Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Subwoofer aktywny Rockford + Holton

lowbird 24 Wrz 2010 20:49 9625 17
  • Subwoofer aktywny Rockford + Holton
    Witam.

    Na wstępie należy zaznaczyć, że jest to subwooferem do auta. Będzie grał w Polonezie Atu, w tym momencie już wiem, że pod radiem Kenwood KDC-4047UG. Konstrukcją zainteresowałem się około czerwca. Wymyśliłem sobie przetwornice na ETD 44, do tego wzmacniacz Holton 200 z miejscem na trzecią pare mosfetów. Części i ceny z Piekarza.

    Głośnik i obudowa:

    Głośnik miał być ciut droższy niż zwykle stosuję, wybrałem Rockford Fosgate R1S412, był akurat po 299zł ze skrzynką. W obudowie chciałem zbudować komorę na elektronikę, ale odszedłem od tego pomysłu, bo komplikowało to znacznie konstrukcję. Ostatecznie jest obudowa zamknięta 34 litry, bez frezu pod głośnik, obita szarą wykładziną (nieznanego) pochodzenia z piwnicy.

    Przetwornica i wzmacniacz:

    Przetwornica bez stabilizacji oparta o układ sg3525, częstotliwość około 45kHz. Transformator na rdzeniu ETD44 zamocowany solidnie na drucianej obejmie, tak było najwygodniej. Karkas poziomy, pierwotne 2x4 zw. /22 druty 0,5mm, wtórne 2x18 zw. /5 drutów 0,5mm. Wyprowadzenia zakończone konektorami, aby ułatwić i tak trudny już ewentualny demontaż. Klucze 2x IRFZ44n, zastanawiałem się czy nie dać czterech, ale ostało się na dwóch. Schottky to cztery zrównoleglone sztuki MBR20100CT.
    Wzmacniacz Holton 200, co tu dużo pisać. lm385-1,2 dla stabilizacji prądu spoczynkowego. Na zdjęciach nie ma kondów 4700uF 63V filtracyjnych przed. Wszystkie większe półprzewodniki na radiatorze A6023.

    Zasilanie jest włączane z sygnału remote przez przekaźnik 30A, pobiera 130mA. Gniazdo na kable zasilania, sygnałowe i remota zrobiłem wykorzystując wcześniej wykręcone gniazdo z obudowy kupionej razem z głośnikiem. Czincze sygnałowe weszły klasycznie, czyli w otwory. Złącze remote to zwykły konektor 3mm żeński. wytopiłem otwór jednym konektorem, a drugi, czysty, wkleiłem i uszczelniłem termoglutem.

    Okleina poszła najpierw na boki, później jeden duży kawałek od dołu, przez przód do tyłu. Do oklejania użyłem butaprenu "200ml", który skończył się na ostatniej, tylnej ścianie, przez nieoszczędne nakładanie na wykładzine (ciężko dostrzec gdzie się już nakładało). Dokończyłem wikolem.

    Nie mogę jeszcze pochwalić się odsłuchem w aucie, ale to już na dniach.

    Zdjęcia:
    Subwoofer aktywny Rockford + Holton Subwoofer aktywny Rockford + Holton Subwoofer aktywny Rockford + Holton Subwoofer aktywny Rockford + Holton Subwoofer aktywny Rockford + Holton
    Ciekawostka przy lutowaniu kabla 16mm^2 za 4,92zł metr.
    Subwoofer aktywny Rockford + Holton Subwoofer aktywny Rockford + Holton Subwoofer aktywny Rockford + Holton Subwoofer aktywny Rockford + Holton Subwoofer aktywny Rockford + Holton Subwoofer aktywny Rockford + Holton Subwoofer aktywny Rockford + Holton
    Narożnik:
    Subwoofer aktywny Rockford + Holton

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    lowbird
    Poziom 23  
    Offline 
    lowbird napisał 755 postów o ocenie 30, pomógł 36 razy. Mieszka w mieście Częstochowa. Jest z nami od 2007 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    pawel_aa
    Poziom 25  
    Ta konstrukcja jest zbyt prowizoryczna by wytrzymać jazdę w aucie na polskich drogach.

    Jeśli ta podkładka jest aktualnie w obiegu to NBP może się chyba przyczepić...
  • Relpol przekaźniki
  • #3
    Uszol 1990
    Poziom 29  
    Możesz coś więcej powiedzieć o przetwornicy?
    Będzie dostępny schemat?
  • #4
    PiotrRDiablo
    Poziom 22  
    Witam wykonanie (zewnętrzne) bardzo ładne. Co do środka:
    - płytka wzmacniacza (w/g zamieszczonego zdjęcia) trzyma się tylko na jednej śrubce :!:
    płytka na ciężką nie wygląda, ale przy drganiach panujących w samochodzie może być bardzo różnie. Przecież można było dać od spodu płytki 4 (cztery) podkładki dystansowe i przykręcić wszystko 4 śrubkami, wkład pracy żaden, a mocowanie pewne, a i jeszcze poprawić można,
    - skoro wzmacniacz jest na płytce drukowanej, można było wykonać drugą z elektroniką przetwornicy. Co prawda ten "pająk" wygląda solidnie, ale płytka to rozwiązanie bardziej eleganckie i na pewno pewniejsze w samochodzie.
    Sam popełniłem (1990 rok) wzmacniacz samochodowy, część właśnie "w pająku" część na kiepsko zamocowanej płytce drukowanej i po kilku miesiącach wszystko wylądowało na porządnie przykręconych płytkach. Chodził po tym bezproblemowo.:D
  • #5
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #6
    raptor37
    Poziom 12  
    Ja bym jeszcze każde połączenie zaizolował rurką termokurczliwą. Jakby Ci coś odpadło (a przy tej konstrukcji napewno) to chociaż zwarcia nie zrobi. Jeśli dobrze widzę ten transformatorek na górze jest przyczepiony do obudowy za pomocą skręconego przewodu, to ci będzie tłukło o obudowę i denerwowało podczas jazdy. Ja bym go na płytce umieścił razem z kondensatorami a jak już chcesz bardziej prowizorycznie to chociaż na zipach i pomiędzy transformatorem a obudową jakiś kawałek gumy.
  • #7
    lowbird
    Poziom 23  
    Troche prowizorki jest, ale to w ramach materiałoznawstwa, sprawdzanie wytrzymałości. Napiszę kiedy się zepsuje.
    Oto schematy:
    Subwoofer aktywny Rockford + Holton Subwoofer aktywny Rockford + Holton

    Elementy:
    C1, C7- 22nF
    C2- 10nF
    C3- 4,7uF
    C4- 100nF
    C5- 220uF

    R1- 4,7k
    R2, R3- perek 10k
    R4- 3,3k
    R5, R6, R7- 10R
    R9, R12- 10k

    Płytka trzyma się na dwóch śrubkach, które dociskają gumki dystansowe. Znam dobre zastosowanie dla aktualnych monet obiegowych, poza tym aluminium lepiej się wierci, niż stop CuNi.
  • #8
    mkpl
    Poziom 37  
    Hmm mnie zastanawia inna kwestia. Sam robiłem subwoofer do auta i wiem że przy dużych mocach generuje się naprawdę duże ciśnienie które słychać (kilka otworów po wkrętach) a u Ciebie widzę solidne szczeliny między radiatorem a skrzynią itp :)
  • #9
    manekinen
    Poziom 29  
    Nie CZY, ale NA CO spadnie to zawieszone trafko z niezaizolowanymi konektorami? Bezpiecznika w zasilaniu to tam nie widać... Akumulator to nie jakiś tam transformator, jego prąd zwarcia to setki amper, wystarczy użyć wyobraźni i dopisać resztę scenariusza. Oraz nabyć porządną gaśnicę.
  • #10
    universum 17
    Poziom 11  
    Mam pytania odnośnie przetwornicy :
    Jaką moc uzyskałeś i przy jakim obciążeniu?
    Ile nawinąłeś drutu(liczba zwojów)?
    Mógłbyś wyjaśnić jak podłączyć ten transformator do płytki sterownika(jakiś schemacik) ? Czy przetwornica dałaby radę z holtonem 400 ale przy obciążeniu 8ohm czyli 200w ? Jakby można było to spróbuj dokładniej opisać jak wykonać taką przetwornicę.
    Dziękuję i pozdrawiam
  • #11
    lowbird
    Poziom 23  
    Jakoś nie mogę zauważyć tych szczelin przy radiatorze. Jest on przykręcony czterema śrubami M3 35mm, z czego górne mają nakrętki, a dolne wchodzą całe w otwór 2,5mm w płycie wiórowej, co całkiem solidnie go dociska. Nie wiem o co wam chodzi z tym trafkiem. Zrobiłem dość prowizoryczne mocowanie, ale ręką nie idzie tego ruszyć, ani przesunąć. Konektory nieizolowane mogą się zsunąć, ale nie uważam tego za prawdopodobne. Brak bezpiecznika przed przetwornicą to faktycznie błąd, ale jest jeden 60A na kablu zasilającym przy akumulatorze.

    Universum 17: ilość zwojów masz u góry. To jest tradycyjny push pull, masz dwa mosfety sterowane ze sterownika przez rezystory 10 ohm, które przełączają masę między początek jednej, a koniec drugiej części uzwojenia pierwotnego. Na środkowym odczepie masz napięcie zasilania, czyli 12V. Do holtona 400 musiałbyś dać większą ilość zwojów na wtórnym. Nie robiłem testów obciążeniowych, ale jak widać na zdjęciach jest jeszcze miejsce w oknie rdzenia, weszłoby ze 20% więcej miedzi. O nawijaniu transformatora i podłączeniu nic NOWEGO nie napiszę.
  • #12
    Karol966
    Poziom 30  
    A ja mam pytanie jak gra taki głośnik? Jest to lepszy zakup niż taki JBL za ok 250zł z Alle...ro?

    PS. Płytka Ci się podtrawiła :P
  • #13
    Mark II
    Poziom 21  
    Konektory na jednodrutowych żyłach to słaby pomysł. Wiszące w powietrzu podzespoły również. Odległości pomiędzy podzespołami w przetwornicy za duże, w końcu pracuje to na dziesiątkach kHz, z tego samego powodu przewody powinny być wielodrutowe, szczególnie przy większych długościach.
    Bezpiecznik 60A będzie za duży dla przewodów o przekroju 2,5mm² czy nawet mniejszym, trudno wywnioskować ze zdjęć przetwornicy. Razem z rezystancją dłuższych odcinków przewodów zasilających, może dać pętlę zwarcia o takiej oporności, że bezpiecznik spali się dopiero razem z autem.
    I nie piszę tego złośliwie. Przy zmianie przekroju przewodu zasadą jest stosowanie bezpiecznika właściwego dla przekroju mniejszego. Tutaj można dać najwyżej 20A.
    Dla prądów do 30A właściwy będzie przekrój przewodów 4mm².
  • #14
    lowbird
    Poziom 23  
    Po stronie pierwotnej przewody mają przekrój 4mm^2, jedynie mostek, na którym jest 12V, po środku transformatora ma 2,5mm^2. Większość jest brązowa, bo akurat takie wyrwałem. Po stronie wtórnej są 2,5mm^2, a bezpośrednio do wzmacniacza 1, albo 1,5. Wszystkie wielodrutowe... Ciężko w praktyce skrócić kable, gdy półprzewodniki mają być na radiatorze 18mm głębiej.

    Co do gry głośnika. Nie mam porównania do podobnych- ani do żadnych samochodowych- głośników. Pytaj innych.
    Płytka się podtrawiła, bo termotransfer z folii trochę odszedł od miedzi. Poprawiałem markerem. Nie moge znaleźć zdjęcia, ale płytka jest cała pocynowana, ścieżki prądowe mają nalutowany drut, także pod tym względem jest dobrze.
  • #15
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  
    Dla mnie ten temat nadaje sie do kosza, bo jeszcze ktoś uzna , że tak można robić i powieli taki układ. Wykonanie dokładnie takie jakiego nie należy robić, beznadziejnie wykonana przetwornica groźba pożaru jak kolega powyżej napisał, za mały radiator, brak jakiegokolwiek zabezpieczenia termicznego, konstrukcja nie przystosowana do wstrząsów, niepotrzebny przekaźnik na głównym zasilaniu itd.
  • #16
    Kamis47
    Poziom 13  
    Jest gotowy kit przetwornicy car-audio, która na pewno lepiej by się spisała. Co do bezpiecznika to 20A na pewno by wytrzymał. Ja przy Holtonie 200 mam na zasilaniu przetwornicy 10A i pali się dopiero przy max głośności, ponieważ to nigdy ciągłej mocy nie pobiera...
  • #18
    lowbird
    Poziom 23  
    Bez problemu działa. Nie gram jakoś specjalnie głośno, więc nie ma zbyt dużo do roboty. Nadal nie dołożyłem większych pojemności na wyjściu i przy dłuższych basach wydaje mi się, że troche brakuje prondu.


    A co to jest ten "prond"
    Regulamin p.15
    (dj-MatyAS)