Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

UNO, FIAT, 899 (1999 0,9 Seicento), obrotomierz od UNO SX

fire-fox 27 Sep 2010 11:15 5132 4
Bosch
  • #1
    fire-fox
    Level 12  
    Problem z podłączeniem obrotomierza z zegarów UNO SX do Uno 899 (1999r. silnik Seicento 0,9).
    Próbowałem pobrać impulsy do obrotka z przekaźnika pompy paliwa (próbowałem po kolei styki 85 i 86, właściwie próbowałem wszystkich możliwych na obu
    przekaźnikach, później się dowiedziałem, że od pompy jest po lewej stronie, bo po jego wyjęciu nie ma charakterystycznego "bzzz" pompy paliwa po przekręceniu kluczyka.

    Postępowałem, tak jak to zostało opisane w instrukcjach:

    Link1

    Link2

    Jako, że nie udało się z przekaźnikiem pompy, postanowiłem pozyskać impulsy
    bezpośrednio z cewki/cewek zapłonowych

    Problem polega na tym, że Uno 899 ma 2 cewki zapłonowe.
    Impulsy pojawia raz na 1 cewce raz na 2.
    Można pobrać sygnały z 1 i ustawić obrotomierz na 2 cylindry. Da się do zrobić w
    przypadku obrotomierzy cyfrowych, niestety standardowy w Uno SX jest ustawiony na 4 cylindry.
    Po podłączeniu do 1 cewki pokazuje błędne obroty (niestabilnie) połowę niższe.

    Znalazłem możliwość zebrania sygnału z 2 cewek za pomocą diod prostowniczych.
    Próbowałem różnych diod, szybszej 45ns i Schottkiego 1A 40V.
    Niestety przed diodą (podłączałem je w obie strony) jest impuls, a za diodą po
    podłączeniu obrotomierza wskazówka się nie wychylała.
    Ciekawe zjawisko...działo tak się niezależnie od stosowanych diod (nawet na
    Schottkiego)

    Z pomocą przyszedł oscyloskop. Co się okazało?
    Impulsy są prostokątne i powstają w momencie zanikania napięcia 12V..
    Impuls przechodzi przez diodę, ale...
    Po podłączeniu kabla sygnałowego od obrotomierza totalnie zanika!
    Jakby po przejściu przez diodę był za duży spadek napięcia i obrotomierz tłumił
    cały sygnał...

    Jak ten fant rozwiązać? Wg mnie zostają 2 pomysły:
    - wzmocnić sam impuls, bez reszty składowej?
    - przerobić obrotomierz w zegarach UNO SX na 2 gary

    Jakieś inne pomysły? Proszę o pomoc...
  • Bosch
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • Bosch
  • #3
    fire-fox
    Level 12  
    Z doświadczenia wiem, że nie ruszy, bo już próbowałem wszystkich kombinacji.

    Na czy się opierasz, że u mnie z przekaźnika nie ruszy?

    Dziwne jest to, że komuś tu: http://unofani.eev.pl/viewtopic.php?t=2051 się udało.
    Miał taki sam silnik jak ja...

    A dlaczego sposób z diodami prostowniczymi ni chce działać?
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    fire-fox
    Level 12  
    1. jak podłączałeś Ty obrotomierz?
    2. Jak sprawdzić, gdzie szukać centrali IAW?