Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Na co zwrócić uwagę przejmując czyjś alarm?

plsrp 20 Wrz 2010 19:22 2343 12
  • #1 20 Wrz 2010 19:22
    plsrp
    Poziom 2  

    Witajcie,

    Chciałbym dowiedzieć się co (i jak) sprawdzacie gdy przejmujecie alarm po kimś innym. Np. nowy klient z gotowym alarmem.

    Mam taką sytuację. Ktoś kupił dom. Alarm na Integrze 128. Dość duży (każde okno z kontaktronem, także na piętrze). PIR-y, PIR-y z MW, itd. Nowy właściciel zna tylko (aż?) hasło serwisowe i administratora. Zero schematów, zero dokumentacji, żaden kabel nie podpisany i centrala "wmurowana dla bezpieczeństwa w ścianę" (WTF?!). Gość nie chce pozwolić rozwalić tej ściany. Po opukaniu nie wygląda mi to na karton-gips. Prędzej jakiś suporex. Że centrala tam jest to też tylko z opowiadań wiadomo. Żeby było fajniej nie ma RS-a wyprowadzonego, ani ETHM-a nie ma toto. Ponieważ oświetlenie w całym domu też jest przez tą Integrę (osobna partycja), to facet boi się, że zostanie bez działającego oświetlenia.

    Alarm mówiąc oględnie nie działa. Tzn. albo awaria mruga, albo odpala się od razu po załączeniu czuwania. Pojęcia nie ma co go wzbudza. Tzn. wiem, że coś co jest na 11 wejściu. Sygnalizator też nieskonfigurowany. Nie wiadomo które wyjście, a są dwa expandery.

    Co teraz? Naciskać na wyburzenie ścianki? Czy można jakoś to przetestować, bez dostępu do DloadX-a, ale tak, żeby nie spędzić tam miesiąca za 200 zł?

    0 12
  • #2 20 Wrz 2010 19:37
    sharp
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jak to "wmurowana w ścianę" - bez dostępu?, drzwi też zamurowane?
    Jeśli użytkownik ma kod instalatora, to u mnie w głowie dzwoni dzwonek...
    A bez Dload-a też się da. Tylko dłużej potrwa.

    0
  • #3 20 Wrz 2010 20:13
    Miwhoo
    Specjalista - Instalacje Elektryczne

    Zacząłbym od zmiany hasła serwisowego, jak to właściciel zna hasło i może sobie gmerać w systemie? a potem na Ciebie będzie, że centrala dzwoni na 0-700... :)

    Następny krok to odkucie centrali, sprawdzenie zasilania awaryjnego..
    Po jaki grzyb ktoś ją zamurował, a chłodzenie? :)
    Na Warszawskiej Pradze mieszka czy co? :D

    A co mówi awaria, jak mruga?

    Z ręki przy integrze może być niezła zabawa :D

    Ja bym kuł, albo niech szuka innej ekipy... skoro zna hasło serwisowe, to coś mi śmierdzi.. ma do ubezpieczenia domu doliczony sprawny system alarmowy? Żeby jakaś afera z tego nie wyszła...

    Śliska sprawa.

    0
  • #4 20 Wrz 2010 20:28
    Kaz K
    Poziom 20  

    Hehehehe niezłe zmurowana centrala , takiego pomysłu to nie widziałem (no cóż człowiek całe życie się uczy i umiera głupi ;-). Dostęp do centrali musi być to nie ma dwóch zdań (ciekawe jak wymieni np. akumulator jak padnie). Dokumentacje powinno się zrobić i powinien ją mieć też klient (ja tak zawsze robię). A co do przejmowania obiektu to staram się przejrzeć cały system i sposób jego wykonania. Jeśli nie ma dokumentacji to download się przydaje do wykonania nowej dokumentacji z ustawieniami , wtedy łatwiej usuwać wszelkie usterki .
    Naciskaj na wyburzenie ścianki lub zrezygnuj z takiego "interesu" bo za chwilę będziesz latał co chwilkę do awarii i stracisz dużo więcej czasu i zdrowia.
    Z LCD sprawdzisz ustawienia i przeprogramujesz ale w przypadku usterki fizycznej i braku dostępu to nic z tego nie będzie.

    0
  • #5 20 Wrz 2010 21:03
    crunky
    Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne

    Po co się bierzesz za coś na czym nie zarobisz? Instytucję charytatywną chcesz prowadzić? Za 200 wolałbym odpuścić tak śliski temat, podobnie jak Kolega wyżej.
    Nie dałbym wiary że centrala wmurowana w ścianę, może jest w innym miejscu ukryta, właściciel jest pewny? Ciekawe jak teraz wymienić wspomniany już akumulator.

    0
  • #6 20 Wrz 2010 23:08
    Piotr Pajkert
    Poziom 32  

    Witam!

    Kaz K napisał:
    Hehehehe niezłe zmurowana centrala , takiego pomysłu to nie widziałem (no cóż człowiek całe życie się uczy i umiera głupi ;-). Dostęp do centrali musi być to nie ma dwóch zdań (ciekawe jak wymieni np. akumulator jak padnie). Dokumentacje powinno się zrobić i powinien ją mieć też klient (ja tak zawsze robię). A co do przejmowania obiektu to staram się przejrzeć cały system i sposób jego wykonania. Jeśli nie ma dokumentacji to download się przydaje do wykonania nowej dokumentacji z ustawieniami , wtedy łatwiej usuwać wszelkie usterki .
    Naciskaj na wyburzenie ścianki lub zrezygnuj z takiego "interesu" bo za chwilę będziesz latał co chwilkę do awarii i stracisz dużo więcej czasu i zdrowia.
    Z LCD sprawdzisz ustawienia i przeprogramujesz ale w przypadku usterki fizycznej i braku dostępu to nic z tego nie będzie.

    Dokładnie. Olej gościa. Skoro stać go na taką chatkę, to niech zainwestuje w nowego instalatora, a nie stawia głupich warunków, wtedy sprawa jasna - serwis, konserwacja itp.
    Cześć!

    0
  • #7 21 Wrz 2010 10:19
    plsrp
    Poziom 2  

    sharp napisał:
    Jak to "wmurowana w ścianę" - bez dostępu?, drzwi też zamurowane?


    Z rysunków domu widzę, że pomieszczenie ma 120x90cm i... drzwi! Rodzaj komórki, czy schowka pod schodami. Niestety drzwi są tylko na planie. Odkułem kawałek tynku w rogu i jest suporex. Poprosiłem, żeby na początek ekipa remontująca wykuła tę ściankę, i żeby zamówił drzwi. Jak chce to wzmocnione. Właściciel rozumie, że ja telepatii nie trenowałem i przez ścianę nie widzę.

    sharp napisał:
    Jeśli użytkownik ma kod instalatora, to u mnie w głowie dzwoni dzwonek...


    Do aktu ma karteczkę ze stanem licznika licznika wody, prądu, gazu i kodami alarmu. Wygląda, że jest właścicielem.

    0
  • #8 21 Wrz 2010 14:38
    irkor
    Poziom 27  

    plsrp napisał:
    ..........Gość nie chce pozwolić rozwalić tej ściany. Po opukaniu nie wygląda mi to na karton-gips. Prędzej jakiś suporex. Że centrala tam jest to też tylko z opowiadań.....


    plsrp napisał:
    ......Do aktu ma karteczkę ze stanem licznika licznika wody, prądu, gazu i kodami alarmu. Wygląda, że jest właścicielem......


    Coś mi Kolego podpowiada, że nie jesteś konserwatorem systemów sygnalizacji włamania i napadu, ale jeśli się mylę, to Ci tylko podpowiem, że nie "Gość" powinien stawiać warunki na jakich ma być konserwowany system tylko konserwator. A na co należy zwrócić uwagę dokładnie opisuje Norma.

    0
  • #9 21 Wrz 2010 15:16
    tehaceole

    Poziom 28  

    Ja takich "klientów" sobie odpuszczam. Albo faceta stać na porządne przeglądy i konserwacje urządzeń, albo niech je w diabli zdemontuje. Po co mu migadełka na ścianach? Da Ci 2 stówki za kwartał a w zamian będziesz na każde pierdnięcie wzywany. Odpuść go sobie, nie warto.

    Pozwolę sobie zasugerować Ci 3 żelazne zasady, którymi się kieruję:
    1) System musi spełniać określone normy dla danej realizacji
    2) System musi być wykonany w możliwie najprzyjaźniejszy dla użytkownika sposób
    3) System musi być wykonany solidnie, żebyś nie musiał zrywać się o 3 w nocy z powodu jakiegoś luźnego kabelka w Pirze

    Z tego co napisałeś system nie spełnia conajmniej jednej z tych zasad. I jeszcze cosik: Klient nie ma prawa dostępu do Kodu Instalatora. Kod główny zawsze zostawiam Klientowi, jednak Instalator jest rzeczą świętą.

    1
  • #10 21 Wrz 2010 18:53
    Andrzej Stachurski
    Poziom 20  

    Przy takich sytuacjach zawsze proponuję inwestorowi wykonanie przeglądu "zerowego". Szczególnie gdy nie ma dokumentacji lub system ma swoje lata, itp. Wyceniam odpowiednio i czekam na decyzję. Nie ma decyzji, nie ma roboty. Lepiej nie zarobić, niż się władować na minę. A indywidualni inwestorzy są pod tym względem najgorsi (zazwyczaj): myśli że jak płaci za konserwację, to ma "pakiet all inclusive"

    1
  • #11 21 Wrz 2010 23:10
    suworow
    Admin Zabezpieczenia Stacjonarne

    1.Irkor.
    Z całym szacunkiem ale "duby smalone waść prawisz" to inwestor płaci i on okresla warunki. My co najwyżej możemy kierując się zasadami dobrego wykonastwa na nie nie zgodzić i tyle. Aczkolwiek masz rację ze nasz pytający raczej na instalatora nie wygląda.
    2. Za....... pomysł z tą centralą. To miłe że sa jeszcze rzeczy które człowieka potrafią zaskoczyć. szkoda żę do kompletu ie zamórowali też rozdzielni elektrycznej.


    3. Raczej nie dziwię się inwestorowi. Kupił dom i pewnie nie ma ochoty zaczynac od kucia ścian, ale też chciałby uruchomić alarm. śzuka więć jakiegoś rozwiązania. To że predzej czy później kucie go czeka to pewne ( wymiana głupiego bezpiecznika)ale może potrzebuje czasu aby dojrzeć do tej decyzji.

    4. plsrp. ten przegląd da sie wykonać ( przynakjmniej w okreslonym zakresie ) i byc moze jest mozliwa naprawa bez zaglądsania do centrali. Można ustalić pod którym wyjściem jest sygnalziator, ustalic która linia generuje alarmy i jakiego typu, opisac system ( tworząc coś na kształt dokumentacji) Tyle że do tego potrzebny jest czas , odrobina wiedzy na temat integry i odpoiednio skonstruowana umowa z właścicielem wykluczjąca Twoją odpowiedzialnośc za pewne zdarzenia.. Podobnie jak Andrzej proponowałbym podzielić prace na przyjamniej dwa etapy ( oddzielnie płatne) tj przegląd zerowy i naprawę.
    5. temat niwątpliwie ciekawy ale tez jak wskazywali koledzy śliski. Dla ciekawych świata lub desperatów.

    Pozdrawiam

    0
  • #12 24 Wrz 2010 21:58
    eworks
    Poziom 19  

    Ja bym sprawdził detektorem przewodów całą ścianę, raz trafiłem na taka instalacje zamurowaną ;P cctv i sswin, po środku ściany była luka zakryta regipsem wzmocnionym profilem stalowym, tak ja znalazłem miała wymiar 60x60 :P

    A z drugiej strony często robię zaraz po elektrykach i przed tynkarzami, po tych drugich ciężko znaleźć dopiero co parę dni temu położone przewody, więc jak właściciel rozgarnięty to może i być rzeczywiście zamurowana instalacja.

    0
  • #13 24 Wrz 2010 23:19
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.

    plsrp napisał:
    Alarm mówiąc oględnie nie działa. Tzn. albo awaria mruga, albo odpala się od razu po załączeniu czuwania.

    Z wielkim szacunkiem dla Ciebie , ale tu widać, że nie jesteś w stanie uruchomić tego systemu.
    Problem może być normalny Sabotaż Systemowy.
    Cytat:
    Pojęcia nie ma co go wzbudza.

    INTEGRA (w dowolnym oprogramowaniu) jest takim systemem, że z funkcji klawiatury [awaria] i z funkcji podłączonego komputera (po prawidłowym - zalogowanym - haśle) - widzi wszystkie Awarie i "braki systemowe".
    Cytat:
    Tzn. wiem, że coś co jest na 11 wejściu. Sygnalizator też nieskonfigurowany. Nie wiadomo które wyjście, a są dwa expandery.

    Kołkologia resetu po włączeniu - udostępni Ci [funkcję] serwisową .

    Podstawowym wyjściem z Twojego "problemu" , będzie :
    - wejście z kołka Reset
    - i/lub z hasła instalatora (który jak piszesz jest Znany)
    - z Klawiatury (bez IP komputera) wejście w "konfigurację ..."
    - i/lub za pośrednictwem hasła MASTER (klienta) uaktywnić funkcje - dostępu instalatora ... na wskazany czas ... -
    - z klawiatury wejść w "konfigurację" i [wyczytać] wszystkie aktualne AWARIE. Będą one wyświetlone po Polsku z adresem danej Linii i jej Opisem.

    To jest Podstawa [biblia] i "podstawowy Algorytm" każdego "przyzwoitego" oraz "kumatego" serwisanta/instalatora.

    A muszę stwierdzić - po Twoim wpisach - , że z tą tzw. "biblią" i "kumatością" nie masz NIC wspólnego.

    Jak napisał SZEF tego działu sharp " jeśli użytkownik ma kod instalatora, to u mnie w głowie dzwoni dzwonek... " , to myśli są takie - aby chociażby Policja/Prokuratura , nie miała innej pracy - .



    Pozdrawiam.

    1