Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat do czujnika ultradźwiękowego

27 Wrz 2010 14:08 2476 7
  • Poziom 11  
    Witam.
    Poszukuję schematu lub gotowego modułu który mógł bym zastosować do pomiaru odległości i wykrywanie przeszkód przed robotem.
    Problemy:
    1. znalezione schematy lub gotowe rozwiązania są do dwóch czujników nad-odb, ja potrzebuję z wykrywaniem echa na jednym czujniku (podanie impulsu generującego falę-> chwila przerwy na wygaszenie przetwornika -> odczyt fali odbitej).
    2. posiadam czujniki TCF40-18TR1 i właśnie je chciałbym wykorzystać z racji ich wodoszczelności
    3. robot napędzany jest silnikiem spalinowym wiec zdaje sobie sprawę ze mogą wynikać z tego pewne zakłócenia, ale z tym raczej sobie poradzę
    4. robot jeździ na razie tylko do przodu ale myślałem o umiejscowieniu 4 czujników jak na zderzaku auta, lub 2 rozchylone z przodu pojazdu(tak żeby się nie zakłócały wzajemnie), oraz 2 po bokach pojazdu.
    5. sygnały zwrotne mogą być zarówno analogowe jak i cyfrowe, ponieważ układ sterowania oparty jest na mikrokontrolerze USBizi firmy GHIElectronics

    Wiem ze temat wałkowany już ileś razy, ale nie znalazłem niczego co by mi odpowiadało.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jeśli mały zasięg - dalmierze optyczne sharp.

    Jeśli 2m-30cm wystarczy - parktronik :)
  • Poziom 11  
    własnie coś w deseń zasięgu parktonika. Czyli kupić najtańszy układ wspomagania parkowania i zmienić czujniki?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    A po co je zmieniać?
  • Poziom 11  
    no w sumie tam też muszą być wodoszczelne w takim razie najprostszy układ i szukać sygnałów zwrotnych bo wybebeszeniu sterownika?
    Czy może lepiej robić jakiś układ pod siebie?
    No i co myślisz o wpływie wibracji? Umiejscowienie na gąbce powinno rozwiązać problem? Naświetlając ogrom wibracji powiem ze bez szczeliwa do gwintów gubił śrubki.
    Jakiś konkretny model parktronika? czy sugerować się ceną bo to i tak na jedno wyjdzie?
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Przecież w zderzaku samochodowym te czujniki wygodnego życia nie mają :) Tego sterownika też bym nie wybebeszał za bardzo - jest dość skuteczny i niezawodny. Centralka jest z reguły osobno i wysyła sygnały do wyświetlacza. Podejrzewam że centralki nawet nie trzeba rozbierać, tylko zobaczyć jak wygląda komunikacja i odpowiednio się do tego ustosunkować ze swoim procesorkiem.

    Co do wibracji - ja bym po prostu spróbował, a samo pokaże.
    Który model wybrać - to chyba trzeba po prostu poszukać na forum samochodowym które są najmniej zawodne itd, zwłaszcza że nie potrzebujesz bajerów w stylu LCD z DVD, GPS, USB, VHS, EKG itp. ;) a za to głównie się płaci kupując chińskie badziewie.
  • Poziom 11  
    Niby tak ale mimo wszystko jedno to ciężki żywot podczas jazdy a nie podczas pomiaru. Tu niestety pomiar będzie się odbywał podczas jazdy w terenie z prędkością 10km/h i przy wibracjach silnika na obrotach 10000RPM. Ale chyba innej metody jak test nie ma. Jak się coś uda to dam znać.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jeśli to nie zadziała to żadne ultradźwiękowce nie podejdą i zostaje tylko podczerwień i dalmierze szarpa.