Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik Webasta diesel. Na zimę.

owner1 06 Paź 2010 20:28 76559 183
  • #31
    a.bakus
    Poziom 15  
    owner1 napisał:
    To jest zwykły LCD tylko z bursztynowym podświetlaniem.
    Wyszło tak na fotkach, trochę przypomina OLED.

    Jeszcze nie przyszły mrozy, więc tego nie widać. Przypominam, że LCD w niskich temperaturach przestaje działać. OLEDy byłyby lepsze ale nie jestem pewien ich żywotności.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #32
    owner1
    Poziom 15  
    Witam Panowie.

    Dziś dorobiłem:
    - wykrywanie czterech kolejnych nieudanych zapłonów.Po czwartej próbie program wraca do początku i czeka na reakcję.
    - Włączanie pompy wody po rozgrzaniu cieczy przynajmniej do 40oC i wyłączanie jej poniżej 30oC (od do to kwestia umowy)

    Jutro popracuję jeszcze nad wykrywaniem niskiego napięcia i robieniem testu wykonawczego.

    Planuję zrobić tak , że jak program wykryje cztery nieudane próby zapłonu to sam przejdzie do procedury testowej elementów wykonawczych, a wynik wyświetli na LCD.

    Będzie też w menu funkcja odpowietrzania.Potrzebna przy pierwszym uruchamianiu po montażu lub też innych problemach.

    Pozdrawiam.

    Dodano po 6 [minuty]:

    a.bakus napisał:
    owner1 napisał:
    To jest zwykły LCD tylko z bursztynowym podświetlaniem.
    Wyszło tak na fotkach, trochę przypomina OLED.

    Jeszcze nie przyszły mrozy, więc tego nie widać. Przypominam, że LCD w niskich temperaturach przestaje działać. OLEDy byłyby lepsze ale nie jestem pewien ich żywotności.


    To fakt.
    Ale nie wszystkie giną w mrozy.
    Na szczęście będzie też dioda dwukolorowa która będzie informowała nas o stanie pracy webasta.
    To musi wystarczyć.
    A jak nie wystarczy to pomyślimy nad innym rozwiązaniem ,może vfd.
  • #33
    piotruch
    Poziom 17  
    a.bakus napisał:
    owner1 napisał:
    To jest zwykły LCD tylko z bursztynowym podświetlaniem.
    Wyszło tak na fotkach, trochę przypomina OLED.

    Jeszcze nie przyszły mrozy, więc tego nie widać. Przypominam, że LCD w niskich temperaturach przestaje działać. OLEDy byłyby lepsze ale nie jestem pewien ich żywotności.


    Jak będzie za zimno to zawsze można włączyć Webasto ;-)
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #34
    gajowy01
    Poziom 13  
    owner1 napisał:
    Witam Panowie.

    Dziś dorobiłem:
    - wykrywanie czterech kolejnych nieudanych zapłonów.Po czwartej próbie program wraca do początku i czeka na reakcję.
    - Włączanie pompy wody po rozgrzaniu cieczy przynajmniej do 40oC i wyłączanie jej poniżej 30oC (od do to kwestia umowy)

    Jutro popracuję jeszcze nad wykrywaniem niskiego napięcia i robieniem testu wykonawczego.

    Planuję zrobić tak , że jak program wykryje cztery nieudane próby zapłonu to sam przejdzie do procedury testowej elementów wykonawczych, a wynik wyświetli na LCD.
    ....
    .

    Zrobiłem sobie też na szybko projekt sterownika, ale na mniejszym procku i bez LCD, bo nie potrzebny mi jest do niczego. Wystarczy ze 2 LED i klawisz STOP - ew. diagnostykę spokojnie zrobi się po rs-sie.

    Myślę, że:

    - Nie wiem czy zdrowe jest czekanie z włączeniem pompy do 40C. Płyn w dalszej części układu chłodzenia może mieć -25 C. Niektóre materiały nie lubią gwałtownych zmian temperatury, a to już 65C różnicy. Pompę obiegu załączał bym równocześnie z początkiem podawania paliwa.

    - Kontrolę układów wykonawczych (poboru prądu) warto robić podczas każdego startu urządzenia. Wykrycie nieprawidłowości przerywa procedurę i dzięki temu zwiększa szansę odpalenia silnika na zimno. Dla procka to jest żadne zadanie, a nie mam pewności czy podanie paliwa przy niesprawnym wiatraku jest rozsądne. W każdym razie prawidłowy zapłon nie nastąpi a z zamarzniętego akumulatora będzie szarpnięta znaczna ilość energii na bezproduktywne grzanie świecy żarowej.

    - Wykrycie obniżonego napięcia instalacji (pierwszy pomiar kontrolny po rozkazie załączenia) powinno blokować procedurę startu. (U mnie spowoduje podjęcie próby wysłania do mnie informacji o tym smutnym fakcie. Pozwoli mi to na przygotowanie miski z ciepłą wodą i zasilacza do szybkiej reanimacji akumulatora. Oszczędność czasu znaczna.)

    Najgorsze z tego wszystkiego są prace mechaniczne niezbędne do stabilnego i pewnego umocowania ustrojstwa w aucie.
  • #35
    owner1
    Poziom 15  
    Witam.

    Bardzo słuszne uwagi.
    Co do:

    - Nie wiem czy zdrowe jest czekanie z włączeniem pompy do 40C. Płyn w dalszej części układu chłodzenia może mieć -25 C. Niektóre materiały nie lubią gwałtownych zmian temperatury, a to już 65C różnicy. Pompę obiegu załączał bym równocześnie z początkiem podawania paliwa.

    to już zdążyłem zauważyć że jak ustawiłem progi załączania 40oC a wyłączanie na 30oC to był efekt ciągłego skakania temperatury i załączania i wyłączania pompy , bo tak jak mówisz szła zimna woda i schładzała webasto powodując wyłączenie pompy.
    Pomysł do kitu. Trzeba pompę uruchamiać po odpaleniu webasta i ma chodzić do momentu uruchomionej procedury grzania.

    Pozdrawiam.
  • #36
    Brutal123
    Poziom 12  
    Widzę wszystko idzie w dobrym kierunku . A wracając jeszcze ... to jaka jest różnica w budowie (działaniu ) pieca benzynowego do diesla ?
  • #38
    gajowy01
    Poziom 13  
    owner1 napisał:
    ....
    Pomysł do kitu. Trzeba pompę uruchamiać po odpaleniu webasta i ma chodzić do momentu uruchomionej procedury grzania.

    Pozdrawiam.

    Ewentualnie można by ją puścić nieco wolniej przy niższych temperaturach.
  • #39
    owner1
    Poziom 15  
    gajowy01 napisał:
    owner1 napisał:
    ....
    Pomysł do kitu. Trzeba pompę uruchamiać po odpaleniu webasta i ma chodzić do momentu uruchomionej procedury grzania.

    Pozdrawiam.

    Ewentualnie można by ją puścić nieco wolniej przy niższych temperaturach.


    Dodatkowy problem bo pompę mam sterowaną przekaźnikiem a nie PWM-em
  • #40
    jarekter
    Poziom 11  
    owner1 napisał:
    gajowy01 napisał:
    owner1 napisał:
    ....
    Pomysł do kitu. Trzeba pompę uruchamiać po odpaleniu webasta i ma chodzić do momentu uruchomionej procedury grzania.

    Pozdrawiam.

    Ewentualnie można by ją puścić nieco wolniej przy niższych temperaturach.


    Dodatkowy problem bo pompę mam sterowaną przekaźnikiem a nie PWM-em

    w niektórych samochodach nie potrzebne jest wyjście na pompę:D
    owner1 jak nie będziemy tego używać to będzie wygaszone?
    zęby aku przez noc nie rozładowywało
    będzie pamiętać ustawiona temperaturę?
    na jakim webascie to testujesz?
  • #42
    jarekter
    Poziom 11  
    owner1
    zrób pin na którym po pojawieniu sie +12V wzbudzi sterownik i załączy webasto.
    sterowanie webasta telefonem zegarkiem itp.
    mam moduł tel. do zdalnego odpalania rożnych zeczy
    przez podanie +12V
  • #43
    owner1
    Poziom 15  
    jarekter napisał:
    owner1
    zrób pin na którym po pojawieniu sie +12V wzbudzi sterownik i załączy webasto.
    sterowanie webasta telefonem zegarkiem itp.
    mam moduł tel. do zdalnego odpalania rożnych zeczy
    przez podanie +12V


    Tak tak mam to na myśli . Tak żeby można było podłączyć taką zwykłą centralke na pilota.
    Koszt takiej centralki to ok 50zł a już mamy zdalnie odpalane webastko.

    Jutro najprawdopodobniej będę zakładał to do swojej drezyny :)

    Pozdrawiam.
  • #44
    jarekter
    Poziom 11  
    to teraz najważniejsze już przymrozki są kiedy będzie gotowe :)
    a czujnik płomienia i temperatury to gdzie są mocowane?
    u mnie płytka sterująca jest przymocowana do webasta i tam są te czujniki
    https://obrazki.elektroda.pl/51_1256375371.jpg
    tu je widać biały czujnik płomienia a ten naprzeciwko to czujnik temperatury
    jaka moc osiągnie webasto? fabryczna 5KW
    Cytat:
    Tak tak mam to na myśli . Tak żeby można było podłączyć taką zwykłą centralke na pilota.
    Koszt takiej centralki to ok 50zł a już mamy zdalnie odpalane webastko.

    centralka podaje przez chwile 12V
    a mi chodzi o stale 12V żeby po zniknięciu napięcia wyłączało
  • #45
    owner1
    Poziom 15  
    jarekter napisał:
    to teraz najważniejsze już przymrozki są kiedy będzie gotowe :)
    a czujnik płomienia i temperatury to gdzie są mocowane?
    u mnie płytka sterująca jest przymocowana do webasta i tam są te czujniki
    https://obrazki.elektroda.pl/51_1256375371.jpg
    tu je widać biały czujnik płomienia a ten naprzeciwko to czujnik temperatury
    jaka moc osiągnie webasto? fabryczna 5KW
    Cytat:
    Tak tak mam to na myśli . Tak żeby można było podłączyć taką zwykłą centralke na pilota.
    Koszt takiej centralki to ok 50zł a już mamy zdalnie odpalane webastko.

    centralka podaje przez chwile 12V
    a mi chodzi o stale 12V żeby po zniknięciu napięcia wyłączało


    Zrobi się tak i tak.

    Kurcze muszę zapisywać te pomysły bo pozapominam.

    Pozdrwaiam.
  • #46
    gajowy01
    Poziom 13  
    Tu jest schemat mojego pomysłu układowego. Może kolega owner1 w przyszłości zmajstruje kolejną wersję swojego sterownika i pewne rozwiązania wydadzą mu się słuszne. Zaznaczam jednak, że jest to wersja wstępna. Wszystkie wartości nie sa policzone, tylko szacowane na czuja. Właściwie do tego schematu powinien być opis dlaczego takie a nie inne konfiguracje, ale opisu mi się nie chce pisać. Napisze tylko, że PWM bez drajwerów, bo mogę sobie pozwolić na dość niską jego częstotliwość. Niech sobie piszczy.

    Ja chyba nie znajdę już sprzętu na ten sezon, a nawet jeśli, to nie zdążę zamontować. Będę kolegom zazdrościł za każdym razem gdy mnie rano mróz wytelepie i w trakcie skrobania szyb też. :D
  • #47
    T.C.
    Poziom 15  
    koledzy gdzie kupić przekaźnik na pięć wyjść typu make-contact aby podczas załączania piecyka przekaźnik załączał mi climatronic .....?
    proszę o jakiś namiar na konkretny przekaźnik...
  • #48
    jarekter
    Poziom 11  
    owner1 i jak zamontowałeś śmiga?
  • #49
    piotruch
    Poziom 17  
    jarekter napisał:

    u mnie płytka sterująca jest przymocowana do webasta i tam są te czujniki
    https://obrazki.elektroda.pl/51_1256375371.jpg
    tu je widać biały czujnik płomienia a ten naprzeciwko to czujnik temperatury


    Czujnik płomienia na płytce sterownika byłby ryzykownym pomysłem.
    Prawdopodobnie 100% sterowników spaliłoby się od płomienia.

    To białe to termistor - czujnik temperatury cieczy. A naprzeciwko to stabilizator.
    Czujnik płomienia jest w komorze spalania (w postaci sztyftu lub świecy żarowej).
  • #50
    gajowy01
    Poziom 13  
    piotruch napisał:
    ..
    Czujnik płomienia na płytce sterownika byłby ryzykownym pomysłem.
    Prawdopodobnie 100% sterowników spaliłoby się od płomienia.

    To białe to termistor - czujnik temperatury cieczy. A naprzeciwko to stabilizator.
    Czujnik płomienia jest w komorze spalania (w postaci sztyftu lub świecy żarowej).

    Hehe - idąc za kolegi rozumowaniem: 100% sterowników nie lubi kontaktu z cieczą. :D
  • #51
    owner1
    Poziom 15  
    jarekter napisał:
    owner1 i jak zamontowałeś śmiga?


    Jeszcze nie.
    Najpierw musiałem się zmierzyć z długo wołającym o pomstę do nieba termostatem.
    Bo po co mi webasto jak miał bym ciągle otwarty termostat.
    Nie chcę myśleć ile by mi to webastko paliwa wyciągneło ze zbiornika.

    Dziś jeszcze zrobię jeszcze tą procedurę testu elementów wykonawczych a w pon wrzucę do auta.

    Pozdrawiam.
  • #52
    gajowy01
    Poziom 13  
    A propos procedury testu. Malując schemat, najpierw wymyśliłem sobie sprawdzanie obecności napięcia - rezystory R14, R15, R16, ale to średni pomysł, bo wciąga do 0,4mA ciągle i niewiele mówi o rzeczywistej sprawności elementu, no i pompy paliwa nie sprawdzę tak, bo zasilana jest od+.

    Później wymyśliłem procedurę, która:

    1. Układ pomiarowy załącza tranzystorem Q1.
    2. Mierzy napięcie napięcie zasilania luzem.
    3. Załącza sprawdzany element wykonawczy.
    4. Kolejny raz mierzy napięcie zasilania. (Powinno być niższe - czyż nie?)
    5. Wyłącza element wykonawczy.
    6. Kolejny element i skocz do 3.

    Całość nie powinna trwać dłużej niż kilkaset milisekund.
    Każdy z elementów pobiera określony prąd tworzący spadek napięcia na rezystancjach przewodów i wew. akumulatora. Ten niekorzystny fakt można użyć do orientacyjnego pomiaru poboru prądu. Różnica napięcia zasilania miedzy pomiarem na biegu luzem i po włączeniu elementu, będzie proporcjonalna do prądu wciąganego przez załączony układ.
    Oczywiście jest to w dużym uproszczeniu, bo jeśli np. po pomiarze prądu świecy żarowej okaże się, że zasilanie spada za nisko - no to dziękuję, procedura przerwana.
  • #53
    owner1
    Poziom 15  
    Witam.

    A nie prościej zrobić to tak:

    Element wykonawczy zasilany na stałe plusem a od strony masy kluczem irf.
    pomiar napięcia miedzy elementem wykonawczym a tranzystorem da nam obraz czy element jest faktycznie podłączony bo powinien przewodzić napięcie przez np. swoje uzwojenie jeżeli mówimy o silniku.

    Proste i do sprawdzenia bez załączania elementów i to w ułamku sekundy.

    Pozdrawiam,.
  • #54
    gajowy01
    Poziom 13  
    Ten sposób sprawdzania jest do przyjęcia, ale ma dwie wady:

    1. W przypadku gdy nastąpi zwiększenie rezystancji elementu (np. słabe połączenie) pomiar wykaże ok, a urządzenie nie zadziała.
    2. Starałem się zminimalizować pobór prądu w stanie czuwania. Stale włączone dzielniki pomiarowe będą mi pogarszać ten parametr. Wyłączanie ich komplikuje układ.

    Napięcie zasilania i tak muszę mierzyć. Dość dokładnie mierzyć, stąd przesuwnik poziomu celem uniknięcia dużego podzielnika. (Można by się pokusić o dobranie zenerek dla kompensacji dryftu termicznego.)

    Jeszcze a propos pompy paliwa:

    Ze schematu w serwisówce wynika, że jako zasilanie pompy należy podawać biegun dodatni. (Pompa ma chyba masę od karoserii.) Nieważne, bo teraz uświadomiłem sobie, że nie powinienem podawać impulsu na pompę paliwa przed rozgrzaniem świecy. Tak mi się zdaje. Wobec tego, pompę trzeba by sprawdzać już w trakcie procedury zapłonu.
  • #55
    owner1
    Poziom 15  
    Co do:

    1. W przypadku gdy nastąpi zwiększenie rezystancji elementu (np. słabe połączenie) pomiar wykaże ok, a urządzenie nie zadziała.

    No tak tylko przy np.słabym połączeniu lub zimnym lucie początkowo element może zadziałać i test przejdzie a po minucie może się odłączyć.
    Tak że na takie usterki nie ma bata , ale tu z pomocą przychodzi kontrola płomienia.
    A z dzielnikami to można jedny tranzystorem załączać wszystkie podczas testu.
    Nie komplikuje to aż tak konstrukcji.

    Ze schematu w serwisówce wynika, że jako zasilanie pompy należy podawać biegun dodatni. (Pompa ma chyba masę od karoserii.) Nieważne, bo teraz uświadomiłem sobie, że nie powinienem podawać impulsu na pompę paliwa przed rozgrzaniem świecy. Tak mi się zdaje. Wobec tego, pompę trzeba by sprawdzać już w trakcie procedury zapłonu.

    Pompa (przynajmniej moja) nie ma masy na obudowie.
    A moim sposobem pomiaru nie musisz jej załączać by sprawdzić czy jest podłączona.

    A tak w ogóle to moim zdaniem najważniejszy jest silnik dmuchawy.
    Bo gdyby się uszkodził już podczas pracy to może narobić bigosu.
    Pompa będzie podawała paliwo a rozgrzane webasto nie bedzie wentylowane.
    Trzeba by się zastanowić na kontrolą prądu tego silnika nawet podczas pracy.
    Może rezystor na którym by się odkładało napięcie i dać kontrole tego napięcia podczas pracy silnika.

    pozdrawiam.
  • #56
    gajowy01
    Poziom 13  
    owner1 napisał:
    ...
    Pompa (przynajmniej moja) nie ma masy na obudowie.
    ...

    No widzisz, paktika jeb.... teoriu - jak mawiają przyjaciele na wschodzie.

    owner1 napisał:
    ...
    A tak w ogóle to moim zdaniem najważniejszy jest silnik dmuchawy.
    Bo gdyby się uszkodził już podczas pracy to może narobić bigosu.
    Pompa będzie podawała paliwo a rozgrzane webasto nie bedzie wentylowane.
    Trzeba by się zastanowić na kontrolą prądu tego silnika nawet podczas pracy.
    Może rezystor na którym by się odkładało napięcie i dać kontrole tego napięcia podczas pracy silnika.

    pozdrawiam.


    Najlepiej było by sprawdzać czy się kręci (i jak szybko), ale pewnie trudno to zrealizować praktycznie, czyli dołożyć hallotron lub inny impulsator.
    Można oczywiście dać jakiś rezystor ale nie jestem pewien czy nie trzeba by dodać do niego wzmacniacza pomiarowego.

    Z drugiej strony, co się stanie podczas pracy jeśłi wentylator stanie - świeca nie pracuje, tlen się wypali, spalanie ustanie, temperatura poleci w dół a to powinno zostać wykryte. Wydaje mi się bardziej niebezpieczne początkowe grzanie świecy bez przedmuchu, gdy w komorze jest jakiś tlen i opary paliwa.

    Aha, ja zrezygnowałem z kontroli płomienia, czyli pomiaru rezystancji świecy po przeczytaniu tego wątku: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic383619-0.html
  • #57
    owner1
    Poziom 15  
    Najlepiej było by sprawdzać czy się kręci (i jak szybko), ale pewnie trudno to zrealizować praktycznie, czyli dołożyć hallotron lub inny impulsator.

    Zbyt duża komplikacja.

    drugiej strony, co się stanie podczas pracy jeśłi wentylator stanie - świeca nie pracuje, tlen się wypali, spalanie ustanie, temperatura poleci w dół a to powinno zostać wykryte. Wydaje mi się bardziej niebezpieczne początkowe grzanie świecy bez przedmuchu, gdy w komorze jest jakiś tlen i opary paliwa.

    No racja.

    Aha, ja zrezygnowałem z kontroli płomienia, czyli pomiaru rezystancji świecy po przeczytaniu tego wątku: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic383619-0.html

    A ja mam kontrole płomienia po przez mierzenie temp spalin dodatkowym czujnikiem zamocowanym na rurze wydechowej.

    Pozdr
  • #58
    gajowy01
    Poziom 13  
    owner1 napisał:
    Najlepiej było by sprawdzać czy się kręci (i jak szybko), ale pewnie trudno to zrealizować praktycznie, czyli dołożyć hallotron lub inny impulsator.

    Zbyt duża komplikacja.

    Mechaniczna, bo elektryczna i programowa żadna.

    owner1 napisał:

    A ja mam kontrole płomienia po przez mierzenie temp spalin dodatkowym czujnikiem zamocowanym na rurze wydechowej.

    Pozdr

    No i to jest ok.
  • #59
    owner1
    Poziom 15  
    Witam.

    Dobra , robię to na dzielnikach a później zrobię pomiary jaki to ma pobór.

    Dodano po 2 [godziny] 36 [minuty]:

    Zrobiłem dzielnik napięcia 10k - 5k , podzielił mi napięcie i wyszlo mi przy zasilaniu 12V, na wyjściu mam 4v .Więc wystarczy by procesor zinterpretował to jako logiczna 1-ka.

    Napisałem w procedurze ZAPŁONU by sprawdzał poszczególne dzielniki i w razie wystąpienia na którymś z nich logicznego 0 skakał do procedury TEST.

    W procedurze TEST są sprawdzane wszystkie dzielniki i wyświetlane są informacje o przebiegu.
    Po zakończeniu procedury wiemy gdzie i na czym jest przerwa w obwodzie.

    Na razie zrobiłem test SWIECY i SILNIKA nawiewu.
    Sprawdzałem na wszelkie sposoby i działa.

    Dzielnik na mierniku z dokładnością 0.00 nie wykazał poboru prądu.

    Pozdrawiam.
  • #60
    jarekter
    Poziom 11  
    owner1 przymrozki już były :) kiedy będzie gotowe :)
    bo mnie już skręca bym coś porobił