Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Światła na przekaźnik - VW Golf II

blazjus1 24 Wrz 2010 01:25 17698 36
  • #1 24 Wrz 2010 01:25
    blazjus1
    Poziom 9  

    Witam. Poniżej zamieszczam schemat przeróbki świateł krótkich na przekaźnik w samochodzie VW Golf II.

    Potrzebne podzespoły i materiały:
    - przekaźnik z dwoma stykami 87 i uchwytem montażowym (przekaźnik może być na 20 A ponieważ prąd przypadający na dwie żarówki H4 wynosi około 9A)
    - podstawka przekaźnika z wyprowadzonymi kablami
    - złącze konektorowe na 4 przewody
    - złącze konektorowe na 1 przewód - 2 sztuki
    - gniazdo bezpiecznika samochodowego z przewodem koloru czerwonego - przekrój 2,5 mm- bezpiecznik 15A
    - 2 m przewodu koloru żółtego - przekrój 1,5 mm
    - 0,5 m przewodu koloru czarnego - przekrój 1,5 mm
    - cyna i kalafonia

    Czas wykonania przeróbki:
    - 1,5-2 h

    Opis wykonania przeróbki:
    - odłączyć akumulator
    - końcówki przewodów oblutować
    - podłączyć przewody zgodnie z załączonym schematem (przewód do prawego reflektora przeprowadzić pod pasem przednim - zachować odstęp od chłodnicy)
    - przykładowe zamocowanie przekaźnika pokazane na zdjęciach (wykorzystano fabryczny otwór w pasie przednim)
    - podłączyć akumulator

    Efekt przeróbki:
    - napięcie przed przeróbką na oprawce żarówki H4 - 11,5 V; napięcie po przeróbce 13,5 V --> światła świecą znacząco mocniej
    - duży prąd nie płynie przez włącznik główny świateł - większa żywotność włącznika

    Uwagi końcowe: przeróbka tania i prosta w wykonaniu, mały spadek napięcia na przewodach (światła świecą znacząco mocniej)

    Światła na przekaźnik - VW Golf II Światła na przekaźnik - VW Golf II Światła na przekaźnik - VW Golf II Światła na przekaźnik - VW Golf II

    0 29
  • Relpol
  • #2 24 Wrz 2010 18:56
    sikor_1991
    Poziom 14  

    Pomysł jest ok, też mam tak zrobione w swoim VW lecz ja proponowałbym zastosowanie jednego przekaźnika na jedną lampę. Wiadomo przekaźniki lubią się psuć a nie chciałbym pewnego wieczoru włączyć światła i zobaczyć tylko postojówki ;p

    0
  • #3 24 Wrz 2010 19:54
    Zico63
    Poziom 37  

    Jest jeszcze jedna ważna sprawa: ponieważ to są światła OŚWIETLAJĄCE drogę przed pojazdem, nie tylko w dzień - polecam dublowanie każdego elementu, który się da. I jak pisze Kolega Sikor_1991, przekaźniki powinny być osobne na każdą z żarówek i wówczas można dać także osobny bezpiecznik, tym samym awaria jednego elementu pozostawi czynną drugą lampę (w każdej prawie fabryce stosuje się te środki bezpieczeństwa).
    Dodam gwoli ścisłości, ze zasilanie każdego toru (czyli np. lewa lampa) jest pobierane z oryginalnego przewodu lewej żarówki, po bezpieczniku fabrycznym. Osobno tak samo dla lampy prawej.
    W jeździe w nocy przed zakrętem może zgasnąć mi więc tylko jedna z żarówek, a nie obie razem i bum!

    1
  • #4 25 Wrz 2010 11:01
    sikor_1991
    Poziom 14  

    Dokładnie tak :) ja teraz biorę się za taką samą przeróbkę lecz świateł długich :) Mam nadzieję że efekty będą zadowalające. pozdrawiam !

    Dodano po 0 [sekundy]:

    Dokładnie tak :) ja teraz biorę się za taką samą przeróbkę lecz świateł długich :) Mam nadzieję że efekty będą zadowalające. pozdrawiam !

    0
  • Relpol
  • #5 03 Paź 2010 15:46
    blazjus1
    Poziom 9  

    Na przeróbkę zdecydowałem się z powodu psujących się włączników głównych świateł. Oryginalny zakończył żywot 2 lata temu. Zakładałem zamienniki firmy Hans Preis za około 25 zł., ale starczały one na około 0,5 roku. Podobno nie są one dostosowane do jazdy na światłach przez cały dzień. Przeróbka świateł na przekaźnik i zamontowanie oryginalnego włącznika powinny rozwiązać problem raz na zawsze. Co do liczby przekaźników, to zdecydowałem się na 1, bo jest on na 30A, a prąd przypadający na 2 światła jest poniżej 10A. Ponadto wożę na zapasie w schowku drugi przekaźnik i bezpiecznik. Po kilku tygodniach użytkowania stwierdzam, że światła spisują się bardzo dobrze. Mam tylko jedno pytanie: dlaczego przy każdym włączeniu świateł silniczki "robią mały krok w górę i w dół", czyli sprawdzają, czy kąt pochylenia jest zgodny z położeniem potencjometru na desce rozdzielczej?? Wcześniej taki efekt był tylko po ponownym włożeniu akumulatora.

    0
  • #6 03 Paź 2010 19:09
    sikor_1991
    Poziom 14  

    hyym, ja u siebie nie zauważyłem nic takiego :) może coś źle podłączone ??

    0
  • #7 03 Paź 2010 19:31
    blazjus1
    Poziom 9  

    Podłączone, jak na schemacie powyżej. Źle się raczej nie da podłączyć :p

    0
  • #8 03 Paź 2010 20:27
    ociz
    Moderator Samochody

    Właśnie na schemacie jest źle, bo lepiej żeby zasilanie silniczków zostało z oryginalnej instalacji.

    0
  • Pomocny post
    #9 03 Paź 2010 20:33
    Zico63
    Poziom 37  

    Jedyna możliwość, żeby to cewka przekaźnika indukowała impulsy jakoweś.
    Podaj zasilanie silniczków z zasilania cewki przekaźnika (85). Poza tym jest to bez różnicy logicznej, i tak dostają plusa po włączaniu reflektorów i tak.

    0
  • Pomocny post
    #10 03 Paź 2010 20:44
    ociz
    Moderator Samochody

    Różnica jest taka że jak zapala światła to jest chwilowy spadek napięcia na silniczkach a na tym ustrojstwie do regulacji nie.

    1
  • #11 03 Paź 2010 20:46
    Zico63
    Poziom 37  

    ...i odbiera to (tą różnicę napięć) jako impuls ze sterowania! Wszystko jasne!

    0
  • #12 03 Paź 2010 22:32
    blazjus1
    Poziom 9  

    Dzięki bardzo za powyższe wyjaśnienia. Czy jest jakaś obiektywna przeszkoda, żeby pozostawić instalację w pierwotnym kształcie?? Wszystko działa prawidłowo, tylko każdorazowo silniczki przez około 1 s ("góra, dół") sprawdzają zgodność kąta pochylenia z położeniem potencjometru.

    P.S.

    Jak oceniacie mój sposób montażu halogenów w VW Golf II??

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8554596#8554596

    1
  • #13 03 Paź 2010 22:42
    Zico63
    Poziom 37  

    Trening codzienny dobrze im robi: nie używane mogłyby odmówić kiedyś posłuszeństwa. Przeciwwskazań nie ma. Co do montażu - bardzo fachowy, rzadko spotykana staranność. Pochwalam!
    Reflektory to oczywiście przeciwmgłowe.

    0
  • #14 03 Paź 2010 22:46
    ociz
    Moderator Samochody

    Lepiej żeby tak sobie nie latały tam i z powrotem za każdym razem bo tam w silniczkach są potencjometry które się wycierają i jak ścieżki się przetrą to dopiero będą wariować.

    1
  • #15 03 Paź 2010 22:53
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Proponowana przeróbka nie jest optymalnym rozwiązaniem. Będzie działać lecz bardziej eleganckim rozwiązaniem będzie wykorzystanie istniejących bezpieczników. Aby to zrobić, należy rozpiąć wiązkę idącą z przełącznika zespolonego i wpięcie tam przekaźnika. I wtedy przekaźnik można podłączyć bezpośrednio do zasilania (lub poprzez bezpiecznik 30A, jeśli ktoś ma obawy), bo bezpieczniki już są.
    Można wykorzystać zestawy przekaźników do takiej samej przeróbki w maluchu (jak to auto było popularniejsze, to były w sprzedaży).

    0
  • #16 03 Paź 2010 22:54
    toku74
    Poziom 31  

    grupa vw to nie jakiś badziew! nie to żebym ją zachwalał, bo każdy ma jakiwś problemy mniejsze lub większe /z producentów/. nie jestem za ztosowaniem przekaźników w przypadku oryginalnego zamontowania samych włączników -one są na prawdę solidne. już nie raz pisałem: ile dasz, takie masz /hp/. jeżeli vw przewiduje sam włącznik to zamontuj sam włącznik!! to nie jest kwestia samych oszczędności, ale jednocześnie ingerencji w elektrykę /jakakolwiek by nie była/. przekaźniki prxzenoszą ok. 30A. po co komu tyle na światłach mijania - dziennych? zamontuj oryginalny, nawet używany. to i tak twoja sprawa. jak przeliczysz wszystko: kupno zestawu, montaż, inne, to i tak zaoszczędzenie nie jest warte tego co zyskałeś jeżeli jeździć chcesz tym autem dłuższy czas. a co jeżeli zaczniesz czegoś szukać w elektryce np. w przypadku uszkodzenia wentylatoa? a tu nagle kable innego koloru, o krórych zapomniałeś, albo elektryk nie wie bo są dsodatkowe? dodatkowe koszta. myśl na przyszłość.

    0
  • #17 03 Paź 2010 23:09
    blazjus1
    Poziom 9  

    W odpowiedzi na post Błażeja. Zaletą mojego rozwiązania jest fakt, że przewody prowadzące z akumulatora do reflektorów są naprawdę krótkie. Przypominam, że VW Golf II przewody do prawego reflektora idą za deską rozdzielczą (cała szerokość auta) i przez całą długość przedniej bryły auta. A istotą montażu przekaźników jest to, żeby przewody były możliwie krótkie. Ponadto stopień ingerencji w instalację jest w tym wydaniu minimalny.
    Trafia do mnie argument, że ścieżki w potencjometrach mogą się z czasem przetrzeć. Chociaż z drugiej strony przez kilkanaście lat istnienie tego pojazdu silniczki były pewnie używane raz na kilka miesięcy.

    0
  • #18 06 Lip 2018 09:06
    jajek80
    Poziom 9  

    Witam ,
    za uwagą "sikor_1991" moje rozwiązanie świateł mijania na przekaźnik. Z tym, że bezpieczniki 10A są od razu fabrycznie przy przekaźnikach.
    Światła na przekaźnik - VW Golf IIŚwiatła na przekaźnik - VW Golf II

    Mała ingerencja w instalację, łatwość wykonania, dostępność do przekaźników (bezpieczników), minimalna długość kabli i omnięcie istniejących wtyczek, co zwiększa końcowo napięcie na żarówce (z 10,8V na 13,8V-spadek napięcia ~0,2V w porównaniu z napięciem na akumulatorze podczas pracy silnika.)

    0
  • #19 06 Lip 2018 18:58
    Jarzabek666
    Poziom 26  

    Hehe najlepsze to te złączki one nie wytrzymają sporo długo.

    0
  • #21 06 Lip 2018 22:13
    jajek80
    Poziom 9  

    No ten kolor pasuje do tego samochodu jak żaden inny, szczególnie jak potraktuje się go woskiem:)
    Jarzabek666: dlaczego miałyby nie wytrzymać?

    0
  • #22 07 Lip 2018 09:16
    Jarzabek666
    Poziom 26  

    Te złączki padają jak muchy wilgoć prąd miedz. Żeby była choć wodoszczelna to dłużnej by wytrzymało. Po drugie umiejscowienie przekaźników jazda w deszcz nie będzie im służyła przyczyni się do szybszego uszkodzenia .

    0
  • #23 07 Lip 2018 14:11
    jajek80
    Poziom 9  

    Oryginalne też wodoszczelne nie są i problemu z nimi nie ma, zobaczymy "w praniu" jak będzie się cały układ spisywał.Światła na przekaźnik - VW Golf II

    0
  • #24 07 Lip 2018 15:08
    Jarzabek666
    Poziom 26  

    No właśnie wiem i zobacz jak wyglądają czy to jest czysta miedz?? jak myślisz od czego te przebarwienie na żółtym przy końcówce? gdzie nawet w 1 poscie widać już zielone.

    0
  • #25 07 Lip 2018 22:49
    Jackall
    Poziom 26  

    Tu raczej chodzi o jakość metalu z którego wykonano konektory. W moim trzydziestojednoletnim golfie nie mam się do czego przyczepić. Natomiast wielokrotnie wymieniałem kostki w o wiele młodszych autach- to o czymś świadczy. Dla tego przekaźnik klaksonu i wszystkie połączenia również mam z epoki i nie ma od kilku lat problemu. Przekaźnik jest zamontowany tuż obok akumulatora...

    0
  • #26 07 Lip 2018 23:24
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    PO pierwsze jak już to zastosować 2 bezpieczniki i 2 przekaźniki tak na drogowe jak na mijania włókna.
    Zasilanie przekaźników podać bezpośrednio z ALTERNATORA a nie akumulatora.!!!!

    Ostatnio trafiła mi się perełka do takiej przeróbki dostawczak fiata z 1978r na żarówkach było 6,2V .

    0
  • #27 08 Lip 2018 09:37
    jajek80
    Poziom 9  

    Z alternatora? Czemu nie można tak jak teraz i tak jak zbudowana jest cała instalacja elektryczna tego modelu gdzie bezpośrednio z alternatorem połączony jest tylko rozrusznik i akumulator?

    0
  • #28 08 Lip 2018 10:11
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    jajek80 napisał:
    Czemu nie można tak jak teraz i tak jak zbudowana jest cała instalacja elektryczna tego modelu gdzie bezpośrednio z alternatorem połączony jest tylko rozrusznik i akumulator


    jajek, te stare wieśwageny mają orgomne spadki napieć na złączkach, niby grube przewody w tu h.... a nie napięcie.

    0
  • #29 08 Lip 2018 10:22
    ociz
    Moderator Samochody

    Spadki są znikome jak się wszystko poskłada jak należy. Ale że niechlujom się nie chce poczyścić połączeń...

    0
  • #30 08 Lip 2018 17:46
    jajek80
    Poziom 9  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    jajek80 napisał:
    Czemu nie można tak jak teraz i tak jak zbudowana jest cała instalacja elektryczna tego modelu gdzie bezpośrednio z alternatorem połączony jest tylko rozrusznik i akumulator


    jajek, te stare wieśwageny mają orgomne spadki napieć na złączkach, niby grube przewody w tu h.... a nie napięcie.


    Między alternatorem a akumulatorem nie ma żadnych złączek , tylko jeden zacisk nakrętką na konektory oczkowe i to samo przy akumulatorze, dlatego nie widzę sensu prowadzić kabli bezpośrednio z alternatora (im krótsze kable tym lepiej). Jak napisałem wcześniej spadek napięcia wyniósł ~0,2V, czego chcieć więcej :)

    0