Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak ustawić pasek rozrządu w renault clio 1.4 16v 2005r.

24 Wrz 2010 17:17 32482 16
  • Poziom 2  
    Mógłby ktoś doradzic?
  • Poziom 32  
    Tak aby fazy były zgodne, przy zachowaniu zasady pracy silnika spalinowego
  • Poziom 16  
    a dlaczego chcesz ustawiać?
  • Poziom 2  
    Pomimo wieku tego postu, google prezentuje go w wynikach wyszukiwania dlatego kilka słów o wymianie tego rozrządu.
    Koło wału korbowego i koła wałków rozrządu nie mają klinów i brak jest jakichkolwiek znaków. Koło na wale dokręcane jest jednorazową śrubą na docisk - razem z kołem pasowym.
    Do dzieła.
    1. Wykręcamy świece zapłonowe i zabezpieczamy otwory żeby coś nie wpadło.
    2. Ustawiamy GMP. Wkładamy odpowiednio długi trzpień w otwór świecy 1 lub 4 cylindra, żeby wiedzieć, kiedy tłoki tych cylindrów są w górze. Następnie blokujemy wałki z tyłu przyrządem z Alledrogo. Mamy GMP.
    3. Na chwilę wyjmujemy blokadę wałków i wkręcamy blokadę w blok. W tym silniku, blokowanie wału korbowego odbywa się tak, że przeciwwaga na wale opiera się o blokadę. Obracamy zatem silnikiem zgodnie z ruchem wskazówek zegara - może być tak, że trafiliśmy idealnie więc silnik się nie przekręci. Bez obaw, obracamy wałem kilka stopni w lewą stronę i potem w stronę prawą aż poczujemy, że wał uderzył w blokadę. Jeśli rozrząd był ustawiony prawidłowo, powinna nam się wsunąć blokada wałków rozrządu . Mamy teraz zblokowany silnik.
    4. Odkręcamy śrubę wału korbowego. Tylko do tej operacji można użyć klucza pneumatycznego bo pasek zębaty i tak jest do wyrzucenia. Uwaga, producent nie zaleca zsuwania z wału koła zębatego rozrządu. Nie odkręcamy kół zębatych wałków - nie ma takiej potrzeby.
    5. Zmieniamy osprzęt rozrządu, pasek i oczywiście pompę wody.
    6. Wkręcamy w wał nową śrubę. Nie dokręcamy jeszcze - najpierw upewniamy się, czy wał korbowy dotyka do blokady (oczywiście wałki rozrządu są cały czas zblokowane) - dopiero wtedy dokręcamy. Nie pamiętam momentu, trzeba poszukać w sieci.
    7. Po dokręceniu śruby wału zdejmujemy blokady i wykonujemy kilka obrotów wałem korbowym zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Sprawdzamy ustawienie napinacza. Ponownie wkręcamy blokadę w blok i obracamy silnikiem, aż wał korbowy oprze się o blokadę. Teraz wkładamy blokadę wałków - tak na chwilę dla kontroli, czy da się ją włożyć. Jeśli tak, mamy prawidłowo ustawiony rozrząd.
    Wyjmujemy blokady i składamy. Nie zapominamy na końcu o wkręceniu świec :)

    Uwagi:
    1. Zanim założysz koło pasowe na wale korbowym i wkręcisz śrubę, przykręć dolna osłonę rozrządu.
    2. Nigdy, przenigdy nie obracaj silnikiem poprzez koła wałków rozrządu. Zawsze wałem korbowym.
    3. Zaślepka w bloku silnika, gdzie wkręca się blokadę, jest ciężka do odkręcenia. Słaby dostęp. W moim Clio musiałem zdjąć chłodnicę, a i tak pomógł dopiero klucz pneumatyczny. Oczywiście najpierw odciągnąłem środek z klimatyzacji, żeby nie nakręcać kosztów.
    4. Gdyby komuś się wszystko rozjechało i nie wiedział od czego zacząć, to niech pisze :)

    Pozdrawiam.
    jak ustawić pasek rozrządu w renault clio 1.4 16v 2005r.
  • Poziom 38  
    Martinez_Zero napisał:
    Nie pamiętam momentu, trzeba poszukać w sieci.


    To jest bardziej skomplikowane. Najpierw dociągamy kluczem dynamometrycznym, a potem jeszcze okreslony kąt obrotu (chyba ze 120 stopni).
  • Poziom 35  
    Martinez_Zero napisał:

    2. Nigdy, przenigdy nie obracaj silnikiem poprzez koła wałków rozrządu. Zawsze wałem korbowym.
    Pozdrawiam.


    Czy mógłbyś się odnieść do ww. zdania. Jak to właściwie różnica? Czy tu chodzi o możliwość poluzowania śruby dokręcającej koło zębate wałka rozrządu czy jakaś inna jest przyczyna tej uwagi?

    Swoją drogą, to bardzo pomocny jest Twój manual, otrzymujesz +. :)
  • Poziom 38  
    ^ToM^ napisał:
    Czy mógłbyś się odnieść do ww. zdania. Jak to właściwie różnica? Czy tu chodzi o możliwość poluzowania śruby dokręcającej koło zębate wałka rozrządu czy jakaś inna jest przyczyna tej uwagi?


    Jeśli mogę to wyręczę autora.
    Tak, mozliwość poluzowania jest jedną z przyczyn.
    Inne to:
    - do poruszania rozrządu potrzebny jeskt określony moment (zgniecenie sprężyn, przy jednoczesnym prostowaniu innych). Gdy ktoś będzie chciał przejść silnikiem przez kompresję, to obciążenie paska może przekroczyć to, do którego został zaprojektowany i spowodować jego przedwczesne żużycie i awarię silnika.
    - kręcąc silnik w stronę "prawidłową" powodujemy zwiększenie naprężniea paska od strony napinacza; to spowoduje poluzowanie paska po drugie stronie wału korbowego i może spowodować przeskoczenie paska
    - czyniąc jak wyżej wywieramy bardzo duże obciążenie na wałek pompy wody. możliwość uszkodzeń uszczelniacza, łożyska itp.

    Ponadto pamietajmy o przełożeniu: wał korbowy kręci się dwa razy szybciej niż wałki rozrządu a juz z fizyki w podstawówce wiemy co oznacza dla przekładni pasowych (zasada dźwigni).
  • Poziom 2  
    Sanfran. Dokładnie o to mi chodziło z tym obracaniem silnika wałkami. Wytłumaczyłeś to dogłębnie.

    Dodano po 4 [minuty]:

    ^ToM^ napisał:

    Swoją drogą, to bardzo pomocny jest Twój manual, otrzymujesz +. :)

    Dzięki wielkie. Poprawiłem jeszcze kilka zdań.
  • Poziom 35  
    sanfran napisał:

    Inne to:
    - do poruszania rozrządu potrzebny jeskt określony moment (zgniecenie sprężyn, przy jednoczesnym prostowaniu innych). Gdy ktoś będzie chciał przejść silnikiem przez kompresję, to obciążenie paska może przekroczyć to, do którego został zaprojektowany i spowodować jego przedwczesne żużycie i awarię silnika.
    - kręcąc silnik w stronę "prawidłową" powodujemy zwiększenie naprężniea paska od strony napinacza; to spowoduje poluzowanie paska po drugie stronie wału korbowego i może spowodować przeskoczenie paska
    - czyniąc jak wyżej wywieramy bardzo duże obciążenie na wałek pompy wody. możliwość uszkodzeń uszczelniacza, łożyska itp.


    Oj Panowie, co wy to piszecie. Kręcąc kołem rozrządu, siłę na wałek rozrządu wywierasz bezpośrednio przez sam klucz którym obraca wałek rozrządu. Pasek jedynie obraca wałem korbowym, pompą i napinaczem. Jak są dwa wałki rozrządu sprzęgnięte kołami rozrządu to napędza się też drugi wałek tym paskiem.
    Siła przenoszona przez pas zębaty jest identyczna i niezależna od tego, którym z elementów będziesz kręcił, bowiem wynika wyłącznie z oporów jakie stawiają poszczególne mechanizmy. Opory zaś nie zależą od miejsca przyłożenia siły.
    Jedyne z czym się mogę zgodzić i co napisałem już wyżej, to fakt, że kręcąc kluczem nałożonym na koło wałka można je odkręcić i niechcący przestawić. Cała reszta, z przeskoczeniem rozrządu czy bardzo dużymi obciążeniami przy ręcznym kręceniu to już wyłącznie bajkopisarstwo.

    Przy ręcznym kręceniu silnikiem, siły działające na wszystkie mechanizmy są najmniejsze z możliwych - warto to zapamiętać. Zastanówcie się, jaką to "ogromną" siłą może zadziałać człowiek na wał silnika, gdy ma w dłoni klucz o długości 20-30 cm. :D
  • Poziom 38  
    ^ToM^ napisał:
    Siła przenoszona przez pas zębaty jest identyczna i niezależna od tego, którym z elementów będziesz kręcił, bowiem wynika wyłącznie z oporów jakie stawiają poszczególne mechanizmy. Opory zaś nie zależą od miejsca przyłożenia siły.


    Szanowny kolego. Bardzo proszę o ponowne przeczytanie tego, co kolega napisał.
    Następnie proszę sobie rozrysować przekładnię pasową jako zestaw połaczonych dźwigni.
    A potem dla dalszego uproszczenia prosze sobie wyobrazić ciężarówkę sprzegnięta linką z maluchem. I potem sobie prosze przedstawić siły na lince, w przypadku gdy ciężarówka ciągnie malucha jak i w przypadku gdy maluch ciągnie ciężarówkę. I udowdnić mi, że są one identyczne w obu przypadkch.
  • Poziom 2  
    ^ToM^ napisał:

    ... Pasek jedynie obraca wałem korbowym, pompą i napinaczem...
    ... Siła przenoszona przez pas zębaty jest identyczna i niezależna od tego, którym z elementów będziesz kręcił, bowiem wynika wyłącznie z oporów jakie stawiają poszczególne mechanizmy.


    Pasek rozrządu nie służy do napędzania mechanizmu, jakim jest układ korbowy, obciążany sprężaniem gazów w cylindrach.

    Z luzowaniem paska podczas kręcenia kołami rozrządu, przeprowadź doświadczenie. Jak Safran napisał, wał ciągnie pasek i napina go po stronie prawej (w tym silniku). Po lewej stronie, luz paska kompensuje napinacz. Zobacz, co się dzieje gdy kręcisz kołem wałka - wałek napina pasek po stronie lewej i powstaje luz niekontrolowany po stronie prawej.
  • Poziom 35  
    sanfran napisał:

    A potem dla dalszego uproszczenia prosze sobie wyobrazić ciężarówkę sprzegnięta linką z maluchem. I potem sobie prosze przedstawić siły na lince, w przypadku gdy ciężarówka ciągnie malucha jak i w przypadku gdy maluch ciągnie ciężarówkę. I udowdnić mi, że są one identyczne w obu przypadkch.


    Twój przykład jest z gruntu zły. Cały czas mówimy o silniku niepracującym, gdzie sugerujecie iż człowiek ma taką siłę, że potrafi naciągnięty pas przeciągnąć po ząbkach, gdzie tymczasem w pracującym silniku pas rozrządu przenosi moc najmniej kilku kW bez zająknięcia. Jest to zwyczajnie niewykonalne. Nie widzę możliwości uszkodzenia silnika, pokręcając kołem wałka rozrządu zamiast kołem wału korbowego. Po prostu nie zdajecie sobie sprawy z tego, że siła zrywająca pas zębaty to rząd kN i żadne kilka kg, które są potrzebne do obrócenia wałem korbowym silnika za po mocą ręki nie jest w stanie nic tu uszkodzić, nadwyrężyć czy naciągnąć. Do pokonania oporu sprężania przecież wystarczy mocny nacisk ręki i po chwili siła zostaje pokonana. Nawet najbardziej filigranowy pasek tego nie odczuje. Zważywszy, iż siła ścinająca zęba zależy od prędkości obrotowej silnika. Im wyższa prędkość tym niższa siła ścinająca, to przy prędkości rzędu 1 obrót na minutę w ogóle nie może być mowy o uszkodzeniu czegokolwiek. Statycznie pas ma około 2-3 krotnie większą wytrzymałość niż przy prędkości 3-5 tyś obr/min. Natomiast wytrzymałość jednego zęba to zwykle 50-200 i więcej N/cm. Zatem nie wiem o czym mówicie.


    Martinez_Zero napisał:

    Po lewej stronie, luz paska kompensuje napinacz. Zobacz, co się dzieje gdy kręcisz kołem wałka - wałek napina pasek po stronie lewej i powstaje luz niekontrolowany po stronie prawej.


    No powstaje luz, ale ten luz nie da możliwości przeskoczenia pasa po ząbkach. Jak pas jest prawidłowo naciągnięty, to już w ogóle nawet mowy nie ma. Po prostu sugerujecie, że siły działające na elementy silnika przy kręceniu ręką z prędkością 1 obrót na minutę są większe niźli wtedy, gdy silnik pracuje z prędkością kilku tyś obr. na minutę. :D
    Każdy kto kręcił wałem korbowym silnik, to wie, że to tego nie trzeba używać, żadnych dużych sił. Wystarczy nałożyć klucz nasadowy ze standardowym pokrętłem i pod silniejszym naciskiem ręki całość się poddaje. Kręcąc od drugiej strony, czyli za koło rozrządu nie ma tu jakiejś konkretnej różnicy. Tak samo pod naciskiem ręki układ się obraca. Ale nawet jeśli wtedy powstają różnice sile to są na poziomie kilku kg co dla pasa i całego osprzętu jest bez znaczenia. Silnik jest zrobiony ze stali a nie z plasteliny.
    Zostawmy to, pytając o to w początkowym poście myślałem, że ktoś ma jakieś głębsze przemyślenia w tym temacie, prócz standardowych koncepcji garażowych . :D
  • Poziom 2  
    ^ToM^ napisał:

    Zostawmy to, pytając o to w początkowym poście myślałem, że ktoś ma jakieś głębsze przemyślenia w tym temacie, prócz standardowych koncepcji garażowych . :D

    To dyskusja merytoryczna. Daruj sobie takie oceny.
  • Poziom 35  
    Martinez_Zero napisał:
    ^ToM^ napisał:

    Zostawmy to, pytając o to w początkowym poście myślałem, że ktoś ma jakieś głębsze przemyślenia w tym temacie, prócz standardowych koncepcji garażowych . :D

    To dyskusja merytoryczna. Daruj sobie takie oceny.


    Oczywiście miałem na myśli wątek poboczny o możliwości poważnego uszkodzenia silnika przy ręcznym kręceniem silnikiem a nie cały wątek o ustawieniu rozrządu w Clio. :)
  • Poziom 43  
    Oczywiście przy kręceniu za wałki luzuje się pasek i może przeskoczyć na kole wału. TYLE.
    A będąc totalnym id..... i kręcąc za wałki w lewo na pewno odkręcimy śrubę wałka, i koło się obróci na wałku.
  • Poziom 14  
    Producent w instrukcji serwisowej nakazuje luzowanie kół rozrządu. Śruba koła pasowego wału jak i nakrętki kół wałków rozrządu muszą być wymienione. Po założeniu paska i wstępnym napięciu go, kręcimy za poluzowane koła wałków rozrządu, aby pasek się ułożył. Wałki i wał mają być wtedy zablokowane. Sprawdzamy napięcie. Oczywiście dolne koło musi obracać się luźno na wale. Z tym bywa różnie, potrafi przyrdzewieć. Trzeba przed założeniem paska to sprawdzić. Jeśli nie obraca się luźno, trzeba zdjąć, oczyścić i odtłuścić.