Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silniki od wycieraczek samochodowych w robocie g±sienicowym

robopositive 23 Sep 2010 16:36 8631 8
Optex
  • #1
    robopositive
    Level 9  
    Witam!

    Poszukuję informacji na temat możliwo¶ci zastosowania silników z wycieraczek samochodowych w moim projekcie. Tworzę platformę dla robota o napędzie g±sienicowym ciut bardziej rozbudowanym niż standardowo. Robot nie będzie należał do miniaturowych, jego szacunkowa waga po ukończeniu to 50kg.

    Oto na jakim etapie znajduję się obecnie:

    Silniki od wycieraczek samochodowych w robocie g±sienicowym

    Koła s± łożyskowane, mog± się obracać niezależnie od kierunku obrotu osi. O¶ ma być natomiast na stałe poł±czona z ramieniem (nie ma go na foto) na którego bazie zamocowana będzie g±sienica-ramie. Celem jest stworzenie hybrydy pomiędzy standardowym napędem g±sienicowym a rozwi±zaniem takim jak tu:

    Silniki od wycieraczek samochodowych w robocie g±sienicowym

    Do napędu obrotu ramion chciałbym wykorzystać przekładnie ¶limakow± o przełożeniu 1:29 zamocowan± na końcu osi.

    Zasugerowano mi że do tego zadania mógłby się nadać silnik od wycieraczek samochodowych gdyż jest wyposażony w przekładnie redukcyjn±. My¶lę że prędko¶ć obrotowa ramienia na poziomie 3-4 obrotów na minutę jest dla mnie w zupełno¶ci wystarczaj±ca bior±c pod uwagę wagę konstrukcji i zwi±zane z tym obci±żenia.

    Czy koledzy znaj± orientacyjne parametry takich silników? Czy znajdę takie, które posiadaj± wył±cznie redukcję obrotów (ilo¶ć obrotów około 90-120), bez mechanizmu (przepraszam za brak fachowej nazwy) wahliwego, tj powoduj±cego poruszanie się wycieraczek tam i z powrotem?

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam.
  • Optex
  • #2
    waldekg
    Level 28  
    Witam. Jeżeli dobrze sobie przypominam to Trabanty miały wła¶nie tego typu silnik magnetoelektryczny pobieraj±cy około 1-2A pr±du. Pozdrawiam.
  • Optex
  • Helpful post
    #3
    płetwa
    Level 31  
    Fajne silniki s± w mechanizmach podnoszenia szyb, mam taki jeden, ale na biegu jałowym pobór pr±du 8A.
  • #4
    kuba41094
    Level 11  
    Goże silniki od wkrętarek 18v by sie nadały.Masz tam już spor± przekładnie 2 akumulatory i ładowarke.niech kto¶sie wypowie kto zna ''siłę'' tych silników i czy to uci±gn±.
    PS:Gdzie ty ''uci±gniesz'' 50kg z tego kawałka deseczki,2 silników,kół i ewentualnie akumulatorów
  • #5
    robopositive
    Level 9  
    kuba41094 wrote:

    PS:Gdzie ty ''uci±gniesz'' 50kg z tego kawałka deseczki,2 silników,kół i ewentualnie akumulatorów


    Je¶li masz na my¶li czy uzbieram 50kg wagi w komponentach:
    a)
    - Same akumulatory 12V 2 x 17Ah waż± 11kg,
    - osie s± pełne, stalowe 350 mm x 20 mm x 4
    - każde koło (¶rednica 20cm) waży około 0,6kg x 8
    - silniki + zębatka + łańcuch waż± ok 1,5kg x 2
    - każdy zespół łożyskowy ok 0,7kg x 8
    - różnego rodzaju tulejki na osi
    - parę kilo waży 15mm sklejka użyta jako podostawa
    b) to czego jeszcze nie widać na zdjęciu:
    - g±sienice (2 duże wzdłuż i 4 na ramiona)
    - 4 dodatkowe koła w ramionach ¶r 16cm
    - 2 koła pasowe do napinania g±sienic
    - same ramiona ze stali i k±towników aluminiowych
    - obudowa
    - 4 silniki do ramion + przekładnie slimakowe
    c) osprzęt:
    - kamera ip
    - komputer pokładowy na bazie Alix 1d
    - sterowniki do 6ciu silników + wentylatory + radiatory
    - akumulator 12v 7Ah do wyzej wspomnianych urz±dzeń
    ... obecnie wymiary to 73 cm długo¶ci i 70 szeroko¶ci.
    mam nadzieje że nie przekroczę 50kg :)

    ... a je¶li masz na my¶li wytrzymało¶ć konstrukcji: użyłem tego jako deskorolki (waże 90kg) i cało¶ć zachowywała się stabilnie.

    Dlatego też ponieważ ramiona będ± miały nawet 40 cm od punktu podparcia o grunt to punktu zamocowania do robota, potrzeba będzie trochę siły je¶li maj± spełnić swoje zadanie przy prędko¶ci 3-4 obrotów na minutę.
  • Helpful post
    #6
    marekkkk
    Level 12  
    Silniki od wycieraczek zastosowalem w swoim pojezdzie gasienicowym. kazda gasienica napedzana 1 silnikiem. Sterowanie jak w czolgu. Zastosowalem 2 identyczne silniki od Poloneza. Zalety to duza dostepnosc, cena ok.20 zl/szt. Silniki maja wbudowana przekladnie slimakowa , obroty na wyjsciu to okolo 1/sek. Mechanizm wprowadzajacy wahliwy ruch wycieraczek to dodatkowe (nam nie przydatne) elementy. Pewna wada to waga silnikow. Za to maja 2 predkosci. 12 V zasilania, ok.2A pradu bez obciazenia. Obciazone nawet ponad 5A. Jednakze moment sily na wyjsciu (silnika z wbudowana przekladnia) wedlug mnie jest za maly aby na ramieniu 40 cm uniesc parenascie kg. Na ile dobrze odczytalem zalozenia projektowe, ramiona z gasienicami maja byc napedzane przekladnia slimakowa. Jesli do jej napedu zastosowac silnik od owego Plooneza, to wedlug moich szacunkow przelozenie 1:29 spowoduje zmniejszenie predkosci pbrotu ramion do okolo 2/min (29cio krotnie). Jednoczesnie wzrosnie moment sily parenastokrotnie (sprawnosc).
    Moja konstrukcja:
    http://www.youtube.com/watch?v=XntkI8GnIvQ
  • #7
    jatzek j
    Level 21  
    Siemanko . Wiem , że każdy konstruktor stara się aby układ sterowania oraz przeniesienia napędu był prosty i nieskomplikowany , aaalllee układ zasilania każdej g±sienicy osobnym silnikiem [ lub układem silników ] ma jedn± ale zasadnicz± wadę ci±głego korygowania kierunku jazdy z prozaicznego powodu ,, niedokładno¶ci '' wykonania silników . Dla zabawki , pojazdu pokazowego to do przyjęcia aaalllee zastosowanie takiego układu w ,, robocie '' jest obwarowane nieco innymi wymaganiami .
  • #8
    robopositive
    Level 9  
    jatzek j wrote:
    Siemanko . Wiem , że każdy konstruktor stara się aby układ sterowania oraz przeniesienia napędu był prosty i nieskomplikowany , aaalllee układ zasilania każdej g±sienicy osobnym silnikiem [ lub układem silników ] ma jedn± ale zasadnicz± wadę ci±głego korygowania kierunku jazdy z prozaicznego powodu ,, niedokładno¶ci '' wykonania silników . Dla zabawki , pojazdu pokazowego to do przyjęcia aaalllee zastosowanie takiego układu w ,, robocie '' jest obwarowane nieco innymi wymaganiami .


    Zgadzam się że niedokładno¶ci w silnikach występuj±, co więcej w wypadku zastosowanych przeze mnie silników ze skuterów elektrycznych s± wręcz determinowane przez sam± konstrukcję silnika (silnik nie zachowuje się tak samo po zmianie jego biegunowo¶ci na inn± niż standardowa, a podczas jazdy do przodu jeden z silników zawsze jest "na odwrót").

    Mamy jednak 2010 rok, proste do zastosowania enkodery, silnikiem i tak sterujemy już PWM'em z uC... oprogramowanie poprawimy dużo łatwiej niż niedokładno¶ci w układzie przełożenia napędu, nie mówi±c już o kosztach.

    Wracaj±c do sedna w±tku:

    Zdecydowałem się eksperyment z silnikami od podno¶ników szyb. Udało mi się znaleĽć w okazyjnej cenie komplet od rozbitego mercedesa S klasy.
  • #9
    damiano860
    Level 11  
    Witam je¶li jest to mozliwe to poprosze o informacje na temat tych silników z przełożeniem na górnym zdjęciu.
    Jakie maj± parametry oraz jakie jest przełozenie