolei :
    1) Jeśli dokonywałeś pomiaru na wzmacniaczy przy maksymalnym poborze prądu to 13,6 V nie ma prawa włączać zabezpieczenia.
    2) Najczęściej jest tylko jedna dioda na wzmacniaczu oraz dużo różnych zabezpieczeń w samym wzmacniaczu radził bym przeczytać dokładnie instrukcję od wzmacniacza i sprawdzić czy nie ma on wbudowanej funkcji CLIP która informuje przez "miganie" diody o przesterowaniu. Jeśli ma taką funkcję to zwiększ trochę zakres napięcia wejściowego czułości wzmacniacza GAIN i sprawdź czy przestaje "migać".
    Przesterowanie powinieneś co prawda usłyszeć ale przy silnym natężeniu dźwięku zostaje obniżona wrażliwość ludzkiego słuchu przez co nie wszystko jest słyszalne.
    Jeśli okaże się, że jest to właśnie CLIP i dioda przestanie "migać" należy bezwzględnie tak wyregulować czułość aby dioda nie migała gdyż przester niszczy cewkę głośnika.


    Przesterów nie słychać gdy dioda miga, chociaż może być tak że tego nie słyszę, najczęściej pojawia się to przy Hip Hopie i niskich zejściach. Podbicia też są praktycznie wyłączone...

    0
  • #17 17 Wrz 2010 10:26
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Japan_tuning odnośnie Clip-u pisałem w przypadku SynDmx gdyż u niego jest dużo wyższe napięcie (przynajmniej tak napisał). U Ciebie jest to wina zasilania.
    Co do Twojej sytuacji to napisałem wszystko wg. tego co Ty a nie ja zmierzyłem i na podstawie Twoich pomiarów dokonałem ich interpretacji.
    Nie będę polemizował z panem z serwisu gdyż .... musiał by mieś pojęcie co produkuje prąd w samochodzie. Powinien on też wiedzieć, że wzmacniacz ten przy pracy przy obciążeniu 2 Ohm generuje moc około 920 Wat RMS i mnie więcej odpowiada to przepływowi prądu w granicach 90 Amper a nie 1500. (Napisałem to na podstawie analogii do R1900N). Odnośnie akumulatorów też warto aby miał więcej niż zielone pojęcie ale nikt nie płaci mi za podszkalanie via internet sprzedawców CA. Warto by aby też znał się na samochodach i wiedział, że 99% samochodów osobowych obecnie produkowanych nie ma ramy tylko nadwozia samonośne.
    Nie znam zużycia energii przez Twój wzmacniacz ale miałem instalację na przewodzie 35 mmkw przy instalacji 120 Amper i nie spadało praktycznie mi napięcie poniżej 13,2 V (najczęściej nie spadało poniżej 13,5 V przy uruchomionym silniku) tylko że ja zanim cokolwiek zamontowałem to wszystko obliczyłem i wiedziałem jak będzie na pomiarach.

    0
  • #18 17 Wrz 2010 11:17
    japan_tuning
    Poziom 13  

    Tak też właśnie myślałem, z resztą co tam importer może wiedzieć tym bardziej jak to wygląda w praktyce. Bzdurą wydało mi się te 1500A i cóż może sam akumulator przy takim alternatorze. Przecież to oczywiste co ten prąd produkuje ale to już zostawiam w spokoju. W mojej sytuacji kabel 20mm2 i 25mm2 dam na masę a na plus 50mm2. No oczywiście wymiana alternatora - 120A?? Czy szukać większych? A co z tą masą z blach samochodu? Myślałem ją zamontować na konektor oczkowy kablem 25mm2 (1 metr) pod przymocowanie tylnego pasa bezpieczeństwa. Wyczyścić kątówką do gołej blachy aby było dobre masowanie, konektor pod to i by było na tyle. Dobry pomysł? Pomoże coś?

    0
  • #19 17 Wrz 2010 11:43
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Odpowiadam "na oko" gdyż nie mierzyłem ani bilansu w samochodzie ani zużycia energii wzmacniacza przy 920 Wat RMS / 2 Ohm:
    1) Alternator 120 Amper powinien być dobry jeśli wzmacniacz pobiera do 95 Amper gdyż 25 amper powinno w zupełności wystarczyć na sprawne funkcjonowanie głównej elektryki samochodu ;
    2) Przy wymianie alternatora koniecznie zdubluj przewody:
    a) plusowy między alternatorem i akumulatorem;
    b) masowy między masą alternatora a masą karoserii.
    Można użyć tu przewodów o przekroju co najmniej 16 mmkw. Ważne jest aby wszystkie końcówki przewodów najpierw zaprasować (zagnieść) a potem dopiero zalutować gdyż cyna ma stanowić tylko wzmocnienie połączenia mechanicznego a nie przewodzić prąd. Wszystkie oczka łączymy do oczyszczonej z lakieru i brudu karoserii pokrywanym smarem miedziowym (choć zwykła wazelina techniczna też może być) i jeśli połączenie jest na zewnątrz pojazdu zabezpieczamy np. bitexem.
    PS
    Tak się zastanawiam ile prądu pobiera wzmacniacz do zasilania głośników ?
    Na razie piszesz tylko o małym fragmencie dźwięku z przedziału częstotliwości 25-80 Hz a co z resztą pasma ? Człowiek przecież słyszy teoretycznie do 20.000 Hz więc jeśli zestaw niskotonowy służy do uzupełniania pasma to wzmacniacz do zasilania zestawu przedniego powinien zużywać równocześnie około 60 Amper i wtedy alternator 120 nie pomoże i instalacja będzie musiała być zupełnie inna.

    0
  • #20 17 Wrz 2010 12:09
    japan_tuning
    Poziom 13  

    1) Obecnie jeśli chodzi o połączenie akumulator - alternator to mam to połączone kablem pojedynczym 25mm2.

    Dokładniej:
    Plus (aku - alter) na kablu 25mm2
    Minus (alter - punkt masowy) na kablu 25 mm2
    Minus (alter - aku) na kablu 25 mm2
    Tylko od rozrusznika są oryginalne bo wiadomo - nie mają wpływu na ładowanie akumulatora.

    I teraz pytanie - czy muszę w tych przewodach jeszcze coś zmieniać?

    2) Dobra uwaga, którą będę musiał skorygować w moim aucie. Część kabli zarabiałem w sposób odwrotny - a mianowicie najpierw końcówkę zalewałem wręcz cyną i dopiero w konektor, imadło i zgniot po czym na koniec lutownicą nagrzewałem z zarobioną końcówkę żeby się lepiej połączyło.

    Rozumiem, że tu popełniłem błąd i muszę to poprawić?

    Wszystkie połączenia masowe itp. przesmarowane na wazeliną techniczną.

    3) Jeśli chodzi o pozostałą scenę dźwiękową to obecnie mam to powiedzmy w stanie modernizacji. (odkładam na coś lepszego aczkolwiek to mnie zadowala)

    Z przodu zestaw Helix DB 62.1, tył Helix DB 5.1 > wszystko gra pod samym radiem.

    0
  • Pomocny post
    #21 17 Wrz 2010 12:34
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Jeśli wymieniałeś kable alternator-akumulator to możesz te 25 zostawić gdyż wystarczą.
    Jeśli uważasz że firmowe przewody tyle mają to chyba tylko w czołgu.
    Na razie wymień alternator, jeśli przewidujesz zmianę głośników i zasilenie ich z dodatkowego wzmacniacza to alternator 120 Amper może wtedy już nie starczyć i pomyślał bym o 150-160 A. Po założeniu dodatkowego wzmacniacza będą też potrzebne inne (grubsze lub dublowane) przewody do zasilenia drugiego wzmacniacza.
    Zaciśnięte końcówki teoretycznie możesz zostawić napisałem jaka metoda według mnie jest najlepsza i traktuj to jako najlepsza ale nie jedyna. Tak jak zarobiłeś też może być.

    0
  • #22 17 Wrz 2010 12:44
    japan_tuning
    Poziom 13  

    No dobra, wszystko wiem. Dzięki wielkie za naprawdę cenną pomoc :)

    P.S. Nie ma to jednak jak fachowcy (fachowiec) ze słynnej "elki" :D

    Pozdrawiam!

    0