Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Koło garncarskie - silnik z regulacją

26 Wrz 2010 23:26 13788 23
  • Poziom 9  
    Witam. :)
    Na wstępie mojego pierwszego postu chciałbym się przywitać i zaznaczyć, że jestem tak zielony w temacie który zaraz poruszę, że ciężko być mniej. :)

    Planuję stworzyć koło garncarskie.

    W większości fabrycznych kół, stosuje się silniki:
    - o mocy ok. 0,5-0,75 konia mechanicznego (370-560W?)
    - z płynną regulacją obrotów (0-250) za pomocą pedału.

    Aktualnie dysponuję silnikiem od pralki Polar (?):
    - 2760 obr/min - 65W lub 425 obr/min - 45W.
    - na osi pralki zamontowane jest kółko o śr. ok. 4cm.

    Czy taki silnik będzie w stanie obracać kołem garncarskim (i przeciwdziałać całkiem sporym siłom tarcia rąk o glinę) z regulowaną prędkością w zakresie 0-250? Jeśli tak, to w jaki sposób to rozwiązać?

    Na razie wykombinowałem, że można zredukować 2760 obrotów do ok. 250 przez dodanie przekładni pasowej z kółka o śr. 4 cm (na osi silnika) na kółko o śr. ok 44 cm (na osi koła).
    Teraz zostaje regulacja od 0 do tych 250...

    Czytałem w innych wątkach o regulacji obrotów, ale mało z tego wyrozumiałem.
    Czy znacie może jakiś w miarę prosty i niedrogi sposób na zrobienie tej regulacji przy pomocy pedała (np. od maszyny do szycia)?

    A może znacznie lepiej w ogóle znaleźć silnik od samej maszyny do szycia albo od wiertarki? Które rozwiązanie będzie lepsze?

    Prosiłbym o bardzo łopatologiczne wyjaśnienia. :)
    Pozdrawiam i z góry dziękuję!
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 15  
    Witam po podaniu typu silnika szybciej dostaniesz odp.
  • Poziom 15  
    Tyrystorowy Regulator obrotów z odkurzacza ;]
  • Poziom 9  
    To może spytam inaczej: czy silnik Tur2 z maszyny do szycia Łucznik sprawdzi się w roli napędu do koła garncarskiego (0-250 obr. na minutę; odpowiednia moc)?
    Myślę, że w jego przypadku rozwiązanie problemu pedała regulacyjnego będzie znacznie prostsze...
  • Moderator
    Myślę, że od tego potrzeba zacząć. Przede wszystkim nie możesz dać silnika o zbyt dużej mocy ze względów bezpieczeństwa. A tu masz gotowy zestaw.
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    Silnik od pralki jest pewnie asynchroniczny, więc w regulację obrotów się nie baw. Silnik od maszyny był stosowany w kołach, nawet widziałem gdzieś projekt koła z tym silnikiem i rzekomo się nadaje, musiał byś spróbować.
  • Poziom 9  
    Kurcze, byłbym bardzo wdzięczny gdybyś skądś odkopał ten projekt, albo nakierował mnie gdzie go szukać - bardzo by mi to pomogło.
  • Poziom 37  
    Witam !
    Proponuję pozyskać ze złomowanej pralki automatycznej ( nowej generacji )
    silnik komutatorowy, pasek klinowy, i koło pasowe z bębna. Czyli prawie kompletny ( bez sterownika ) napęd. Oś silnika jest mini kołem pasowym o średnicy około 20mm, koło pasowe bębna o dużej średnicy około 500mm.
    Do silnika podłączamy układ regulacji obrotów, może to być typowy ściemniacz do lampy, na tyrystorze lub triaku.
    Pozdrawiam. Stefan
  • Poziom 9  
    @Duduś74: Byłoby super. :)

    Jeszcze jedna myśl mi wpadła - może wykorzystać do tego po prostu wiertarkę z płynną regulacją obrotów i tak zmodyfikować przycisk, by używać zamiast niego jakiegoś pedała (czy byłoby to bardzo trudne?)...
    W tym przypadku moc na pewno będzie wystarczająca.
    Co o tym sądzisz?

    Dodano po 1 [minuty]:

    @sp3ots: Hm... A czy takie ściemniacze bywają też w wersji z pedałem? A jeśli nie, to czy trudno taki samodzielnie wykonać?
  • Poziom 37  
    Witam !
    Nie spotkałem się z takim pedałem.
    Przerobić można pedał od maszyny do szycia, trzeba wymontować wnętrzności i wmontować krótki ( około 40mm ) potencjometr suwakowy.
    Pozdrawiam. Stefan
    Taki potencjometr suwakowy ( takiej wielkości ):
    Koło garncarskie - silnik z regulacją
  • Poziom 9  
    Witam, oto zdjęcia maszyny, którą zrobiłem dla mojego syna. Mechanizmy na bazie pralki do prania ładowanej od góry. Śilnik (klatkowy) o mocy 80 watów pochodzi od jakiejś niemieckiej pralki do prania - nieznanej mi marki. Zamiast przeniesienia napędu po przez pasek zastosowalem gumową rolkę na osi silnika - dociskaną za pomocą sprężyny do koła garncarskiego. Maszynka działa bez zarzutów - a istotnym elementem sukcesu twórczego jaest odpowiedniej jakości glina:)Koło garncarskie - silnik z regulacją Koło garncarskie - silnik z regulacją Koło garncarskie - silnik z regulacją
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Witam, myślę, że regulacja obrotów ma wiele plusów i jest dość łatwym czynnikiem do spełnienia. Osobiście nie mam praktyki w garncarstwie - ale słyszałem od praktyków, że to bardzo ułatwia pracę.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator
    Niedaleko Janowa Lubelskiego jest taka miejscowość, której nazwa brzmi Łążek Garncarski. Przejedź się tam i wszystkiego się dowiesz.
  • Poziom 9  
    Po roku wracam do pomysłu stworzenia koła garncarskiego! :)

    slay70 napisał:
    Witam, oto zdjęcia maszyny, którą zrobiłem dla mojego syna. Mechanizmy na bazie pralki do prania ładowanej od góry. Śilnik (klatkowy) o mocy 80 watów pochodzi od jakiejś niemieckiej pralki do prania - nieznanej mi marki. Zamiast przeniesienia napędu po przez pasek zastosowalem gumową rolkę na osi silnika - dociskaną za pomocą sprężyny do koła garncarskiego. Maszynka działa bez zarzutów - a istotnym elementem sukcesu twórczego jaest odpowiedniej jakości glina:)

    Koło garncarskie - silnik z regulacją Koło garncarskie - silnik z regulacją Koło garncarskie - silnik z regulacją


    Bardzo podoba mi się Twoje koło! :)
    Jaką moc i obroty ma ten silnik? Czy da się na jednej prędkości skutecznie tego używać? Czy moc nie jest za mała (nie zwalnia)?

    Czy mógłbyś ewentualnie wrzucić więcej fotek? Szczególnie chodzi mi o oś, "piastę" i samo koło.
    Które z tych części wyjąłeś bezpośrednio z pralki? Skąd wziąłeś resztę? A może dorobiłeś?
    Proszę o więcej info! :)
    Sam myślałem (i nawet próbowałem), żeby rozwiązać to piastą i półosią od malucha, ale średnio to wygląda...

    Dzięki!
  • Poziom 2  
    Witajcie,
    Trochę odświeżę temat. Mam nadzieję, że Tosterowi tez się powiodło :)

    Dzięki uwagom, głownie z tego wątku, udało mi się zbudować własne koło. Działa dobrze i obecnie jest w fazie testów.
    Silnik z pralki 45/60wat, regulator AVT1613, toczek bezpośrednio na ośce silnika.
    Zainteresowanych zachęcam do lektury: http://niemastresu.wordpress.com/2014/05/19/jak-zbudowac-kolo-garncarskie-v-1-0rc/

    pozdrawiam serdecznie,
  • Poziom 6  
    Witam na początku chciałbym się przywitać gdyż jestem tu nowy i całkowicie zielony w sprawach elektryki a chciałbym zrobić koło dla siebie i mojej córki .
    Moje pytanie brzmi czy gdyby silnik podłączyć jak oryginalnie na pełne obroty przy dwóch kołach małym na ośce i dużym przy toczku (chodzi o przełożenie ) to silnik będzie się mniej grzał ?? i po zastosowaniu regulator AVT1613 w jakim zakresie będzie można regulować obroty ?? czy ktoś może próbował czy musiał bym sam eksperymentować ??
    Z góry dziękuje za odpowiedż
  • Poziom 1  
    Dzień dobry,

    Ponieważ od strony elektrycznej/elektronicznej jestem kompletnie zielony odświeżam temat.

    Wybebeszyłem pralkę silnik działa, jest też kondensator. Nie mam bladego pojęcia jak toto podlączyć ze sterownikiem obrotów. Od strony mechanicznej sobie poradzę ale z stroną elektryczną potrzebuję pomocy.

    Koło garncarskie - silnik z regulacją Koło garncarskie - silnik z regulacją
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Keylan napisał:
    Wybebeszyłem pralkę silnik działa, jest też kondensator. Nie mam bladego pojęcia jak toto podlączyć ze sterownikiem obrotów. Od strony mechanicznej sobie poradzę ale z stroną elektryczną potrzebuję pomocy.


    "Kondensator" to filtr przeciwzakłóceniowy i wstawiasz go na wejściu zasilania z sieci. Potem regulator, dalej silnik.
  • Poziom 7  
    A czy przypadkiem ten kondensator nie służy do przesunięcia napięcia? W końcu to silnik indukcyjny.
  • Poziom 39  
    Silnik przedstawiony wyżej to silnik komutatorowy, a ten "kondensator" jak kol jdubowski napisał to filtr przeciwzakłóceniowy.