Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prosta automatyka do prostownika do ładowania akumulatorów

any56 29 Sep 2010 21:48 38628 19
Relpol
  • Pragnę zaprezentować prosty układ automatyki uożliwiający samoczynne zakończenie procesu ładowania akumulatora samochodowego. Układ wykorzystuje charakterystykę napięciową akumulatora w końcowej fazie ładowania, gdy napięcie akumulatora osiąga w krótkim czasie wartość ok. 14V.
    Według przedstawionego schematu wykonałem układ "na pająka" kilka lat temu i do dnia dzisiejszego nie miałem z nim żadnego problemu.
    Poniższy układ można zastosować w prostownikach 12V i 24V po odpowiednim doborze elementów.

    Wykaz elementów:

    W - wyłącznik jednobiegunowy
    D1 - dioda Zenera C13 (dla prostownika 12V)
    D2 - dioda prostownicza (np. 1N4001)
    D3 - dowolna dioda elektroluminescencyjna
    Ty - dowolny tyrystor małej mocy
    R - rezystor (np. 820R 0,25W dla prostownika 12V)
    K - przekaźnik samochodowy jednotorowy 12V 30A (dla prostownika 12V)

    Opis działania:

    Przy wyłączonym wyłączniku W prostownik pracuje bez układu automatyki. Zamknięcie wyłącznika W uruchamia proces śledzenia wartości napięcia na wyjściu układu.
    Jeżeli napięcie osiągnie wartość ok. 13,8V nastąpi przepływ prądu przez diodę Zenera D1 i złacze bramka-katoda tyrystora Ty.
    Spowoduje to wysterowanie tyrystora w sposób trwały i jednoczesne zadziałanie przekaźnika K. Nastąpi rozłączenie obwodu ładowania akumulatora i zaświecenie diody D3 sygnalizującej zakończenie procedury ładowania.

    UWAGA

    1. Powtórne uruchomienie procedury ładowania może nastąpić po wyłączeniu prostownika i jego powtórnym włączeniu.
    2. Akumulator powinien być podłączony do prostownika przed jego załączeniem.

    Prosta automatyka do prostownika do ładowania akumulatorów

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    any56
    Level 39  
    Offline 
    Has specialization in: urządzenia elektroenergetyczne
    any56 wrote 4186 posts with rating 709, helped 653 times. Live in city Warszawa. Been with us since 2006 year.
  • Relpol
  • #2
    web69
    Level 32  
    Schemat identyczny jak w książce elektroniczne zabawki z lat 70... Układ nigdy nie doładuje akumulatora mocno rozładowanego (końcowe napięcie powinno być ok. 15V i spadek prądu do 0.01C), nie mówiąc o akumulatorze nawet lekko zasiarczonym gdzie napięcie końca ładowania zostanie osiągnięte w parę sekund...
  • #3
    tiesto12
    Level 14  
    jaki element musiał bym zmienić aby ładowanie kończyło się na 14.5V? czy też na 15v
  • #4
    any56
    Level 39  
    Aby podwyższyć próg zadziałania układu należy szeregowo z diodą zenera podłaczyć dowolną diode krzemową małej mocy (oczywiście w kierunku przewodzenia). Podwyższy to próg o 0,7V.
  • #5
    tiesto12
    Level 14  
    czyli mogę dać diodę in4007 ? oraz czy wyłącznik jednobiegunowy służy tutaj do uruchomienia układu?
    Czy nie lepiej było by dać diodę 15v?
    tyrystor 3DD209-1 będzie dobry?
  • #6
    any56
    Level 39  
    Dodaje się jeszcze napięcie bramka-katoda, więc będzie za duzo...
    Włącznik W służy do załączenia automatyki. Gdy jest wyłączony, automatyka nie działa (jest pominięta).
  • #7
    789
    Level 9  
    Jeżeli jako tyrystora użyję BT 151/800 gdzie Vgm -max napięcie bramki wg specyfikscji wynosi 5V to czy napięcie po diodzie zenera go nie uszkodzi ?
  • #8
    kobi
    Level 22  
    Na zenerze zrzucasz 13V Do załączenia tyrystora wystarczy ok 1,2V Czyli max napięcie na aku będzie ok 14,2V Zakładając że napięcie z trafa nie przekracza 18V (jałowo po odłączeniu aku) to tyrystor z Vg max 5V się nie uszkodzi. Dla świętego spokoju można dać jeszcze w szereg z zenerem rezystor Swoją droga to do całkowitego ładowania aku ten układ się nie nadaję Dla mnie mógł by służyć jedynie do wstępnego naładowania aku po wyczerpujących próbach odpalenia samochodu w -20 st lub po przejechaniu 200km z padniętym alternatorem:) Ładujemy aku aż będzie wstanie zakręcić a potem wstawiamy do samochodu Resztę ładuję alternator ;)
  • #9
    mod24
    Level 10  
    Jeszcze jak bym mógł prosić oznaczenie na przekaźniku, jak to podłączyć
  • #10
    artek_was
    Level 2  
    A ma ktoś może schemat wyłącznika na komparatorze żeby układ działał w dwie strony - wyłączał się przy ok 15V i ponownie sam załączał ładowanie jeżeli napiećie spadnie do 13,0 V . Chodzi o urzymanie napiecia w instalacji smochodowej na bezpiecznym poziomie przy długotrwałym diagnozowaniu lub programowaniu modułow ( spory pobór pradu rzędu 20A ).
  • #11
    Wolter85
    Level 11  
    Z moich doświadczeń dotyczących układu z pierwszego postu, mogę tylko dodać, iż aby regulować wartość napięcia przy którym tyrystor się wyzwala dodałem potencjometr 10k wpięty szeregowo z diodą zenera. Bez wpiętej szeregowo rezystancji dioda strasznie się grzała.
  • #12
    czyzman
    Level 2  
    witam
    pomysł fajny tylko moim zdaniem po co tak utrudniać?
    wykorzystałem sam zamysł, przed D1 dałem jeszcze zwykłą diode tak jak to sugerował any56 żeby podnieść troche próg przebicia zenera.
    zrezygnowałem z tyrystora, bo po co zasilać nim cewke styka K, jak zasilić ją może bezpośrednio napięcie które przebiło zenera.
    wydaje mi sie że taki układ spełnia identyczną funkcje bez stosowania niektórych proponowanych elementów.
    ?
  • #13
    Malarz1996
    Level 11  
    Ładny, prosty schemat. To samo można zrobić na LM431. Czy można zastosować to do akku żelowego? Czy w żelowych końcowa faza ładowania przebiega tak samo? Pozdrawiam!
  • #14
    szmic
    Level 14  
    Panowie widzę, że stary temat ale jary, jestem laikiem w tych sprawach i prosze o podpowiedź z której strony podpina się aku na tym schemaciku
  • #16
    szmic
    Level 14  
    Wielkie dzięki za podpowiedź, spróbuję sobie zrobić ten układzik może mi coś z tego wyjdzie.
  • #17
    marcin110682
    Level 10  
    Ja nieco rozbudowałem układ "any56" w swoim prostowniku i działa znakomicie.Do układu można podpiąć dwie diody świetlne czerwona ładuje zielona koniec ładowania ja nie podpinałem bo po zakończeniu ładowania amperomierz wskazuje 0 pozdrawiam Marcin
    Prosta automatyka do prostownika do ładowania akumulatorów
  • #18
    wodnik1402
    Level 2  
    Możesz opisać jak działa twoja wersja na przekaznikach? Í gdzie na schemacie są punkty połączeń w miejscach przecięcia przewodów? próbuje zrobić coś takiego i potrzebuje tych informacji
  • #19
    marcin110682
    Level 10  
    Połączenia są na przecięciach przewodów poza połączeniem nad tranzystorem BC546
    a działanie polega na tym że po chwilowym zamknięciu obwodu start napięcie uruchamia przekaźnik który masę ma po oporniku w związku z czym przebicie zenera powoduje przewodzenie tranzystora załączającego drugi przekaźnik który zaczyna podawać + na - przekaźnika pierwszego a jak wiadomo na dwóch plusach przekaźnik nie pociągnie oporniki nawet nie zaczną się robić ciepłe układ zostanie rozpięty w sekundę niestety podpięcie akumulatora na odwrót spali tranzystor za 40gr jeśli mamy słaby przycisk start to uw przycisk podłączamy pod sam przekaźnik a zanim podpinamy diode prostowniczą aby stycznik zasilał tylko obwód przekaźnika.

    -----------

    schemat z kontrolką i niskonapięciowym startem
    Prosta automatyka do prostownika do ładowania akumulatorów
  • #20
    bearq
    Level 38  
    Witam, jak działa układ z #17 postu? Nikt z nim problemów jakiś nie miał?
    Mam zamiar wykonać najprostszą automatykę która poinformuje mnie kiedy aku przestanie być ładowany i kiedy sie już naładuje gdzie próg wyłączania wyniesie 14.2 V.