
Zaprezentowany układ powstał z myślą o konkursie na dowolną konstrukcje lub dowolny układ elektroniczny realizujący ciekawą funkcje, oparty o dowolny mikrokontroler. Jak i z faktu, że wycieraczki (w większości samochodów) nie wycierają szyby, tak jakbyśmy, my kierowcy tego chcieli. To za wolno, to za szybko

W niniejszym układzie wykorzystałem mikrokontroler ATMEGA8L, który realizuje "inteligentne" sterowanie wycieraczkami w praktycznie każdym samochodzie (kwestia zastanowienia się nad połączeniem do konkretnego samochodu). Dopiero zaczynam zabawę z tego typu mikrokontrolerami, i taki po prostu tylko miałem, ale można wykorzystać jakiś inny – prostszy mikrokontroler.
Sam układ pod względem elektrycznym-elektronicznym jest bardzo prosty, jak i sposób sterowania go przez użytkownika jeden przycisk, co jest zaletą, gdy się prowadzi samochód. Cała siła - "inteligencja" układu jest zawarta w oprogramowaniu mikrokontrolera (algorytm).
Jak działa układ?
Gdy zachodzi potrzeba użycia wycieraczek, naciskamy przycisk. Wówczas układ uruchamia wycieraczki - jeden przebieg, i zaczyna odmierzać czas (rozdzielczość jednosekundowa). Gdy przez 45 sekund (można przyjść inną wartość) nie naciśniemy ponownie przycisku, układ stwierdzi, że chodziło nam o jednorazowe włączenie wycieraczek i przejdzie w stan oczekiwania. Jednak, gdy naciśniemy przycisk przed upływem 45 sekund, wówczas układ znowu uruchomi wycieraczki - jeden przebieg i zapamięta czas, który upłyną od poprzedniego naciśnięcia przycisku do obecnego naciśnięcia. Od tej pory wycieraczki będą uruchamiane na jeden przebieg, w odstępach wynoszących zapamiętany czas. W momencie, gdy warunki atmosferyczne się pogorszą i zaczynamy tracić widoczność, naciskamy znowu przycisk, co powoduje jednorazowe włączenie wycieraczek oraz skrócenie poprzednio zapamiętanego czasu, co za skutkuje uruchamianiem wycieraczek w krótszych odstępach czasu. Możemy w ten sposób doprowadzić do ciągłej pracy wycieraczek. Krótkie przytrzymanie przycisku powoduje wyłączenie wycieraczek, skasowanie zapamiętanego czasu oraz przejście w stan oczekiwania na ponowne naciśnięcie przycisku. W ten sposób możemy całkowicie wyłączyć wycieraczki lub ustawić nowy, dłuższy czas, co który będą włączane wycieraczki na jeden przebieg.
Reasumując, zaczyna padać i przestajemy dobrze widzieć, to naciskamy przycisk. Układ uruchamia wycieraczki na jeden przebieg i zaczyna liczyć czas. Jak nie naciśniemy przycisku przez 45 sekund, układ się wyłącza. Jednak, gdy naciśniemy przycisk, to układ będzie uruchamiał wycieraczki, co zapamiętany czas. Naciśnięcie przycisku przed upływem zapamiętanego czasu, skraca czas, co który będą uruchamiane wycieraczki. Chwilowe przytrzymanie przycisku powoduje zatrzymanie uruchamiania wycieraczek, co zapamiętany czas i oczekiwanie na ponowne naciśnięcie przycisku, aby zacząć uruchamiać wycieraczki według nowego, zadanego czasu. I tak w kółko

Jak mało kogo ucieszył mnie padający ostatnio deszcz, gdyż dzięki niemu mogłem przetestować układ "inteligentnych" wycieraczek na "żywym" organizmie w rzeczywistych warunkach, a nie na stole

Układ został przetestowany w Daewoo TICO, ale docelowo ma być w Oplu - SINTRA. Został podłączony do samochodu tak, aby można używać "inteligentnego" sterowania wycieraczkami lub starego - oryginalnego, aby nie tłumaczyć komuś, jak działają wycieraczki, gdy pożyczamy samochód.
Układ został wykonany do zainstalowania go pod maską samochodu i podłączenia go w złącze silnika wycieraczek. Jak ktoś jest zainteresowany, to mogę podać szczegóły, jak to podłączyć w TICO. Jak przyjdzie dzień, to zrobię i zamieszczę zdjęcia z podłączonym układem do TICO.
Kilka zdjęć układu, zmontowanego i trochę zdemontowanego.





Podłączenie do gniazda silnika wycieraczek w TICO.

Schemat elektryczny układu sterowania wycieraczkami w TICO.

Schemat elektryczny układu sterowania wycieraczkami w TICO z podłączonym układem „Inteligentne” wycieraczki.

A tu, jak to wygląda w rzeczywistości :

Przycisk wielofunkcyjny : włączanie, wyłączanie i zmiana częstotliwości pracy wycieraczek. Dowolny przycisk, który po naciśnięciu zwiera styki, a po puszczeniu, rozwiera styki.

Zamieszczam również schemat układu, który jest bardzo prosty. W układzie użyto nadmiarowych elementów, aby można było rozbudować układ o dodatkową funkcjonalność, np. informacja o włączeniu lub wyłączeniu świateł.

Dzięki temu układowi, wycieraczki będą wycierały szybę, wtedy kiedy tego chcemy

Zamieszczam wersję źródłową programu na uC, gdyż są takie prośby.
Cool? Ranking DIY