Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jawa robby 50 problemy z ładowaniem; Prądnica z 5 cewkami

19 Wrz 2010 21:46 2825 1
  • Poziom 13  
    Witam,
    Niedawno kupiłem motorower Jawa robby. Problem z nią jest taki, że gdy jeżdżę na światłach postojowych napięcie,w czasie jazdy oraz po zgaszeniu silnika wynosi 12V lub PRAWIE 12V, jednak gdy włączę światła mijania po kilku minutach napięcie spada do 6-8V i mniej więcej na tym poziomie się utrzymuje.

    Próbowałem też na stabilizatorze "własnej produkcji" czyli mostek itd.... output 7815 na baze mj15003 - teoretycznie oraz na trafku ok 25V działa idealnie ale po włączeniu do prądnicy dzieją się różne cuda.

    Myślę że problem tkwi w błędnym podłączaniu ponieważ regulator napięcia, który był w motorku widać że był przerabiany. Motorek posiada prądnice z 6 cewkami z czego jedna zasila moduł zapłonowy. Pozostałe idą do regulatora napięcia. Sposób łączenia cewek jak dla mnie jest nie do rozgryzienia.
    Kolory przewodów: biały, zielony, żółty, czerwony.
    Czerwony to plus aku,
    Teraz mierząc biały-żółty, biały-zielony mam ok 2x18V na biegu jałowym, bez obciążenia
    mierząc zielony-żółty ok2-3V na biegu jałowym.
    (miernik ustawiony na DC a w mierzone przewody wstawiony mostek prostowniczy)
    Wyżej wspomniany regulator na mj15003 zasiliłem z białego i zielonego, po pół godzinnej jeździe na światłach mijania napięcie wynosiło 9,1V. (aku żelowy)

    Proszę o pomoc,
    Z góry dziękuję i pozdrawiam

    Jawa robby 50 problemy z ładowaniem; Prądnica z 5 cewkami Jawa robby 50 problemy z ładowaniem; Prądnica z 5 cewkami Jawa robby 50 problemy z ładowaniem; Prądnica z 5 cewkami Jawa robby 50 problemy z ładowaniem; Prądnica z 5 cewkami
  • Poziom 42  
    Gratulacje za ładnie opisane problemy. Miło czytać takie wprowadzenie do tematu. :D
    Jednak mam prośbę. Spróbuj jeszcze raz go sam przeczytać i zastanowić się czy jednak nie brakuje w nim jakiś ważnych informacji.
    Za dużo przyjmujesz domyślnie. Pisz dokładnie gdzie, jak i w jakich warunkach dokonywałeś pomiarów. Czasem można się domyślić, ale czasem jest to trudne i może prowadzić do pomyłek w interpretacji wyników.
    Pomimo pewnej wiedzy z elektroniki robisz podstawowy błąd. Regulatory w alternatorach ze wzbudzeniem od magnesów trwałych są RÓWNOLEGŁE a nie szeregowe. Dlatego regulator, który zmontowałeś nie ma prawa dobrze działać.
    Nie chcę robić wykładu na ten temat. Przyjmij to na wiarę!

    A teraz wstępna diagnoza:
    Masz uszkodzony regulator napięcia lub coś nie łączy. Jakiś kabel lub wtyczka.
    Sprawdź dokładnie połączenia.
    Pomocny temat:
    Skuter Motowell przepala wszystkie żarówki
    Bierz pod uwagę, że obwód świateł najczęściej jest przemienno-pradowy i posiada wstępny regulator, a za nim oddzielony diodami jest regulator napięcia ładowania akumulatora. Oczywiście oba są w jednym module regulatora.
    Uwaga odnośnie pomiarów:
    Napięcia przed i za regulatorem są mocno odkształcone (niesinusoidalne) i pomiary należy dokonywać z pełną świadomością tego faktu. Najwięcej mówią pomiary napięć szczytowych. Poczytaj i zrób sobie prostownik szczytowy. To tylko 3 elementy.