Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

program do obliczenia pojemności odwrtka logarytmicznego

16 Wrz 2004 20:07 2085 18
  • Poziom 10  
    Poszukuje jakiegoś programu do obliczenia pojemności odwrtka logarytmicznego dla głośnika EMINENCE DELTA 15 LF 500W ponieważ chciałbym zrobić sobie dwie takie sztuki i niewiem jak obliczyc wszystkie komoru czy coś takiego Prosze o poradę ewentualnie o jakś pomoc bo w tych tematach jestem ZIELONY :D A mam do dyspozycji bardzo dobrej jakości sprzęt stolarki(renomowany zakład stolarki mojego ojca :D :D :D :D ) i chciałbym coś takiego wykonać!
    Acha jeszcze jedno jakiego wzmacniacza bee potrebował do napędzania takich dwóch odwrotków? Z górzy dzięki Pozdro 4 All
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Nie pisz tego typu tematow...
    W temacie "tuba niskotonowa - niezobowiazujacy eksperyment" pisalismy sporo o tubach.
    Skoro nie posiadasz zasobow wiedzy, to moze nie porywaj sie na taka konstrukcje? Jak poczytasz tamtem temat, stwierdzisz, ze to nie jest takie proste.
  • Poziom 39  
    Przejrzałem ten link i iwele z niego nie da się skorzystać. Moim zdaniem tylko zrzynka z istniejącego zestawu dobrej firmy - wymierzyć, obfotografować pozglądać do środka i .... do roboty. Ważne też jst z jakich materiałów to wykonasz i czym to wytłumisz.
    Powodzenia
    Pozdr. J.
    PS w latach 70-tych sami robiliśmy. podróby Dynacordów,Peavey-ów, itp w ten sposób.
  • Poziom 17  
    Z tym głosnikiem zdala od tuby :D
  • Poziom 10  
    A czemu zdala od tuby to chyba dobre głośniki co?
  • Poziom 17  
    Oczywiscie ze dobre, ale nie w tej aplikacji.
  • Poziom 28  
    Witam
    Kolega , który napisał ,że to jest dobry głośnik, zapomniał dodać ,że do pieca nagłaśniającego gitare basową, bo do tego jest ten głośnik.
    Kolumna typu "odwrotka" jest konstrukcją stosowaną do nagłośnień plenerowych ( mam na myśli profesjonalne systemy nagłośnieniowe, a nie kiepskie dyskoteki)
    Ze wzgledu na konstrukcję, kolumna tak ma bardzo małą komorę spreżania, a każdy głośnik "zaczyna grać" od f rezonansowej, a ta jest zależna od objętosci tej komory. W profesjonalnych nagłośnieniach stoi po 4-8 szt na stronie takich paczek, i to wykonanych raczej na głośnikach 18 cali.
    Nie polecam zatem takiej obudowy, gra tempym, niekontrolowanym basem, na dodatek nie da się z niej uzyskać ciepłego kameralnego brzmienia. Jest to generalnie konstrukcja przestarzała. Poważni nagłośnieniowcy pracuja na konmach ciśnieniowych takich jak MTL 215, mtl 218 Electro Voices, lub podobnych, innych producentów.
    Głośniki które posiadasz mają za delikatna membranę do bardziej "energetycznych" konstrukcj, zrób sobie raczej nieco zmodyfikowana odmianę klasycznego bas-refleksu( Vaw system dynacordu).
    Więcej danych na temat takiej konstrukcji moge podać na adres indywidualny, poza forum.
    popatrz xxxxxxxxxxxxxxxx
    jk
  • Spec od akustyki
    Wlasnie poszukaj w poscie o ktorym pisal kolega.
    Jest na ten glosnik zaprojektowany sun HD 15 jegop zalety to mala obudowa i duza sprawnosc wada dzwiek raczej sredniej jakosci bas pokroju disco-polo pasmo kolumny zaczyna sie tak na prawde od 75-80Hz nadaje sie raczej tlyko do ostej muzyki mechanicznej (w domysle techno) i to nie wszystkich rodzajów.
  • Poziom 26  
    :arrow: SILVER SOUND
    za tą wypowiedż dostajesz ode mnie zonka.
    Po pierwsze głosnk nie zaczyna grać od częstotliwości rezonansowej. To jest bezsensowne uproszczenie, które akurat w tubie jest własnie najbardziej nieoprawdziwe. Tuby grające od 40Hz maja rezonans w okolicach 65-90Hz. Rezonans w Twoim rozumieniu bo tak naprawdę to rezonansów tam jest cała masa.
    Po drugie delta 15LF zupełnie nie nadaje sie do gitary basowej, bo gitara basowa wytwarza całą mase harmonicznych siegających 5-10kHz i dlatego stosuje się nawet głosniki wysokotonowe w piecach. Polecam przejrzeć katalog eminence'a może sie czegoś z samych opisów nauczysz.
    Po trzecie ten głosnik nie ma wcale delikatnej membranym, zreszta to zagadmnienie jest poza wszelkm sensem bo np kilomax (1250W) ma bardziej delkatna membranę.
    :arrow: toadi
    mówisz jak stere babki.
    techo posiada wiele podgatunków. Nawet najbardziej "łupankowe" manieczkowe disco-trans i disco-house maja podstawową stopę często poniżej 50Hz. Drum&bass czesto 38-48Hz, a elektro i old school nawet ok 30Hz. Własnie najbardziej pod lipne basy nadaje się stopa perkusisty ok 50-60Hz i gitara basowa (w tanich ok 65Hz - w drogich sa podharmniczne, ale to rzadziej) a nie techno. Na disco-polo to się zgodzę :)
  • Poziom 20  
    tylko że w odwrotkach efekt uzuskuje sie głownie wysoką sprawnością głośnika oraz mocą ,który w zasadzie wyje a nie gra. idea odwrotek pochodzi z początków elektroakustyki gdy nie było głośników o wielkich mocach .a za pomocą tuby można uzyskać takowe wzmocnienie.z czasem udoskonalana konstrukcja odwrotki znalazła szerokie zastosowanie na estradach itd.
  • Poziom 24  
    Programów jest sporo, min.: Speak, AJHorn, Wheelock Speaker Calculator.

    To co pisze SILVER SOUND z tępym basem to częściowo prawda. Trudno jest zrobić tubę która "nie buczy". Na większości koncertach słyszę właśnie takie buczące tuby.

    Nie znaczy to, że nie da się zrobić dobrej tuby. Dobrze zbudowana, jest niedościgniona w szybkości. To jednak wymaga prób, a nie jednej symulacji.
  • Poziom 26  
    bezpiecznik napisał:
    tylko że w odwrotkach efekt uzuskuje się głownie wysoką sprawnością głośnika oraz mocą ,który w zasadzie wyje a nie gra. idea odwrotek pochodzi z początków elektroakustyki gdy nie było głośników o wielkich mocach .a za pomocą tuby można uzyskać takowe wzmocnienie.z czasem udoskonalana konstrukcja odwrotki znalazła szerokie zastosowanie na estradach itd.


    Bo w akustyce juz dawno wszystkie obudowy zostały odkryte. Nie myl skutku z przyczyną, wysoka sprawnosc wynika z obudowy tubowej a nie odwrotnie. No właśnie: na estradzie znajduja sie najdoskonalsze rozwiązania, bo tam koszty całego systemu sa ogromne i tam konstruktorzy maja mniej kompromisów cenowych do obejscią. Artysci graja najpierw na profesjonalnym sprzęcie, w tym równiez estradowym, a potem dopiero nagrywają to i ty słuchasz tego w domu. Praktycznie ponad 95% zestawów na estradzie powyżej 1,5kHz sa tubowe, a wynika to właśnie z tego że są najlepsze, gdyby tak nie było nikt by tego nie kupował. Ponizej 1,5kHz pomimo iż rozwiązanie jest równiez najlepsze stosuuje sie rzadziej ze względów na rozmiary.
  • Poziom 20  
    eqt ! efektywnośc tuby wynika tylko z efektywności głośnika , tuba wpływa natomiast na sprawnośc przetwarzania dzwięku,sprawnosc odwrotki.wzmacnia częstotliwości o długości fali jaką reprezentuje długość tubu.pierwsze odwrotki schodziły do około 100 hz i były duże i długie , a o kolumnach nie tylko wysokosprawnych troche wiem w końcu mój ojciec owe konstruuje.
    no chyba ze potrzebuje bilobilu??
  • Spec od akustyki
    bezpiecznik napisał:
    eqt ! efektywnośc tuby wynika tylko z efektywności głośnika , tuba wpływa natomiast na sprawnośc przetwarzania dzwięku,sprawnosc odwrotki.wzmacnia częstotliwości o długości fali jaką reprezentuje długość tubu.pierwsze odwrotki schodziły do około 100 hz i były duże i długie , a o kolumnach nie tylko wysokosprawnych troche wiem w końcu mój ojciec owe konstruuje.
    no chyba ze potrzebuje bilobilu??



    HEHE ale idiota ze mnie zawsze myslelem ze efektywosc = sprawnosc tylko jednostaka inna jakie cuda mzoa sie dowiedzic na tej elektrodzie :):)


    Qrna a tak serio to efektywnosc jest scisle powiazana ze sprawnoscia zespolu i jego charakterystyka kierunkowa i bez problemu mozna dla efektywnosci przyporzadkowac sprawnosc jesli sie nie myle (a nie pamietam dokladnie) to 90dB/W/m = 0,5% sprawnosc.


    A efektywnosc czy sprawnosc odwrotek zalezy pewie ze tak od zastosowanego glosnika ale rownierz bardzo od zastosowanej obudowy i nie wiem czy nie bardziej od obudowy
  • Poziom 26  
    bezpiecznik napisał:
    eqt ! efektywnośc tuby wynika tylko z efektywności głośnika , tuba wpływa natomiast na sprawnośc przetwarzania dzwięku,sprawnosc odwrotki.wzmacnia częstotliwości o długości fali jaką reprezentuje długość tubu.pierwsze odwrotki schodziły do około 100 hz i były duże i długie , a o kolumnach nie tylko wysokosprawnych troche wiem w końcu mój ojciec owe konstruuje.
    no chyba ze potrzebuje bilobilu??


    Wątpię żeby był sens rozwijać to w tym temacie, zasmiecasz temat popisując się swoją niewiedzą.
    1. Efektywnosc tuby nie wynika w żaden sposób z efektywnosci głosnika. Przykładowo nie ma problemu z głosnika 92dB wyciągnąć tyle samo co z głosnika 98dB (pytanie tylko w jak szerokim paśmie).
    2. Tuba nic nie wzmacnia. Tuba jest transformatorem impedancji akustycznej i tylko dopasowuje głosnik do rzadkiego ośrodka jakim jest powietrze. Bez tuby głosnik czuje się jak ryba w powietrzu, z tuba może czuć sie jak ryba w wodzie.
    3.To jakie częstotliwości wzmacnia tuba nie zależy od jej długosci tylko głównie od szybkosci rozszerzania. Długośc tuby zależy od szybkosci rozszerzania i wymaganego stosunku powierzchni wylotu do wlotu. Juz o ty piasałem, więc może warto by przestudioewać to i owo na forum.
    4. Juz bardzo dawno temu konstruowano tuby grające nawet ponizej 20Hz, nikt ich jednak nie sprzedawał ze względu na brak popytu. Zresztą równiez w tej chwili popyt jest większy na tuby grające od 50Hz niż te grające od 35Hz.

    :toadi
    owszem da się wyznaczyc efektywnośc na podstawe sprawnosci i ch-ki kierunkowości. Nie ma jednak perzelicznika, bo charakterystyka kierunkowości zależy od kształtu i wielkosci elementu drgającego. Czyli np od kształtu mambrany i ich ilosci. W tubie m.in od kształtu tuby.
  • Poziom 28  
    Kolego "eqt"
    Imponujesz wiedzą...proponuje aby niedouczeni spece z JBL-a, MACKIE, TURBO SOUNDA, i innych wiodących producentów swiatowych skożystali z twojej super wiedzy.
    Zapewne sledzą to forum i czerwienią sie z nieuctwa... które swoim geniuszem im udowadniasz....
    Powal ich na kolana, zbuduj cudo o którym piszesz.
    Daj linki do obiektywnych , niezależnych fachowców którzy ocenią twoje wyroby wynikajace z zasobów twojej wiedzy.
    Pamietaj jednak,że systemy profesjonalne to kilka paczek na stronie, a amatorskie to przeważnie jedna sztuka, a i wymagania całkowicie inne.
    Nie wiem czy wiesz co oznacza określenie "tuba ćwierćfalowa, lub półfalowa"
    Masz rację, że tuba stanowi "transformator", ale i ten musi być odpowiednio skonstruowany, ale bezpiecznik wie coś na ten temat więcej od ciebie....
  • Spec od akustyki
    [quote="SILVER SOUND"]Kolego "eqt"
    Imponujesz wiedzą...proponuje aby niedouczeni spece z JBL-a, MACKIE, TURBO SOUNDA, i innych wiodących producentów swiatowych skożystali z twojej super wiedzy.
    Zapewne sledzą to forum i czerwienią się z nieuctwa... które swoim ...../quote]


    Generalnie to prawdopodobnie oni maja takich specjalistów setki tylko ze masowa produkcja rzadzi sie innymi prawami tam sie szukaka prostoty i oszczednosci na kazdym krokua niestypowe rozwiazania maja ogromne problemy z przebiciem sie.
  • Poziom 26  
    :SILVER SOUND

    Nie mam pojęcia co chciałeś przekazać w tym poscie. Jeżeli uważasz że coś nie tak napisałem to napisz i wyjaśnij, podaj przykład, wyprowadż dowód. Jeżeli nie to zamilcz,i schowaj swą zazdrość w kieszeń.