Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka BOSCH E-nr WAA20161PL/05 wydłużony czas prania.

23 Wrz 2010 20:36 10311 10
  • Poziom 31  
    Witam serdecznie.

    Pralka, jak w temacie, po nastawieniu prania w programach: bawełna/syntetyki (40 °C - takie tylko testowałem ze względu na szczupłość czasu), nie kończy prania - pierze non-stop, nie przechodzi do cyklu płukania. Po nastawieniu na płukanie wszystko jest ok: pralka wykonuje program płukania, wypuszcza wodę i przechodzi do cyklu wirowania i kończy pranie. Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi.

    Pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 1  
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 31  
    Oooo, dzięki za oczywistą (choć sam na to nie wpadłem :| ) podpowiedź! Zanim to sprawdzę (nie mam w tej chwili dostępu do pralki), możesz napisać (pewnie znasz ten model) co załącza grzałkę, jako element wykonawczy: triak, czy przekaźnik ? (nie dysponuję schematem - na elce chyba też nie ma tego modelu, a nie chciałbym tego rozkręcać do rosołu i grzebać się po kabelkach - nie chodzi tu o kasę, czy odbieranie chleba fachowcom - przymusowa robota za free - takie czasy, więc będę wdzięczny za dalsze sugestie i podpowiedzi).
  • Pomocny post
    Poziom 1  
  • Poziom 31  
    Jeszcze ostanie pytanko (co by nie nadużywać więcej Twojej cierpliwości, dzisiaj ;) ). O ile sobie dobrze przypominam, to widziałem trzy wkręty na wysokości panela sterującego: jeden z prawej strony pralki i dwa po obu stronach pojemnika na proszek. Czy to wystarczy aby dostać się do modułu sterującego, czy może czeka mnie jeszcze jakaś zagwostka (np. zatrzaski)?
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Masz jeszcze jeden wkręt pod szufladą około 4-5 cm poniżej prawego wkrętu utrzymującego szufladę. Sama maskownica jest na wcisk, delikatnie podważ cienkim wkrętakiem płaskim.
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    Maskownica na zatrzaskach raczej.
  • Poziom 31  
    OK, dzięki, póki co. Jutro zdam relację, jak mi poszło. ;-)

    Dalszy ciąg relacji z placu boju. ;) Okazuje się, że grzałka grzeje a pralka przechodzi cały cykl prania, ale nastąpiło znaczne jego wydłużenie (zmieniłem w temacie). Wrażenie miałem takie, że im program z niższą temperaturą prania, tym czas bardziej wydłużony (miałem jedynie czas na sprawdzenie prania na 90°C/bawełna i 40°C/syntetyki - pranie testowałem bez wsadu). Zgodnie z manualem na 40°C/syntetyki cały cykl prania (łącznie z płukaniem i wirowaniem) powinien trwać ok 75 min., a tymczasem samo pranie (bez płukania i wirowania) na tym programie trwało trochę ponad 100 min (już nie mierzyłem ile by to było w całym cyklu - ten model pralki, poza LEDami, nie ma wyświetlacza). Czyżby coś nie tak było z czujnikiem temperatury (czy z jej pomiarem?), bo grzałka nie może przecież grzać "słabiej" (grzeje, albo nie, ale może się mylę?)? Dalsze podpowiedzi, sugestie mile widziane.

    Pozdrawiam
    PS Jeśli to jakaś typowa usterka dla tego modelu, to nie trzymajcie mnie w niepewności - z czasem u mnie kiepsko - za konkretną pomoc punkcików nie pożałuję. Może opalone styki przekaźnika grzałki - warto to sprawdzać??

    Po przeczytaniu podobnych tematów na elce, sam sobie odpowiadam ;-) i dochodzę do wniosku, że będę musiał skoncentrować się na grzałce. W moim regionie jest twarda woda, a pralka ma już swoje lata, więc grzałka jest na pewno mocno zakamieniona, stąd dłużej musi nagrzewać wodę!

    Diagnoza.

    Spalona grzałka. Usterka widoczna gołym okiem po wyjęciu grzałki. Trzy-letnia pralka używana bez "wiadomego produktu" ;) miała na grzałce grubą warstwę kamienia, najwięcej na wygiętej do wewnątrz części środkowej - stąd widocznie nierówne nagrzewanie, naprężenia i w rezultacie szybsze przepalenie oryginalnej grzałki.

    Instrukcja demontażu grzałki.

    W tym modelu pralki demontaż grzałki jest prosty. Grzałka znajduje się z tyłu zbiornika. Oryginalna grzałka w pralce BOSCH WAA20161PL/05 to Bleckmann UF70 AC230V 1900W z termikami (do plastykowego zbiornika) oraz termistorem NTC (pomiar temperatury).

    1/ Odkręcić jeden wkręt torx T-20 przytrzymujący osłonę "jajowatego" otworu w tylnej ściance pralki, zdjąć osłonę.
    2/ Zmierzyć rezystancję grzałki (ok. 30-40 ohmów - sprawna - dane pochodzą z instrukcji serwisowej BOSCH).
    3/ Możemy również zmierzyć rezystancję termistora i sprawdzić, czy jest sprawny. Poniżej praktyczna tabelka (z instrukcji serwisowej BOSCH) obrazująca rezystancję termistora NTC dla określonej temperatury:

    Pralka BOSCH E-nr WAA20161PL/05 wydłużony czas prania.

    Jeśli grzałka/termistor jest uszkodzona/y (lub chcemy wyjąć sprawną grzałkę do oczyszczenia z kamienia co by nam się zaraz nie spaliła), to

    1/ Zdjąć z grzałki konektory przewodów zasilających i ochronnego, wyjąć wtyczkę przewodu termistora. Jeśli jesteśmy sami to zdjąć pasek napędowy bębna, bo będzie nam przeszkadzał przy wyciąganiu grzałki
    2/ Odkręcić nakrętkę zaciskową gumowej uszczelki kluczem 10 najlepiej nasadowym lub płaskim ale wąskim (bo miejsca niewiele ze względu na gniazdo termistora, znajdujące się prawie przy samej śrubie). Nakrętkę odkręcić do końca śruby, ale nie zdejmować.
    3/ Lekkim młotkiem stuknąć za pośrednictwem metalowego trzpienia (ja wykorzystałem jedną z długich końcówek wymiennych uniwersalnego wkrętaka), ustawionego pod kątem w koniec śruby, aby poluzować gumową uszczelkę grzałki. Po stuknięciu śruba powinna trochę "wejść" do środka. Operowanie samym młotkiem jest niemożliwe ze względu na ograniczoną ilość miejsca w "jajowatym" otworze tylnej ścianki pralki, a wyciąganie na siłę zakleszczonej gumową uszczelką grzałki raczej niewskazane.
    4/ Sprawdzić czy grzałka już się rusza i chce wychodzić, ewentualnie można sobie pomóc (grzałka może być zapieczona kamieniem w kieszeni podtrzymującej grzałkę wewnątrz zbiornika), podważając ostrożnie (co by nie uszczypać plastyku zbiornika) metalową obsadę grzałki szerokim, płaskim wkrętakiem.
    5/ Jeśli grzałka wychodzi to stajemy z prawej strony pralki, lewą ręką podciągamy do góry zbiornik (jest zawieszony na amortyzatorach sprężynowych) na tyle na ile pozwoli gumowy kołnierz pralki (aby go nie uszkodzić, ale to wystarczy) i prawą ręką wyciągamy grzałkę. Operacja taka jest konieczna gdyż grzałka znajduje się blisko, tylnej ścianki pralki (w odległości mniejszej niż długość grzałki) i trochę poniżej granicy "jajowatego" otworu, tak że "normalne" wyjęcie grzałki jest niemożliwe. Nie mam pojęcia jak to robią fachowcy od AGD, ja zrobiłem to w ten sposób i jest OK! Z wymontowanej grzałki możemy wyjąć termistor, aby przełożyć (sprawny) do nowej grzałki (jak jest bez termistora) lub aby wymienić uszkodzony na nowy.
  • Poziom 31  
    Witam

    Z pralki BOSCH E-Nr WAA20161PL/05 wymontowałem spaloną grzałkę (termistor sprawny), o czym pisałem w tym temacie:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1775878.html

    Oryginalna grzałka to: Bleckmann UF70 1900W z termistorem NTC. Co proponujecie w to miejsce. Pchać co da się zdobyć, czy macie jakieś konkretne, sprawdzone typy. Pytanie do praktyków AGDowców, a nie gdybaczy!

    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Moderator AGD i automatyka
    Każda która pasuje długością. Pamiętaj zamontować oryginalne Ntc, tzn to które było w Twojej pralce.

    Tematy scaliłem.
  • Poziom 31  
    ... oczywiście termistor podstawiłem oryginalny, a w miejsce spalonej grzałki poszła IRCA 1950W (bo taką akurat mieli), która w bazie sklepowej opisana była jako zamiennik do Whirpool/Bosch - co prawda 2 cm dłuższa od grzałki spalonej, ale weszła bez problemów do zbiornika w tym modelu Boscha. Praleczka "chodzi" jak talala - jak długo pociągnie ta nowa grzałka, czas pokaże. Jeszcze raz dzięki wszystkim za pomoc. Pozdrawiam serdecznie.